Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Gozah

Bij Cob's , Verschil In Bin ?

Recommended Posts

Ik sta op het punt om een setje van 4x Cree CXB3590 complete doe-het-zelf kit te bestellen.

 

Wat ik vaak lees is "top bin"

Ik heb geen idee wat dat inhoud en hoe belangrijk het is.

 

Ik ben nu 3 setjes tegen gekomen waarin ik geinteresseerd ben.:

2x via Rubol met:

 

Cree CXB3590 CD (Top Bin) 3500K 36V

of

Cree CXB3590 DB (Top Bin) 3500K 36V

 

1x via KingBrite met:

Original CREE CXB3590 cob

 

Welke van de CD of DB is aan te raden en is het prijsverschil het dan ook waard ?

Via KingBrite heb ik helemaal geen idee welke erbij zitten.

 

Dus waar doe ik verstandig aan ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beetje ingewikkeld om uit te leggen, maar ze maken een heleboel chips en dan testen ze ze en beoordelen in welke bak =bin ze gaan.

In de datasheet kan je de codes ontcijferen en kijken hoeveel lumens de verschillende bins hebben:

http://www.cree.com/.../ds-CXB3590.pdf

 

CD is zo'n beetje de standaard.

Maar DB is dacht ik nog wat beter, omdat D na C komt... simpel gezegd dus, want 3500K DB staat er niet op.

5000K DB wel. Tegen mij heeft een seller gezegd dat DB er niet op staat omdat ie te nieuw is, zou kunnen dat ze deze niet meer updaten omdat ze inmiddels zijn begonnen aan de opvolger de CMA... (andere voltages, andere karakteristiek, CXB is keramische basis en is efficient in lagere amperes tot 1.4A, de opvolger heeft aluminium als basis net als de meeste cobs, dat koelt vooral goed bij hogere amps).

 

 

met een U in de code is trouwens 90cri

met een H is 80cri...

 

 

succes!

Edited by Sunbeam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beetje ingewikkeld om uit te leggen, maar ze maken een heleboel chips en dan testen ze ze en beoordelen in welke bak =bin ze gaan.

In de datasheet kan je de codes ontcijferen en kijken hoeveel lumens de verschillende bins hebben:

http://www.cree.com/.../ds-CXB3590.pdf

 

CD is zo'n beetje de standaard.

Maar DB is dacht ik nog wat beter, omdat D na C komt... simpel gezegd dus, want 3500K DB staat er niet op.

5000K DB wel. Tegen mij heeft een seller gezegd dat DB er niet op staat omdat ie te nieuw is, zou kunnen dat ze deze niet meer updaten omdat ze inmiddels zijn begonnen aan de opvolger de CMA... (andere voltages, andere karakteristiek, CXB is keramische basis en is efficient in lagere amperes tot 1.4A, de opvolger heeft aluminium als basis net als de meeste cobs, dat koelt vooral goed bij hogere amps).

 

 

met een U in de code is trouwens 90cri

met een H is 80cri...

 

 

succes!

 

Bedankt voor je reactie.

Via Wietefras kreeg ik ongeveer hetzelfde antwoord.

 

Ik heb inmiddels een set besteld met de DB versie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

en snap je het ook ?

:vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Redelijk, maar ik moet niet te diep in de materie gaan.

Na het lezen van vele topics begon het me eigenlijk steeds onduidelijker te worden.

 

Ik besef me ook dat de cree's alweer wat ouder zijn en dat er misschien tegenwoordig betere oplossingen zijn.

Aan de andere kant hebben deze leds bewezen dat er goed onder te kweken is, dus voor mij zullen ze goed genoeg zijn.

 

Als ik straks een oogst heb die voldoende is om het te redden tot de volgende oogst, dan ben ik een tevreden mens.

Dat lukt me nu helaas niet met een kastje van 60 x 60 met een Hans Panel Led van 100W.

Ik ga nu naar een tent van 120 x 60 met betere verlichting, dus dat moet naar mijn idee goed komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben erg benieuwd kerel, gezien je afmetingen, cobs e.d. Zou leuk zijn als je er een verslag van maakt....Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben erg benieuwd kerel, gezien je afmetingen, cobs e.d. Zou leuk zijn als je er een verslag van maakt....Succes!

 

Dat was wel de bedoeling.

Maar ik twijfel nu een beetje gezien hoe het met het forum gaat.

Alleen al de manier van foto's plaatsen ( of juist het gebrek er aan ) houd me al een beetje tegen.

 

Op zich erg jammer.

Mijn 2 vorige kweekjes staan op JD, maar ik vind de feedback daar iets tegenvallen.

Ik heb het idee dat hier iets meer kennis zit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik besef me ook dat de cree's alweer wat ouder zijn en dat er misschien tegenwoordig betere oplossingen zijn.
Cree heeft al een tijdje de nieuwe CMA serie uit. Alleen geeft die niet heel veel verbetering en ik neem aan dat ze ook wel meer geld kosten. Ik heb nog niemand die dingen zien gebruiken.

 

Er zijn niet zozeer betere oplossingen, maar meer goedkopere. Al is het prijsverschil een stuk kleiner geworden na forse prijsdalingen bij Cree en een gelijk gebleven prijs bij Citizen.

 

120x60 is welicht ook een mooie maat voor een rij Samsung F-series 56cm strips (of 112cm in de andere richting). Daar zijn nog niet veel verslagen mee, maar ik ben daar zelf op over aan het stappen.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koel je die strips door ze gewoon op al profielen te zetten of hebben ze wat zwaarder nodig en bevestigen doe je met tape of heb je een linkje naar een bouwverslag ik kijk er naar uit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bouwverslag heb ik niet echt, maar wat foto's en uitleg staat in de "Led strip armatuur" thread uit mijn handtekening: http://www.wietforum.nl/topic/124079-led-strips/

 

Gewoon op een alu profiel schroeven of plakken is voldoende ja. Al hou ik er wel een beetje rekening mee dat ik voldoende koeloppervlak heb voor het wattage. Die strips uit die thread zijn allemaal ongeveer 25W strips. Ik ben nu met een armatuur voor 50W strips bezig. Die geef ik dan wel een breder en hoger U-profiel (40mm breed en 40mm hoog ipv 25mm breed en 15mm hoog).

 

Achteraf draai ik ze waarschijnlijk op 30W, maar het gaat om het idee :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...