Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
bornslippy

Co2 Adsorptie Door Actieve Kool

Recommended Posts

naar aanleiding van een topic waarbij ik vroeg als de geurhinder van gist nadelige gevolgen zou hebben voor het eindproduct zou ik graag willen weten als er mensen zijn die wat kennis hebben van actieve kool.

 

Ik ben van plan om een kleine reactor te maken waarbij ik CO2 produceer. Om de geurhinder van gist te beperken zou ik de uitlaat van de reactor voorzien van actieve kool.

 

Dus de opstelling zou een plastieken jerry can zijn waarbij ik onderdaan water kan aftappen en bovenaan water kan toevoegen om steeds voldoende actieve gistcellen in oplossing te hebben. Ik zou dan een buis vastsiliconen aan de jerrycan waar de CO2 en O2 onstnappen en dit door een actieve koolfilter laten geleiden die ik zelf maak. ( alle andere openingen afgesloten natuurlijk)

 

Dus het eindresultaat zou zijn: Zeer veel CO2 ( daar de temp. in de reactor 25-30 °C bedraagt d.m.v. aquariumverwarming en dit een optimale temperatuur is voor de gistcellen, en daarbij nog eens zuurstof dus O2 inlaat via een aquariumpompje ) en geen stank.

 

MAAR!!! daarvoor zou ik eerst moeten weten als de CO2 niet wordt geadsorbeert door de actieve kool.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee ,de CO2 wordt niet opgenomen door de actieve kool ,maar het vocht in de lucht die vanuit je jerrycan komt wel .

 

O2 voeg je toe vanuit een pompje? bedoel je niet gewoon lucht ? (waar 20 % zuurstof inzit )

Er ontstaat alcohol tijdens de gisting , is dat de stank waar je vanaf wilt ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

C6H12O6 + 6O2 + gist ==> 6CO2 + 6 H20 + veel energie

 

door de lucht, waar dus O2 inzit zal er i.p.v. ethanol ( C2H5OH) meer CO2 gevormd worden dan bij een anaërobe fermentatie.

 

wat de stank is weet ik ook niet juist precies.

 

Weet je dit 100 % zeker atmo.. dat CO2 niet wordt opgenomen door de actieve kool?

 

zoja...

 

dan kan ik beginnen met mijn reukloze fermenter te bouwen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet het niet 100 % zeker inderdaad . ik vraag me af of geur altijd bestaat uit vaste stof deeltjes. Ik denk van wel ,maar de deeltjes zullen dan zeer klein zijn .

 

Actieve kool hecht zich niet aan gassen lijkt mij . Door vochtige lucht die steeds van temperatuur verandert raakt actieve kool ook 'vol' met water . Dit kun je er door sterke verhitting weer uithalen .

 

Ook goed gecarboniseerde houtskool werkt als actieve kool trouwens , maar neemt door de structuur minder op . Jammer dat het proces stopt wanneer je alcohol percentage bij 12 % komt . Je kunt natuurlijk ook nog op andere manieren CO2 laten ontstaan , bv door de reactie van een zuur met een carbonaat verbinding zoals Soda ( sodiumcarbonaat) ll + schoonmaakazijn.

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...