Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Kees Amnees

Afblaas Via Rooster

Recommended Posts

Hey mannen & vrouwen,

 

Ik heb een klein vraagje over het afblazen van de warme lucht.

Boven mn raam heb ik een rooster zitten van 80 cm lang en 2 cm hoog. Is dit voldoende om met een 1500m3 softbox door af te blazen? Of moet t raam echt op kiepstand?

Ik ga dr een raamkast op monteren.

 

Groeten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is de diameter van de uitlaat van je box?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, oppervlak uitlaat box is 490cm2 en oppervlak gat rooster is 160cm2 en dan moet je daar nog de eventuele oppervlakte van het metalen rooster vanaf halen. Je krijgt onvermijdelijk een bottleneck oftewel een reductie in de capaciteit van je box. Misschien heb je er toch nog wel genoeg aan, zeker zolang het buiten nog niet warm is, maar op een gegeven moment kun je je warmte niet meer voldoende kwijt.

 

Hou ook in de gaten dat als je een raamkast bouwt tegen een op een kier staand raam en je blaast daar door af dat dat raam gaat beslaan. Warme vochtige lucht tegen een koud stuk glas = condens.

 

Misschien wel verstandig om toch door het rooster uit te blazen ivm minder opvallend en om te schakelen naar led, vanwege de lagere temperatuur in je hok.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rooster gaat em niet worden. Mooie grote kast maken en je lucht er van de onderkant of zijkant in laten blazen, niet direct op het raam.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hm shit. Ontstaat nu weer twijfel over wat te doen haha. Dat rooster gaat waarschijnlijk als een malle fluiten?

 

Hoe blazen jullie dan af? Neem aan dat niet iedereen met opti werkt..

 

Bedankt voor de snelle reply's!

 

Gewoon op kiepstand dus, Jeice?

Ga em idd op advies van jou van onder binnen laten komen, dus niet direct op t raam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een mooi wit strak gordijntje er voor maken of paar lagen hor gaas

 

En dan een soort houten kist bouwen om het kozijn heen met een schot erin en dan een fles waar de slang op komt

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd fatamorgana, dat gedeelte was helder. Alleen blazen jullie af door een roostertje? Kiepstand? Raam wagenwijd open? Daar zit ik mn kleine hersenen over te kraken ;) ;(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt dat rooster natuurlijk weghalen, geeft meer opening.

 

Ik heb vroeger toen ik nog in een nederlands straatje woonde zitten verzinnen over een raambak die ik zou aan de binnekant beschilderen met een kamertafereeltje (een tafeltje, plantje lampje, schilderijte aan de muur) en verlichten met een fietslampje op een timer, achter een mooi gordijntje. Zo zou het van buitenaf net lijken of die kamer in gebruik is.

 

@Jeice Krijg je als je van opzij of van onderen inblaast geen condens?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rooster gaat 100% fluiten ja. Maar capaciteit reductie al genoeg reden. Niks mis met raam op kiepstand toch? Als je wilt kun je t raam ook vast schroeven op een wat kleiner kiertje.

 

Weet ik niet Twiet. Voornamelijk bedoeld zodat hetgeen je voor de ramen hangt niet gaat bewegen. Ik gebruik een bamboe gordijntje. Hor gaat sneller stof tussen zitten..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, bamboe rolgordijntje had ik ook hangen.

 

Ik voorzie dat als je via raamkast uitblaast je vrijwel constant een beslagen raam hebt wat op een kier staat en waarachter nooit het licht aan gaat. Dat kán op gaan vallen bij een oplettende buur. Je kunt beter aanzuigen via dat raam en afblazen op een andere plek. Maar dat laatste zal wel niet kunnen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iemand als eens gedacht aan raam verwarming?

Zeg maar zo'n achterruit ding?

Of een spiegel verwarmer?

 

Ik heb er zelf 0.0 last van.

Ik blaas ook af direct naar buiten.

Maar dat is hout.. En dus geen last van.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke plek stel je voor twiet?:)

Onder mn raam zit een cv-plaat. Daar achter zit een loze ruimte voor eventuele opslag zeg maar. Deze ruimte is bedekt met dakisolatie en dakpannen. Het loopt over de gehele breedte van t huis. (Mn kweekruimte is de helft)

 

Zou ik hier in de lucht kunnen afblazen en dan t raam open zetten in de aansluitende ruimte? Daar staat niets dus valt t niet op. Dan hoef ik geen raamkast te maken ook?:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

achter de pan blazen wel oppassen in de winter.

Edited by El capitano
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik krijg niet echt beeld Kees, een cvplaat onder je raam met daarachter een opslagruimte met dakpannen en dakisolatie die over je hele breedte van je huis loopt? Zit je dak onder/achter je raam?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...