Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
cel kweker

Ventilatie - 2 Afzuigers Combineren

Recommended Posts

Beste vrienden, vriendinnen en gender neutralen,

 

Ik heb een vraag waar ik vermoedelijk als 'noob' door bestempeld zal worden. Al een tijdje hangt het idee boven mijn hoofd om zelf een binnenkweek op te zetten. Puur voor de hobby, puur voor vrienden, puur omdat ik zelf niet smoke. Gewoon om eens de uitdaging aan te gaan. Ondanks het net genoemde wil ik het enigszins serieus en zo goed als mogelijk aanpakken. Vandaar dat ik al snel met een vraag zit.

Namelijk:

Mag ik er vanuit gaan, dat als ik twee buisventilatoren van elk 305m³ door middel van een T split aan een filter koppel, ik op een totale luchtverplaatsing van 610m³ uit kom?

Of is het niet zo simpel als het lijkt om de twee getallen bij elkaar op te tellen? Ik zou het antwoord niet zelf kunnen bedenken, en ook heb ik de zoekfunctie al proberen te gebruiken.

Ik wil de twee buisventilators gaan combineren omdat ik deze toch al heb liggen.

 

Verder heb ik in een topic gelezen dat het aantal kuub wat je nodig hebt aan luchtverplaatsing, gelijk is aan het aantal wattage wat je aan licht in je hok hebt hangen, + 10% van het eindaantal.

Mag ik hier vanuit gaan?

 

Kom maar op! ik hoor het graag!

 

Groeten Celkweker!

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de eerste plaats is je afzuiging per zuiger, als je er een filter voor zet, geen 305 meer door de drukval van het filter. Maar ook bochten en slangen, maar zeker ook een t-stuk geven drukval.

 

Een topic over luchttechniek dat ik je van harte aanraad om eerst eens door te lezen is de volgende..

 

http://www.wietforum.nl/topic/50326-editorial-ventilatietechniek-voor-dummies/page__hl__luchttechniek__fromsearch__1

 

Hierin staat alles duidelijker verwoord dan ik uit kan leggen

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi

 

Beter die 300 m3 gebruiken als inblazers en een andere fan kopen passend bij een filter. Hoeveel m3 die zijn hangt af van Wattage van de lampen. Hoeveel meter slang, grootte van de kweekruimte.

 

Bij het aanschaffen van een ventilator rekening houden met overcapaciteit zodat je met een frequentie regelaar kan dimmen. Minder geluid, langere levensduur ventilator...

 

Mijn 600 W hok van 1x1x2 zou ik een 750-1000m3 filter hangen en 2000 m3 afzuiger en 500m3 inblaas. Maar dat is mijn mening....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

2500m3 voor een 600w hok?? Dat heb ik op mijn 1500W hok en beschouw dit als zeer zware overkill.

 

Zie er ook nogal wat nadelen aan kleven, maar zorg iig dat je een zuiger hebt met thermische beveiliging, want die ga je heel zwaar willen dimmen. Lijkt me ook niet dat dit de levensduur te goede komt ivm het gebrek aan koeling. Maar dat is puur theoretisch.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie reacties!

De specs die ik ben vergeten te melden zijn:

Grootte hok: 1×1×2M (L×B×H)

Verlichting: 1× 400 Watt

 

Verder zat ik zelf te denken aan een buisventilator met geschikt filter.

Ik ben niet te beroerd om zelf even rond te zoeken, maar heeft iemand misschien suggesties voor een geschikt setje voor mijn hok?

 

Ik hoor het graag!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik nog vergeten ben te melden...

Er zal niet veel meer dan 5 meter gladde buis gebruikt worden zonder bochten, hoeken, Y splitten, etc.

Hoogstens komt er een ventilatie rooster buiten tegen de muur, om het gat af te dekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik nog vergeten ben te melden...

Er zal niet veel meer dan 5 meter gladde buis gebruikt worden zonder bochten, hoeken, Y splitten, etc.

Hoogstens komt er een ventilatie rooster buiten tegen de muur, om het gat af te dekken.

vergeet je niet een stukkie flex tussen die gladde buis en je afzuiger anders komen de buren klagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...