Ga naar inhoud


Ph Waarde Substraat Natuurlijk Vs Synthetisch Kweken.


13 replies to this topic

#1 wietlover

    Groentje

  • Members
  • 15 Posts:

Gepost 14 mei 2018 - 02:04

Ik had begrepen dat als je natuurlijk kweekt dan moet je geen rekening houden met de ph waarde van je water doordat de micro organismen die in de aarde zitten de ph bufferen? Ik neem aan dat dit bij synthetisch kweken niet zo is en een foute ph waarde sneller voor problemen zal zorgen?

Ik zit namelijk met het volgende probleem, ik kweek nu al een jaar of 2.
In het begin ging alles super goed, grote oogst met super potente wiet. Toen kweekte ik op de natuurlijke aarde en voeding van plagron. Ik ben toen overgestapt op synthetisch kweken en sinds dien niets anders dan problemen gehad. Mijn kraanwater is ph 7.7 en ec 0.8. Het is bijna onmogelijk om mijn water correct af te zuren door de hoge bufferingscapaciteit van het water. Eigenlijk zou ik moeten een reverse osmose apparaat kopen als ik het goed wil doen. Maar dat lijkt mij weer een heel gedoe, dan stap ik liever terug over op natuurlijk kweken. Laat de natuur zijn werk maar doen.

Iemand een verklaring waarom ik goede resultaten behaal met natuurlijk kweken en slechte als ik synthetisch kweek? Ik geef mijn planten maar 50% van de aanbevelen voeding die op het kweekschema staat omdat ze op die schema's altijd zwaar overdrijven. Als ik 2 ml voeding per liter water geef dan zit mijn ec waarde op 1.1, lijkt mij de perfecte waarde voor een haze soortje.

#2 macerror

    veepn? neu keh peepn !

  • Full member
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 3948 Posts:

Gepost 14 mei 2018 - 02:30

met ph _ zuur je het af hoe dan ook .

die 1.1 ec is + 0.8 of niet ?

:vape:

#3 wietlover

    Groentje

  • Members
  • 15 Posts:

Gepost 14 mei 2018 - 03:00

Die ec waarde is 1.1 als ik voeding geef en zonder voeding is de ec 0.8. (dus de ec stijgt met 0.3 na het geven van 2 ml voeding)

Ik weet dat je moet afzuren met ph- maar mijn water heeft een zeer hoge carbonaat hardheid wat er voor zorgt dat het zeer lastig is om de ph te regelen. Als ik ph- toevoeg aan mijn water dan stijgt de ph terug en wil het water terug naar zijn oorspronkelijke ph waarde gaan. Als ik afzuur naar ph 5.7 dan is mijn water na een paar dagen al terug aan ph 7.4... Komt door de buffer capaciteit van het water. Met reverse osmose water heb je dit probleem niet. Maar dat is wel een heel gedoe met zo een filtersysteem. En dan haal ik de calcium en magnesium uit het water en die kunnen de planten wel gebruiken.

Dan vraag ik mij af: tot in hoever hebben natuurlijke kwekers last van een te hoge ph waarde? Als je kamerplanten of de planten in de tuin water geeft dan ga je toch ook niet je water gaan afzuren? Waarom zijn wietkwekers dan geobsedeerd door ph waardes? Een logische verklaring lijkt mij dat dit bij synthetisch kweken of hydro systemen wel zeer belangrijk is.

#4 wietlover

    Groentje

  • Members
  • 15 Posts:

Gepost 14 mei 2018 - 04:00

Ik heb eens gekeken op een informatie folder die ik van plagron heb meegekregen.
Ze adviseren om de ph af te zuren naar 6 als je kweekt met de terra lijn.
Kweek je natuurlijk adviseren ze een ph tussen 5-7.

De ph van mijn stadswater is 7.7, beetje aan de hoge kant maar zou dan wel nog moeten lukken lijkt mij. Als ik kamerplanten stadswater geef dan heb ik ook geen problemen.

#5 macerror

    veepn? neu keh peepn !

  • Full member
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 3948 Posts:

Gepost 14 mei 2018 - 06:52

afzuren vlak voor watergift .
waar ik woon is de leidingwater ph 8.3
de hardheid weet ik zo niet met die carbonaad .
ik heb eens van ghe met die groei /bloei /micro 3 flesjes per ongeluk die voor zacht water gehaald ipv hard en desondanks goeie resultaten .
als je niet te veel schommelt met ec en ph zal het wel los lopen .
:vape:

#6 wietlover

    Groentje

  • Members
  • 15 Posts:

Gepost 14 mei 2018 - 16:17

Maar als ik afzuur vlak voor watergift, loopt die ph dan niet terug op in de aarde? Omdat mijn water de neiging heeft dat te doen...

#7 CannaDanny

    Oldskool Grower

  • Full member
  • Pip Pip Pip Pip
  • 1285 Posts:

Gepost 14 mei 2018 - 23:15

Ik zuur altijd af vlak voor water geven. Een dag ervoor 100 liter in mijn vat, opwarmen tot 21°(aquarium thermostaat) , vlak voor water geven de voeding toevoegen tot gewenst ec, ik hoef niet af te zuren met Dutch pro A en B, en dan pomp ik rond de 60 liter naar de planten. Met dit warme weer doe ik het anders. 60 liter ongeveer is dan veel te warm, rond de 25 °, ik voeg dan koud water toe tot de gewenste temperatuur. Ik laat altijd ongeveer 40 liter in het vat met pomp (circulatie en lucht), de lucht pomp zet ik uit als ik voeding water naar de planten pomp. Om de 6 dagen ongeveer krijgen ze voeding water. Dit is de eerste keer dat ik het op deze manier doe en het gaat best goed.... Na 4 dagen dagelijks potten optillen, worden ze licht qua gewicht dan weet ik dat ze weer dorst hebben.

Greetz CD

Geposte afbeelding

#8 MisterX

    Ere lid

  • Full member
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 1608 Posts:

Gepost 15 mei 2018 - 00:29

Ph 8+ ec 0.9
Zuur vlak voor de watergift af. Heb nooit problemen.
5Xghost Train Haze 960Watt Led In 90Liter Scrog

http://www.wietforum...-90liter-scrog/

#9 cannarie

    Harde kern lid

  • Full member
  • Pip Pip Pip Pip
  • 1042 Posts:

Gepost 15 mei 2018 - 09:50

ec 0.9?? dacht dat ik hoog zit met mijn 0.7

effe off topic: Was net een beetje tot de conclusie gekomen dat mijn ec 0.7 (icm een hongerige soort) wel eens de oorzak kon zijn van mijn "problemen", maar als jij met ec 0.9 1.5/1 draait ga ik nu weer twijfelen :)

Deze post is bewerkt door cannarie: 15 mei 2018 - 09:54


#10 MisterX

    Ere lid

  • Full member
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 1608 Posts:

Gepost 15 mei 2018 - 10:29

Koop een fertometer
Met dit ding kan je globaal zien of ze genoeg te eten krijgen.

Deze meet de bodem ec. Groen=blijven voeden. Rood=water geven tot hij weer groen is
5Xghost Train Haze 960Watt Led In 90Liter Scrog

http://www.wietforum...-90liter-scrog/

#11 cannarie

    Harde kern lid

  • Full member
  • Pip Pip Pip Pip
  • 1042 Posts:

Gepost 15 mei 2018 - 10:48

ja daar heb ik van gehoord. Maar die meet toch ook de junk ec (die 0.7)?

Het probleem wat ik dacht te hebben is dat ik een hongerige soort heb en als ik genoeg voeding geef naar de behoefte van de plant, ik al snel in een te hoge ec kom te zitten door door het leidingwater. Met andere (minder hongerige) soorten heb ik het probleem niet gehad.

Geen idee of die gedachtegang klopt hoor. Het blijft een beetje abstracte materie voor mij.

#12 Fatamorgana

    Kern lid

  • Full member
  • Pip Pip Pip
  • 812 Posts:

Gepost 17 mei 2018 - 10:04

0.8 water + 0.3 voeding is te weinig voeding voor je planten.
ik start zelf met 0.5 + water wat bij mij 0.3 is en dit laat ik oplopen tot 1.1 + 0.3 wat dus 1.4 wordt.
Dit kan wel per voeding iets verschillen heb ik gemerkt de 1 heeft wat meer power dan de ander.
Drain meten en naar je planten kijken is altijd raadzaam.

Organisch is minder sturing nodig dan minerale voeding, hierdoor liep dat waarschijnlijk beter bij jouw dan dit.
Organisch is minder afhankelijk van de pH, maar ik zou persoonlijk dit toch bijsturen altijd.
Gewoon om het feit dat het makkelijker blijft om het op te nemen bij 6.5 dan bv 8.5.

Reverse osmose is niet heel ingewikkeld hij filtert gewoon je water, zodat je met schoon water begint.
Ferro heeft aangepaste voeding hiervoor.

Ik ben ook wel benieuwd hoe die fertometer werkt? ik vroeg mij het zelfde af cannarie.

Deze post is bewerkt door Fatamorgana: 17 mei 2018 - 10:09


#13 lostchild

    Unrankable Forum Junkie

  • Full member
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 10209 Posts:

Gepost 17 mei 2018 - 10:52

Met welke ph- zuur je aan?
Groot verschil of je een salpeter- of fosforzuur gebruikt :search:
Van fosfor heb je amper wat nodig in vergelijk tot de salpeter en het is een stuk stabieler.
Medicinaal wiet gebruiker en kweker van eigen medicijn.
Na de waarheid is er geen fantasie meer te leven

#14 Patrick034

    Kind aan huis lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 128 Posts:

Gepost 18 mei 2018 - 13:23

Nou wil ik niet wijs of bijdehand doen, maar je zegt zelf al dat toen je organisch kweekte alles peachy was en nu je mineraal gaat het één groot drama is en je jezelf afvraagt of het niet beter is om weer organisch te gaan.
Geef je op die manier niet zelf al aan wat voor jou het beste is??