Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Dom Pachino

Raised Beds

Recommended Posts

Beste,

 

Op mijn volkstuintje heb ik te maken met relatief laag grondwater. Vorig jaar met de regen in mei en juni heeft dit de groei sterk belemmerd. Dit jaar wil ik raised beds maken, dus vier planken in een vierkant van 3o.cm hoog aan een paar palen zodat je 1m2 de ruimte hebt. De grond is al mooi losjes door groenbemester van vorig jaar. Is het een goed idee om de bovenste 30 cm te mengen met normale potgrond of is dat niet nodig. Die groenbemesterplanten hebben ook al voor de nodige voedingstoffen gezorgd dus ik ga niet extra voeden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je wilt de hoogte in door een GEBREK aan water? ik overweeg het juist ivm hoog grondwater

 

waar wou je het anders mee ophogen, potgrond zal wel het goedkoopste zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja idd dan zou je eerder gaan zakken met je bed .

mischien kan je beter een sunken bed doen .

of een lowered bed .

deeper bed ?

of zit je er te pokeren met je buurman en bedoel je raised bets ?

:vape:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry, bedoel inderdaad een te hoge grondwaterstand. Tenminste, als t regent als vorige jaren wel. Potgrond leef mij ook t makkelijkste alhoewel dat bij 5 planten ook wel makkelijk 20 zakken van 50L worden. Ik dacht ook nog om speciekuipen te gebruiken: onderkant eruitzagen en de rand vd speciekuip 10 cm in te graven. Deze pot weer aanvullen met potgrond en de originele grond. Of beperk je de groei van de plant hierbij alsnog door de zijkanten van de speciekuip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok ik heb nu een raised bed gemaakt van 3 m2. Ongeveer10 cm boven de grond. Moet ik nu tijdens het groeiseizoen extra planten zoals groenbemesters toevoegen om erosie te voorkomen? Nu is het een prachtig bedje met losse grond. Die 10 cm aanvullen gaat me wel 500 liter potgrond extra kosten. Waarmee zouden jullie de raised bed verder mee aanvullen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...