Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
sannie

Chemie Versus Organisch

Recommended Posts

Zoals men ongetwijfeld wel zal weten ben ik een fanatiek voorstander van het kweken op een organische "levend"medium.

Het op deze manier van kweken geeft voor MIJ de beste en lekkerste resultaten.

 

Mijn origine is juist chemie en heb ook vele jaren op deze manier gekweekt,dit heeft me ook meerdere mega mooie oogsten opgeleverd.

 

Zoals duidelijk mag worden zijn er dus weer eens meerdere wegen welke naar rome leiden.

 

WAT IK NU GRAAG ZOU WILLEN WETEN!!!!!!

 

Waar kies jij nu voor en vooral waarom :whistling

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor het moment kies ik nog voor chemische voedingen omdat ik vooral zeker kan zijn over mijn ec waarden die ik zal toedienen,vroeger kweekte ik outdoor puur organisch wat me ook zeer goed beviel,de volgende ronde zal ik 1/3e organisch :whistling en 2/3e chemisch gaan kweken op reeds veelvuldig gebruikte aarde...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Organisch!

De keus is puur gevoelsmatig geweest (ben een vrouw he?), chemisch associeer ik toch ook met ongezond. En als de mogelijkheid bestaat om organisch te kweken dan laat ik het liever aan moeder natuur over. Die weet het het best he? :whistling Pas later bedacht ik me dat je spul kweekt welke je verbrandt en inhaleert. Dan lijkt het me helemaal belangrijk om er vooral geen chemische zooi in te stoppen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aarde is een organisch produkt.

 

Chemie is ok maar zal geen positieve bijdrage leveren aan je bodemleven,een ophoping van zouten ligt eerder voor de hand.

 

Daarom is mijn filosofie ook zo overdreven organisch :whistling

 

Maar daarentegen kan chemie ook mooie dingen doen :whistling

 

volg je het nog?

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zowel chemisch als organisch.

 

In sommige hokken is het simpelweg niet mogelijk om altijd organisch te voeden vanwege de logistiek(niet vaak genoeg er kunnen zijn b.v.).

 

In andere hokken waar ik wel vaker kan zijn zoveel mogelijk organisch, juist omdat ik er goede resultaten mee gezien heb. Mijn eerste aarde hok staat nu met volledig organische voeding en ik ben zeker benieuwd naar de resulaten die daar uit zullen komen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

He sanny

 

mooie vraag

 

moest er even over na denken

maar denk het andwoord te weten

 

ik ben begonnen op mapito met hydro voeding

en heb gewoon die voeding genomen omdat het bij het systeem zat

ik wist niet eens dat er anders was op dat moment!

 

ik was met zo veel dingen bezig dat ik blij was dat ik me daar geen zorgen over hoefde te maken

en daardoor ook geen andere manieren wist

 

 

dit is pas gekomen toen jij met moeders voor moeders begon

en dat ik alle forums af las om er meer over het hele kweek verhaal te weten te komen

 

 

nu ben ik dus helemaal over op bacs

 

eerst begonnen op men moeders en nu ook eerste volledige kweek zo

 

ik kon aan men moeders zien dat ze het echt wardeerden

dus darom de overstap

 

en ik zie het nu ook helemaal terug in mijn planten in bloei

 

 

tnt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Organisch!

De keus is puur gevoelsmatig geweest (ben een vrouw he?), chemisch associeer ik toch ook met ongezond. En als de mogelijkheid bestaat om organisch te kweken dan laat ik het liever aan moeder natuur over. Die weet het het best he? :whistling Pas later bedacht ik me dat je spul kweekt welke je verbrandt en inhaleert. Dan lijkt het me helemaal belangrijk om er vooral geen chemische zooi in te stoppen.

 

lo miss

Jou benadering is heel begrijpelijk :P

Maar is niet helemaal terecht.

 

De chemische komponenten zijn uiteindelijk hetzelfde(organisch of chemisch).

 

De truuk zit m vooral in de manier van opname van de komponenten,deze is van beide kompleet anders.

 

al met al heel komplex,vandaar ook mn nieuwsgierig gedrag :whistling

 

Wbt moedertje natuur.....miss je hebt helemaal gelijk

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sannie op de filosofische toer... :whistling :whistling ....Maar het is inderdaad wel zo dat organische meststoffen een positievere gezonheidsgraad opleveren ten opzichte van chemische,met chemische voedingen kan je wel sturen en bijsturen naar hartelust wat ook veel voordelen biedt...Bij organische is het wel noodzakelijk dat de grond een bodemleven creeert,zodat de aarde zelfregulerend zal worden,ook dan zal het dolle pret worden...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zowel chemisch als organisch.

 

In sommige hokken is het simpelweg niet mogelijk om altijd organisch te voeden vanwege de logistiek(niet vaak genoeg er kunnen zijn b.v.).

 

In andere hokken waar ik wel vaker kan zijn zoveel mogelijk organisch, juist omdat ik er goede resultaten mee gezien heb. Mijn eerste aarde hok staat nu met volledig organische voeding en ik ben zeker benieuwd naar de resulaten die daar uit zullen komen...

 

Dit is en heel goed punt die stijlloos aansnijd :whistling

Elke organische voeding heeft als nare eigenschap dat het vrij onstabiel is op het moment dat een voedingsvat aangemaakt wordt(en dan vooral de ec).

Voedingsvaten welke aangemaakt zijn met een organische voeding dienen het liefste dezelfde dag nog opgemaakt te worden.

Dit kan in bepaalde opstellingen een logistiek probleem opleveren.

 

Er zijn en lopen testen op aarde met een goed bodemleven welke door een basis chemie aangestuurd wordt en 3 maal in de week organisch bijgevoed wordt,de resultaten mogen er wezen.

LANG LEVE BODEMLEVEN

 

Vandaar gaf rataplan al aan dat een bodemleven de basis van je potje aarde hoort te wezen???

 

Of juist niet..............en moet het zo steriel mogelijk wezen?..........kan ook

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit topic is me helemaal aan m'n ogen ontglipt.

 

Ik zit sinds 4 of 5 weken ook op aarde en het valt allemaal niet mee (en ik vind het nog troep :D )

Aangezien dat ik al een jaartje of 5 op hydro zit (slabs / mapito)

 

Maar eerst ff de hele situatie uitleggen hoe het gekomen is,

 

Een week of 7 geleden werd ik benaderd door een 7 a 8 tal personen (van 20 t/m 70) die medicinaal gebruikers zijn maar de medi wiet te slecht vinden en de coffeeshop prijzen te hoog vinden.

Na een uurtje of 2 debateren zijn we eruit gekomen met de volgende oplossing:

'Eigen wiet telen', Een stel (2) van die 8 personen had een ruimte van 2.5 bij 1.2m vrij in hun kelder.

Die ruimte heb ik ingericht en een deel van die kosten heb ik uit eigen zak betaald (wat boeit mij die paar eurie, ik help die lui liever van hun pijnen af dan dat ik het opzuip!!)

Brandblussertjes erin, alles brandveilig!!

Van een goeie gozer genaamd 'soepie' (moet ff) heb ik een kastje gekregen voor de VSA's (CE gekeurd!!)

Zelf de electra etc. aangesloten.

Din railtje, wat draadjes en electronische relais met geintegreerde tijdklok.

Perfecter kan bijna niet.

 

 

De een hield van een high en de ander van een stoned effect.

Toevallig ben ik zelf nogal into soortjes, C99 (lekkere haze variant) en Sweettooth (80% indica)

Dus 1 vierkante meter met c99 en de andere helft met SW, met 3 lampjes van 600 watt erboven.

Toen kwamen we op het medium, ze hadden op het nieuws 'steenwol' gezien (opgerolde kwekerijen) en aarde. Uiteindelijk zijn we tot de conclusie gekomen dat ze het zo biologisch mogenlijk wilden kweken.

Ik dacht aan Royall mix... maar C99 moet 12 weken dus na 6 weken moet je wel langzaam beginnen bij te voeden. Ik ff op internet gezocht.. en toen kwamen we op bionova uit.

 

De planten staan nu 4 weekjes in de bloei, en toch zie ik veel verschillen tussen de aarde met biologische voeding en m'n hydro setup (ergens anders) met chemische voeding.

Wat op hetzelfde tijdstip geplant zijn.

 

Op hydro met chemische voeding strekken ze wat meer, het aanslaan gaat ook wat sneller maar het hele verhaaltje tot het eind is ook wat korter valt me op.

 

De planten op aarde (voor die medicinale gebruikers) zijn met een hoge EC: 1.4 a 1.6 (zie Plagron 'Growmix'

wat langzamer gaan wortelen / groeien omdat ze naar mijn denken moeite hadden met die hoge EC waarde.

 

Wat me wel opvalt, zoals sannie al beschreven heeft dat de EC waarde van dag tot dag VEEL verschilt.

Het lijkt net of de biologische voeding zelf voeding in het vat aanmaakt.. (echt een vaag iets)

 

De voortgang van de C99 op biologische wijze:

 

Foto=EIEDQ6UZ.jpg

 

De voortgang van de SW op biologische wijze:

 

Foto=FHXW43NV.jpg

 

De voortgang op hydro met chemische voeding:

 

Foto=BDLX3YXS.jpg

 

ps: het residu is van een sproeibeurt met bayer antispint :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie bijdrage mike :D ..thx

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Wow Mikeh, dat vind ik nog es mooi man, dat je dat voor die mensen hebt gedaan. Ik krijg nu meer het beeld 'ruwe bolster, blanke pit' van je. Omdat je zo lekker direct kan reageren had ik een harder beeld van je, maar dit is een heel andere kant van Mikeh. :verrygood :D

Hihi, zal het niet verder verklappen hoor, van je blanke pit :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Organisch!!! :pooh :D

 

 

Ik ben vanaf m'n 15e met buitenplantjes in de weer en kweekte eerst zonder voeding. Toen heb ik eens minerale voeding gebruikt en dat zag je direct terug in de opbrengst, maar na een tijdje begon me op te vallen dat veel wietjes (waaronder m'n eigen) een wat scherpe smaak hadden. Ik wist toen eigenlijk al dat deze smaak vaak veroorzaakt wordt door het gebruik van bijvoorbeeld PK13/14, maar wist destijds niet goed wat ik als vervanging kon gebruiken zonder dat m'n opbrengst erop achteruit zou gaan. Inmiddels is me duidelijk dat PK13/14 eigenlijk een verouderd soort voeding is en dat er tegenwoordig minerale voeding te krijgen is die P en K op een efficiëntere manier beschikbaar maakt voor de plant zonder gore residu-producten achter te laten. Ook wiet gekweekt op minerale voeding kan tegenwoordig dus goed smaken dankzij verbeterde chemische verbindingen.

 

Toch ben ik me steeds meer gaan verdiepen in het organische... Het klinkt wat suf, maar ik heb altijd een sterke drang naar de natuur gehad en zoek deze als het even kan op. Ik heb vaak gezien dat 'Moeder Natuur' in het wild op een heel efficiënte manier omgaat met de beschikbare voeding. De mens kan er dan misschien wat extra druk achter zetten waardoor de plant nog meer presteert, maar ik denk dat dit vaak ten koste gaat van een aantal kleinere processen in de plant die er nou net voor zorgen dat bijvoorbeeld afvalstoffen goed verwerkt worden. Ook kun je met organische voeding bijna niet overvoeden, want de plant neemt wat het nodig heeft, zet dit om in bouwstoffen en laat de overige organische stoffen in de bodem zitten zonder dat deze zich gaan ophopen in de vorm van ballastzouten. Met vloeibare organische voeding kan er al wat meer fout gaan, maar nog steeds niet in die mate zoals dat bij minerale voeding het geval is.

 

Een goede organische bodem leeft en heeft z'n eigen ecosysteem van schimmels, bacteriën en insecten die elk hun steentje bijdragen aan het biologische proces dat zich onder, maar ook boven de grond afspeelt. Wat je boven de grond ziet, is voor een enorm groot deel het gevolg van wat er ondergronds gebeurt, dat vergeet men nog wel eens. Ik probeer dus eigenlijk een mini-natuurreservaatje in stand te houden en vind daarbij kwaliteit belangrijker dan opbrengst. Maar in veel gevallen zul je zien dat het streven naar kwaliteit vanzelf de plant beter laat functioneren waardoor ook de opbrengst en daarbij de weerstand tegen plagen en ziekten toeneemt. En dat is nou het mooie aan organisch kweken; alles werkt met elkaar samen volgens het één-plus-één-is-drie-principe. Het geheel is meer dan de som der delen en dat zie en proef je. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vroeger op de bio toer en nu chemisch. Toen ik nog op aarde kweekte mixte ik ook altijd m'n eigen grond. Dat vond ik geen rotklus en alles werd altijd minimaal 6 maanden van te voren aangemaakt. Op een gegeven moment was in ene de basis samenstelling van de cocosaarde veranderd. Was allemaal niet zo'n probleem geweest maar deze aarde vormde wel de hoofdmoot van de mix. Gevolg stekken dood of kwamen amper meer op. Snapte er in eerste instantie geen fluit van maar na veel spitten en vergelijken kwam ik erachter dat de grondsamenstelling was veranderd. Ik had er flink de tering over in aangezien ik een fikse hoeveelheid had aangemaakt. Daarna een tijdje overgeschakeld op gewone allmixjes maar altijd wel wat. Ik was het dus zat.

Tegenwoordig hydro (mapito) op een grote bak. De mapito is een weldaad voor me rug en verrassend makkelijk in het gebruik. Plant blijft tot op het laatste moment in goede conditie en de wiet vind ik ook wat mooier ogen. Ook ik ben jaren geleden al gestopt met PK13/14 om dezelfde smaakreden. Gewoon Canna Classic A&B groei en bloei op halve dosering met wat K20 op het eind en Excellent volzetvoeding A&B voor de stekken. Niet meer niet minder, goed en goedkoop.

 

Oh ja ik ben toch nog een beetje bio bezig. Me vat vul ik met me aquariumwater wat ik toch al moet verversen. Recycleld, biologisch macrochaotisch verantwoord water met een EC van 1.2 en een Ph van 6.9.

Edited by Bambo

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wow Mikeh, dat vind ik nog es mooi man, dat je dat voor die mensen hebt gedaan. Ik krijg nu meer het beeld 'ruwe bolster, blanke pit' van je. Omdat je zo lekker direct kan reageren had ik een harder beeld van je, maar dit is een heel andere kant van Mikeh. :j :verrygood

Hihi, zal het niet verder verklappen hoor, van je blanke pit ;)

 

Ik ben ooit begonnen met indoor kweken op m'n 15e of net 16. ( bij m'n ouders thuis :D )

 

M'n tante was toen al medicinaal gebruikster... dat is eigenlijk de reden dat ik ooit begonnen ben..

Iedereen heeft zo z'n goeie en slechte kanten Miss_J :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...