Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Herkenning

 

Op de jongste blaadjes vindt je kringvormige geelgroene vlekjes, kringvormige figuren en slingerende lijnen. Op de oudere bladeren komt geel mozaiek voor. Het blad verkleurt in korte tijd geel. Soms gebeurt dit zonder dat symptomen van het virus zichtbaar waren.

 

 

mozaiek4wince4bg.jpgmozaiek3wince2nx.jpg

 

mozaiek1wince8ed.jpgmozaiek2wince2pa.jpg

 

Verspreiding

 

Een aantasting door mozaiekvirus treedt vooral 's zomers en in de herfst op wanneer veel gevleugelde bladluizen voorkomen. Bladluizen brengen het virus zeer makkelijk over. Bij werkzaamheden in het gewas kan de mens het virus in geringe mate verspreiden. Een verspreiding via zaad of grond is niet mogelijk. Het virus heeft veel dragers, waaronder sla en onkruiden. Hierin kan het virus overblijven. Het virus komt ook voor in diverse andere planten zoals, tabaksplanten, komkommers, tomaten enz... Kruisbesmetting is mogelijk (hennep naar tomaat en visa-versa).

 

Op het moment dat het virus eenmaal in de plant zit is het er niet meer uit te halen, klonen van deze plant zullen dus het virus ook met zich meedragen.

 

Effecten op de plant

 

De effecten op de plant zijn zeer divers, de plant zal nooit zijn volle kracht kunnen benutten omdat door de staat van de bladeren minder fotosynthese kan geschieden. Het mozaiekvirus bestaat uit kleine staafjes van ongeveer 700 nanometer lang. Het virus behoort tot de groep van potyvirussen.

De plant zal nooit een topper kunnen worden dat is één ding dat vast staat, overal zal de plant enigszins in achter blijven.

komkommermozaiekvirusbladcusto.jpgKomkommer met Mozaiekvirus

tomaatmozaiek4rl.jpgTomaat met Mozaiekvirus

 

Bestrijding

 

Zoals al eerder gezegd een oplossing is er niet als het er eenmaal in zit gaat het niet meer weg. Wel zijn de omgevingsfactoren van belang, een plant die constant een omgevingstemperatuur van 21 graden Celcius of hoger krijg zal minder last hebben van het virus. Je temperatuur op 21+ houden is dus een must.

 

Voorkomen

 

Allereerst zorg voor een schone ruimte, zorg dat je zo min mogelijk beestjes in je ruimte kan krijgen en was je handen voordat je aan je planten zit. Als het goed is deed je dit al :P

 

Als jou stekkenboer dit virus in zijn moederplanten heeft is er 99% kans dat jij het ook binnen krijg. In principe is bij een stek al te zien of dit virus aanwezig is, goed opletten dus... Heeft de plant bepaalde rare kenmerken gewoon weigeren en naar een ander gaan.

 

Om het voor een groot deel uit te sluiten zal je een goede stekkenboer moeten vinden of zelf dit proces in handen nemen. Daarnaast kan je ook kweken uit zaad dan is de kans minimiem dat je dit virus binnenkrijgt.

 

Opbrengst

 

De grote vraag is natuurlijk kost het mij opbrengt. Het antwoord hierop is JA

Omdat je plant een virus heeft, minder blad aanmaakt enz, zal deze ook minder opleveren. Als jij de temperatuur op 21+ houdt valt de schade nog wel mee, maar buitenplanten zullen hier veel meer last van hebben omdat het is ons koude landje veel te weinig 21 graden of warmer is.

 

De (bijzondere) geschiedenis van het tabaksmozaiekvirus (kort TMV)

 

TMV is het eerste virus dat aangetoond is. Het bestaan van het virus is in 1889 bevestigd toen een onderzoeker de aarde waar een besmette plant in stond ging stereliseren, na de sterilisatie bleven de planten in die aarde ziek worden. Bacteriën bestaan namelijk uit eiwitten die bij een temperatuur van 100+ graden stollen hierdoor kwam men tot de conclusie dat het niet een bacterie was die de ziekte veroorzaakte. Dat het een virus was wist men nu nog niet, alleen dat het iets anders dan bacteriën waren.

600px-TMV.jpgFoto

In 1946 is de nobelprijs voor de scheikunde uitgerijkt aan de persoon die voor het eerts ooit een virus zichtbaar maakte, dit virus was TMV (zie foto). Door de grote hoeveelheden van het virus in een geïnfecteerde plant en het feit dat het niet schadelijk voor mens en dier was maakten dit virus idiaal voor gebruik voor verder onderzoek naar virussen.

 

Over de biologie van TMV

 

Biologen streven ernaar alles in te delen in verschillende categoriën, ook bij virussen probeert men ze bij een bepaalde categorie onder te brengen. Alle vormen van het Tabaksmozaiekvirus vallen onder de categorie van de Potyvirussen deze indeling is gemaakt op basis van de symtomen en het voorkomen van dit virus. Het voorkomen, alleen in planten en het primair gevolg is een groei verstoring bij de cellen van de plant, dit geld voor alle Potyvirussen.

 

TMV is een ssRNA virus, dat wil zeggen single strain RNA virus. Een enkelstrengs virus waar de bouwplaat van op een enkel strengs RNA streng is vastgelegd.

 

->Het word nu ineens allemaal heel ingewikkeld aaight, even in slowmotion: Je kent DNA wel? Die grote databank in die trapvorm, RNA is een gedeeltelijk kopie van een stukje DNA waarmee de informatie van DNA omgezet word in een opdracht voor de cel. Kort samengevat dan :lol:<-

 

Omdat het RNAvirus een stukje RNA in een beschermend omhulseltje is geeft het wanneer het een cel binnen is meteen opdracht nieuwe virussen te produceren. Zo veranderd de cel in een heuse virus fabriek de verspreiding van het virus in de plant is dus niet afhankelijk van celdelingen. Omdat de cellen zo druk zijn met de productie van virussen neemt de celdeling in de geïnfecteerde planten sterk af en krijgen geïnfecteerde delen dus groei en, in ons geval vooral belangerijk, ook tijdens de bloei een achterstand en sneller tekorten.

 

Andere vormen

 

Het virus heeft een aantal broertjes, die allemaal hun eigen symptomen veroorzaken, vaak is het bij ons alleen het TMV virus waar we last van hebben, andere vormen komen echter ook voor helaas ook bij onze liefjes, de vormen staan hieronder met de uiterlijk kenmerken erbij..

  1. Tobacco mosaic virus - 151, Tobamo / tabaksmozaiekvirus -> De ons bekende soort, kromme bladeren en het duidelijke rare patroon op de bladen.
  2. Tobacco leaf curl virus-Begomo (Geminiviridae) / tabakskrulbladvirus -> Veroorzaakt geen verkleuringen alleen gekrulde bladeren door de verminderde celdeling in de plant.
  3. Tobacco mild green mosaic virus - 351, Tobamo / tabaksbontvirus -> Veroorzaakt vlekken op de bladeren en licht kromme bladeren en niet de duidelijke mozaiek tekening.

Met dank aan Wezeloos, Mad en wazzup voor de foto's en dank aan Snowy voor de onderste lap tekst...

Edited by stijlloos

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Stijl.

Zoals altijd luid en duidelijk. Is me vaker opgevallen dat ze er tussen zitten, deze roinde had ik er geen een tussen maarja dat was ook niet verwacht.

 

Goeie sticky.

gr ert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Over die kromgetrokken bladeren : De aangetaste helf van één bladvinger groeit niet meer ,maar de andere helft wel . Gevolg is dus het kromtrekken ( als een soort bi-metaal)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die kleine staafjes.. wil je daar ook nog de volledige structuur enzo van weten? :o Dan kan ik dat er nog wel bij schrijven voor geïnteresseerden.. Tis namelijk (kort samengevat) netzoals een menselijk virus, het zet de geïnfecteerde cellen aan tot de aanmaak van nieuwe virussen waardoor de productie van nieuwe gezonde planten cellen achterblijft en daarmee de plant dus ook. Virussen gebruiken immers gastheercellen om zichzelf te kloneren.

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle extra info is altijd welkom Snowy :o

Share this post


Link to post
Share on other sites
Haha in de boeken van Nobelprijswinnares Marie Curie zitten spitten Snowy? :o

ik vind het wel vreemd dat als bijvoorbeeld 30 stekken neemt van de zelfde moeder dat er dan bij 3 of 4 dit virus voor komt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

conclusie : niet de gehele moederplant hoeft het virus te hebben, het komt dus ook plaatselijk voor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké morgen een examen vrij dagje, dan kunnen we dus even aan de slag.. Marie Curie was toch van de atomen enzo? Mijn scheikunde boek van de HAVO was iedergeval naar haar genoemd...

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het dan niet zo dat als je een volgende lading van 30 stekken van die geinfecteerde moeder neemt, dat er dan meer dan 3 à 4 stekken het virus hebben?? Het lijkt me logisch dat het virus zich vermeerderd. Dat is dan niet zo als alle geinfecteerde delen van de plant afgesneden zijn voor steks, dat zou betekenen dat het virus zich alleen in de jonge delen van de plant vermeerderd, wat ook logisch is omdat die delen nog groeien (celdeling).

Share this post


Link to post
Share on other sites

De (bijzondere) geschiedenis van het tabaksmozaïekvirus (kort TMV),

TMV is het eerste virus dat aangetoond is. Het bestaan van het virus is in 1889 bevestigd toen een onderzoeker de aarde waar een besmette plant in stond ging stereliseren, na de sterilisatie bleven de planten in die aarde ziek worden. Bacteriën bestaan namelijk uit eiwitten die bij een temperatuur van 100+ graden stollen hierdoor kwam men tot de conclusie dat het niet een bacterie was die de ziekte veroorzaakte. Dat het een virus was wist men nu nog niet, alleen dat het iets anders dan bacteriën waren.

600px-TMV.jpgFoto

In 1946 is de nobelprijs voor de scheikunde uitgerijkt aan de persoon die voor het eerts ooit een virus zichtbaar maakte, dit virus was TMV (zie foto). Door de grote hoeveelheden van het virus in een geïnfecteerde plant en het feit dat het niet schadelijk voor mens en dier was maakten dit virus idiaal voor gebruik voor verder onderzoek naar virussen.

Over de biologie van TMV,

Biologen streven ernaar alles in te delen in verschillende categoriën, ook bij virussen probeert men ze bij een bepaalde categorie onder te brengen. Alle vormen van het Tabaksmozaïekvirus vallen onder de categorie van de Potyvirussen deze indeling is gemaakt op basis van de symtomen en het voorkomen van dit virus. Het voorkomen, alleen in planten en het primair gevolg is een groei verstoring bij de cellen van de plant, dit geld voor alle Potyvirussen.

TMV is een ssRNA virus, dat wil zeggen single strain RNA virus. Een enkelstrengs virus waar de bouwplaat van op een enkel strengs RNA streng is vastgelegd.

->Het word nu ineens allemaal heel ingewikkeld aaight, even in slowmotion: Je kent DNA wel? Die grote databank in die trapvorm, RNA is een gedeeltelijk kopie van een stukje DNA waarmee de informatie van DNA omgezet word in een opdracht voor de cel. Kort samengevat dan :o<-

Omdat het RNAvirus een stukje RNA in een beschermend omhulseltje is geeft het wanneer het een cel binnen is meteen opdracht nieuwe virussen te produceren. Zo veranderd de cel in een heuse virus fabriek de verspreiding van het virus in de plant is dus niet afhankelijk van celdelingen. Omdat de cellen zo druk zijn met de productie van virussen neemt de celdeling in de geïnfecteerde planten sterk af en krijgen geïnfecteerde delen dus groei en, in ons geval vooral belangerijk, ook tijdens de bloei een achterstand en sneller tekorten.

Het virus heeft een aantal broertjes, die allemaal hun eigen symptomen veroorzaken, vaak is het bij ons alleen het TMV virus waar we last van hebben, andere vormen komen echter ook voor helaas ook bij onze liefjes, de vormen staan hieronder met de uiterlijk kenmerken erbij..

1 Tobacco mosaic virus - 151, Tobamo / tabaksmozaïekvirus -> De ons bekende soort, kromme bladeren en het duidelijke rare patroon op de bladen.

2 Tobacco leaf curl virus-Begomo (Geminiviridae) / tabakskrulbladvirus -> Veroorzaakt geen verkleuringen alleen gekrulde bladeren door de verminderde celdeling in de plant.

3 Tobacco mild green mosaic virus - 351, Tobamo / tabaksbontvirus -> Veroorzaakt vlekken op de bladeren en licht kromme bladeren en niet de duidelijke mozaïek tekening.

 

Vragen mag nog.. toevoegen waard stijlloos?

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie draad stijlloos :rofl

 

En mooie bijdrage snowy :o

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bijdrage is verwerkt Snowy, TOP info :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben vereerd dat ik deze bijdrage heb mogen leveren :o, langleve de brede interesses!

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

top topic. Heb nog wel een vraag: Wat dus te doen als je planten dit virus hebben?

 

1. Is het besmettelijk voor andere planten in mijn tuin?

2. Moet ik straks de grond van mijn planten tóch weggooien? Het verhaal van de gesteriliseerde grond lijkt daarop...

3. Heeft het nog wel zin om mijn planten af te laten groeien of ben ik terug bij af?

 

Kortom, blij dat ik weet wat het is (en ook erg bedroefd) maar wat nu te doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat te doen wanneer planten dit virus hebben, bij binnen planten is het in een "grote aarde bak systeem" handiger alles te dumpen. Vervolgens je lege bak met (puur)alcohol, (puur wel vloeibare!)bleek of een sterke waterstofperoxide oplossing bespuiten. Vervolgens goed met water na spoelen en nieuwe aarde erin. Buitenplanten, waarbij het zonde is van je voorgroei enzo kun je in hun eigen bak laten staan, maar zorg ervoor dat de modder uit die bak aan het einde van t seizoen buiten je tuin dumpt anders besmet je de hele tuin (de aarde dan).

 

1/2 Besmetting vind alleen plaats bij wortel contact met dezelfde grond. Je moet dus zorgen dat de grond en het drain water van de besmette pot niet contact krijgt met de andere potten, ook niet na de een aangeraakt te hebben een goede plant pakken. Na de kweek MOET je de grond weggooien maar zoals gezegd, beter niet in je eigen tuin.

3 Moeilijk, ze zullen in iedergeval erg geremd worden in groei en bloei dus opbrengst zal minder zijn dat zeker, je kun ze laten staan en er nieuwe stekken bij halen..en die ook neerzetten dan een paar kleine en de grote van minder zegmaar.. Laat je stekkeboer ook even weten dat zijn ma besmet is, al denk ik dat hij het zelf ook wel weet..geldzuigers!

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kweek nu al 2 jaartjes op dezelfde grond waar ik ook planten met het mozaiek virus op had staan en nog nooit problemen ondervonden bij andere planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ja, voorkomen is beter dan genezen zullen we maar zeggen Blowmonkey :o . Thanks snowy. Maar gaat het vanuit je plant dus niet op andere planten over begrijp ik? Wat als ik er andere planten naast zet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tis geen aerogeen virus, op de foto van de electronen microscoop is het niet te zien, maar normaal (volledig ontwikkeld zit een dergelijk sprietje in een omhulseltje van eiwitten wanneer het omhulseltje als het ware haartjes heeft kan het door wind mee gevoerd worden. Gelukkig is het TMV niet aerogeen en heeft het dus ook geen haartjes. Je brengt het via direct contact over op de plant.. dus als bladeren tegen elkaar aankomen of je eerst de "vuile" en dan de ander pakt dan kan het.

Als je het virus op blad aantrefd heb je geluk, sapstromen in de plant gaan omhoor en verken de versprijding met het plantsap mee zo tegen. Maar wanneer het virus in je aarde zit, en je wortel raken geïnfecteerd heb je een probleem met de sapstroom mee zit het gelijk overal. Door de tegenwerkende kracht van de sapstroom kan het virus ook in sommige gevallen met TMV helemaal niet de wortel berijke hoor, maar zoals Whazzup al zei: Voorkomen. Met geïnfecteerde aarde enzo dus infectie mogelijk bij de wortels.. It's an accident waiting in ambush.. around the first corner.

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helder snowy, dank je!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan iemand mij vertellen of dit het beruchte virus is?

th_dag35.jpg

 

 

Maar ik snap het niet helemaal, Snowy zeg je nu echt dat als ik het heb ik mijn planten en aarde weg moet dumpen?? Zo gevaarlijk ziet het er niet uit en maar een paar bladen op een paar planten hebben het. Een beetje geremde groei is toch niet zo erg, er zijn zoveel factoren die de groei wel een beetje remmen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yezzzz, dat is het.

Kan verder niet echt veel kwaad, ik heb t ook bijna altijd verspreid over een paar plantjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch blijf ik met een aantal vragen zitten, of noem het eerder twijfels... Is deze cannabisvariant van het virus al eens wetenschappelijk onderzocht of benoemd? Ik had namelijk met iemand op een ander forum een diepgaande discussie over of bepaalde symptomen wel of geen aantasting door het TMV betekenden. Hij droeg in zijn betoog een Engelse onderzoekstekst aan waaruit bleek dat het consumeren van aangetaste vruchten (toppen dus in dit geval) iemand ernstig ziek kon maken en in een aantal gevallen leidde het zelfs tot de dood. Als ik dat vergelijk met mijn eigen ervaringen en wat o.a. hier te lezen valt krijg ik toch het idee dat de cannabisvariant andere kenmerken vertoont dan de meeste andere mozaïek virussen. Vandaar dat ik begin te twijfelen of het hier besproken virus wel echt exact hetzelfde is als bijvoorbeeld het tomatenmozaïekvirus...

 

Wat zijn jullie bronnen als ik zo vrij mag zijn? Niet dat ik die meteen in twijfel trek hoor, maar ik meen een aantal kenmerken te bespeuren die beduidend anders zijn dan de bekende symptomen bij cannabisplanten. Het TMV zorgt voor vervormde en gezonde stukken plant die elkaar afwisselen en daardoor een mozaïek-patroon creëren, maar dat patroon ben ik nog maar zelden tegen gekomen. Over het algemeen valt er niet meer te bespeuren dan een paar kromgetrokken blaadjes toch?

 

Sinds Hans hier een keer het woord TMV gepost heeft noemen we elke onplaatsbare bladafwijking meteen TMV, maar mij bekruipt het gevoel dat die ziekte een stuk ernstiger is dan wat wij bij cannabisplanten tegenkomen. Zou het kunnen dat het hier om een volledig nieuwe mutatie van het reeds bekende TMV gaat? Een voor ons gelukkig mildere variant met minder destructieve eigenschappen?

 

Nogmaals, ik wil niks onderuit halen of in twijfel trekken aangezien ik zelf gewoonweg te weinig kaas gegeten heb van virusinfecties en mutaties. Ik zou ook niet weten wat voor ziekte anders deze symptomen kan veroorzaken, ik ben alleen benieuwd of ik de enige ben die het idee heeft dat het laatste woord over deze ziekte nog niet gesproken is... :o

 

 

Nog even iets anders dan. Ik las ook dat sommige stoffen invloed hebben op het immuunsysteem van planten in de strijd tegen TMV. Zo blijkt dat salicylzuur (aanwezig in Aspirine) de aanmaak van een bepaald soort eiwitten stimuleert en daarmee het virus enorm geremd wordt. Een aantal jaren terug is deze stof als sproeimiddel op de markt gebracht door het plantenbiotechnologiebedrijf Ciba Geigy (nu Novartis). Ook is er een Leidse wetenschapster die een bepaald gen geïmplanteerd heeft in tabaksplanten waardoor de plant zelf meer apsirinestof ging aanmaken met hetzelfde resultaat. De genetische gemanipuleerde planten maakten 500 tot 1000 keer zoveel salicylzuur aan dan onbehandelde planten waardoor de resistentie tegen TMV en schimmels enorm toenam. Zou het helpen besmette planten te behandelen met in water opgeloste aspirine? :rofl Ook is er een studie aan de Universiteit van Wageningen geweest waaruit bleek dat bepaalde in palmbomen voorkomende stoffen een remmende werking op het TMV hebben...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb hier ook last van bij 1 van mijn 4 stekjes kan ik die ene geinfecteerd dan

niet beter over potten of heeft dat geen zin :o . dit is ook eigenlijk de eerste keer

dat ik dit meemaak maar als iemand weet wat het beste is ik hoor t graag

 

hagi . . . :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...