Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

plantkas

Zelf Een Lowbudget Kas Bouwen..

Recommended Posts

Hallo buitenkwekers,

 

Omdat een aantal medegrowers zelf een kasje willen gaan bouwen, en mij vorig jaar een keer gevraagd was om een gebruiksaanwijzing, hier mijn ervaringen met een doe het zelf kasje bouwen voor niet al te veel euro's. Ik ben 2 jaar geleden begonnen met kweken en had voor mijn plantjes een kasje gemaakt van pvc buizen, die had ik als halve hoepels in de grond gestoken en met touwen als een koepeltentje aan elkaar geknoopt . Een stukje dun en goedkoop plastic er overheen, wat ze gebruiken om de vloer schoon te houden met verven, en ik had een kasje. Deze was 110 cm hoog en binnen 4 weken was het kasje te klein voor 6 plantjes (en al bijna stukgewaaid).

 

Nadat ik zag dat dit koepelkasje te klein werd heb ik een grotere kas gebouwd. Deze werd afgelopen jaar ook te ook te klein omdat ik er op 1 mei plantjes in had gezet. Door een constructiefoutje was het dak ingezakt met harde wind, vandaar dat ik er een nieuw dak heb opgezet. (zie foto's)

kas.jpg20-8004Small.jpg

Met de fouten van de eerste kas (ingezakt dak en gescheurd plastic) in mijn hoofd ben ik het nieuwe dak gaan maken. Deze zou je ook hoger kunnen maken tot een volledige kas.

 

Als allereerst is het handig om een plek te zoeken die zo veel mogenlijk zon heeft, het liefst op het zuiden! Bedenk hoe groot je de kas wil maken, het is handig om dan uit te rekenen hoeveel meter plastic (zo efficent mogenlijk want het is zonde (en duur) om het te gaan knippen en dan stukken weg te gooien) je nodig hebt en aan de hand daarvan te gaan kijken welke maten je kas moet hebben.

Verdere benodigheden:

Daklatten (of ander hout dat goedkoop is)

Schroeven

Tape

Plastic

Palen

normal_verhoogkasSmall.jpg

Gebruik schroeven omdat je deze er altijd weer uit kan draaien als je een foutje gemaakt heb!! Een ander voordeel is dat ze niet venzelf weer uit het hout komen als het hard waait.

Op de plek waar je je kas gaat bouwen kan je het beste de bovenste 5 cm van de grond afvoeren, anders blijft er gras en ander onkruid in je kas groeien. In elke hoek kan je met een grondboor een gat maken om de palen in te zetten, dit zijn als het ware de heipalen waar je hele kas op staat. Nu kan je hieromheen een frame gaan maken van de latten. Als ze te kort zijn kan je er altijd 2 aan elkaar schroeven door er aan de binnenkant!! er een klein stukje tegenaan te schroeven.

verhoogkas4Small.jpg

verhogingkas002Small.jpg

verhogingkas001Small.jpg

Zorg dat je genoeg diagonale latten in je constructie maakt, dit geeft veel extra stevigheid! Stalen hoekjes zijn handig om hoeken van 90 graden te krijgen (en stevig). Pas wel op dat ze niet uitsteken want dan prikken ze door je plastic heen!

frameSmall.jpg

Let er op dat je dak schuin genoeg afloopt, anders blijft er water in staan er zakt het in.. ervaring :blink:

De puntjes voor het dak waren allemaal afzondelijke pyramydetjes die precies binnen het frame passen. Om de latten in de lengte er op te maken heb ik alle latten ingezaagd zodat deze latten verzonken waren in de pyramydetjes.

Het is vooral ook belangerijk dat alle vlakken waar plastic overheen komt helemaal vlak zijn, dus geen uitstekende stukken latten of een stuk dat je er overheen geschroeft heb. Zorg dat alles wat uitsteekt aan de binnenkant zit!! Je moet als het ware op elk vlak een plaat kunnen leggen die overal aansluit!! Als dat niet zo is krijg je snel last van plastic dat gaat scheuren..

frame001Small.jpg

frame002Small.jpg

Voor extra stevigheid van het frame en om meer steun te geven aan het plastic bij vind heb ik bij alle grote open vlakken touwen gemaakt. Deze zitten vast met krammen op de zijkant en binnenkant (dus niet langs/aan de buitenkant!) van de latjes.

Als het frame helemaal af is kan je de afzuiging er in gaan maken (onderaan meer daarover), daarna alle scherpe hoekes en randjes afplakken/inpakken met tape!!! Als allerlaatste het plastic. Zelf heb ik er 2 lagen omheen zitten, maar dat is op zich niet noodzakelijk.

frame004Small.jpg

Het plastic maak ik vast op het frame door het er overheen te leggen en dan er een lat bovenop te schroeven (meerdere schroeven). Goed straktrekken want als het los hangt gaat het klapperen in de wind en dan scheurt het sneller. Ik heb zelf omdat het bij mijn kas altijd waait bijna bij elk latje er een aan de buitenkant ook een tegenaan geschroefd.

frame005Small.jpg

12-80013Small.jpg

Om het plastic aan de grond aan te laten sluiten heb ik een geul gegraven (25 cm diep) om de kas heen, het plastic er in gelegd, strakgetrokken en vastgelegd met stenen. Hierna de geul weer dichtgegooit met grond en het ligt vast! Om de kas zelf heb ik ook nog een geul gegraven om het regenwater naar de sloot af te voeren. Een vriend van me had de kas van binnen 30 cm uitgegraven (zo konden zijn planten hoger worden) maar het was bij een zware regenbui dus veranderd in een vijver!

 

Nog ff over de ventilatie, dit is in het begin nog niet echt nodig, maar als de planten aan het bloeien zijn is ventilatie noodzakelijk!!! Als je dat niet hebt heb je nog meer last van toprot als buiten!! Een goedkope oplossing hiervoor is bij de autosloop een koelvin van een auto halen, kan je vaak voor 5 of 10 euro meenemen.

10-6-05013Small.jpg

normal_12-80016Small.jpg

Deze lopen op 12 volt, dus je kan ze direct op een acculader aansluiten. Goedkoper is om een oude voeding uit een computer te halen en op te zoeken welke draadjes je nodig hebt om 12 volt en +- 8 ampere (hangt van je vin af) te krijgen.

normal_wietjes2-9006Small.jpg

Het beste is om de vin de lucht uit je kas te laten zuigen, omdat de kas dan vacuum word getrokken, hierdoor kan je plastic niet klapperen met wind. Aan de andere kant kan je dan gaten maken in het plastic om "droge" lucht binnnen te laten. Deze gaten heb ik rondom beplakt met tape om het scheuren van plastic hier tegen te gaan. (zie 2e foto bovenaan)

20-8003Small.jpg

 

Dat was het wel geloof ik.. pff.. :nerd Als er vragen/opmerkingen/aanvullingen zijn hoor ik het graag..

 

En als alles goed gaat kan t een geweldige opbrengste geven!! <_<

 

ff paar pic's van vorig jaar..

25-9009Small.jpg

25-9012Small.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

heel mooi plantkas!!

goede uitleg en ga et zeker ook een keer proberen, moet alleen nog ff een achtertuin zoeken waarin dit kan <_<

mooie topic, STICKY!!

 

-grz- Cannakid

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hardstikke mooi <_< , goede foto's ook, maar ik zet ze maar gewoon in de tuin :blink:

 

succes ermee!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe eindelijk iemand die ff laat zien hoe het moet ik zag er al tegen op om zelf te gaan denken :nerd :nerd

ik ga er binnenkort ook eentje bouwen was het al van plan om het te doen nadat ik je kweek van vorig jaar had gevolgd <_< :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

een leuk kassie :blink: , mooi in mekaar gezet <_< ,daar zullen ze wel in groeien :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee volgens mij zei hij eerder in deze topic dat hij zijn oude kast aan het verhogen was volgens mij i de kas achter dat geraamte zijn oude kas (kan het ook mis hebben) <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee mn buren geen kas! Die mogen alleen genieten van de geur die er uit komt. Met daaropvolgend altijd de vraag: "Hoe doen ze het nou?" <_< Het was idd mn oude kas die een nieuw dak ging krijgen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op verzoek een sticky <_<

 

Mooie bijdrage plantkas,duidelijke binnenkomer op het forum :blink:

Suc6 dit jaar!

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

<_<

 

Mooie foto's en duidelijke uitleg, alleen zou je ons wat meer informatie willen

geven waar je het matriaal vandaan hebt gehaald bijvoorbeeld het plastic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zeker mooi goede uit leg en die foto's er bij helemaal <_<

zeker handig als je een weiland hebt

maar mij zie je nooit een kas bouwen :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
zou je ons wat meer informatie willen

geven waar je het matriaal vandaan hebt gehaald bijvoorbeeld het plastic.

 

Schroeven, latten en tapen komen allemaal bij de gamma vandaan :blink:

Het plastic word normaal gebruikt om onder betonvloeren te leggen, dus als je een bedrijf vind die dat doet heb je kans. Ik heb het plastic (24x3 meter) via een kennis die daar werkte gekregen voor 45 euro. Dit plastic gaat ongeveer 2 jaar mee, de rek gaat uit uit door het weer, het word bros en gaat uiteindelijk scheuren in de hoeken van je kas.

Je kan ook gewoon kassenplastic halen bij het tuincentrum of agrarische winkel(goedkoper) maar dan ben je duurder uit. Misschien gaat dit wel langer mee..

Totaal was ik voor het nieuwe dak iets van €110 kwijt <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi pantenkas,

 

 

Bedankt voor de uitleg.

 

Ben ook van plan om een kassie te bouwen en heb nu aardig wat ideeen.

Heb vandaag alles in huis gehaald wat ik denk nodig te hebben

En ik ga voor een rond-koepel achtig dak.

 

Nog geen idee of het gaat lukken,maar dat laat ik je dan nog wel zien......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update-je

 

Ben van de week begonnen, dak is grotendeels klaar.

En kan ik straks al gaan gerbuiken om de kleine plantjes in te zetten.

 

Het is de bedoeling dat er straks nog vier palen de grond in gaan voor als de planten de hoogte in gaan.

 

Goeie tip die je er misschien nog bij kan zetten:

Begin niet aan dat plastic als het waait.

 

kas26no.th.jpgkas33wn.th.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey plantkas , zo een autoventilator maakt dat veel lawaai?? want ik wou eerst een torin in mijn las zetten maar maakt te veel lawaai en is duur. Ik woon in belgie en wil alles low profile houden.

 

Laat je me aub iets weten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi plantenkast,

 

Ziet er veel belovend uit, leuk gemaakt trouwens! :tu

 

Had alleen nog paar vragen :rofl

 

- Hoeveel m² heb je nodig voor 1 plant?

- Hoe hoog moet je kastje zijn ? ( ongeveer )

 

Wil namelijk ook wel een hokje bouwen, maar dan moet het wel

een beetje te doen zijn voor in mijn buurt :specool

 

Groeten, basboer

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Snsie

Leuk gedaan! Zal me benieuwen wat voor monsters je daar uit gaat kweken..

 

@ tetrahydrocannabinol

Zo'n autoventilator hoor je wel, alleen de monotome zoem van de propellors die de lucht verplaatsen, het motortje zelf maakt bijna geen geluid.. Vooral als je ze op volle toeren laat draaien (8 ampere) hoor je ze, maar het geluid word de helft minder als je ze op 4 ampere laat draaien!

 

@ basboer

Hoe groot je je kasje wil bouwen voor een plant ligt er helemaal aan waarin je je plant laat groeien, en wanneer je de plant in de rond zet. Als je ze in mei in de volle grond zet, dan kan je het beste 2x2 meter en 2.5 hoog. Als je ze in een 60 literpot zet volstaat 2 meter hoog, en in een 10 literpot zou het misschien wel lukken in 1x1x1.5 M. Als je niet zo'n grote kas wil maken kan je ook wachten met planten tot half juli, dan gaan ze na 3-4 weken in bloei, met toppen en buigen kan je ze dan onder de 1.50 houden in de volle grond.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey plantkas nog een vraagje . Ik had van iemand gehoord dat als je je planten in een kas zet en dan vooral met zo een ventilator , dat de hele geur veel sterker te ruiken is voor de omgeving , is dit waar of merkte je weinig verschil in geuroverlast vergeleken met gewoon buiten? Of was het juist veel erger?

 

Waarom heb ik toch buren :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om eerlijk te zeggen heb ik nooit planten van dit formaat buiten gekweekt.. Altijd in dat kasje.. de eerste maanden ruik je vrij weinig, maar dan als ze haverwegen de bloei zijn en ik mijn 2e vin ook op volle toeren laat draaien komt er toch een geur uit, echt heerlijk!! :tu Die geur ruik ik meestal wel op 10 meter afstand ja.. Maar buitenplaten stinken ook!! :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga een slakhuisventilator erin zetten om lucht erin te blazen(overdruk) , dan zullen ze wel genoeg zuurstof krijgen. Heb nu 2 ventilators erin maar mijn planten buiten gaan veel harder als die in mijn kas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die vinnen hangen niet voor verse co2 of zuurtof in de kas, zonder frisse lucht groeien ze ook goed.. Ze hangen er alleen om te zorgen dat de tempratuur niet rond de 40 graden komt en om de veel te hoge luchtvochtigheid er uit de zuigen...

Edited by plantkas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...