Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
rocking pot

Bladprobleem Of Te Vroeg Gejankt?

Recommended Posts

Heujj forummers,

ik zit ff met n vraagje, maar zal eerst de situatie schetsen:

Mammoth Pro 240L (120x240x200)

2x Lumatek 600W (met superlumens 660W, das de huidige stand)

azerwing medium kappen

1500M3 softbox afzuig, Empire Apollo 1500m3 filter

750M3 softbox inblaas via 2x LVS

Beiden worden aangestuurd door een Cli-mate frequentie controller

kachel met externe thermostaat voor nacht (21gr.)

Dagtemp 28gr, nachttemp 21gr lv overdag +/- 50%, lv nacht +/- 65%

50x Casey Jones in 11L potten plagron lightmix, met Canna voedingslijn.

laatste twee voedingsbeurten 0.5L per plant, om de dag met volgende toevoeging per 10L water:

Flores: 50ml

Boost: 15ml

Cannazym: 10ml

Rhizotonic: 5ml

PK13/14: 10ml

Aptus CalMag: 2,5ml

PH 6.1 EC: 2.2

Vandaag is dag 35 totaal en dag 28 12/12.

 

Op zich verloopt alles best goed, planten ogen naar mijn mening goed, af en toe een afvallend blad aan de onderkant, maar daar heb ik geen vrees over.

Vandaag kwam ik het volgende tegen, een blad met een felle gele vlek aan de rand van het blad, de vlek was wat verdort, en bij een andere wat onduidelijkheid over hars of iets anders op het blad.

ik zal de fotos hieronder posten, zouden jullie hier actie op ondernemen??

graag commentaar!!

gallery_35306_19682_4603234.jpg

 

gallery_35306_19682_4892642.jpg

 

Overall look:

gallery_35306_19682_228010.jpg

 

Overall look:

gallery_35306_19682_5475925.jpg

 

Licht en Lucht

gallery_35306_19682_5083902.jpg

 

bedankt voor comments alvast! Sorry voor de HPS foto's, kan eventueel morgen fotos met licht uit maken

R.P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er prima uit als je het mij vraagt. Als het niet erger wordt niets om je zorgen over te maken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

cheers! ik dacht als dat die eerste vlek, lijkt een beetje op waterbrand, maar ik geef al weken water tussen de benen met een broes, misschien dauw van overliggende bladeren en daarna beetje verbrand ofzo...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eens.. Gewoon goed in de gaten blijven houden

 

edit: was het dus eens met dilago maar je had inmiddels al gereageerd. Maar bleek dat hele idee van verbranding door waterdruppels niet een fabeltje te zijn?

 

edit nr 2: https://www.cnnbs.nl/kweekmythes-ontkracht-1-sproeien-in-de-zon/

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

For those who care:

gallery_35306_19682_2001861.jpg

 

gallery_35306_19682_6551721.jpg

 

Bloemen houden van mensen!

gallery_35306_19682_4904520.jpg

 

Eens.. Gewoon goed in de gaten blijven houden

 

edit: was het dus eens met dilago maar je had inmiddels al gereageerd. Maar bleek dat hele idee van verbranding door waterdruppels niet een fabeltje te zijn?

 

edit nr 2: https://www.cnnbs.nl...eien-in-de-zon/

 

Bedankt voor je reply Cannarie, maar fabel of niet, ik geloof er wel in dat waterdruppels prismavorming hebben, en ik ben er voorzichtig mee, heb in deze run 3x gesproeid, en ik doe het ongeveer een uur tot drie kwartier voordat de lampen uitgaan, nogmaals fabel of niet, ik zoek het risico niet op. maarja....ik ben dan ook al vrij snel para als t op de zorg voor mn plantjes aankomt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je daar dan rekening mee wil houden, dan snap ik je strategie van een uur voor de lampen uitgaan ook niet zo. Dan hebben ze toch de gehele periode dat er zich druppels op de bovenste bladeren bevinden, vol in de het licht gestaan?

 

Ik zou dan zelf bij het aangaan van de lampen sproeien (lijkt me gelijk minder shock voor de planten) en dan de eerste 30 minuten je lamp dimmen. In dit stadium neemt de plant toch nog niet al het licht op en zo blijf je niet met nattigheid zitten als de lampen uit staan.

 

plantjes staan er mooi bij btw

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik geloof persoonlijk niet zo dat als ik een half uurtje sta te sproeien, dat dan het laatste halfuur licht nog schade brengt(heeft t ook niet gedaan). dat nattigheid blijft zitten vind ik geen ramp, het spuiten gebeurde alleen voor de bloemvorming dus wat dat betreft was er geen risico, het punt wat je maakt over shock (ik neem aan dat je de temp van het "koude" spuitwater op "warm" blad bedoelt) heb je wel iets ja, ik probeer het te ondervangen door mn spuitwater 22gr te maken. ik weet niet hoeverre een plant een "koude" douche als shock ervaart, misschien kun je hier meer over vertellen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik geloof persoonlijk niet zo dat als ik een half uurtje sta te sproeien, dat dan het laatste halfuur licht nog schade brengt(heeft t ook niet gedaan).

Ja, dat zei ik net ook al :P Maar jij bent bang dat ze verbranden van die prismas, en dat zou dan toch echt het eerste half uur na het sproeien moeten zijn. In welk stadium van lamp aan je dan ook zit lijkt mij.

 

Wat betreft die shock.. Je blad is meestal een graad of 2 kouder dan je omgevingstemperatuur. Dan kom je al gauw een stukje hoger uit dan die 22 graden van je sproeiwater en je planten houden nou eenmaal van constante omstandigheden.

 

Zal wel los lopen met het nadelige effect ervan, omdat je ook niet dagelijks sproeit ofzo, maar aangezien je zoals je zelf zegt para bent om de zorg van je plantjes zou ik het lekker bij het aangaan van je lamp. Maar doe vooral wat voor jou goed voelt. Ik heb ook niet alle wijsheid in pacht

Share this post


Link to post
Share on other sites

als die shock zich voor zou doen he, hoe zou zich dat dan uiten denk je? paarse steeltjes, 3vingerig blad of zelfs revegg?

tsja en wat betreft de prisma's, ik denk dat het meer tijd nodig heeft om echt schade te doen, aangezien het water in de druppel op t blad ook nog enigsinds koelt, de druppel zou dan eerst gruime tijd moeten liggen en licht ontvangen, totdat hij verdroogd is (lijkt me) em tot nog toe heb ik nog geen verkleuring in t blad gezien, laat staan brandplekjes.

ieder zn eigen interpretatie natuurlijk en vele tolwegen naar rome :)

voorlopig staan ze er voor mn eerste binnenkweek best oke bij volgens mij.. :whistle:

t is zowieso een fascinerende hobby, erg tof om te doen en zo veel mogelijk over te leren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geloof ook in die "mythe".

En met 1 andersoortig berichtje ben ik nog niet er van af.

 

@ RP..

Die gele vlek, lijkt op een voedingsverbrandingplek.

En dat broezen, zou ik toch echt niet voor de nacht willen doen.

 

Dan zou je dat beter net nadat de lampen aan zijn doen,

en dan of de lamp een uurtje op grotere hoogte dan wel dimmen.

 

Top rot, ontstaat in deze fase en komt tot uiting in de bloei.

Is nu niet zo'n probleem, maar met vochtigere omstandigheden, ga je hier na op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als die shock zich voor zou doen he, hoe zou zich dat dan uiten denk je? paarse steeltjes, 3vingerig blad of zelfs revegg?

Zo iets minimaals zal waarschijnlijk niet direct zichtbare symptomen geven. Ook planten die onder niet 100% ideale omstandigheden gekweekt worden (heb je natuurlijk nooit), kunnen gewoon helemaal gezond zijn. Je moet dus meer denken aan enige groeivertraging, denk ik.

 

Maar hebben jullie ook reden om toch in die prisma theorie te geloven anders dan van horen zeggen, of het klinkt wel plausibel?

 

Wellicht een leuk experiment om gewoon eens dagelijks 1 blad dat dicht onder de lamp hangt te besproeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@O.R. Ik snap je punt, maar ik spuit sinds de bloemvorming al niet meer he. Of bedoel je dat ik door spuiten voor de nacht botrytis in de hand werk die zich dan later gaat uiten? En bedoel je met broezen het bespuiten van het blad of het water geven met n broes?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker interessant, doet mijn overtuiging wankelen..

Wel jammer, dat je de comments niet kunt lezen.

Daar worden dan toch vaak gaten in dergelijke onderzoeken geschoten

 

Of bedoel je dat ik door spuiten voor de nacht botrytis in de hand werk die zich dan later gaat uiten?

 

Dit idd.

In de groeifase, wanneer er sprake is van "wondjes", bv door toppen ontbladeren, knakken, buigen etc,

ontstaan er wondjes, hier is de plant vatbaar voor parasietten, welke idd later tot uiting kan komen als toprot..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geloof niet in prismavorming, dat zou betekenen dat buitenplanten na een regenbui in de volle zon daar ook last van moeten hebben toch?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap de gedachte PF.

 

Alleen, is het in de natuur zo georganiseerd,

dat als het regent er 99 van de 100 x geen zon (fel) schijnt.

Die keer dat de zon wel schijnt, (dan zijn de heksen aan het panne(n)koeken bakken. :likken: )

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik besproei mijn vrouwtjes met water en een beetje canna boost met licht aan zonder enige brand vlekken.

@cannarie dat onderzoek gaat over zon licht. Hps 600w 60cm uit eigen persoonlijke ervaring gaat prima. 1000w mogen jullie zelf testen ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker interessant, doet mijn overtuiging wankelen..

Wel jammer, dat je de comments niet kunt lezen.

Daar worden dan toch vaak gaten in dergelijke onderzoeken geschoten

 

Je zou eigenlijk de originele publicatie van die Adam Egri moeten bekijken om het te beoordelen. En laat die nou gewoon als full text op pubmed staan :)

 

 

http://onlinelibrary...4A971255.f04t01

 

@knetterhenkie, de intensiteit van 1000w op 100cm is niet perse sterker toch? de footprint wordt groter

Edited by cannarie
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn plantjes, worden 3x per cyclus nat gespoten met BoomBoom Spray van BioTabs.

Week 2, 4 en week 6.

Na ongeveer 2 uur, spoel ik ze goed na met schoon water en schud de planten "droog".

Uiteraard, hou ik de lamp wat hoger totdat ze "droog" zijn..

 

Op die manier weet ik zeker dat ik geen last heb.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@P.F de prismavorming is er wel degelijk, das bewezen, het effect ervan is wat we bespreken, lees anders t stukje wat cannarie hierboven post even.

 

@O.R. dan staat me nog wel wat te wachten... heb wel getopt, geknakt en gedieft...we gaan t meemaken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik besproei mijn veggende planten regelmatig , met zeewierextract en met PVP. Heb nog nooit iets kunnen ontdekken van 'schade' daardoor, krijg soms wel van die plekken op bladeren die over/op elkaar hangen en waar dan 'condens' ontstaat.

 

Verders staat het er idd aardig bij.

Op welke afstand heb je de lamp gehad?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@oude rocker een filmpje waarin ik in mijn lerestring mn vrouwtjes aan het besproeien ben?

@cannarie klopt alleen heb ik zelf niet getest met 1000w en heb wel is gelezen/vernomen dat de penetratie van een 1000w "beter" is en de kans op hotspotjes is wat groter en wie weet heb je dan dikke problemen idk..

Leerzaam onderzoek, tnx voor de link! Alleen denk ik dat voor de binnentuin het toch een ander verhaal is waar ik geloof dat de "sunburn" eerder door voeding en/of ph-/+ wat opdroogt en een residue achterlaat en met een sunburn vlek als resultaat.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...