Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
manuel

Hoeveel Liter Aarde

Recommended Posts

hallo...ik heb 1 grote bak gemaakt van 2 bij 3.

weet iemand hoeveel liter aarde ik nodig heb?

ik heb ergens gelezen dat de aardelaag rond de 15 a20 cm hoog moet zijn.....klopt dat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

een 11 literpot is ongeveer 25 cm hoog.Dus als je die hoogte voor je aarde aanhoudt zit je goed!!

Maar als ik het goed begrijp wil je dus volgens de "eilandmethode" gaan werken?

Dan zou ik maar eens goed alle info van Rataplan gaan lezen want hij is de expert op dat gebied.

 

Vell suc6 Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan toch wel rekenen?

 

2x3x0.3 = 1.8x100=180 laat zeggen dat je dan aan 4 zakken van 50 ltr wel genoeg hebt...

Share this post


Link to post
Share on other sites
een 11 literpot is ongeveer 25 cm hoog.Dus als je die hoogte voor je aarde aanhoudt zit je goed!!

Maar als ik het goed begrijp wil je dus volgens de "eilandmethode" gaan werken?

Dan zou ik maar eens goed alle info van Rataplan gaan lezen want hij is de expert op dat gebied.

 

Vell suc6 Tokkie

 

 

 

ik ga het direct doorlezen wabt ik weet niet waar je het over hebt :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je kan toch wel rekenen?

 

2x3x0.3 = 1.8x100=180 laat zeggen dat je dan aan 4 zakken van 50 ltr wel genoeg hebt...

1,8 m3 is 1800 liter hoor !!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja Tokkie.

Lijkt me een beetje weinig, 4zakken. Dat blijft ie lopen nar de shop doe er nog maar 4.

 

gr ert

Share this post


Link to post
Share on other sites

20 cm is zat op zo'n grote bak, haal zo'n 25 zakken op dan heb je genoeg. Ik moest zelf ook wel lachen dat ik het antwoord van Neus zag............

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja Tokkie.

Lijkt me een beetje weinig, 4zakken. Dat blijft ie lopen nar de shop doe er nog maar 4.

 

gr ert

 

 

Was ik niet hoor die 4 zakken adviseerde!!!

Wel ff goed lezen Ert :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tokkie sorry sorry sorry.

Ik was net wakker en kon nog niet zo goed lezen als ik hoopte te doen.

gr ert

Share this post


Link to post
Share on other sites

oops ik was ook net wakker :rofl ik kan dus zelf ook niet rekenen :tu nee keer tien moet je t doen, maar is dat niet direct wat veel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey bedankt nog voor jullie reactie...

 

haha...ik heb eerst 200 liter voorbemeste aarde laten halen toen ik de zakken zag wist ik dat ik er nog geeneens een kwart van mijn bak kom vullen dus heb nog 6 zakken van 70liter gehaald

 

dus heb nu in totaal 620 liter maar dit lijkt me nog te weinig...

 

ik heb het nog in zakken zitten omdat ik eigenlijk niet weet wat ik er precies door moet mengen of hoef ik er niets door te mengen

 

en weet iemand hoeveel liter ik erbij moet hebben want de meningen verschillen hier van 200L tot 2000L ;-)

 

ik krijg morgen mijn 100 stekjes pp

ik probeer foto's te plaatsen .

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij 20cm:

 

3*2*0.2 = 1.2m3 == 1200 liter

 

bij 25cm:

 

3*2*0.25 = 1.5m3 == 1500 liter

 

oftewel, 300 liter per 5 cm :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb er een paar 70 liter zakken bij opgehaald ...

 

zit nu op 1040 liter ......op 210 bij 360cm

bij de growshop zeiden ze dat 10 a 15cm hoogte met aarde zat was.

 

hij zei ook dat ik 150liter water moet sproeien over mijn bak dan de stekjes plaatsen en dan nog een keer de stekjes apart water geven

 

is dit niet te veel .....krijg het idee dat ik een zwembad krijg !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb in mijn bakken die bij elkaar ongeveer 5,5 m2 zijn 4 zakken perliet van 70 liter en 35 zakken potgrond van 50 liter is dus 2030 liter . Heb ongeveer 30 cm potgrond in me bak. Ik heb ingewaterd met 25 liter water. Toen stond mijn bak zelf nog te nat. Tensio-meter rond de 50, dus 150 liter is veels te veel. Zou een tensio-meter halen voor in je bak, meten is weten.

Edited by mystical-shiva

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb in mijn bakken die bij elkaar ongeveer 5,5 m2 zijn 4 zakken perliet van 70 liter en 35 zakken potgrond van 50 liter is dus 2030 liter . Heb ongeveer 30 cm potgrond in me bak. Ik heb ingewaterd met 25 liter water. Toen stond mijn bak zelf nog te nat. Tensio-meter rond de 50, dus 150 liter is veels te veel. Zou een tensio-meter halen voor in je bak, meten is weten.

 

 

 

 

die had ik al besteld, want had erover gelezen, en heb hm vandaag ontvangen met de post

ik snap eigenlijk ook niet hoe hij erbij komt.

150 liter op 7 m2 vond ik ook al veel, maar ik weet dat het een ervaren kweker is dus dacht dat hij het wel zou weten ....dus ik moet niet zijn raad opvolgen? toch super zo'n wietforum :-)

 

hoeveel liter zal ik inwateren dan....(1000 liter aarde op 7vierkantemeter en 100 pp stekjes)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zorg voor een laag niet-voorbemeste aarde als bovenste laag waarin je de stekken plant . Die hoeveelheid aarde moet je gewoon zelf kiezen , meer grond is altijd weer een verbetering.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als ik de aarde die ik nu heb erin gooi zit ik op een laag van ongeveer 15cm over mijn gehele bak, een medewerker bij de gc zei dat 10 cm al genoeg was, dus heb het ruim aangenomen.

 

maar hier hebben ze het allemaal over 30 tot 50cm.

is het nou zo dat als je bv maar 15cm hoogte minder opbrengst hebt dan als je 30cm hoogte aarde hebt?

 

als dat zo is kan ik er dan perfliet onder gooien...want als ik hier zo lees doen behoorlijk veel mensen dat.

zo ja hoeveel dan?

 

manuel

Share this post


Link to post
Share on other sites

sorry zag de reply van shiva niet.....

dus als ik naar de opzet van shiva kijk kun je ongeveer 30% perliet nemen ten opzichte van je aarde.

maar moet je dit mengen dor je aarde heen of moet de perliet als onderste laag ??

 

heeft iemand hier antwoord op

Share this post


Link to post
Share on other sites

perliet moet je mengen door je aarde,hoe meer aarde hoe beter,15 cm vindt ik zelfs veel te weinig om op te starten,ik water zo'n 20 a 25 liter de eerste maal in per m²,dan kijk ik verder op de tensiometer...

Share this post


Link to post
Share on other sites

thanks voor je snelle reactie rataplan..

dus dan zat de gc-medewerker er niet ver naast met 150liter bewateren op 7m2.

wat is dan het normale hoogte voor aarde, want de hoogte van mijn bak is maar 23cm.

 

en ik neem aan dat ik niet zo veel als jou moet bewateren rataplan want jij hebt veel meer aarde per m2 toch?

 

haal woensdag eindelijk mijn 100pp stekjes op...kan niet wachten!

vorige week hadden ze mijn bestelling al weggegeven ...hij zou het deze week goed maken, ben benieuwd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad,zit op een 40 cm hoogte,in jouw geval is een 10 liter per m² voldoende om te starten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...