Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
dragon6521

Te Veel Of Te Weinig Voeding?

Recommended Posts

Hallo

 

Ik heb hier een paar plantjes met wat problemen. Ik werk al jaren op cocos zonder problemen, echter heb ik dit keer cocos bricks genomen vanwege het compacte formaat. Ik dacht slim te zijn door ze in te wateren/inweken in water met voeding op een ec van 1.4. hier reageerden de stekken totaal niet goed op en heb ze daarom een aantal dagen later een scheut afgezuurd water gegeven. Ik zag kleine verbetering maar de planten trokken intussen helemaal geel en paars. Dus ik een week later tog besloten een liter per stuk met een ec van 1.0 te geven. Dit gaf een positief effect de planten groeiden wat harder en trokken wat meer de groene kant uit en weinig verbrande bladpunten meer. Ze staan nu 2 weken op 12/12 circa 60 cm hoog gemiddeld vanaf pot temperatuur en lv zijn zoals het hoort. De planten beginnen weer geel te trekken sommigen licht groen maar het oude blad sterft af. Is dit nog steeds voedings overschot of is het een te kort geworden?

 

Grtz

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

11 liter potten worden met de hand bewaterd langs boven.

 

Kun je DTW draaien/ "spoelen"? Als Hydro benaderen: PH 5.7 / EC 1.2 net zo lang totdat er ook onder uitkomt?

Edited by Hutseflutsel

Share this post


Link to post
Share on other sites

lees aub eerst eens wat voordat je wat koopt....

 

planten kun je weg donderen gaat niet meer beter worden ook..

 

bio nova bricks staan bekend om de zouten in de bricks nooit kopen dus !

 

die van plagron zijn wel goed en bevatten geen zouten..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nog een ro machine liggen, zou het helpen om ze elk een liter of 2/3 water met een ec van 0.0 en ph 5.8 te geven? Of gaan ze dan helemaal dood?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is me het partijtje wel geweest wat er bij BN doorheen geslipt is als het anno 2018 kwekers nog steeds overkomt.

De bricks zijn vergeven van de verkeerde zouten wat alles blokt en je plant kapot maakt.

Niet gebuffert en onjuist gespoeld noemt men het ook wel.

 

Lees dit op cnnbs, midden pagina kokos is kokos.. uhuh :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het erg belachelijk nu ik wat meer aan het lezen ben. Ik dacht dat bio nova een serieuze productlijn had te vergelijken met canna, maar eigenlijk waren in dit geval action blokken net zo goed..

Maargoed. Gister tog nog maar 8 stuks proberen spoelen. Ongeveer 15 liter kraanwater per stuk er door heen gebulkt.

De ec uit de pot begon op een 5.1 met ph van 6.6, nu kwam er ec 1.2 ph6.8 uit gemiddeld. Nu even afwachten wat ze doen als ze goed reageren ga ik ze wat bij voeden en meteen de rest ook zo doen. Wel een hoop gedoe en lawaai maar het is niet anders.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En bedankt BioNova.... nu ik dit lees valt er bij ook een kwartje... Stel je voor: kelderruimte met 14 lampen dimlux lampen, controller gestuurd, 84 x 60 ltr smartpots ..... gevuld met BN cocos bricks, wormenmest, schimmels bacterien en tabs..... na 5 weken 12/12 alles naar de klote, oorzaak kwam ik niet achter, maar alles zag er niet meer uit, leek op overvoeding maar dat was eigenlijk uit te sluiten, aangezien ik halve dosages had gebruikt als startvoeding. 4 weken voorgroeien, 4 weken bloeien en dan alles er uit moeten trekken in week 5 12/12.... pfffff.... Nooit meer aandacht aan gegeven maar dit klinkt als de boosdoener

Edited by Plantformer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blijkbaar zijn die bricks nog steeds niet goed. Zelf geen ervaring mee maar ik was vorige maand bij de growshop daar kwam iemand even verhaal halen. Dit verhaal is blijven hangen omdat de sfeer erg grimmig te noemen was met het schreeuwen en bedreigen van de GS houder aan toe. Blijkbaar lagen alle stekken nagenoeg dood in de potten en de leverancier (aan de telefoon) gaf aan de de beste man een verkeerde PH had gegeven waardoor alles geel is geworden. Deze man gaf al aan dat hij al jaren op coco's kweekte en dit nog nooit had meegemaakt, dit was wel de eerste keer bricks van dit merk.

 

Verder zat er allemaal troep tussen de bricks zoals plastic en alles. Zijn theorie was dat ze de bricks die hij had gekocht van het laatste beetje uit de bak was en samen geperst was. Maar goed blijkbaar is het over het algemeen gewoon rommel dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat misschien een beetje ver om de gs houder te bedreigen, maar ik vraag me wel af welke zichzelf respecterende shop dit spul nog in de schappen heeft liggen. Dit zouden ze toch moeten weten, zou je zeggen

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vind ik persoonlijk ook maar de GS eigenaar deed in eerste instantie weinig moeite om de leverancier te contacteren. En als er dan een paar honderd stekken dood in de bak liggen dan weet ik ook niet wat ik gedaan zou hebben. Hoe het verder is afgelopen weet ik ook niet want ik had alleen wat spullen nodig en was zo weer weg. Hij leeft nog wel :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb elke pot met ruim 15 liter kraanwater gespoeld nu. De ec en ph zijn nu 1.2 en 6.8 gemiddeld. Nu zit ik met het volgende: volgens mij zit er niks bruikbaars meer in behalve water dus ze zullen nu iets van voeding nodig hebben, alleen ze staan nu natuurlijk al zijknat dus water hebben ze minimaal een week niet nodig gok ik, gaat dit kwaad kunnen? Het punt is dat als ik nu water ga geven dat alles er meteen uitzeikt en ik heb hier geen vijverfolie liggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom heb je geen vijverfolie..

 

genoeg verhalen tog dat er water langs de gevel loopt ?

 

ik zou toch alles eruit trekken, maar je moet t zelf weten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het er maar 10 waren zou ik ze weg gooien maar dat is nu geen optie. Er zit nog wel wat groen aan ze zijn niet helemaal verdord en ze zullen nog iets door groeien denk ik dus een paar ons per M2 moet wel lukken dat is dan tog nog een klein beetje de moeite

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik het zo volg,,

Dan lijkt me dat het advies van Capitano de juiste is..

 

Als die bricks niet goed zijn, ga je het nooit winnen.

Maar ook je leerproces gaat een vertekend beeld geven..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt de kokos zelf niet bufferen en blijft daardoor kansloos in je aanpak, lees dat stuk op cnnbs wat kokos ok maakt om op te kweken...

 

Ga uit van 5-10gr per plant als je ze laat staan en maak een rekensom.

 

Zonde van de wattjes en je tijd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net bij de growshop geweest deze gaat contact opnemen met bio nova. Hij zij wel dat ik de enige ben met dit probleem, andere klanten lijken tevreden te zijn. Lijkt me sterk maargoed, er staat trouwens met kleine letters op de verpakking dat het medium in sommige gevallen gespoeld moet worden voor gebruik maar gegarandeerd een ec waarde van max 0.8 erg vaag allemaal.

 

Nogmaals ik hoop dat ze nu aan slaan mochten ze niet meer bij trekken gaat volgende week de stekker er uit.

 

Je kunt de kokos zelf niet bufferen en blijft daardoor kansloos in je aanpak, lees dat stuk op cnnbs wat kokos ok maakt om op te kweken...

 

Ga uit van 5-10gr per plant als je ze laat staan en maak een rekensom.

 

Zonde van de wattjes en je tijd.

 

Dat het niet buffert betekent tog dat je het kan spoelen tot het neutraal is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kokos is geen kokos

 

In de kweekwereld zegt men vaak ‘kokos is kokos, het is allemaal hetzelfde’, en in zekere zin klopt dat ook. Elke kokosvezel komt tenslotte van een kokosnoot. Maar de manier waarop de kokos behandeld wordt vóór de verkoop plaatsvindt, wil nog wel eens verschillen per fabrikant.

De kokos moet namelijk gebufferd zijn. Bufferen houdt in dat de bodemsamenstelling en de CEC-waarde -hierover later meer – gecorrigeerd moet worden. Kokosnootbomen krijgen in productielanden vaak water met veel kalium en natrium. Dit komt omdat er vaak zeewater als voedingswater gebruikt wordt in deze contreien.

 

De balans hiertussen is essentieel voor het vermogen van de voedingsstoffen om zich aan de grond te binden.

 

Als je kokos niet buffert krijg je dus een enorme uitwisseling van kalium en natrium in je voedingsgrond. Het bufferen van kokos houdt in dat er calcium en/of magnesium wordt toegevoegd aan de kokos; om deze uit te wisselen met kalium en natrium. Zo blijft de voedingsgrond in balans en heb je niet enorme tekorten of overschotten van bepaalde stoffen. Overschotten als kalium/natrium en tekorten als calcium/magnesium in dit geval.

Door het toevoegen van calcium en/of magnesium aan je kokos kom je tot een hoge EC-waarde. Uiteindelijk moet dit mengsel – met kokos en calcium en/of magnesium – worden uitgespoeld om tot de juiste EC-waarde te komen. Lang niet elk bedrijf doet dit helaas. Waardoor je dus een hoge en ongebalanceerde EC-waarde kan krijgen, een verkeerde samenstelling van nutriënten in de kokos.

 

CEC-waarde

Door deze verkeerde samenstelling krijg je een lage CEC-waarde. CEC staat voor ‘Cation Exchange Capacity’, in het Nederlands: kation-omwisselings-kapaciteit. De CEC-aarde geeft weer in hoeverre je bodem als een soort ‘accu’ van voedingsstoffen kan dienen.

De kokos is namelijk min geladen, een anion. Calcium (Ca++) en Magnesium (Mg++) zijn juist weer plus geladen, een kation. De balans hiertussen is essentieel voor het vermogen van de voedingsstoffen om zich aan de grond te binden. Een CEC-analyse laat dus zien hoeveel voedingsstoffen er aan de kokos zijn gebonden. De onderstaande afbeelding van Plagron verduidelijkt dat beter:

plagron-.png

Een hoge CEC-waarde betekent dus een voedzame grond, mits het de juiste nutriënten bevat. Een lage CEC-waarde, of een CEC-waarde met niet de juiste nutriënten, betekent dus een voedingsarme grond. Van de Plagron kokos weet ik zeker dat deze gebufferd en gespoeld is, dit is namelijk terug te vinden op het internet bij onafhankelijke testers. Zie bijvoorbeeld deze hydromag op pagina 16, 22 en 23.

Van Ecostyle, wat ik dus hiervoor gebruikte, durf ik dit niet te zeggen. Immer heb ik hier nergens een test van kunnen vinden. Mijn vermoeden is dan ook dat de Ecostyle-kokos niet juist gebufferd was. Helaas kan ik zelf geen CEC-analyse uitvoeren, dus zeker weten doe ik het niet.

 

Verklaring

Om terug te komen op het probleem: het gevolg van dit alles is dat de planten een heftige zoutreactie vertoonden. Dit verklaart ook waarom mijn runoff EC zo hoog was toen ik dat meette. De zoutstress kwam omdat de kokos maar kalium en natrium bleef ‘afgeven’, waardoor de plant water van het bladerdek naar de wortels toestuurde. Water stroomt namelijk van een oplossing met een lage concentratie zouten (in mijn geval) naar een oplossing met een hoge concentratie.

Normaal gesproken hebben planten zelf een hogere concentratie dan de bodem en stroomt het water dus van de bodem naar de planten. Mijn bodem was door de – hoogstwaarschijnlijk – ongebufferde kokos zo zout, dat het water van de planten naar de bodem stroomde in een poging de wortels een groeivriendelijk medium te geven.

IMG_1154-1024x768.jpegEen verkeerd substraat zorgde ervoor dat Pendergast IMG_1153-1024x768.jpeg z’n planten geen schijn van kans hadden te overleven.

Hierdoor nam de turgordruk af, de druk in een plantencel. Die druk wordt kort gezegd gevormd door water en voeding. Als deze druk afneemt verbranden de bladeren en verwelkt de plant. Deze druk neemt ook af als men bijvoorbeeld te weinig water geeft. Dit zorgde er dus waarschijnlijk voor dat mijn planten verbrandden en verwelkten!

Investeren in grond

 

Ik zal voortaan dus extra goed opletten. Een zakje kokos kan nooit te veel kosten, en die van de Ecostyle kostte zelfs meer dan die van Plagron! Toen ik het aanschafte was ik echter wel genoodzaakt het te kopen, aangezien ik niks anders had en niet even snel naar een growshop kon.

Héhé, wat een lang en ingewikkeld verhaal. Maar tot nu toe lijkt dit de meest logische verklaring voor mijn verzwakte, bijna gestorven planten.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...