Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
MrGDK

Koolstoffilter

Recommended Posts

Hallo medekwekers,

 

Ik moet een koolstoffilter hebben voor mijn tentje van 240x120x200 waarin 2x 600W lampen hangen. Ik heb een isomax 1480 m3 afzuiging. Nu adviseert mijn gs een 2000m3 koolstoffilter, een lite can... Is dit niet veel te veel?

Ik heb eerder in 't forum gelezen dat 't ongeveer 500 m3 per 600w lamp is.

 

Wat adviseren jullie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou zelfs voor 1200 gaan en een metalen box nemen die isomax heel gauw weg donderen herrieding..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Herrieding? Ik heb ook de 1480m3 isomax hangen.. maakt echt geen herrie.

 

Wel hoor je de lucht verplaatsing meer, maar dat heb ik opgelost door een Y erop te zetten met 2x160 slang ipv 1x 250

Share this post


Link to post
Share on other sites

Draai je altijd op vol vermogen?

Want als dat niet zo is zal ik zeker kleiner nemem :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

2000 lijkt mij te veel.

 

Suggesties hierboven zijn prima. Puur a.d.h.v. de formule die hier ook op het forum staat: inhoud m3 * 3 of 5 (verversing p/min) * 60 (min) = benodigde m3 per uur.

 

Jouw geval: 5.76m3* 3 * 60 = 1036.8. Dan zou ik voor 1200 gaan zodat je nog wat extra hebt.

Als je voor de *5 gaat kom je op 1728m3 vermogen uit, dus dan zit je al vrij snel richting de 2000m3, dus zo gek is het niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ligt er maar net aan TAV..

 

Sommigen gaan voor groter idd.

Maar wanneer je een beetje inleest bij de fabrikanten v/d filters,

lees je toch echt, dat ze het beste werken bij een zo groot mogelijke belasting.

 

En dan is jou rekensom aardig aan de hoge kant..

Zeker als je meeneemt, dat je afzuiger vaak niet altijd op vol vermogen draait.

Edited by oude rocker
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou gewoon het maximale vermogen van de zuiger als uitgangspunt nemen. Trek daar 25% vanaf om de drukval van het filter te compenseren tot max 50% als je met veel slangen en bochten etc gaat werken.

 

Echter hebben de kleinste filters met de zelfde flensmaat als de afzuiger, meestal al een grotere capaciteit dan dat. En om met verlopen te gaan werken gaat weer ten koste van je efficientie.

 

Lang verhaal kort.. waarschijnlijk ben je denk ik het best af, met de kleinste filter die direct op je afzuiger past.

 

NB: mijn isomax 2310m3 gaat boven de 35hz (70% vermogen) pas echt herrie maken. Daaronder vind ik hem zelf echt stil te noemen. Voordeel van een buisventilator is wel dat hij meer druk op kan bouwen dan een box, wat ook precies de reden is dat hij wat meer geluid maakt

Edited by cannarie
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou zelfs voor 1200 gaan en een metalen box nemen die isomax heel gauw weg donderen herrieding..

 

Ben ik het helemaal niet mee eens, die isomax die hoor je compleet niet. Echt fluisterstil, zelfs op 50% of iets hoger (en dat gebeurd nooit). Hij 's groot voor in je tentje, dat wel. Ik wil bij een volgende ronde zelf een mooie bekisting maken zodat ik 'm buiten m'n tent kan houden. Maar ik ben er heel blij mee. M'n kleine klip ventilators maken meer herrie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind t een herrieding had m voor 30% draaien op de 1666 stand kut herrieding.

nu houtebox losse motor werkt prima.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks voor alle tips.

 

Als ik het dus goed begrijp is het niet zo dat dus groter ook echt beter is. Teveel overcapaciteit is dan niet beter. En kan ik beter kiezen voor de 1200 of 1400?

 

:wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind t een herrieding had m voor 30% draaien op de 1666 stand kut herrieding.

nu houtebox losse motor werkt prima.

 

Met herrie bedoel je?

 

Ik heb een climate controller en op Min draait de isomax op 16hz (van de 50hz)..

Zelfs dan hoor ik de lucht verplaatsing niet eens

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ligt er maar net aan TAV..

 

Sommigen gaan voor groter idd.

Maar wanneer je een beetje inleest bij de fabrikanten v/d filters,

lees je toch echt, dat ze het beste werken bij een zo groot mogelijke belasting.

 

En dan is jou rekensom aardig aan de hoge kant..

Zeker als je meeneemt, dat je afzuiger vaak niet altijd op vol vermogen draait.

 

2000 is zeker veel, maar probeerde zo de redenatie van de GS poppetjes te begrijpen. De formule met *5 en dan afronden, was m'n uitkomst.

 

Ik zou zelf inderdaad eerder voor 1200 gaan, wellicht 1500, maar ik zie dat ik daarin waarschijnlijk het onderspit delf, weer wat geleerd dus!

 

 

Ik zou gewoon het maximale vermogen van de zuiger als uitgangspunt nemen. Trek daar 25% vanaf om de drukval van het filter te compenseren tot max 50% als je met veel slangen en bochten etc gaat werken.

 

Even nieuwsgierig, geldt dat ook voor twee filters? Stel je hebt een T splitsing vanaf je afzuiger, één kant zuigt je groeihok af, de ander het bloeihok. Dan heb je met de nodige bochten te maken, dus 50% er van af trekken? Met een 350m3 zuiger zou ik dan met -50% op 175m3 uitkomen (even afronden naar 200m3), wat neerkomt op twee filters van 100m3?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe zwaar je je zuiger precies afknijpt, is natuurlijk moeilijk te bepalen, maar opzich lijkt me dat wel realistisch.

 

Let er wel op dat de kanalen van beide hokken wel precies de zelfde bochten hebben, want je hebt al snel een verschil in hoeveel het ene hok zuigt tov het andere.

 

Maar je wil de stand van de zuiger dan regelen adhv de temperatuur buiten je hokken? Je hebt maar 1 voeler natuurlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

500m3 afzuiging per 600watter en ongeveer de helft aan inblazen actief

 

ik hou meestal de box en de filter gelijk 2500m3 box met een 2500m3 filter, deze draaien da wel vaak op volle toeren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...