Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
GreenGrower

Filosofie van een forum

Recommended Posts

zo, ff een flinke lap tekst voor jullie stoners :( :

 

Het volgende stuk zat al een tijdje in m’n hoofd, maar ik zag me genootzaakt het eerder neer te zetten dan gepland, omdat er toch een aantal mensen waren die niet de noodzaak zagen van de striktheid waarmee ik (en andere mods) soms de forumregels hanteren. Hopelijk is dat hierna anders.

 

De filosofie van een forum. (mijn filosofie althans ;))

 

Mijn idee van een forum: een forum is een plaats op internet waar men discussieerd over een bepaald onderwerp en daar informatie over uitwisseld. Je hoeft hiervoor slechts te kunnen lezen en typen en niet bekend te zijn met andere publicatie methoden (op internet en daarbuiten). Dit maakt het bereikbaar voor iedereen. Iedereen die iets nieuws bedenkt (geniaal of niet) kan zijn ideeen spuien en aan anderen laten lezen. De reacties hierop schaven het idee bij of kraken het af. Zo onstaat er nieuwe kennis over een bepaald onderwerp, waar iedereen die erin geintresseerd is bij kan.

 

Aangezien iedereen erbij kan, en iedereen er over mee kan praten, kan dit vrij snel. En gaat dit ook vrij snel. De informatie ontstaat in rap tempo. Aangezien het niet één persoon is die het neerschrijft, verschijnt het bij lange na niet zo gestructureert als men (of ik) zou willen. Hierom zijn er verschillende subfora ontstaan. Informatie wordt verdeeld in hoofdstukjes.

Vervolgens groeit de info harder dan je kan lezen, dus krijg je een zoekmachine om specifieke info die je wilt lezen, op kan zoeken. (Dat hier behoefte aan is, op het hele internet, wijst de beursgang van Google wel uit).

 

Ook beschikken niet alle geintresseerden over genoeg basiskennis van het onderwerp om overal mee te kunnen praten. Dus vragen zij aan de mensen die al langer bezig zijn met het onderwerp basisinformatie. Die wordt gegeven zodat er meer mensen zijn die mee kunnen denken over het onderwerp en wellicht nieuwe (geniale :) ) ideeen vormen.

 

In elk vakgebied zijn meer newbie's als ingewijden, dus de vragen naar basiskennis worden vaak gesteld. Omdat de 'ingewijden' niet veel opschieten met het steeds herhalen van basiskennis (en anderen ook niet) worden er vaak FAQ's gemaakt: Frequently Asked Questions, vaak voorkomende vragen dus. Niet alleen zodat de 'ingewijden' door kunnen, maar ook zodat de n00b snel zijn antwoorden kan krijgen (zoeken duurt meestel minder lang dan op antwoord wachten, niet :| ?).

 

Helaas werkt dit systeem niet helemaal; waarmee ik bedoel dat de nuttige informatie niet altijd meteen - in een makkelijk lees- en vindbare vorm - op de juiste plek komt te staan. Daarom zijn er moderators (en admins); (en niet te vergeten om de mensen die het forum verneuken (spammen ed) en dus ook het systeem ondermijnen nog enigzins te weren).

 

Moderators zouden elke dag alle topics kunnen lezen, overtypen en omvormen naar handige informatie en die op de juiste plek zetten, maar dat doen ze niet. a) omdat ze er niet voor betaald krijgen :( :smoke en b') omdat dat ook belachelijk zou zijn. Iedereen kan namelijk ook even zelf de moeite nemen om de informatie juist en degelijk te plaatsen (en ja iedereen zou ook zijn eigen troep op kunnen ruimen en dan zou de wereld ook schoon zijn en.. en ...... :) ); dat werkt toch niet helemaal in deze wereld, dus zijn er toch mods en verplaatsen ze zo nu en dan berichten, herschrijven ze (lees maken faq's of sticky's) of gooien bullshit weg.

Als het goed is groeit zo langzamerhand een klein forumpje uit tot een gigantische bulk informatie.

 

------------------

 

Oke, dat was mijn idee van de werking van een forum, nu komen de frustraties :angry: :P

 

- het is vrij vervelend als je elke dag ongeveer 2 vragen tegenkomt die worden gesteld (vaak door iemand die zich slechts heeft aangemeld voor die ene vraag) waarvan ik het antwoord op dit forum binnen 2 minuten kan vinden (laat staan hoe veel er te vinden is als je ook nog op andere wietgerelateerde sites kijkt!)

Deze mensen ondermijnen ook het systeem van het forum door met hun vragen meer topics te creeeren met zelfde (vaak onbenullige) informatie, waardoor zoekacties meer topics weergeven die in weinige mate beantwoorden aan de vraag van degene die wel zoekt.

 

- hetzelfde geldt voor mensen die midden in een topic (of het nou hun eigen is of niet) ineens een andere vraag stellen (sommigen denken dat hun topic gewoon hun persoonlijke ding is ofzo, waar ze al hun vragen in kwijt kunnen :no). Het topic gaat dan een paar topics over het onderwerp wat de titel aangeeft, en daarna niet meer. (bij indoor foto topics is dit natuurlijk minder erg, zeker als het kleine en specifieke vragen bij de foto’s betreft.)

 

- jullie zullen begrijpen dat het 'chatten' in een topic dus ook vrij vervelend is.

 

Dit zijn dus voor mij redenen om mijn ‘macht’ te gebruiken, zoals ik laatst heb horen zeggen. Ik probeer er gewoon voor te zorgen dat mensen wel hun vragen en info op de juiste plek plaatsen, zodat we niet bezig blijven, maar over nieuwe dingen kunnen gaan discussiëren.

 

 

reacties zijn zeer welkom,

 

GreenGrower :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo heb je ook nog de kweek verslagen, waarin mensen 'live' verslag doen van hun kweekje . Dit zijn dus niet per see vragen. Om deze veslagen nuttig te maken is het noodzakelijk om zo goed en volledig mogelijk te omschrijven hoe je kweek is opgezet . Dit omdat er vele factoren zijn die het eind resultaat bepalen .

Hier zie je en aantal van die faktoren die je vooraf gaant aan je kweek al weet,en dus zou kunnen vermelden :

 

Kweekoppervlakte :

 

Hoeveelheid planten :

 

Stekken of zaad :

 

Aantal lampen ,en van welk wattage :

 

Hoe veel afzuiging :

 

Soort medium :

voor grond- Hoeveel liter per plant:

- Welke grond :

 

De manier van bewateren:

 

Het voedingsschema:

Share this post


Link to post
Share on other sites

True that, ik ben er opzeker mee eens met je verhaal Greengrower alleen mijn rpobleem is het volgende:

 

Dit forum is te rommelig, voordat Atmosphere, Greengrower en Iduls moderator werden of admin werden en ook daadwerkelijk iets uitvoerden werd het forum beter oke, maar daarvoor.

 

Toen Bambo, Onimusha ongeveer de enige moderators waren gebeurde er niks, het was normaal dat er 20 keer per dag dezelfde vraag werd gesteld en de topic bleven bestaan. Dezelfde discussies werden er dus op meerdere plaatsen gevoerd.

 

Het gevolg is nu dus dat als je gaat zoeken je ongeveer 40 topic krijgt met dezelfde naam of een gelijke naam en die overal een andere antwoord opleveren of zelf helemaal geen antwoord. Zo duurt het dus langer, ik bedoel maar, 800 topic in Algemene vragen en er zijn er zoveel die hetzelfde onderwerp hebben.

 

Als je orde wilt handhaven op een forum moet het opgeruimd zijn.

En daarmee bedoel ik dus dat er over elk onderwerp maar 1 topic is en niet meer dan 1.

 

Volgens mij is het een stuk makkelijker als overal maar 1 topic van is om het een beetje relaxt en duidelijk te houden op dit forum.

 

Just what i think....

Share this post


Link to post
Share on other sites

totally right kwekeling. ga jij ff een paar honderd post zitten verwijderen... ? :|

nee, ik weet wat je bedoelt, we moeten weer eens een grote schoonmaak houden. ook zouden er meer faq's moeten komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben het niet eens met je kwekeling, 1 topic voor 1 onderwerp gaat al snel ook vrij onoverzichtelijk worden, denk maar aan al de pagina's die je zou moeten lezen. Dat is toch niet practisch. Er zitten vaak ook kleine verschillen in vragstellingen

 

Ik zou gewoon nieuwe topics die al ergens anders exact hetzelfde staan gewoon sluiten of doorverwijzen naar het andere vroegere topic (zoals bijvoorbeeld met 'het wiet of hash' topic van feniks). Een beetje strenger worden en sneller sluiten, maar dan wel met verwijzingen naar andere topics

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan krijg je allemaal van die crossposts :|

1 topic per onderwerp is idd te weinig, maar 1 per vraag is zat :)

dubbele vragen gaan dicht en dan na een tijdje weg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt niet vermijden dat men opnieuw een onderwerp ter discussie stelt.

Forum is meer ter naslag, de discussie moet altijd gevoerd kunnen worden.

 

Kwekeling moet verder niet zeuren wat alleen van hem heb ik al meer dan 100 posts moeten verwijderen.....jammer dat ze niet meer aftelde.............. :|

 

Topics gaan vaak pas na een week (of 2) weg, maar dan hebben de meeste het vaak niet in de gaten.

 

Topics moeten ook niet tezeer verouderd worden.

 

Het forum wordt verder 1 x per jaar echt opgeruimd, moet een hobby blijven, geen werk worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zomaar een idee.

 

Is het technisch mogelijk dat iemand ,die een topic startte , deze zelf kan verwijderen? Als ik naar mezelf kijk, zijn er van mij een aantal topics die wat mij betreft wel weg mogen, alle info die ik nodig had heb ik ( waarvoor dank) :)

 

Het zou jullie ( de mods ) redelijk wat werk besparen.

 

Het enige bezwaar zou kunnen zijn als iedereen dat doet dat er niets meer over blijft :| .

 

Groet Juup

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kwekeling moet verder niet zeuren wat alleen van hem heb ik al meer dan 100 posts moeten verwijderen.....jammer dat ze niet meer aftelde.............. :)

Die posts interesseren me niets, voor mijn part begin ik weer bij nul af aan.

 

Ik weet ook wel dat ik zat onzinnige posts heb gehad, en je ziet ook best dat ik nauwelijks nog post en dat ik ook niet meer zo ga posten als 3 maanden geleden. :|

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik weet ook wel dat ik zat onzinnige posts heb gehad

 

bescheidenheid siert de mens! Zelfs ik kreeg het even te pakken toen ik destijds inderdaad je zoveelste m@sselijke dan wel niet sl@merige of gej@tte antwoord las....Meestal lees ik er overheen en kan ik me daar van afsluiten, maar dit keer dus niet....En overigens velen met mij, wat natuurlijk weer hartverwarmend is

 

Maar goed, als jij 1x in de drie maanden wil posten op dit forum heb ik daar absoluut geen problemen mee!

 

Keep up the good work dude! :pooh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk , wat mij dan tegen de borst stuit is dat de heren wel een mate van professionaliteit verwachten van de errug nieuwe mensen die soms in wanhoop hier hulp denken te vinden.

 

Maar als er dan word gesuggereerd om de topics dan overzichtelijk te houden, door wat meer te modden en controleren , is die professionaliteit ineens niet meer nodig. :|

 

Ik vind ook dat jullie niet zo bijster slim met kritiek om gaan. Ik denk niet ik het beter kan, versta me niet verkeerd, maar als je van de een iets verwacht , doe dan zelf ook wat je verlangt van de anderen.De opmerking ZOEK komt niet errug gastvrij over. Vooral niet bij mensen die pas komen kijken. Geef een summiere uitleg en verwijs dan naar een topic voor verdere info.Is wel zo aardig.

 

Toen ik hier kwam werd ik vreselijk goed te woord gestaan.Van de goedwillendheid is nu bar weinig meer van over.Als je pretendeert een vraagbaak te willen worden voor de zowel de beginner als de gevorderde, dan zul je wel iets moeten dunkt me!!!

 

Verder is dit forum hardstikke tof en er staat best veel informatie ter beschikking.

Dit wilde ik ff kwijt, doe er het uwe mee. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar als er dan word gesuggereerd om de topics dan overzichtelijk te houden, door wat meer te modden en controleren , is die professionaliteit ineens niet meer nodig. :| 

??

 

maar als je van de een iets verwacht , doe dan zelf ook wat je verlangt van de anderen.De opmerking ZOEK komt niet errug gastvrij over. Vooral niet bij mensen die pas komen kijken. Geef een summiere uitleg en verwijs dan naar een topic voor verdere info.Is wel zo aardig.

Zij willen informatie en daar kunnen ze best iets voor doen.

Er zijn genoeg topics (en de forumregels ook nog) waarin staat aangegeven dat je eerst dient te zoeken, als ze dat al gewoon negeren, moet(en) ik/we het dan NOG een keer uit gaan leggen?

(vaak genoeg komt er ook wel antwoord, als een deel van de vraag bv niet terug te vinden is. Het keiharde ZOEK volgt meestal op een overduidelijkheid van niet de moeite genomen hebben ook maar iets te doen voor informatie)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als er iemand met een paar posts achter zijn naam dan vraagt om info , kun je in ieder geval op een andere toon uitleggen wat de bedoeling is. E waarom dat vraagteken bij die note over professionaliteit??

Is toch overduidelijk wat ik daar mee bedoel?

 

Wat ik wil zeggen is dat het allemaal best wat vriendelijker kan!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaar dat wij ook jaren lang niet veel aandacht hieraan besteed hebben.

We hebben altijd iedereen hun gang laten gaan en dingen achteraf gemodderd.

Dat men een en ander nu iets strenger wil aanpakken, want het rijst soms echt de pan uit, is opzich goed.

Blijft wel het feit dat we het niet zullen kunnen verkomen. Is iets wat je gewoonweg moet accepteren.

Ben zelf ook geen voorstander van het sluiten van topics.

Ik verwijder ze en spreek de desbetreffende aan via een pb.

Werkt veel beter en gaat ook buiten het forum om.

 

@ kwekeling, nu je eindelijk zelf je leven ietwat gebeterd hebt, val dan niet meteen een ander aan die zich zelfs nog netter opsteld als jij in je beginfase..................

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wees dan a.u.b. selectief in dat strenge beleid.Iemand die al enige tijd hier rondhangt kun je daar eerder streng over aanspreken dan iemand die net komt kijken.

 

Of het moet de bedoeling zijn dat mensen met weinig tot geen ervaring hier geweerd moeten gaan worden.Je schrikt ze af met zulke opmerkingen!!

Ze zullen eerder hun heil ergens anders gaan zoeken en das jammer want er kunnen potentiele toppertjes tussen zitten die veel nuttige dingen kunnen bijdragen aan dit forum.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest IDULS

Kwekeling moet verder niet zeuren wat alleen van hem heb ik al meer dan 100 posts moeten verwijderen.....jammer dat ze niet meer aftelde.............. :)

Die posts interesseren me niets, voor mijn part begin ik weer bij nul af aan.

 

Ik weet ook wel dat ik zat onzinnige posts heb gehad, en je ziet ook best dat ik nauwelijks nog post en dat ik ook niet meer zo ga posten als 3 maanden geleden. :|

Daar heeft IDULS even goed voor gezorgd heh, kwekeling aka whitewidow aka plaza-zieker :no :angry:

 

Enne hou eens op over dat afschrikken en niet vriendelijk overkomen, dit is geen kinderdagverblijf, regels zijn regels. Voor niks gaat de zon op. Jij doet moeite om het nivo in je topics hoog te houden, dan doen wij moeite om je te helpen met al je vragen.

 

Ik heb geen zin om je handje vast te pakken, je diep in de ogen te kijken, en met een vrouwenstemmetje vragen of je alsjeblieft eens de regels wilt lezen en zelf wilt gaan zoeken. "Ik vind je hele lieve jongen hoor, maar sommige topicjes worden beetje dubbel, wil je pleasie pleasie zoekie gaan doen? Poele poele poele....". (en NEE, ik pleit niet voor zero-tolerance aanpak of grofheid, dus begrijp me eens goed!)

Edited by IkDoeULatenSterven

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmmm, 'k vind ik u geen geschikte mod.

als ge u al wil laten opvallen door zo'n dingen te zeggen als mod...:

 

Ik hoop dat niemand je helpt tot je je hebt aangepast. Mafketel :)

 

___________________________________________________________

 

Ik vind het nogal behoorlijk naïef van de mods om te denken dat het probleem zal kunnen aangepakt worden indien iedereen voorzichtiger omgaat met posten.

Maar dit zal toch niet lukken want er zullen er altijd bewust of onbewust zever posten juist als ik nu. dus als je het probleem wilt aanpakken of een grote verandering wil zullen jullie dit zelf moeten doen en niet de gebruikers :|

 

Het klinkt meschien nogal grof nu maar het is spijtig genoeg de waarheid niet? :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest IDULS

Bij die opmerking was ik nog geen mod, waarde Zuiderbuur :angry:

 

Jammer dat je niet weet wat er vooraf ging aan die opmerking, die alleszins terecht was. En neem de moeite om even al mijn topics te lezen er niet 1 opmerking eruit te pikken.

 

Ik groet U! :no

 

EDIT inmiddels heeft Coolradijsje zijn halve topic weggehaald......... en weer een hoop erbij gezet.

 

Daarvan zeg ik: Dat is niet naief, dat is de oplossing, mensen op de regels en afwijkend gedrag wijzen, zodat het forum enig nivo behoudt.

 

En wij moeten het doen en niet de gebruikers? Kom uit je trip man :) De gebruikers zijn dit forum.

 

Spijtig genoeg niet dus. En als je jezelf nu al grof vindt, dan snap ik waarom je soms door mijn houding beledigd wordt :|

Edited by IkDoeULatenSterven

Share this post


Link to post
Share on other sites
dus als je het probleem wilt aanpakken of een grote verandering wil zullen jullie dit zelf moeten doen en niet de gebruikers  :)

Mag je mij toch eens uit gaan leggen hoe (daar is dit topic namelijk voor). En dan wel zo dat het een hobby blijft en geen baan van 9 tot 5 wordt... :| :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als er iemand met een paar posts achter zijn naam dan vraagt om info , kun je in ieder geval op een andere toon uitleggen wat de bedoeling is. E waarom dat vraagteken bij die note over professionaliteit??

Is toch overduidelijk wat ik daar mee bedoel?

 

Wat ik wil zeggen is dat het allemaal best wat vriendelijker kan!!!

Iemands toon ontbreekt juist in geschreven reacties . Vandaar ook dat verkeerde interpretaties er snel insluipen.

 

Zo had ik een keer ergens een reactie gegeven waar jij een vervelende toon in hoorde . Maar dat was totaal niet mijn intentie . Je had er ook een hele andere toon van kunne maken .

 

Zelfs als iemand een vraag stelt die al 100 keer beantwoordt is ,dan kan ik me daar echt niet druk om maken of geïrriteerd of kwaad zijn. Wel vraag ik hem dan eens rond te zoeken op het forum ,ook omdat het voor die persoon zelf beter/sneller werkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zomaar een idee.

 

Is het technisch mogelijk dat iemand ,die een topic startte , deze zelf kan verwijderen? Als ik naar mezelf kijk, zijn er van mij een aantal topics die wat mij betreft wel weg mogen, alle info die ik nodig had heb ik ( waarvoor dank) :)

 

Het zou jullie ( de mods ) redelijk wat werk besparen.

 

Het enige bezwaar zou kunnen zijn als iedereen dat doet dat er niets meer over blijft :| .

 

Groet Juup

Mogelijk was dit een slecht idee , graag een reactie van de mods. :angry:

 

Groet

 

 

Juup

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zomaar een idee.

 

Is het technisch mogelijk dat iemand ,die een topic startte , deze zelf kan verwijderen? Als ik naar mezelf kijk, zijn er van mij een aantal topics die wat mij betreft wel weg mogen, alle info die ik nodig had heb ik ( waarvoor dank) :)

 

Het zou jullie ( de mods ) redelijk wat werk besparen.

 

Het enige bezwaar zou kunnen zijn als iedereen dat doet dat er niets meer over blijft :| .

 

Groet Juup

Mogelijk was dit een slecht idee , graag een reactie van de mods. :angry:

 

Groet

 

 

Juup

Lijkt me geen goed plan.

Jullie hebben nu wel de mogelijkheid je post te editen en te verwijderen, de topic's houden we verder zelf in de hand.

 

Indien je van mening bent dat er een topic verwijderd kan worden, omdat het geen toevoegende waarde meer heeft kun je dat ook via een pb aan de desbetreffende mod duidelijk maken.

Via de reportknop komt het altijd bij mij uit.

Er word zeker gekeken naar de vorm van posten eer er harde actie's volgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kwekeling moet verder niet zeuren wat alleen van hem heb ik al meer dan 100 posts moeten verwijderen.....jammer dat ze niet meer aftelde.............. :)

Die posts interesseren me niets, voor mijn part begin ik weer bij nul af aan.

 

Ik weet ook wel dat ik zat onzinnige posts heb gehad, en je ziet ook best dat ik nauwelijks nog post en dat ik ook niet meer zo ga posten als 3 maanden geleden. :|

Daar heeft IDULS even goed voor gezorgd heh, kwekeling aka whitewidow aka plaza-zieker :( :no

 

Enne hou eens op over dat afschrikken en niet vriendelijk overkomen, dit is geen kinderdagverblijf, regels zijn regels. Voor niks gaat de zon op. Jij doet moeite om het nivo in je topics hoog te houden, dan doen wij moeite om je te helpen met al je vragen.

 

Ik heb geen zin om je handje vast te pakken, je diep in de ogen te kijken, en met een vrouwenstemmetje vragen of je alsjeblieft eens de regels wilt lezen en zelf wilt gaan zoeken. "Ik vind je hele lieve jongen hoor, maar sommige topicjes worden beetje dubbel, wil je pleasie pleasie zoekie gaan doen? Poele poele poele....". (en NEE, ik pleit niet voor zero-tolerance aanpak of grofheid, dus begrijp me eens goed!)

Ik begrijp jou dus totaal niet . Dit is nou zo'n typisch geval van je behoorlijk irritant opstellen tegen een medeforumlid. Ik denk zelfs dat er bij jou een persoonlijk iets meespeelt!! :angry: En ik vind dat er hier ingegrepen moet worden!!! Zo iets doe je niet als mod!!

 

Laatste post over dit hier , Heeft geen zin , merk ik al op!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...