Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
De_Föhn

Buisventilator Achter Itho Mechanische Ventilatie Plaatsen

Recommended Posts

Wil in huis mijn hokje direct op de uitvoer gaan plaatsen. Deed altijd afzuigen naar de centrale hal. Dat blijkt nu toch niet meer zo handig te zijn. Zeker omdat ik dan ook altijd het dakraam in deze hal open moet hebben.

 

Nu is de makkelijkste optie om de de uitblaas van mijn 360m3 kuub buis af zuiger die ik overigens altijd wel dim tot 50/60% direct aan te sluiten op een vrije opening van de ITHO. Wil ik namelijk een broekstuk tussen de ITHO en de uitvoer krijgen moet ik die hele ITHO box eerst naar beneden gaan verplaatsen om de benodigde ruimte te krijgen voor het broekstuk. Alles opnieuw aansluiten. Stuk meer werk dus.

 

Kom ik daarmee weg ? Of ga ik dan een hele nieuwe pak ellende op mijn hals halen. Heb te weinig verstand van al die ventilatie grappen om daar iets zinnigs over te kunnen zoeken online. Mijn gevoel zegt dat het niet helemaal handig. Lees alleen wel dat er mensen zijn die extra badkamer ventilatie achter zo'n ITHO box plaatsen zonder problemen. Mits het geen balans ventilator is met WTW.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Centraal luchtafvoerkanaal

De ventilatie-units van de verschillende woonlagen blazen uit in één centraal luchtafvoerkanaal.

De installaties van de verschillende woningen staan dus met elkaar in verbinding.

Omdat de beïnvloeding van de verschillende woningen op elkaar tot een minimum beperkt moet blijven, moet het centrale luchtafvoerkanaal de functie van een uitblaasplenum hebben.

 

Dit betekent dat in het kanaal een nagenoeg constante “lage” druk moet heersen. De weerstand van het kanaal moet zo klein zijn dat bij wisselende drukhoeveelheden, de druk in het kanaal nagenoeg gelijk blijft. Mochten de ventilatie-units van de verschillende woonlagen van laag- naar hoogstand geschakeld worden, dan heeft dit geen invloed op de afzuigcapaciteit van de overige woonlagen. Om deze plenumfunctie zo goed mogelijk te waarborgen, moet de diameter van het centrale afvoerkanaal op een maximale luchtsnelheid van 5 m/s zijn geselecteerd.

 

uit een Itho systeem brochure.

 

Buisafzuigers bouwen best goed druk op helemaal tov de slak die in de ITHO zit.

 

Misschien als je een halve meter hoger op de afvoerbuis de aansluiting maakt en 1 of 2 kleppen op de juiste plek monteert dat het prima kan maar zo ff de afblaas van je setup via een zijtak op de afvoer kan je slecht bekomen.

 

Omdat jij na de afvoer iets aan wilt sluiten staat dat gelijk aan meerdere woningen kanaal..

 

Ik heb er verder geen verstand van maar dat is wat ik uit de installatie handleiding naar boven kan halen, succes met uitvogelen.

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...