Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Buyuk

Diy Irrigatie Systeem - Hulp Nodig

Recommended Posts

Hoi allemaal...

 

we zijn het allemaal wel is op een dag zat als we met de hand moeten water geven.

en ja, ik heb het gehad met mijn sproeilans.

 

Nu ben ik al enkele dagen bezig met een irrigatie systeem, wat ik heb aangeschaft is o.a.

1 x Dompelpomp

5 M PE slang 25mm

5 x pe bocht

1 x pe T verbinding

2 x pe einddop

5 x 100cm CNL slang

1 x Ponsprikker 4mm

 

 

Nu heb ik enkele vragen, als eerst vraag ik mij af wat voor slangen die gasten gebruiken op youtube filmpjes voor hun irrigatie systeem. dat zijn meestal qua uitelijk het zelfde maar waarschijnlijk anders en VEEL flexibelere slangen. Ik kan mijn pe slang totaal geen richting geven.

 

Ten tweede, ik heb een ponsprikker gekocht maar ik kan voor geen goud een gat prikken in de pe slang, behoorlijk kracht in gezet, ik krijg een deukje in de pe slang/buis maar geen gat. dus maar uiteindelijk 1 gat geboord om te proberen wat wel is gelukt maar wel risico op lekkage.

 

Ik kreeg de cnl slang met heel wat moeite in de gat die ik heb geboord, maar het lijkt mij verstand om verbindingstuitje te gaan aanschaffen ipv direct de cnl slang in de gat te proppen wat ook al heel lastig gaat.

wat moet de afmeting voor de verbindingstuitje zijn, je hebt namelijk 3-5mm en 4-6mm.

 

PS: Ik heb onder de potten vijverfolie voor eventuele lekkage's.

PE slang zal tussen de potten 1e + 3e rij komen (1e rij is meest rechtse pot), vanuit de pe slang gaan er CNL slangen naar de dichtstbijzijnde potten. laatste rij van links (5e) krijgen wat langere CNL slangen vanaf de

3e rij PE slang.

 

er komen geen drukverdelers omdat ik van plan om enkele seconden de dompelpomp aan te zetten wanneer ik water wil geven, zo hoop ik dat er over alle potten (bijna) gelijkmatig hoeveelheid water komen.

 

Potten staan momenteel niet in juiste opstelling

 

 

En hier wat foto's.

 

 

fyiwli.jpg

 

Ponsprikker

2d98e1z.jpg

 

103sw1x.jpg

 

CNL Slang

sopi5h.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Ik gebruikte pe slangen, 1 van vat naar 4-weg splitter, dan 4 slangen over de potten dus 1 slang per rij en die weer dmv t stuk naar de Druppelaar die met een pin in de aarde steekt.

 

Ik vond dit niks, dus plan B. Gewoon 50 liter in de bak pompen waar ze in staan.

 

Voor de volgende ronde heb ik 15 meter druppelslang (zelfde dikte als tuinslang) op en onder de aarde te gebruiken.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi, bij de aquarium winkel koop je een flexibele waterslang.

 

Als je overal gelijkmatig water wil verdelen, zorg dan dat al je slangen evenlang zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met Pe-slang kun je het beste rechtdoor gaan en een bochtstukje op de hoeken maken.

Als je een gelijk matige druk wil kun je het best een vierkant of een rechthoek om je potten heen maken.

je kan dan altijd binnen de vierkant nog een leiding of meerdere hier binnen in maken.

 

Die pen heb ik geen ervaring mee, ik heb een blauwe en een groene tang.

Dit werkt prima nog nooit problemen mee gehad, ik knip er zo een gaatje in.

 

Om ze erin te maken heb je een tangetje voor,maar ik gebruikte altijd de waterpomp tang.

Je gebruikt deze alleen om aan te drukken dus niet knijpen want dan gaat het tuitje kapot van je druppelslangetje.

 

Voor 11 liter potten zou ik zelf rayjet sproeiers gebruiken ipv de standaard druppelaars.

Deze maken de hele pot nat ipv op 1 plek.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reactie's

 

Ik heb in ieder geval gevonden dat Tyleenslang op de Pe slang lijkt en flexibeler is, maar alleen geschikt onder grond.

 

wat moet de afmeting van de verbindingtuitje zijn 3-5mm of 4-6mm ?

 

@Fatamorgana, heb je een linkje naar zo een tang ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is al geregeld, ik ben naar een shop gegaan met mij pe slang, zij hebben daar voor mij gaatjes geprikt met een wat professionelere prikker.

 

de cnl slang die ik had was een afmeting wat bijna door niemand gebruikt werd, dus nu nieuwe cnl slang 4 mm aangeschaft en ook verbindingtuitjes van 3-5mm.

 

ik ga morgen even alles testen, hopen dat er geen lekkage's zullen zijn.

 

Nu als laatste heb ik iets nodig om de cnl slang op de potten tegen de grond aan te duwen.

Alle producten en creatieve oplossingen zijn welkom

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harde kern installatie draad ? Makkelijk buigbaar en makkelijk in de grond te prikken... In ieder geval succes met je project!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Ziip Thnx

 

 

Iemand toevallig een idee waar ik zo iets kan vinden ?

in grond steekbaar U'tje zodat mijn slang met open einde zo tegen de grond blijft

 

2yoxqhe.png

 

vhzr6r.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met een boormachine een klein gaatje in de pot boren en daar een tyrip doorheen waarmee je de slang aan de pot snoert.

 

Kosten welgeteld een zakkie tyrips wat in de aanbiedingen bak van 2 pleuries vast te vinden moet zijn bij de Praxis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat staaldraad heb ik ook gebruikt. Ik zat ook met de vraag, waar krijg je goedkoop van die U-vormige pinnen. Ik had nog wat liggen in de schuur.....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

U vormige pinnen vandaag gekocht bij praxis, 10 stuks voor 5,95.

 

Helaas heb ik een probleem met waarschijnlijk druk verdeling, potten aan de linker kant krijgen veel meer water dan de potten rechts.

Maar gelukkig geen lekkages.

 

slang lengtes zijn overal gelijk, heeft iemand een oplossing hier voor ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zat even weer te ''knutselen'' maar ik noemde het zomaar druk verdeling terwijl ik geen ene f*cking idee heb wat het probleem is.

 

Druk opbouw zou het denk ik toch niet zijn omdat ik een van de krachtigste dompelpompen heb aangeschaft.

 

Cnl slangen ga ik nog iets verkorten

 

24vtzeo.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt beter de uiteinden van je twee vertakkingen ook aan elkaar zetten. Dus in plaats van wat je nu hebt, een U-vorm, kun je beter een vierkant maken. Dan is de druk overal gelijk.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is een optie, maar om dat te doen moet ik bijna weer terug naar het begin.

Mijn 2 vertakkingen zijn 110cm terwijl de tent 120cm is, als ik een vierkant wil maken moeten die pe slangen iets langer zijn om achter de potten met elkaar te verbinden.

 

ik hou het in gedachten voor als ik het niet kan oplossen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt die pe slangen toch op je potten leggen.

 

Ah, vergeet bijna te melden dat normale dompelpompen nauwelijks druk opbouwen. Ze zijn er wel hoor die wel druk opbouwen, maar dat zijn wel al wat specialere dompelpompen.

Edited by Twiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pe slang boven de potten vind ik niet netjes uitzien, en het zal lastiger worden als ik potten uit mijn tentje moet halen.

Nu kan ik elke pot verplaatsen zonder dat ik aan mijn pe slang kom.

 

Trouwens dit is mijn Dompelpomp HIER

Zo denderend is het blijkbaar ook weer niet :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zodra je plantjes groeien zie je die slang toch niet meer, en hoef je die planten toch ook niet meer te verplaatsen?

 

Inderdaad, een flow pomp verplaatst veel water maar bouwt nauwelijks druk op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aantal Planten gaan paar keer uit mijn tent om te ontbladeren dieven en misschien toppen.

Ik ga het vandaag weer testen, als ik niet de gewenste uitslag krijg dan doe ik het op jou manier door een zogenaamde vierkant te maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...