Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
greentjeonatrip

Hoger Rendement Uit Je Afzuiging: Buis Groter Maken Dan Aansluiting ?

Recommended Posts

Goedemiddag!

 

Nu heb ik zelf een 240m³ buisventilator met een aansluiting van 100 mm waar ook een slang op zit met dezelfde diameter.

 

Nu stuit ik per toeval op de volgende site, tegen een buisventilator met dezelfde capaciteit, https://www.ventilat...diameter-100mm/

 

Maar met deze tip :

  • Om een hoger rendement uit uw ventilator te halen is het aan te raden om de buis groter te maken dan de aansluiting op de ventilatoren (tevens hoort u minder geluid van luchtverplaatsing), om de buis aan te sluiten gebruikt u dan twee verloopstukken en twee verbindingen voor hulpstuk om de verloopstukken te verbinden aan de ventilator.

Het gaat hier om een ventilator die vooral wordt aanbevolen als afzuiging op de badkamer, maar waar het mij om gaat is dus de tip die erbij gegeven wordt.

 

Kun je in het algemeen stellen dat ik daadwerkelijk het rendement van mijn eigen buisventilator vergroot door hier een 127 mm slang op te plaatsen, of is dit gewoon alleen maar van toepassing op bepaalde buisventilatoren, zoals hierboven aangegeven ?

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er gaat nog steeds 240 m3 door die buis, alleen met minder weerstand.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elke meter buis geeft meer weerstand, dus ik zou zeggen dat dit verhaal wel klopt

 

@CD, als de ventilator weerstand moet overbruggen zuigt hij geen 240m3 meer af

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep, de drukval. Slangen, bochten, carbonfilter en geribbelde slangen doen de afzuigcapaciteit afnemen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overigens denk ik dat het wel afhankelijk is van hoe lang de buis is. Bij een lange buis zou het efficienter moeten zijn, maar kan me voorstellen dat het bij een kortere buis meer weerstand oplevert dan dat het scheelt, door de wervelingen die de diameter overgangen geven

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik het goed lees is de flens 100mm en was de vraag of het loont om er een grotere diameter slang op te plaatsen via een verloopstuk.

 

Mijn bovenstaande reacties waren overigens volledig gebaseerd op wat ik eerder had gelezen in die editorial ;)

 

Overigens is mijn 2e reactie (#5) vnl van toepassing als het de slang tussen filter en afzuiger betreft, omdat het daar dan na het vergroten van de diameter ook weer verkleint wordt

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er staat nergens een @ cannarie ;)

Info is puur voor Greentje die waarschijnlijk niet op de hoogte is van de editorial.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik reageerde op het feit dat je het over een flens van 100 had.

 

Met de e2e alinea probeerde ik alleen te bevestigen dat het idd een goede link is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie betrokkenheid mannen, :verrygood

@Cannarie. De flens waar jullie het over hebben. Ik vermoed dat LC het heeft over de flens/verloopstuk die op de ventilator zit in mijn linkje, daar kun je namelijk zowel 100 mm als 125 mm op aansluiten. Ik heb tussen mijn filter en afzuiging een stukje slang van slechts 10 cm, dus zal dat niet lonen denk ik. Kan daar wel in meegaan Cannarie. Echter op de uitgang van de afzuiging/uitblaas heb ik circa 2 meter slang lopen naar de pijp van het dak (pijp met een diameter van 10,5-11 cm, heel rare maat vind ik). Misschien moet ik hier gewoon wel eens proberen om een 127 mm slang op aan te sluiten. Volgens mij niet hier vermeld, maar hier gaat op termijn sowieso een afzuiging met 125 mm komen, dus kan ik ook alvast gaan testen met een slang van 125mm.

 

En dan richt ik me even tot jou beste LC. Die editorial had ik vorig jaar heel even gelezen en toen begon het me vrij snel te duizelen en maakte me er met een Jantje van Leiden van af door simpelweg te proberen mijn slangen- en bochtenwerk zo beperkt mogelijk te houden. Bij het plaatsen van dit topic kon ik die editorial even niet zo vinden, dus thanks for that, :specool !

 

Ik heb deze nu opnieuw gelezen (alleen het laatste stuk niet), nog eens gelezen. laten we het erop houden dat het tot meer inzicht heeft geleidt, again, thanks !

Maar nu komt. Ik had en heb nog steeds last van geurlekken. Ik bespaar je even alle informatie wat ik gedaan heb om dit op te lossen, maar in mijn zoektocht toen naar geurlekken kwam ik slechts 1 enkel interessant topic tegen die mogelijk op mij van toepassing was en volgens mij kwam uitgerekend jij daar met een interessante theorie. Het geurprobleem diende zich vooral aan in de tijd net nadat de lamp uitging en ging de theorie over dat de plantjes net iets meer zouden verdampen bij het uitgaan van de lamp, maar goed, ik weet niet eens meer zeker of jij het was en uiteindelijk kon ik het oplossen door een filter voor en na de afzuiging te plaatsen, maar wanneer ik naar buiten uitblaas met de warme periode kan ik de 2e filter niet meer plaatsen.

 

En om nu toch weer enigszins 'on-topic' te komen, al gaat dat meer over de editorial : Ik heb dus een buisventilator van 240m³ en de kleinste filter die de shop mij toen kon leveren was er 1 van 250 m³.

 

We besluiten: Zou je kunnen stellen dat 1 enkele koolstoffilter van laten we zeggen maximaal 200m³ mijn geurproblemen doen verdwijnen, aangenomen dat deze het beste werkt op maximale capaciteit en ook optimaal werkt wanneer de capaciteit lager is, omdat de weerstand dan ook minder is, of lul ik hier nu een eind in de ruimte ?

 

Hier mag overigens iedereen op reageren, heel graag zelfs!

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dubbel filteren is echt het laatste wat ik iemand aan zou raden.

Dubbel filteren is 2x zoveel moeten verplaatsen aan lucht en dat gaat best ten koste van de motor in je afzuiger die op 1x berekend is. Dat vertellen ze je er vaak niet bij of die rekensom wordt niet gemaakt.

Inline filteren is niet dubbel filteren, alleen een demper bij je filter in.

 

Geur, welke geur?

Gemaaid gras bij lampen uit of de zoete weeïge soms beetje kattenpis bloeiende plant geur?

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je LC. Ik heb ook een optie om in de badkamer uit te blazen en in de tijd dat ik dit deed rook ik gewoon een lichte wietgeur. Ik kwam daarna erachter dat dit vooral in de eerste 45 minuten gebeurde, net nadat de lamp uitging. Het was eerst een beete speuren, want vaak had ik de deur badkamer volledig dicht en bij het openen 's ochtends rook je gewoon een fractie van een paar seconden de welbekende geur en dan was het weg. Een willekeurige logee die 's ochtends bij mij de badkamer in zou lopen, zou echt wel even gefronst hebben.

Maar goed, ik wil ook niet te zeer afdwalen en ga de 'search knop' eens wat efficiënter inzetten en kan voor wat betreft het geurprobleem wellicht beter een ander topic aanmaken, mocht dat nog nodig zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de badkamer uitblazen met de deur dicht en geen open raam lijkt me niet echt een goed idee. De lucht moet natuurlijk wel gewoon ergens naartoe kunnen. Of je moet hier een flinke mechanische ventilatie op aangesloten hebben.

 

Bij afzuigen op een 10cm pijp kun je denk ik ook wel iets voorstellen wat dit met je drukval doet. Dan maakt de diameter van de slang ook niks meer uit. Of ik begrijp je verkeerd, want ik zie het nog niet helemaal voor me. Misschien dat je geur wel temaken heeft met het feit dat de afzuiger hierdoor een stuk minder afzuigt dan je denkt en je filter te veel overcapaciteit heeft. Evt icm meet hogere rv na het uitgaan van de lampen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik volg dit even uit interesse. Als de enige way-out voor de lucht via de filter is, hoe kan het dan dat die lucht niet gefilterd wordt? Want als die filter overcapaciteit zou hebben t.o.v. de afzuiger, dan gaat toch alsnog alle lucht door die filter? Dat is dan weliswaar minder lucht dan je misschien zou willen, maar de lucht komt toch alsnog gewoon langs de koolstof? Of is het dan juist niet zo dat de filter ondercapaciteit heeft? Dus dat wanneer de filter hard moet werken om het bij te houden (temperatuur icm hoge rv) de lucht er simpelweg te hard doorheen getrokken wordt waardoor niet alles gefilterd wordt?

 

Misschien is mijn veronderstelling gebakken lucht maar zulke vragen vind ik altijd bijzonder interessant :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Cannarie. Mocht ik ooit nog in de badkamer uitblazen, zal ik zeker het raam en/of deur opendoen.

Al mijn aansluitingen zijn 100 mm, filter, afzuiging, slang 102 mm, maar de pijp naar het dak, binnendiameter 10,5 en buitendiameter is 11. Ik was in de veronderstelling dat bij een pijp met een diameter van 100mm, de binnenkant vaak 9,8 is en de buitenkant max 10,2 -10,5 , maar goed, we hebben het hier over een pijp die al waarschijnlijk een paar generaties erin zit en de gedachte was dat ik de pijp voor de volle 100% wil benutten i.c.m. een grotere slang op de uitblaas.

Op de pijp zit een sonoconnect, waarbij ik op dit moment de binnenkant van de slang ook op de binnenkant van de pijp heb zitten (eromheen past gewoon niet) en de buitenmantel om de buitenkant van de pijp.

 

@)0057. Voor mij is het echt nog een beetje uitzoeken hoe en wat het beste werkt, temeer omdat ik nu 100% afzuig. Neem van mij aan dat ik heel veel heb geprobeerd om dingen uit te sluiten:

*Eerst filter rechtstreeks op afzuiging, daarna met een stukje slang ertussen

*Eerst slangenklemmen gebruikt, daarna ducktape

*Slangen van top tot teen gecontroleerd op luchtlekken

*Alle aansluitingen gecontroleerd

*Luchtvochtigheid is bij mij nog nooit boven de 55% geweest, niet met lampen aan en ook niet met lampen uit.

*Filter vervangen, al in de 1e ronde

*Uiteindelijk filter voor en een filter na de afzuiging geplaatst om te kijken of de afzuiging het trekt, maar alleen bij wijze van test voor wanneer ik verder in de bloei zit dadelijk en ik misschien meer hinder ga ondervinden van de geur.

 

Ik heb dus een 240m³ afzuiging en de kleinste maat koolstoffilter bij de shop was 250m³ (Empire, koolstof 3 mm en kooolstofbed 2,6 cm) en de filter werd als passend aanbevolen.

Ik zei net dat ik in de eerste ronde de filter had vervangen, dacht dat de filter misschien wel gewoon niet goed was. Maar wat heb ik nu gedaan ? Een filter gekocht van 300m³ die er nu op zit en ik weet nog uit de 1e ronde dat dit ook niet werkte.

 

Als ik daar nu zo over nadenk. De afzuiging heeft dus een max capaciteit van 240m³ die deze in de praktijk never nooit zal halen, daar de drukval filter nog van af en andere zaken die ik (nog) niet kan onderbouwen: Volgens mij is het dan niet ondenkbaar dat de afzuiging wellicht tussen de 150m³ en 200m3 max uitblaast en ik vraag me af of ik niet juist veel beter af ben met een filter die tussen die 150m³ en 200m³ zit.

 

Ik wil geen wietgeur ruiken, ik wil geen plantengeur of gazon ruiken, ik wil gewoon helemaal NIKS ruiken, op geen ENKEL moment.

 

Ik lees nu ook dat koolstoffilters een technische en een praktische capaciteit hebben. Ik veronderstel dat de "praktische" voor mij relevant zal zijn.

Misschien moet ik in mijn toepassing (100% afzuigen) dus ook gaan letten op het koolbed en grootte kool.

 

Ben nu ook een stukje aan het lezen :http://www.carbonclean.nl/Frames/werking.htm

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik lees nu ook dat koolstoffilters een technische en een praktische capaciteit hebben. Ik veronderstel dat de "praktische" voor mij relevant zal zijn.

 

Helemaal in lijn met wat er in de editorial staat.

 

Als jij klimatologisch wegkomt met 24/7 die 240m3 dan is een filter van 250m3 een zeer goede keuze.

200 ben je aan het persen en bij minste geringste krijg je dan een lek en met een 300 filter haal je krap de minimum airflow wat weer ten koste gaat van benutten van het koolbed in de filter.

 

Drukval heb je maar lichtjes met een buisventilator en daar hoef je eigelijk alleen rekening mee te houden als scherpe bochten en meters afzuigslang onoverkoombaar zijn voor de ventilatie van je ruimte.

 

Zoeken op WF is best lastig geworden sinds 2012.

Tik in wat je zoekt in Google of een andere zoekmachine en plak er + wf aan vast en je bent er 100x zo snel dan proberen uit de resultaten van de WF zoek het topic te vinden.

 

Een lage concentratie geur waarnemen in een geventileerde ruimte is best lastig.

Verhoog je door het niet ventileren van de ruimte de concentratie dan kan je best een zweem ruiken.

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

sorry green, ik zat met 10,5/11 mm in mijn hoofd ;)

 

Drukval heb je maar lichtjes met een buisventilator en daar hoef je eigelijk alleen rekening mee te houden als scherpe bochten en meters afzuigslang onoverkoombaar zijn voor de ventilatie van je ruimte.

De drukval van alleen al je filter dan? Je maakt mij niet wijs dat mijn buisventilator bijna evenveel afzuigt met de filter er op. Dat het verschil kleiner is dan met een slak is wat anders

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb tot afgrijzen van het vrouwtje nu een can filter besteld met een praktische capaciteit van 200m3. Ik mocht ermee doorkomen, omdat ik toch plannen had voor een 2e locatie :whistling . Ik heb ze dan allemaal wel gehad, 200m³, 250m³ en 300m³. Ik zal in mijn kweekverslag wel gaan vermelden of dit mijn geurprobleem gaat oplossen. LC had een goede tip gegeven over wat efficiënter zoeken op google met +wf, ik ga eens kijken, want ik vraag me af of er een mooi topic is over wat nu de beste koolstoffilter is voor je afzuiging. Ik lees dat overcapaciteit filter gewenst is, terwijl ik net zo goed lees dat je er juist tot max 20% onder moet zitten (misschien is dat wel bedoeld voor mensen die vergeten dat er ook nog weerstand bij komt kijken, who knows, je leest vanalles) t.o.v. de afzuiging. Wil of moet je misschien de hele cyclus je afzuiging dimmen, beiden, of zuig je gewoon 100% af en welke koolstoffilter zou bij die verschillende luchtstromen nu ook het meest effectief zijn ? Nu ik dit schrijf denk ik dat ik nog maar eens ga snuffelen bij whazzup.... :book:

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij hps is de formule of afzuigercapaciteit gelijk aan het wattage .

of de formule lengte x hoogte x breedte x 30 = vermogen afzuiger .

bij led is die formule l x h x b x 12 = vermogenafzuigert .

jouw ruimte is 60 cm x 120 cm x 175 cm =126000 x 12 = 151 kuub afzuigert .

dan kun je je afzuiger tot op de helft dimmen want je hebt een 300 kuuber las ik op meld misdaad anoniem .

is je filter groter maakt niet uit is ie kleiner zou ik niet doen .

 

word het te warm in je hok zet je em wat harder .

en je kan em gewoon dag en nacht op 50 % laten draaien .

als je stinkerij hebt is er ergens een lek .

alles nalopen en goed aftapen .

zorg dat je inlaat 3 tot 4 keer de diameter van de afzuig is .

eventueel kan je bij stinkerij de inlaat verkleinen .

overcapapciteit is handig om te dimmen om zo stiller te kunnen draaien .

 

laters

 

ps weerstand is volgens mij te verwaarlozen want ik heb geprobeerd mn 4 standen 350 kuubs ruck op de laagste stand te dimmen door de buis half dicht te tapen de aanzuig en afvoer slang te verlengen met allerlei bochten .

het effect was nihil .

Edited by macerror
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

is je filter groter maakt niet uit is ie kleiner zou ik niet doen .

Uit de editorial van Whazzup:

"In alle gevallen is de filter van een kleinere capaciteit dan je ventilator. Een filter filtert optimaal op zijn maximale capaciteit."

 

ps weerstand is volgens mij te verwaarlozen want ik heb geprobeerd mn 4 standen 350 kuubs ruck op de laagste stand te dimmen door de buis half dicht te tapen de aanzuig en afvoer slang te verlengen met allerlei bochten .

het effect was nihil .

Dat is logisch want op de laagste stand hoeft hij ook veel minder druk op te bouwen.

Edited by cannarie
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Mac, hartelijk dank voor je uitgebreide reactie. Ik nam voor de berekening het zekere voor het onzekere en ging uit van 3x verversen in 1 minuut en kwam uit op 226m³, in theorie voldoende met de huidige 240m³

@ Cannarie. Hier heb ik mij dus laten leiden door de shop en hoop dadelijk met de 200m³ helemaal goed te zitten en dus van mijn probleem af te zijn en had , mede door dat zinnetje van whazzup een stelling ergens hier in het topic geplaatst, namelijk:

 

We besluiten: Zou je kunnen stellen dat 1 enkele koolstoffilter van laten we zeggen maximaal 200m³ mijn geurproblemen doen verdwijnen, aangenomen dat deze het beste werkt op maximale capaciteit en ook optimaal werkt wanneer de capaciteit lager is, omdat de weerstand dan ook minder is, of lul ik hier nu een eind in de ruimte ?

 

Thanks guys so far ! :specool

Edited by greentjeonatrip
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ha die greentjeonatrip

 

daar ben ik weer :likken:

als je stank hebt ondanks een koolfilter heb je valse lucht of te wel lekkage .

of je inlaat is te groot of er lekt ongefilterde lucht uit je slang .

er zijn er hier ook lieden die beweren dat hun genetica dwars door koolstoffilters te ruiken is .

zulke verhalen hebben ze de zoutbus voor uitgevonden .

ik heb zelf meerdere malen beleefd dat ik mn filter incorrect had aangesloten .

dat wil wel es gebeuren met die onhandige lange dunne slangklemmen die vaker gebruikt zijn .

dan wikkel ik daar een charge mac gyvertape omheen en is het opgelost .

ook heb ik wel eens een bouwsel gehad wat zoveel kieren en naden bevatte dat ie ook stonk als een malle .

ook daar ff met een rolletje mac gyver tape de kast rond en weg stinkie stankie stonkie .

ik heb alle soorten en maten filters gehad .

bij een shop vraag ik altijd naar een goedkope 125 diameter koolstoffilter soms eem joekel soms een kleine geen verschil .

draai ik op standje 1 2 3 of 4 geen verschil .

geen stank wat zo altijd .

en ik zal de laatste op wf zijn die beweerd dat iemand in de ruimte lult .

:vape:

 

ps ik denk dat je het te ver zoekt te moeilijk .

de definitie van stinken is dat er altijd wat open moet staan om te stinken .

of een wc deur een kringspier of andere onfrissigheden die open kunnen staan .

open = lek =stank

dicht =onderdruk =frisse lucht

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Mac, ik heb tot nu toe niet verder gelezen dan de 4e zin......de inlaat te groot....jeetje. Dat zou bij mij zeker eens het geval kunnen zijn !

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Mac, ik heb tot nu toe niet verder gelezen dan de 4e zin......de inlaat te groot....jeetje. Dat zou bij mij zeker eens het geval kunnen zijn !

 

Als dat zo is, heb je dus geen onderdruk, als je je hand voor de passieve inlaat houdt, voel je dan echt zuigkracht? Als ik knip, zit ik buiten mn hok. Maar omdat de ruimte waarin mn hok staat dan alsnog wordt afgezogen ruik ik buiten die ruimte niks. Er is onderdruk in het hok ten opzichte van de ruimte, en onderdruk in de ruimte ten opzichte van de omgeving daarbuiten. Dus als jouw passieve inlaten te groot zijn ten opzichte van hoeveel je afzuigt, kan het inderdaad zo zijn dat het daardoor naar buiten gaat en de lucht in je ruimte niet hard genoeg naar je hok toe getrokken wordt en dus buiten je ruimte kan komen. Mijn idee zou dan zijn om je afzuigcapaciteit te verhogen want anders ben je zodra je gaat knippen dus de sjaak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik mijn hand voor de passieve inlaten houdt voel ik gewoon zuigkracht. Ik kan nu niet zeggen dat het een zuigkracht van jewelste is, integendeel, maar ik voel zuigkracht. Ik weet nog toen mijn hokje klaar was dat de epdm vloer gewoon omhoog kwam, wat voor mij een teken was dat dit wel goed zat. Een andere manier was dat ik een 'draadje' voor de inlaat hield.

Ik meen me te herinneren dat in het geval van passieve inlaten het gewenst is dat deze 'groter' zouden moeten zijn dan de afmetingen bij de afzuig, hoeveel, durf ik even niet meer te zeggen. Ik heb toen 3 passieve inlaten gemaakt met elk een diameter van 125mm, met het oog om in de toekomst mogelijk de kweekruimte zelf te verdubbelen, extra lamp en op advies een 3e inlaat voor de zomer.

Maarrrrrrrr. Mijn afzuig heeft een diameter van 100 mm. Ik heb nu momenteel 2 inlaten in gebruik...

 

Ik kwam ook een topic tegen waarin iemand zo'n klepje aan de binnenkant van zijn inlaat heeft en waarbij gezegd werd dat als het klepje zo half open gaat/staat het qua onderdruk welk goed in balans zat. Misschien dat ik dat de volgende ronde eens kan proberen (als dat echt waar is).

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...