Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

rataplan

Grote Aardebakken,hoe Maakt Men Deze?

Recommended Posts

Het is mij ondertussen al veelvuldig gevraagd hoe het bij deze manier van werken nu juist in elkaar zit...

Op vraag ook een lijstje met de voor en nadelen van aardebakken,dit kan steeds nog aangevuld worden...

 

De voordelen...

Je kan de aarde heel vaak hergebruiken doordat hoogstens na elke kweek de bovenste laag dient vervangen te worden

watergiften zijn zo gebeurt,kan rond zijn op enkele minuten

Je hoeft minder voeding te geven indien een goede samenstelling

een grote hoeveelheid aarde buffert veel meer,kleine vergissingen zijn geen groot probleem(ph en ec)

planten kunnen zich vaak perfect ontwikkelen in zo een ruimte,het wortelsteltsel zal vaak veel groter zijn

zaailingen ontwikkelen zich perfect in zulke bakken

hoe meer aarde,hoe meer de nachttemperatuur mag zakken,werkt zeer kostenbesparend door wegvallen of beperking door bijverwarming

je hoeft na elke kweek geen tientallen zakken aarde meer af te voeren hooguit enkele,en vooral,je moet ook niet telkens weer 10 tallen zakken meer aan te voeren zoals met potten het geval is

watergiften kunnen betrouwbaar gebeuren(hoeveelheid)bij het gebruik van een tensiometer,1 meter is genoeg per bak tot 2 bakken van 1m²

 

De nadelen...

Eens geplant kan het zijn dat er bv achterblijvers klein blijven,deze kan je nadien niet meer verplaatsen zoals bv wel het geval is bij potten,die je dan kan verhogen en of verzetten

je kan je planten niet uit de ruimte nemen om eens te onderzoeken onafhankelijk

bij grote bakken soms een slechte toegankelijkheid

bij grove fouten verziek je je aarde en kan deze zelfs moeten vervangen worden

 

En dan nu het klussen...

Gisteren heb ik er een paar gemaakt,en daar heb ik dan ook foto's van gemaakt zodat het nu wel duidenlijker zal worden...

In de praktijk weten we dat het effectief lichtvermogen van een 400 watt hps lamp ongeveer 70x70 cm is,en een 600 watter 120x120 cm ongeveer,de allereerste testbak was 70x70 cm,wij hadden 11 liter potten volledig rondom de bak geplaatst met stekken om juist te kunnen bepalen hoe groot het lichtoppervlak nu juist benut ging worden,hieruit bleek dat de 11 liter potten het ook zeer goed deden net zoals de bak,de stekken bloeiden net zo mooi af als in de aardebak,dus is het snel 100x100 cm geworden,deze maat gebruik ik nu nog steeds voor 1 x 400 watt hps.Ook de 600 watt opstelling is getest,hier ging het goed tot een oppervlakte van 130x130 cm...

Het materiaal:

Ik werk graag met osb platen,deze worden gebruikt als vloerplaat,wandplaat en bekistingsplaat,ze worden meetstal verkocht als tand groef model,en kosten bij de bouwmarkt circa 9 tot 12€ het stuk.De standaart afmeting is 2,44 meter lang op 58 cm breed,en 18 milimeter dik

 

11912275136-thumb.jpg

 

In deze opstelling ga ik werken met grote bakken voor 2 x 600 watt,en een vierkante voor 1 x 600 watt

Voor een dubbele bak voor 2 x 600 watters heb je 2 standaartlengten nodig en 1 plaat doormidden gezaagd,dus in totaal 3 platen...Het spreekt vanzelf dat iedere opzet volledig naar eigen wens kan opgebouwd worden zoals in L vorm,H vorm,I vorm enz...

Kluslijst voor een grote bak...

3 platen van 2,44 m,waarvan 1 doormidden gezaagd zodat je dan 2 stukken krijgt van ca 1,22 meter

8 winkelhaken van 5x5 centimeter of 4x4 cm met voorgeboorde gaatjes

32 zelftappende houtvijsjes van 2 cm lang die door de voorgeboorde gaatjes moeten kunnen van de winkelhaken

Vijverfolie:Hier ben je vrij in,wel moet de vijverfolie minstens een rand van 10 cm in de bak opstaand hebben,we willen geen waterlekkages hebben natuurlijk,3x2 meter is hiervoor voldoende,wil je de gehele bak in vijverfolie,dan moet je 4x3 meter nemen...

Afdekzeil van 4x3 meter (niet als je de gehele bak in vijverfolie wil bekleden)

Drainagedarm met kunstof isolatie dat verhindert dat de kleine sleufjes in de darm verstoppen doormeter 5 cm,voor deze bak gebruik ik 2 x 5 meter darm,2 x 6 meter gaat ook ,dus 5 meter minimum x 2

2 oogvijzen om de darm aan de vulpijp te bevestigen

1 kunstof stripje om de darm door de oogvijzen te verankeren

1 kleine bus pu schuim,is isolatieschuim om het gat van de buis toe te spuiten,en om de darm te kleven in de bak als steun

1 rol plakband,liefst breed

De klus...

Hier is de bak reeds gemonteerd met de winkelhaken aan de binnenkant,gebruik er 2 per zijde,1 bovenaan en 1 onderaan,met 2 personen staat het frame zo in 20 minuutjes klaar indien je over een snoerloos boormachine beschikt met bits...

Indien gewenst kan je je bak verankeren in de grond met extra winkelhaakjes,of je monteert de bak op een (houten) bodem...

 

11912331280-thumb.jpg

 

nu gaat de vijverfolie op lengte gesneden worden met een breekmes,met een plank als steun is het steeds recht afgesneden,een breedte van 6 meter is voor deze bakken ideaal om te snijden

 

11912342191-thumb.jpg 11912370914-thumb.jpg

 

nu gaan we de vijverfolie eerst positioneren in de bak zodat deze overal gelijk verdeeld is...

 

11912392696-thumb.jpg

 

nu word deze vastgeniet,en aan de hoeken omgevouwen,wat ook steviger is...

 

11912405933-thumb.jpg

 

nu doen we hetzelfde met de bache,positioneren en nieten,zorg dat je een omslag over de bak hebt van ruim 5 centimeter,en dat deze mooi in de bak aansluit...

 

11912431785-thumb.jpg 11912460661-thumb.jpg

 

Ziezo,alles is netjes gemonteert,de drainagebuisrol gaat nu op maat gesneden worden met een fijne handzaag,een mes gaat ook daar deze volledig in pvc is en makkelijk bewerkbaar is,tape de uiteinden en het begin van de buis altijd af,zodat de isolatie blijft zitten op zijn plaats

 

11912474452-thumb.jpg

 

hiervoor gebruik ik 5 meter per deel zodat ik 2 bewateringsbuizen heb,elk van 5 meter,spiraalvormig gemonteerd,zodat de aarde later het water gelijkmatig zal opzuigen.Gebruik eerst wat gewichten om alles op zijn plaats te houden,daarna spuit je kleine propjes pu schuim om alles te verankeren,vergeet het gat op het einde van de buis niet dicht te spuiten,pu schuim zet sterk uit,dus een propje is meer dan voldoende!

 

11912503111-thumb.jpg

 

hier is nu alles droog,de vulpijpen net boven de bak zijn ook vastgezet met 1 strip en 2 oogvijzen in de hoek van de bak zodat ik hier binnenkort een trechter kan insteken en bewateren,dus 2 vulpijpen per bak...

 

11912523350-thumb.jpg

 

Nu rest mij nog enkel de afwerking,ik gebruik hiervoor sterke dikke plakrol om de bache netjes vast te kunnen sealen op de bak,je zou het ook weeral volledig naar wens kunnen afwerken met latjes,schilderen enz...

 

11912545633-thumb.jpg

 

de bak is af,een uurtje of 2 mag je rekenen,maar dan heb je dan ook jarenlang plezier van en is bovendien niet zo duur,De hoogte laat ik orgineel,op termijn zal 3/4e van de hoogte van de bak gevuld worden met aarde,desgewenst kan je dan nog een dunne luchtslang monteren aan de binnenkant van de bak voor een perfecte verse lucht aanvoer...

 

11913003462-thumb.jpg

 

binnenkort volgt de update van het vullen van de bak,ook met foto's zodat het nog duidenlijker zal worden...

ondertussen zijn de foto's aangepast,om ze groter te maken volstaat het om er op te klikken

Edited by rataplan
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

:whistling Foto's misschien nog even resizen? Iedergeval mooi en duidelijk uitgelegd.. alleen iets te groot schalig voor mij <_< Zet em op!

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ook de 600 watt opstelling is getest,hier ging het goed tot een oppervlakte van 1,3 m²,dus 130x130 cm...

 

Eeuhm, volgens mij is dat 1,69 m²......

 

Kan je de foto's idd wat kleiner maken?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eeuhm, volgens mij is dat 1,69 m²......

 

Kan je de foto's idd wat kleiner maken?

ziezo,is aangepast,je hebt gelijk,ik doelde op 130 x 130 cm dat effectief belicht kan worden...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eindelijk eens foto's van jouw bak.!!!! je hebt het al vele malen uitgelegd maar dit is echt super.!!! :whistling

thanks

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rataplan ben je niet bang dat de osb giftige stoffen afgeeft? <_< (heb t op meerdere plekken gezien met spaanplaat dat soort gas afgeeft ,waardoor er meerdere oogsten verpest zijn!) :whistling (moet je tuurlijk ook maar net achterkomen dat dat de oorzaak is.) Heb persoonlijk geen ervaring met osb in een hok,maar lijkt mij ook peperst met...? :smoke

 

kusjes fotografe

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Rataplan ben je niet bang dat de osb giftige stoffen afgeeft?

 

Ik wil geen antwoord geven op op de vraag die aan rataplan is gesteld, maar ik heb net zulke bakken gemaakt.

de bakken zitten helemaal ingepakt in vijverfolie, dus de plant komt er niet direct mee in aanraking. en het beetje schadelijke gas wat er eventueel af zou komen?.... wel we hebben toch een redelijke afzuiger die voor voldoende verse lucht zorgt.

Ik heb ze van dat groene spaan plaat gemaakt (wel te laat want ik had alle dames al in 6.5 liter potten staan)maar kan voor deze kweek alles gemakkelijk in een keer van onderuit water geven. hierna mik ik meteen een drainage slang erin en aarde.

Het is m'n eerste keer, en ik kijk deze kweek bijna m'n hok uit.

Het gaat naar omstandigheden best goed dikke toppen maar jammer, te weinig(4dagen) voorgroei hoogste plant is 55 cm. afwachten wat het brengt. Ik zit nu aan het begin van de zevende week.

Trouwens mooi uitgelegt door Rataplan.

Door de foto's weet ik nu welke dia drainageslang er voor wordt gebruikt (ik had een dunnere genomen)

Het is misschien een detail. Maar je koopt toch liever in een keer het goede,de dikkere dus.

 

Oh Ja ik heb bublegums staan (stekjes)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik kweek al zo lang met bakken,en heb nooit enige nadelige invloed ondervonden bij dit kweeksysteem,osb plaat is beenhard en zoals dillinger al zei komen de planten niet in contact met het hout...

Share this post


Link to post
Share on other sites

erg mooi hoor :whistling

 

<_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super :whistling

 

Dat maar veel mensen dit mogen gaan namaken <_<

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie tekst en uitleg :whistling rataplan

 

dit blijf ik volgen zeer intresant gr mi laaters

Share this post


Link to post
Share on other sites

<_<,vorig jaar op de highlifebeurs maakte ik voor de eerste keer kennis met het kweken in grote aarde bakken in combinatie met een tensiometer en bewateren dmv een drainagebuis,ik heb er een hele poos over heb staan praten met de mensen van No Mercy die deze methode allemaal naar volle tevredenheid gebruikten.Achteraf kreeg ik toch weer mn twijfels alleen al over het feit dat No Mercy als 1 van de eersten die tensiometer in de cannabiskwekerswereld :D introduceerde,toch een pittig duur apparaatje,logisch dat ze zo tevreden waren allemaal dacht ik toen.. :whistling

Nu kwam ik vorige week voor het eerst langs op dit forum en stuitte ik meteen op een topic van jou met deze methode en raakte toch weer direct overtuigd over het schijnbare gemak er van!

Vervolgens heb ik al je topics gelezen hierover en ik moet zeggen,mn huidige ronde staat nog een week of drie (nlx in cocos op potten..) en daarna gaan we toch echt weer is een keer bouwen! :whistling altijd leuk weer!

Wil ook zo een mooie bak met een uitgekiend bodemleven,zeker ook omdat de smaak van een wietje op aarde mij toch altijd het meest aantrekt :whistling

Zou ik tenslotte nog een paar vragen van willen stellen: heb je misschien enig idee of ik deze meter ergens op internet zou kunnen bestellen? Ik ben ook al eerder op zoek geweest naar die drainagebuizen met kunststof erom heen die jij gebruikt kan ze alleen nergens vinden joh,maf niet :whistling,tip misschien?

En tenslotte nog 1 vraagie over de bodem,bij mij in de buurt sterft het van de maiskwekers ik heb wel eens gehoort dat deze grond uitermate geschikt is om cannabis op te kweken,mede omdat de boeren er jaren over gedaan hebben om de grond zo vruchtbaar mogelijk te maken :smoke ..

Is het een idee om een deel van de grond in mijn bak te mengen met wat ''geleende grond'' van boer harmsen? of ben ik alweer te laat ivm het zaaien van de mais? Ik had deze vragen misschien beter in een ander deel van dit forum moeten stellen maar ja ik was nu toch aan het typen...

Verder zijn je topics echt geweldig,in ieder geval voor mij weer een enorme stimulans! bedankt daarvoor :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt jongens....

@Ganjamens: De meter kan je inderdaad op het internet vinden,Stijlloos heeft ze in duitsland gevonden voor een dikke 30€ dacht ik,zoek anders eens op google,Blumat digital moisture soil meter...

De drainagebuis heb ik gevonden in een grote doe het zelf zaak,maar via elke bouwfirma kan je de buis bestellen,kost ongeveer een kleine euro de meter...

De aarde waar mais op geteelt word,is in principe geschikt om door je bak te mengen,alleen moet je zeker zijn dat er geen chemische bestrijdingsmiddelen onder de grond zijn gemengd,indien deze echt natuurlijk is bemest dan zou ik niet twijfelen,meng alleen je grond zorgvuldig,ikzelf gebruik een betonmolen voor dit werkje,een handvol verse regenwormen mag niet ontbreken in een grote bak,meng na elke oogst wat bladafval onder de aarde die net onder de verwijderde afvallaag zit,zo kunnen de wormen overleven,als alles goed gaat,dan zie je de wormen niet,als het slecht gaat in je bak dan komen ze vast en zeker naar de oppervlakte,deze geven gratis mest,en houden je medium luchtig...

Edited by rataplan

Share this post


Link to post
Share on other sites

13april2006nieuwhokkie26bb.jpg

 

 

Jaaa,geweldig bedankt voor deze uitgebreide uitleg.

Ik ben inmiddels ook bezig om zoiets te produceren zoals je op de foto kan zien.

Komen 70 pp dames in op bcuzz aarde.heb 4250 m3 afzuiging met 1 meterfilter.(Nog) geen inblaas.

5x600 w lampjes.

Ben van plan hier een uitgebreid verslag van te gaan maken.

Heb toch nog een vraagje.

Waarom doe je dat extra zeil nog over de vijverfolie heen?

je kan toch ook gelijk de aarde op de vijverfolie storten of zie ik iets over het hoofd?

 

Gr.Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi hoor,zorg wel dat je voor je start een actieve inblazer hebt met de helft van de capaciteit van je uitblazer,een grote aardebak met veel planten verbruikt heel wat zuurstof,actief is dus onotbeerlijk!

Met alleen vijverfolie gaat het natuurlijk ook goed,zo werk ik nu ook,heb dit alleen gedaan omdat het dubbele bescherming zal bieden,er mag nooit een lek ontstaan omdat het een houten vloer is waar deze opstaan...

Veel succes en ben zeer benieuwd naar je project :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

he rataplan,thnx voor je snelle reactie <_<

Dan ga ik het toch gewoon maar is aan ''een harmsen'' vragen wat ie allemaal i zn grondje gestopt heeft!

en welke bacterie of schimmel is nu eigenlijk echt onontbeerlijk?

 

:whistling ..heb die duitse site gevonden,dat scheelt wel bizar veel in prijs,zag hem net ook bij leafman voor 85 eutjes..

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik kweek al zo lang met bakken,en heb nooit enige nadelige invloed ondervonden bij dit kweeksysteem,osb plaat is beenhard en zoals dillinger al zei komen de planten niet in contact met het hout...

 

OSB en underlayment houten platen zijn zeer sterk en worden in de bouw veel toegepast ,ook op plaatsen waar ze nat kunnen worden. Zodra mdf of spaanplaat nat wordt gaan de lijmstoffen die erin zitten oplossen,of gassen komen vrij en de platen beginnen te verpulveren. deze problemen heb je met OSB en underlayment niet of nauwelijks.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ga over op 30 liter potten kan dat hier ook mee en dan bijvoorbeeld een tuinslang of dan gewoon een formaat kleiner nemen van die slang?? want het laat het water heel rustig los toch aan de aarde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

In een tuinslang zitten geen gaatjes om het water goed te verspreiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat indien je er gaatjes in maakt het moeilijk zal worden met verstoppen en zo,deze slang is ook te slap...

 

he rataplan,thnx voor je snelle reactie :whistling

Dan ga ik het toch gewoon maar is aan ''een harmsen'' vragen wat ie allemaal i zn grondje gestopt heeft!

en welke bacterie of schimmel is nu eigenlijk echt onontbeerlijk?

onotbeerlijk is een groot woord,ben vroeger gestart met gecomposteerde tuingrond,all-mix,potgrond perliet,bacterial en enzymen tijdens de cyclus,nu werk ik met mycor schimmels en bacto...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben vandaag diverse bouwmarkten afgegaan maar niemand die mij aan slangen(wel veel grotere) kan helpen.... :whistling <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is raar zeg,hier in Belgie zijn ze bv in alle aster x winkels te koop,ook bouwfirma's waar je bv cement kan kopen moeten deze op stock hebben,of grote tuincentra's...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Loop me echt gek te zoeken, ben er al enige tijd mee bezig...

 

iemand een tip ???????????????

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zo'n slang ook nog nooit bij een bouwmarkt gezien, misschien eens kijken bij een tuincentrum of vragen bij een hoveniersbedrijf, daar hebben ze hem zeker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rataplan wrote:ik kweek al zo lang met bakken,en heb nooit enige nadelige invloed ondervonden bij dit kweeksysteem,osb plaat is beenhard en zoals dillinger al zei komen de planten niet in contact met het hout...

 

 

Atmospere wrote: OSB en underlayment houten platen zijn zeer sterk en worden in de bouw veel toegepast ,ook op plaatsen waar ze nat kunnen worden. Zodra mdf of spaanplaat nat wordt gaan de lijmstoffen die erin zitten oplossen,of gassen komen vrij en de platen beginnen te verpulveren. deze problemen heb je met OSB en underlayment niet of nauwelijks.

 

Heb t niet over t nat worden,maar t evt warm worden& zelfs meegemaakt dat in andere kamer(waar lucht vanafgezogen werd t spaanplaat de reden was van misoogst(wil niet zeggen mislukte,maar was zeker van invloed!) <_<

 

De drainageslang is bij groothandel voor tuinbouw te verkrijgen. :whistling

 

kusjes fotografe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...