Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

WICKIDDD

Wiet Rijpen? Drogen? Gooi Ze In De Plomp!

Recommended Posts

Het "rijpen" van je geoogste wiet, daar is veel over geschreven. Drogen, rustigjes aan, op rekken, in speciale machines, met of zonder blad etc etc.. Maar hebben jullie wel eens gehoord van "Water Curing"? Het lijkt een vreemd concept, pleur je wiet direct in de plomp 7 dagen, verschoon het water iedere dag en droog ze daarna in een dag of een paar dagen... Vreemd? Nee!

 

Lees de volgende thread eens (neem er wel een uurtje voor) - ik was onder de indruk. Water Curing op Overgrow

 

Ik ga het zéker proberen!

 

Het werkt als volgt:

 

- oogst je toppen, knip ze bij

- zet ze onder ruim water (hou ze onder met bijv. een doek of een zwaar voorwerp)

- Wissel het water iedere dag - het gaat echt stinken!

- na 7 dagen: haal de toppen eruit en droog ze (geforceerd is prima)

 

Hoe werkt het?

 

Door osmose processen (komt neer op een proces dat oplosbare stoffen zich trachten te verdelen door de hele vloeistof, en uitwisselen via een doordringbaar membraam - in dit geval het bladoppervlak) lossen de stoffen die je juist NIET wil roken op. Dat zijn niet alleen externe stoffen op de plant zelf, maar ook in de bladeren - de zaken waar je van gaat hoesten als je rookt. De THC etc lost níet op in water. Resultaat: een veel sterkere, zuiverder wiet. De opbrengst is ongeveer 30 - 50% minder dan bij gebruikelijke methoden, maar de wiet is wel tot 2 keer zo sterk! En bovendien héél erg zacht om te roken. Ik had er nog nooit van gehoord, wellicht hebben jullie hier ervaring mee? Ik ga het in ieder geval proberen en hou jullie op de hoogte.

 

Overigens - heb je rot? Niet weggooien die hap! pleur ze in het water en behandel ze zoals hier aangegeven. Resultaat: een prima potent wietje zónder bijsmaak.

 

Lijkt mij iets om in ieder geval met een gedeelte van je oogst te proberen, zeker als het voor eigen gebruik is. Commerciële growers zullen er wellicht wat minder tuk op zijn, de opbrengst droog is immers minder.

 

Laat eens wat van je horen, wat vind je er van? Lees echter wél eerst even de threads op Overgrow. Kunnen we hier net zo'n experiment opzetten?

 

keep it green!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ej whazzup,

 

'k heb laatst watercured Mex Haze van (freakje van hennepdesk) gerookt!

Het brand niet meer zo in je strot van de chemicalien, het krijgt er een mildere smaak van, toch ruikt je wiet nog zoals vna te voren :P

 

echt een aanrader!

 

Gr Mike.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 keer zo sterk? Onzin. het haalt juist enkele stoffen weg (terpenoiden) die aan de smaak en high toevoegen. Dat het THC percentage lichtjes "stijgt" is wel weer zo, want je haalt natuurlijk gewicht er van af..

 

Toch krijg je de beste resultaten altijd nog als je je wiet gewoon lekker lang laat curen op de ouderwetse manier. Een watercure is voor de ongeduldige.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Icarus

ga het komende oogst proberen met een klein deel van mijn wiet.

 

ik denk dat blowmonkey trouwens gelijk heeft.

Gewoon langzaam drogen en daarna een tijd goed curen geeft denk ik een beter effect.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 keer zo sterk? Onzin. het haalt juist enkele stoffen weg (terpenoiden) die aan de smaak en high toevoegen. Dat het THC percentage lichtjes "stijgt" is wel weer zo, want je haalt natuurlijk gewicht er van af..

 

Toch krijg je de beste resultaten altijd nog als je je wiet gewoon lekker lang laat curen op de ouderwetse manier. Een watercure is voor de ongeduldige.

Tja, of dat onzin is, ik denk het niet. Een simpele rekensom: als je 50% minder overhoud en de THC blijft hetzelfde dan is je wiet dus 2 keer zo sterk. Bovendien kan het volgens mij geen kwaad om een aantal stoffen weg te laten, het lijkt een veel zachtere blow op te leveren. Verder: CBG (Cannabigerol), CBD (Cannabidiol) en CBN (Cannabpinol) zijn óók niet in water oplosbaar dus ook die blijven behouden. Terpenoiden kan ik in relatie tot wiet niet zoveel over vinden. Overigens wel een post van jou op hennepdesk hierover. In één van de door jou terecht aangehaalde documenten staat:

 

Terpenoid cannabis components probably also contribute

significantly to clinical effects of cannabis and boil

at comparable temperatures to THC (McPartland and

Russo 2001). Cannabis essential oil demonstrates serotonin

receptor binding (Russo et al. 2000). Its terpenoids

include myrcene, a potent analgesic (Rao et al. 1990)

and anti-inflammatory (Lorenzetti et al. 1991), betacaryophyllene,

another anti-inflammatory (Basile et al.

1988) and gastric cytoprotective (Tambe et al. 1996),

limonene, a potent inhalation antidepressant and immune

stimulator (Komori et al. 1995) and anti-carcinogenic

(Crowell 1999), and alpha-pinene, an anti-inflammatory

(Gil et al. 1989) and bronchodilator (Falk et al. 1990).

 

Ik ga er dan ook van uit dat deze niet in water oplosbaar zijn. Op internet vond ik dat dit vetten zijn. Komen ondermeer voor in citrusvruchten, koffie etc. Quote:

 

Koffiebonen bevatten vet, het zogenaamde koffievet. Dit vet wordt met het hete water uit de bonen geëxtraheerd en komt als kleine vetdruppeljes in de koffie terecht. Cafestol en kahweol zijn zulke vetten. Beide stoffen behoren tot de zogenoemde terpenoiden. Ze verhogen in beperkte mate het cholesterolgehalte van het bloed.

 

Ze komen overigens zelfs in Absinth voor:

 

Nog afgezien van het hoge alcoholgehalte, traditioneel 68%, bevat absint het kruid absintalsum (Artemisia absinthium). Dit bittere kruid bevat de chemische stof thujon, die sterk lijkt op de werkzame stof THC (tetrahydrocannabinol) in cannabis. Uit wetenschappelijk onderzoek in de jaren zestig en zeventig blijkt dat deze overeenkomst niet op toeval berust. Beide chemicaliën zijn terpenoïden. Dit betekent dat '"thujon en THC hun psychotomimetica uitoefenen door wisselwerking met een gemeenschappelijke receptor in het centrale zenuwstelsel", aldus wetenschapper J. del Castillo in een artikel over de overeenkomsten tussen de psychologische effecten die aan absint en marihuana worden toegeschreven (tijdschriftNature, 31 januari 1975).

 

Dus THC is ook een terpenoïde?

 

Definitie gevonden:

 

terpenoids—Any organic compound the structure of which is derived from the isoprene entity.

 

En wat is dan in godsnaam isoprene:

 

isoprene—Organic compound, formula C5H8; 2–methyl–1,3–butadiene; it is the major hydrocarbon emitted by vegetation, particularly members of the oak genus.

Emission rates depend on the leaf temperature and availability of sunlight. Isoprene is very reactive with the hydroxyl radical and with ozone, and its reactivity is thought to contribute to high levels of ozone found over the rural southeastern United States and other areas. :P

 

Juist. Begrijpen jullie het nou? Nou ikke niet! Iemand met een achtergrond die hier uitsluitsel over kan geven?

 

Nog even Hennepdesk:

 

THC Concentratie lager dan 8 w% is laag, hoger dan 14 w% is hoog

CBD Is niet altijd aanwezig in nederwiet. Een typqische waarde voor nederwiet is 0,3%

CBN Is vaak afwezig in nederwiet. Een concentratie hoger dan 0,5 w% is hoog voor nederwiet.

CBG Is altijd aanwezig in nederwiet. Een typische concentratie is 0,5 w%.

 

THC: ( Delta 9-tetrahydrocannabinol ) wordt gesynthetiseerd uit CBD. Het is de belangrijkste en meest psychoactieve component van cannabis. Effecten zijn: rustgevend, stimulerend, halluciogeen en verhoogde polsslag.

 

CBD: ( Cannabidiol ) komt uit Cannabigerol en is de chemische voorloper van THC. CBD is een licht psygoactieve stof die erom bekend staat angst gevoelens en pijn te onderdrukken. CBD werkt licht rustgevend en vermindert het effect van THC.

 

CBN: ( Cannabpinol ) wordt gevormd uit THC. Het is vooral aanwezig in oude planten en slecht bewaarde wietplanten. Het is een licht psygoactieve stof die vooral kalmerend werkt.

 

CBG: ( Cannabigerol ) is de eerste cannabioïde die door de cannabisplant wordt geproduceerd. Over het algemeen komt die meer voor in stengels dan in de bloeiende toppen. CBG is een niet psygoactieve stof die vooral slaapverwekkend werkt.

 

En dan.. wat is curen op de ouderwetse methode? Gewoon drogen? Nat knippen? Droog knippen? op curen in glazen potten na een week drogen? Laat het me weten. Wil graag leren. Maar sta ook open voor nieuwe dingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een ouderwetse cure is je wiet gewoon laten drogen tot de steeltjes knappen (+/- 2-3 weken op 20 graden), daarna in een (vacuum) container je wiet een paar maanden laten staan op een droge, donkere plaats rond de 20 graden (elke dag ff voor 5 minuten laten luchten).

 

Veel terpenoiden blijven behouden en ondergaan ook (ken het nederlandse woord er niet voor :P) "polycyclic aromatization", das dus voordelig voor de smaak. Het moet ook niet te lang gebeuren, anders krijg je hetzelfde als bij de water cure, dat veel dingen verloren gaan of worden omgezet naar minder gewilde stoffen (zoals CBN)..

 

Terpenoiden zijn zeg maar de "bouwstenen" van de cannabinoiden. Trouwens, ook al zijn THC en de andere cannabinoiden niet (geweldig) water oplosbaar, ze kunnen wel een suspentie vormen in het water, wat snel gebeurd als er cellulair veel kapot gaat (bij de water cure). Je verliest dus wel wat THC, maar eindigt uiteindelijk met minder gewicht en dus een hoger THC percentage..

 

Het is wsschijnlijk "healthwise" wel beter omdat je gewoon minder hoeft te roken, maargoed, meeste mensen gooien er toch tabak bij..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet je, ik weet helemaal nog niet zo zeker of er inderdaad veel verloren gaat. THC in ieder geval niet, want uit de posts las ik dat veel ook het water nog door een filter hebben gedaan om te kijken of er veel kristallen afvielen, en dat was niet zo.

 

Ik denk eigenlijk dat het ten opzichte van nat knippen niet zoveel uitmaakt, alleen wat extra stoffen (waaronder vast en zeker een aantal smaakmakende en geurbepalende) zullen bij water cure wellicht ook verdwijnen. Er zijn echter ook hele trouwe volgers van deze methodiek, en ook niet de minsten wat betreft ervaring, dus ik geef het voorlopig nog even het voordeel van de twijfel en ga het proberen, maar zeker niet met mijn hele oogst!

 

Dank voor je input.

 

Wat vind je trouwens van de methode om het één week te drogen en verder te curen in potten (iedere dag 20 minuten open)?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Jahbless

ik zal t ook is gaan proberen als mijn oogst eindelijk klaar is :P :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is inmiddels ook een tweede thread opgestart op Overgrow waar ervaringen gedeeld worden. Mijn voorstel: Laten we dat hier ook eens doen.

 

Sterker nog: Wellicht kunnen we na de oogst en het curen eens met een aantal lieden gezellig bij elkaar komen om de diverse oogsten aan een (praktijk)test te onderwerpen! Vrijwilligers? :P

 

In ieder geval kunnen foto's en ervaringen delen. Mijn oogst is pas over een week of 2-3 maar ik zal het in ieder geval gaan doen. Wie volgt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Icarus

Hey.

Gister is er door de zware regen en wind een tak afgebroken bij een van mijn planten...

Ze moeten nog een week of 2-3, dus de wiet is nog onrijp.

Ik wilde hiermee eens watercuring testen.

Misschien word het nog een goede smoke omdat het THC percentage nog wat word verhoogd...

 

Hier even 2 foto's:

 

 

 

before%20entering%20cure..jpg

 

en als ze in het water liggen; dag 1.

 

in%20the%20water%20day%201.jpg

 

 

 

ik hoop dat het iets word. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

hahaha droge shit:P

Okee moet het misschien niet in het donker ofzo?

Tenminste als ik het gewoon aan de waslijn hang in mijn diepe duistere kamertje:P

dan is het ook altijd donker. :P

"love life"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben benieuwd Icarus! Ik heb vrijdag ook een paar te vroeg gesneuvelde toppen onder water gezet. Hehe het is overigens wel een flink gewicht wat je er op hebt liggen - kijk je uit dat je de buds niet beschadigt?

 

Volgens mij is het momenteel overigens natte shit Growingladys..

 

Geen idee of ik uit deze veel te vroege top iets rookbaars krijg overigens. We zullen zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Icarus
hahaha droge shit:P

Okee moet het misschien niet in het donker ofzo?

Ik heb ze ook in het donker staan, maar voor de foto moest ik licht hebben :P

 

In het licht word THC afgebroken dacht ik...

 

Ben ook benieuwt naar het resultaat :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

update: Ik was ERG ongeduldig lol. Eén van de hele kleine topjes die al 2 dagen in water staan geforceerd gedroogd. Net gerookt..

 

hehe ik kan uit ervaring zeggen dat het in ieder geval potente wiet is! lol mijn vriendin zei "this is about what you would average get in the states" - en ze heeft daar echt heel wat wiet gerookt. En dit was écht een heel klein stukje.

 

Eerste conclusies:

 

Potentie: Pffff... heel klein stukje top met z'n tweeen - ruim voldoende!! Nu al :rofl

Smaak: Zoals verwacht nog een beetje groen, maar niet slecht!!

High: Happy high :) THC gehalte RUIM voldoende

 

Neem het laatste trekje terwijl ik dit schrijf. Waar was ik ook alweer mee bezig? :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Icarus

Chill :P

 

Maar was dit nou die onrijpe wiet die je nu hebt gesmoked ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest patpot

ik heb een top moeten wegnemen wegens toprot, heb er de slechte stukken ruim van weggsneden en wat overbleef onder water gezet.

 

een vraagje nu nog aan whazup, hoe heb je de toppen gedroogd?

 

ik post morgen wel eens een foto.

 

greetz p

Share this post


Link to post
Share on other sites

uit het water gehaald, op een vloeipapiertje gelegd op een warme plek, indirect geblazen met een ventilator (niet direct!) en de volgende dag waren ze al droog..

 

en eh.. ik was erg ongeduldig, dus voor één toppie warme luchtoven 80 graden - was in pak hem beet een uurtje gebeurd :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest patpot

thnx

 

overigens, bedankt voor de zéér interessante link hierover.

 

ik geef hier wel info over hoe het verder loopt

 

greetz p

Share this post


Link to post
Share on other sites

di nada. Vond het zelf ook erg verrassend. Nou kweek ik dit jaar weer voor het eerst sinds 20 jaar, maar ik had er echt nog nooit van gehoord. Zal wel een gebrek aan mijn opvoeding zijn geweest denk ik!

 

Mijn oogst laat nog even op zich wachten maar ik zal ook een uitgebreid fotoverslag maken. Ondertussen ben ik benieuwd naar jullie resultaten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest patpot

de container

 

watercure19xz.jpg

 

daarnet water voor de eerste keer ververst

 

in het hok waar de container staat hing een lichte muntachtige geur en het water zag lichtgroen en had ook die muntgeur

 

vandaag terug 2 toppen met rot gevonden en weg genomen.

 

zou ik niet beter wat er nog staat ineens binnenhalen, of zal die besmetting nog stoppen?

 

dit is pas mijn tweede kweek en ondanks ik hier al veel leerde blijf ik nog steeds een newbie, merk ik. hahaha

 

het is ook nog niet echt meegevallen, buiten dat ik een grote hoeveelheid grote toppen heb. kan je hier zien http://www.wietforum.nl/editie6/index.php?showtopic=13829

 

voor de rest had ik al slakken, rupsen, vorige week een storm met een overstroming, en 2 planten plat, noem maar op.

 

en nu, door al die vochtigheid natuurlijk die toprot.

 

met dank voor de info

 

greetz p

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou met die toppen van jou zit het wel goed hoor! Ik heb ook een beetje toprot zo hier en daar. Ik probeer het er zo lokaal mogelijk uit te knippen. Mijn toppen zijn overigens een stuk kleiner (anders) dan die van jou maar ik heb dan ook andere planten (PP).

 

Na een dag of 2 hoef je de toppen niet meer onder water te houden overigens - ze blijven dan vanzelf onder. Een natte lap werkt trouwens ook, zo voorkom je beschadiging.

 

Tja, als een top erg mooi is en er een rotte plek in zit, ik zou om te beginnen proberen de rotte plek eruit te snoeien. Een beetje rot voorkom je volgens mij niet in dit klimaat, ik weet niet hoe erg het bij je is, maar een rijpere wiet met een beetje rot is volgens mij nog altijd beter dan een onrijpe wiet met geen rot. Het gaat er tenslotte om wat je overhoudt.

 

Ben benieuwd hoe je water cures al smaakt! Die van mij was echt veels te vroeg geoogst, die van jou lijken al een stuk verder te zijn.

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest patpot

vandaag geen rot gezien, en ik heb zéér nauwlettend gekeken.

wel wat rupsen en slakken hier en daar

 

dan de watercure.

 

dat ziet er volgens mij nog allemaal goed uit

daarnet het water terug ververst

ziet nog steeds lichtgroen

over de geur kan ik niets zeggen want ik ben het hok in gegaan met een flinke peuk rode afghaan, hahaha.

 

hoe zien ze er intussen bij jullie uit?

 

ik ga even rusten nu, sterk spul

 

greetz p

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...