Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Buitenkweek

 

Inhoud:

 

1. Stekken of Zaadplanten?

 

2. Een geschikte plek

 

3. Verzorging

 

4. Ziektes en Ongedierte

 

5. Oogsten en Opruimen

 

 

 

 

 

1. Stekken of Zaadplanten?

 

Wietplanten kunnen worden opgekweekt uit zaad of uit stekken. Allebei hebben ze zo hun voor en nadelen. Het voordeel van stekken is dat je niet alle mannetjes ertussenuit hoeft te gaan zoeken. Als je met stekken kweekt ben je ervan verzekerd dat je uitsluitend vrouwelijke planten hebt aangeschaft. De nadelen zijn dat het kopen en verkopen van stekken illegaal is en je ervoor gestraft kunt worden. Het is ook zo dat zaadplanten meestal sterker zijn dan stekken. Ze kunnen beter tegen een te lage luchtvochtigheid en te hoge temperaturen. Als je voor zaadplanten kiest, moet je deze natuurlijk eerst laten ontkiemen. Dit kan op 3 verschillende manieren:

 

1) Je legt de zaden in een glas met lauw water (ong. 22 graden) en laat ze hier 24uur in liggen, daarna stop je ze in de grond, en na ong. 3/4 dagen zal er een steeltje boven de grond uit komen.

 

2) Je kunt de zaden ook tussen natte watten leggen. Deze maak je weer met lauw water nat en je legt de zaden ertussen. Besproei de watten 3/4 keer per dag. Laat de zaden tussen de watten liggen tot er bij alle zaden een wortel uit steekt. Stop ze in de grond en na 3/4 dagen komen ze boven.

 

3) Stop de zaden gewoon in de grond en geef voldoende water. De zaden moeten wel genoeg water krijgen. Omdat ze zich vol moeten kunnen zuigen. Na ong. 5/6 dagen zal het stengeltje zichtbaar zijn.

 

Zaadplanten:

gallery_5441_1078_1850.jpg

(foto van fotografe)

 

Stekken:

gallery_5441_1078_21185.jpg

(foto van whazzup)

 

Als er wordt gekozen voor zaadplanten en deze zijn ontkiemd, moeten natuurlijk de mannetjes ertussenuit worden gehaald. Dit kan ook weer op verschillende manieren:

 

1) neem een stek van het zaadplantje en zet deze in bloei.

zo kun je zonder de plant zelf in bloei te zetten er toch vrij snel achterkomen welk geslacht deze zal hebben.

 

2) je kunt het plantje zelf natuurlijk ook in bloei zetten.

alleen veroorzaakt het een boel stres als je deze daarna weer terug in de groei zet.

 

3) ook een mogelijkheid is om 1 tak of een deel van de plant in bloei te zetten.

zoek een kleine zijtak uit en ga deze met bijvoorbeeld een vuilniszak verduisteren zodat deze 12uur licht en 12uur volledige duisternis krijgt. zo krijgt alleen de zijtak een signaal om te bloeien, maar blijft de rest van de plant gewoon in de groei.

 

mannelijk geslacht:

gallery_5441_1078_16387.jpg

 

vrouwelijk geslacht:

gallery_5441_1078_26130.jpg

 

 

 

 

 

2. Een geschikte plek

 

Het is belangrijk dat er een geschikte plek word uitgekozen voor de planten, omdat als de planten eenmaal staan, het niet goed is om ze steeds van plek te verwisselen. Zoek een plek uit waar het overdag goed belicht is en ’s nachts (volledig) donker is. Dit is zeer belangrijk, omdat de cannabisplant in de 24uur cyclus een bepaalde tijd volledige duisternis nodig. Zodra de plant een straaltje licht ziet, denkt deze dat het ochtend is en wordt wakker.

Als dit te vaak gebeurd gaat de plant stressen, omdat ze niet meer weet waar ze aan toe is. Stres is te herkennen aan de paarse steeltjes. Als dit na een tijdje niet weg gaat heeft de plant dus last van stres en moet je gaan uitzoeken waaraan dit ligt.

 

Hier een voorbeeld van een plant met stres:

gallery_5441_1078_12697.jpg

 

Ook kan de plant in de volle grond worden gezet. Zorg er dan voor dat de grond voldoende voedingstoffen in zich heeft. Als dit niet zo is, kan er ook voeding worden meegegeven met het water.

 

 

 

 

 

3. Verzorging

 

De verzorging in de groei- en bloeifase is verschillend. Ook is een kweekschema een handig hulpmiddel. Maar wordt niet veel gebruikt bij de buitenkweek.

Groeifase

Iedere kweek begint met de groeifase. Buitenplanten groeien tot ongeveer eind juli. Omdat na juli de dagen weer korter worden krijgt de plant een signaal toppen aan te maken, omdat de herfst nadert. In de groeifase wordt er groeivoeding met het water meegegeven. In de groeifase bereid de plant zich voor op de bloeifase. Zorg er dus voor dat er zo min mogelijk fout gaat, zodat de plant zonder al teveel problemen kan gaat bloeien.

 

Planten in de groeifase:

gallery_5441_1078_62586.jpg

(foto van whazzup)

 

Bloeifase

Als augustus nadert, zal de plant langzamerhand stoppen met groeien en de eerste topjes aan gaan maken. Dit begint aan de bovenkant van de plant waar deze het nieuwe blad aanmaakt. Er zal een pluizenbol ontstaan, met een heleboel witte haartjes.

gallery_5441_1078_22318.jpg

(foto van whazzup)

Deze wordt steeds groter en zal na een aantal weken uitgegroeid zijn tot een top. Als de plant ongeveer 6 tot 7 weken bloei achter de rug heeft, zullen de witte haartjes bruin gaan verkleuren. Dit wil zeggen dat de plant bijna aan zijn eind is gekomen. Als ongeveer 80% van alle haartjes bruin gekleurd zijn en de toppen voelen hard en compact aan, kan je plant geoogst worden.

 

 

 

 

 

4. Ziektes en Ongedierte

 

Bij iedere buitenkweek zullen beestjes, ziektes en ander ongedierte één van de grootste problemen zijn. De meest voorkomende zijn:

 

- Slakken

gallery_5441_1078_56476.jpg

één van de meest voorkomende beetjes zijn slakken. Dit kun je herkennen doordat er gaten in de bladeren zitten en er zit slijm aan de plant. Het beste tegen slakken is bier. Graaf wat plastic bekertjes in en giet deze vol met een laagje bier. De slakken zullen nu eerder op het bier afgaan dan op de planten. Ze vallen in het bekertje en verdrinken.

 

- Spint

gallery_5441_1078_32995.jpg

Ook spint komt vaak voor, bij zowel buiten als binnen planten. Spint kun je herkennen doordat het blad geel/bruin wordt en er komen stipjes aan de onderkant van het blad. Dit komt doordat de spint het blad aan de onderkant leegzuigt. De “sappen” uit het blad worden weggezogen en het blad verkleurd. Ook kan spint worden herkend, doordat er tussen de bladeren van de plant een soort van zijdeachtig spinsel wordt gevormd. Het beste middeltje wat hier tegen is, is Masai van Bayer.

 

- Bladluis

gallery_5441_1078_3485.jpg

Bladluis kan herkend worden doordat deze, net als spint, de bladsappen uitzuigen. Ook stoot bladluis een kleverige stof (honingdauw) af. De bladeren van de plant worden hierdoor kleverig en gaan aan elkaar vast zitten. Hierdoor kan schimmel ontstaan. Ook kan bladluis ziektes overbrengen aan de plant. Het beste bestrijdingsmiddel tegen bladluis zijn lieveheersbeestjes. Zet deze op verschillende plaatsen op de bladeren van de plant en na een aantal dagen zal de bladluis verdwenen zijn.

 

- Rupsen

gallery_5441_1078_30532.jpg

In bijna iedere tuin zitten rupsen en dus ook in bijna iedere cannabisplant zullen rupsen worden aangetroffen. Rupsen kunnen worden herkend doordat er, meestal grote stukken, van de plant zijn weg gegeten. In tegenstelling tot slakken, laten rupsen geen slijm achter in de plant, zo is dus het verschil tussen rupsen en slakken te herkennen. Decis van Bayer is een zeer goed middel tegen rupsen.

 

 

 

Maar naast al het ongedierte kunnen de planten natuurlijk ook last krijgen van ziektes. De meest voor komende ziektes zijn:

 

- Budrot

Budrot (ook wel “toprot” genoemd) komt bij vrijwel ieder buitenkweek voor. Budrot ontstaat doordat de toppen nat worden. En aangezien het in Nederland nogal eens regent, zal budrot vrijwel altijd voorkomen. Als de toppen nat worden kan/zal het vocht in de toppen blijven zitten. Dit kan gaan rotten. Als budrot wordt aangetroffen in de plant, moet dit direct verwijderd worden. Het rottende stuk top dient in zijn geheel verwijderd te worden. Als alleen het rottende stuk wordt weggehaald is de kant groot dat het opnieuw gaat rotten en kan het nog erger worden.

Budrot:

med_gallery_5441_1078_67756.jpg

 

- Overbewatering

Door de regen wil het nog wel eens voorkomen (vooral als de planten in potten staan) dat de aarde te nat wordt. De wortels krijgen dan te weinig zuurstof. Het gevolg is dat de plant z’n bladeren laat hangen.

Overbewatering:

gallery_5441_1078_17977.jpg

 

gallery_5441_1078_11256.jpg

 

 

- Overbemesting

Vooral in de groeifase komt overbemesting nog wel eens voor. Als de plantjes nog klein zijn kunnen ze teveel voeding nog niet goed verwerken. Wees dus in het begin erg voorzichtig met voeding geven.

Overbemesting:

gallery_5441_1078_2507.jpg

 

 

 

 

 

 

5. Oogsten

 

Rond september/oktober zullen de toppen klaar zijn om te oogsten. Kijk goed of ongeveer 80% van de haartjes bruin gekleurd zijn en voel of de toppen had en compact aanvoelen. Als dit zo is, kan er geoogst worden. Knip eerst alle takken van de plant, haal dan met de hand alle grote bladeren eraf en knip de laatste kleine blaadjes ertussenuit en eventuele budrot. Als de toppen kaal zijn, worden deze ondersteboven opgehangen in een droge ruimte. Laat de toppen zo’n 10 tot 15 dagen hangen. Voel iedere dag aan de toppen of ze al droog aanvoelen. Probeer na zo’n 10 dagen eens een topje van de steel te breken. Als het stammetje breekt zijn de toppen goed droog, buigt het stammetje mee, moeten ze nog even. Als alle toppen droog zijn, moeten ze in luchtdichte zakken/potten/bakjes etc. bewaart worden. Je eigen gekweekte wiet is nu klaar voor gebruik! :smoke

succes! :verrygood

Edited by Beaker
Foto's zichtbaar gemaakt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé lekker topic. En wat een mooie fotoos! :rofl (Voor meer uit die reeks: klik op oogst 2005 of 2006 in mijn handtekening.)

 

:o

 

Mag ik voor de buitentelers van harte ECOstyle produkten aanbevelen voor de bestrijding van ongedierte en versterken van je plant? Ecologische producten en werken perfect. Die rook ik liever dan chemische middelen.

Edited by whazzup

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi mooi!

misschien nog duidelijke foto van mannetje en 1 van vrouwtje? kan handig zijn!

 

heb hier op me pc wel nog enkele ebooks staan over buitenteelt, ik zal ze eens kopieren naar dit topic

 

sticky!

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt jongens :o

 

@popol:

ja dat moet er eigelijk nog wel bij ja, ik zal er nog ff een stukkie aanvast lullen met foto's van geslcht.

 

-grz- Cannakid

Share this post


Link to post
Share on other sites

Echt bedankt, doet me een plezier als jullie bereidt zijn zoveel uitleg te geven :smoke !

Share this post


Link to post
Share on other sites

is het niet verstandig om meteen een beetje mest geven als de zaadjes (automatische correctie van zaat jes ik kan niet spellen) de grond in gaan i.v.m met sterker worden?? :verrygood

 

tis een vraag.... :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee, de nog kleine zaadplantjes kunnen teveel mest niet aan.

ze zullen er alleenmaar last van krijgen of zelf doodgaan.

dus gewoon in zaai-en stekgrond zetten en soms wat water, meer hebben ze nog niet nodig.

 

-grz- Cannakid

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nu een beetje spijt dat ik kleine potten voor buiten heb gebruikt (20L). kan ik nu nog overpotten en groeien ze dan nog wel?

 

peace

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja hoor kun je rustig doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Whazzup

Wat voor soort planten staan er in de 3 cem.kuipen en/of(andere) beginnende bloeitop?

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan ik nu nog beginnen met zaadjes ontkiemen voor een buitenkweek dit seizoen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De mensen die nu zijn begonnen zijn allemaal aardig enthousiast geworden door het mooie weer de afgelopen weken, maar over het algemeen begint het buiten seizoen begin/half mei. Je bent dus nergens te laat voor, sterker nog, nu begint het eigenlijk pas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Das goed nieuws want ik ben ook net begonnen met ontkiemen. Heb ze tussen keukentissue gelegd en er komt al een klein wit pennetje uit, hoe groot moet dat wit pennetje eigenlijk zijn om in de aarde te steken?

Moet het zaadje met het pennetje in een bepaalde richting gepland worden, naar beneden of naar boven gericht?

 

En dan nu nog een absolute noob vraag, is dat wit pennetje een worteltje of een steeltje? :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
En dan nu nog een absolute noob vraag, is dat wit pennetje een worteltje of een steeltje? :)

Dat is de wortel, naar beneden in de grond steken dus. :verrygood

Succes!

 

-grz- Kid

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed stukje, ga er veel aan hebben!

ik heb deze maandag me zaadjes binnegekrege dus ik ga ze nu in potjes zetten en dan over een tijdje gaan ze de tuin in :verrygood

alleen wat is nou precies de budrot bij die foto?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi uitgelegt de tekst :nerd

ik heb ook een vraagje over buiten kweken.

 

Ik heb nu ongeveer 3/4 weekjes 4 wietplantjes.

ze zijn ong. 20/25 cm hoog.

 

ze zitten in kleine plastic potjes.

en ik heb al wat dingen gelezen op het forum

en wil ze dus overzetten naar grote cement kuipen.

of een bak van 50 Liter.

 

Ik denk dat ik ze ongeveer over 2 weekjs overzet in de grote bakken.

en buiten laat staan vanaf dan.

 

Alleen heb ik vorig ook etzelfde gedaan in de tuin met 2 planten

en toen kwam er maar 300 G vanaf droog. Maar op het forum heb ik verhalen gehoord

dat je met 1 plant wel 400 gram zou moeten halen.

 

Zou iemand mij willen helpen met wat voor spul erin de grote bak van 50 liter moet?

waar ik ze in ga doen. of meerde producten?

 

En wanneer ik ze bij moet houden kwa bloeimiddel en groeimiddel?

 

Alvast bedankt

 

over een paar daagjes zalk ff een paar fotos posten:)

 

Greetz harry

Share this post


Link to post
Share on other sites
alleen wat is nou precies de budrot bij die foto?

De budrot zijn de buin-achtige plekken in de top.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zou iemand mij willen helpen met wat voor spul erin de grote bak van 50 liter moet?

waar ik ze in ga doen. of meerde producten?

Koop bij de GS gewoon een zak allmix.

Meng er eventueel wat BAC Schimmels en seramis doorheen voor een goed bodemleven.

 

En wanneer ik ze bij moet houden kwa bloeimiddel en groeimiddel?

Geeft (afhankelijk van je voedingslijn) vanaf het begin groeivoeding mee.

Wanneer je planten in bloei gaan geef je ze de 1e week van de bloei nog groeivoeding mee en ga dan over op bloeivoeding en eventueel een booster o.i.d.

Succes! :nerd

 

-grz- Kid

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...