Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
De_Föhn

Nieuwe Lamp Kopen Dimlux Ervaringen

Recommended Posts

Ik mag een cadeautje voor mezelf kopen.

 

Nu wil ik een dimlux gaan kopen. Snap alleen dat full spectrum ding niet helemaal. Er is zo'n 315W full spectrum variant. Is dat echt zoveel beter dan een standaard EL UHF 400V variant ?. Hoor verhalen, maar dat zijn verhalen uit de growshop natuurlijk van mannen die 5 ons onder zo'n 315W full spectrum vandaan halen. Kan er niet echt kweek verslagen over vinden. Al zijn het er 4 vind ik het ook goed, maar dan betaal ik liever nu iets meer voor 2x een 315W dan 1x een 1000W.

 

Ander ding. Is er iemand op de wereld die een open source projectje heeft voor die dimluxen ? Heb github even af zitten speuren, maar niets gevonden. Zou toch een mooi apparaat zijn om dat mee te doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is led misschien geen optie?

 

Ben zelf NOG niet over maar zijn goede verhalen over. Wil zelf daar wel uiteindelijk naar toe.

 

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, Geen LED. Opzich wel mooi , maar dan wil ik een creecob setup en die moet ik dan weer helemaal zelf gaan bouwen. Daar heb ik geen tijd voor/zin in. Dan geef ik liever een keer 800 euro uit aan een paar goeie lampen, met alle toeters en bellen erop en eraan. Ook warmte technisch werkt het niet voor mij. Wat ik dan mis aan warmte van de lamp kan ik er alsnog bij gaan pompen. Dat is stroom technisch geen winst. is de gedachte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als we over CMH praten (wat ik aanneem bij 315 w), dan zijn dat idd hele goede lampjes, maar ik hoor vooral enorm goede verhalen over groei, over bloei is men niet zo extreem enthousiast (vooralsnog, kan nog komen....). Ze geven ook e.e.a. in het UV spectrum, dus ik zou er iig niet te lang onder gaan staan en de oogjes beschermen.

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tegenwoordig zijn er ook bedrijven die al voorgemonteerd CreeCobs leveren. Dan kost het wel wat, maar dan heb je ook wat en je hoeft zelf niet te bouwen. Ter informatie ;)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

+ 1 voor led en als de prijs een issue is: die Dimlux lampen zijn ook niet goedkoop.

 

En dan hebben we het nog niet eens over wat ze verbruiken aan stroom!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Ponix,Het is idd Ceramic Metal Halide, zal is ff wat opzoeken over bloei en die dingen. Daar is het natuurlijk wel om te doen. Anders kan ik altijd voor een enkele 1000W gaan.

 

Nee, Geld is niet de issue. Wil gewoon die verlichting goed pimpen. Heb nu 2 jaar met een klassieke setup gedraaid. VSA 600W en een keer een paar meiers stuk slaan op de hobby mag dan wel weer vind ik. Punt is alleen dat ik de setup verplaatst heb van een plek waar het minimaal 18 graden is naar een plek waar het minimaal 10 graden is. Dus ga ik nu LED gebruiken dan moet ik met lampen aan gaan bij verwarmen. Aangezien de deal met de vrouw des huizes is dat ik de stroom betaal. Denk ik dat ik beter af ben met lampen die van zichzelf al wat meer warmte genereren dan Cree's.Tenminste daar ga ik vanuit. Weet niet hoeveel warmte die controllers van die LEDs nog afgeven ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De stralingswarmte van hps doet meer kwaad dan goed, daarom laten we ook een fan onder de lamp door blazen. Bovendien moet je met hps als de lampen uit zijn ook bij verwarmen. Ik zou niet voor Dimluxen gaan en als je niet aan de led wilt gewoon doordraaien met je huidige set up. Zoveel verschil maakt een evsa niet, ik heb ook een Gavita Pro hangen maar kan niet zeggen dat die nou zoveel meer opbrengt dan mijn gewone vsa lampen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nog geen problemen ervaren met de dimlux 600watt el uhf.

Resultaten zijn indd bij evsa vsa bij mij ook nagenoeg te verwaarlozen.

In de zomer is led t beste en in de winter hps. Die 12 uur dat je bij moet verwarmen kost ook een aantal watt namelijk. Voor mij nog geen duidelijke winnaar tussen led of hps.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou gewoon 600w 400v erin hangen ik gebruik deze zelf ook en heb ernog nooit problemen mee gehad(720w)

 

als je de 315 wil kopen om te besparen kun je ook de 600w dimmen en halverwege opschroeven

 

voor het geld van een 315 kun je bijna 2x600w kopen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, maakt het niet makkelijker zo. @Fatamorgana. Nee., besparen hoeft niet. Was meer om de verdeling boven het gewas beter te krijgen. En ook om dat ik er vanuit gegaan ben dat die Full spectrum beter zou moeten zijn dan een 600w/1000w 400v, maar dat blijkt toch niet helemaal waar.

 

Met LED moet ik bij verwarmen met de lamp aan. dat vind ik echt zonde. Dan kan ik er net zo goed een HPS met EVSA op hangen.

 

Dan ga ik denk ik toch voor een 1000W die kan ik ook dimmen. Nu alleen nog is kijken of er iemand is die iets open source achtigs gedaan heeft om die EVSA aan te sturen. Kan niet waar zijn dat dit alleen met zo'n maxi controller gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik moet in de winter en helemaal met deze kou ook bij verwarmen met HPS :whistle:

En dan draai ik op 2 x 825 watt met Gavita Pro in een 240x120x200 tent ik kom dit moment op 25 graden uit met de CV op 20 graden

Raam staat op een heel klein kiertje voor verse Co2, Als de lampen uit zijn gaat het raam dicht dan hou ik het zo rond de 20 graden door de CV.

 

Wat ik ermee wil zeggen is dat als je een andere kamer/locatie gebruikt dat je misschien met HPS ook nog moet verwarmen als je een koude locatie hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gaat ook om de hoeveelheid die je moet bij warmen kachels hebben vaak meerdere standen die elk voor een bepaald gebruik staan

 

denk dat 2x600 beter verdeelt dan 1000watt, maar ieder zijn keuze

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik moet in de winter en helemaal met deze kou ook bij verwarmen met HPS :whistle:

En dan draai ik op 2 x 825 watt met Gavita Pro in een 240x120x200 tent ik kom dit moment op 25 graden uit met de CV op 20 graden

Raam staat op een heel klein kiertje voor verse Co2, Als de lampen uit zijn gaat het raam dicht dan hou ik het zo rond de 20 graden door de CV.

 

Wat ik ermee wil zeggen is dat als je een andere kamer/locatie gebruikt dat je misschien met HPS ook nog moet verwarmen als je een koude locatie hebt.

 

is je kamer niet geisoleerd dan war de tent staat ?

het zou niet zo koud mogen worden op een geisoleerde kamer.

 

raam op een kier zorgt niet voor verse co2.

maar zuurstof

 

.Zuurstof (element) (O), een chemisch element

Dizuurstof of zuurstofgas (O2), de belangrijkste enkelvoudige stof van zuurstof

Ozon of trizuurstof (O3), een chemische stof

het oxide-ion (O2−)

 

Bron:Wikipedia.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kamer is wel geisoleerd maar met het raam op een kiertje en een klein beetje wind wordt het natuurlijk best koel.

De thermostaat staat op de beneden verdieping op 20 graden dus de CV springt natuurlijk alleen aan als het beneden onder de 20 graden is. Verder is het rond de 25 graden dus niet heel schokkend bij -3 buiten natuurlijk. Boven nul buiten is gewoon netjes 27-28 graden dit is wel met de CV aan op 20 graden. Als die uit gaat wordt het gewoon te koud rond de 23-24 graden.

 

En het is inderdaad verse lucht i.p.v. verse Co2 :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

raam op een kier zorgt niet voor verse co2.

maar zuurstof

 

hoezo zou er geen verse co2 door het raam komen? en waar haal je die dan vandaan? (zonder generator)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb wel wat beters te doen dan de hele dag met mijn mond in mijn passieve inlaat te hangen :P

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@fatamorgana 2x600W werd mij idd ook aangeraden in de toko waar ik die lamp ga kopen. Zit alleen een beetje met de "Wife acceptance factor". Kijk, de deal was ooit 1 LAMP. 2x315W kan ik nog wel verkopen, maar 2x600W wordt lastiger. Met 1000W heb ik in iedergeval de optie om ze te gebruiken. Denk niet dat ik het ga halen. Heb nu nog zo'n Bonanza kast. Die gaat uitgefaseerd worden. Dus bouw er gewoon een optimale ruimte omheen. Daar heb ik nog ff een halfjaartje voor ook. Rustig an allemaal lol. Er is ook nog een idee om 2x315W te doen in losse kasten met een stekken bak erboven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

raam op een kier zorgt niet voor verse co2.

maar zuurstof

Natuurlijk zorgt een raam op een kier wel voor verse CO2.

CO2 is gewoon 1 van de bestanddelen, naast o.a. zuurstof en stikstof van wat wij lucht noemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je vrouw ziet het verschil toch niet aan de lamp of het een 315 of 600 is :likken:

 

Ik zou een 120x240 tentje kopen 2 keer 600wattt dimlux erin, dan heb je wel leuke opbrengst als je de rest goed voor elkaar hebt.

 

je kan ze gewoon dimmen in het begin, is je vrouw weer tevreden

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha. Ja, dat is ook waar. "Ik ga ze echt alleen maar gebruiken op 400W schatje". Tentje is idd ook nog een optie. moet zeggen dat ik daar nog niet eens bij stil heb gestaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe klinkt bekend

 

Ik zei tegen men vrouw dat de dimlux een ‘betere’ lamp is.. had niet verklapt dat ie 2x zoveel stroom verbruikt dan de gavita pro 600w :P

 

Tot de stroom rekening kwam hehe

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

raam op een kier zorgt niet voor verse co2.

maar zuurstof

Natuurlijk zorgt een raam op een kier wel voor verse CO2.

CO2 is gewoon 1 van de bestanddelen, naast o.a. zuurstof en stikstof van wat wij lucht noemen.

 

er zit idd ook co2 in de buitenlucht,

maar in de vraagstelling was het niet waar de TS op doelde en bedoelde hij zuurstof.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zijn vraagstelling gelezen, en volgens mij bedoelde hij wel degelijk CO2.

De CO2 is veel belangrijker. Zuurstof ook wel, voor je wortels, maar doordat lucht voor bijna 20 procent uit zuurstof bestaat, heb je daarvoor al snel voldoende bij het kleinste kiertje.

Bij CO2 is dat anders.

CO2 kun je niet genoeg van binnen krijgen, dus hoe meer je je raampje open kan zetten, des te beter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...