Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
El capitano

1000Cmh

Recommended Posts

Is ook veel belovend.. Ik snap eigenlijk niet waarom CMH in Nederland niet populair is geworden. Dit licht is zeer mooi van kleur, het lijkt zelfs wel een beetje op de FLUENCE led lampen, qua licht kleur. Heel anders dan HPS. Minder IR dus ook minder warm.

 

De 315 en 660 CMH full fixture armaturen doen het al een tijd in America erg goed.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vindt warmte en spectrum toch wel een erg groot voordeel.

kleur licht is een toevallig voordeel voor pics :P

 

ik denk dat CMH niet populair is geworden dankzij zn prijs die ik overigens zelf ook niet snap.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probleem zal zijn dat die cmh dingen niet efficienter zijn dan HPS. Komt uit op 1.9umol/J en dan gaan de reflector verliezen er nog vanaf. HPS DE komt op 2.1umol/J en dan hou je daar na reflector verliezen iets van 1.8umol/J van over.

 

cmh zou wellicht iets meer trichomen productie geven, maar of dat nou echt zo is en of dat dan een verhoogde potentie geeft is maar de vraag. Niemand doet lab tests.

 

Bij cmh zijn de cowboy marketing verhalen bijna net zo erg als ooit bij die paarse led lampen. Gouden bergen worden beloofd, maar in de praktijk valt dat natuurlijk gewoon altijd weer tegen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://www.growersc.com/copy-of-630w-3k-1

 

er bestaan 3 versies maar bekijk dat spectrum eens.

 

 

 

1/1

3K 1000W Double Ended CMH

Color: 3100K

 

Type: DE-CMH

 

Wattage: 1000W

 

Initial Par: 2050 umol/s

 

CRI: 90

 

Hours: 10,000

 

SKU#: GC1000W3KCMH

 

Manufacturer: Grower's Choice

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat spectrum lijkt meer op dat van een 3000K led dan van HPS inderdaad, maar wat zou daar het voordeel van zijn? Spectum is in de praktijk nauwelijks belangrijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar het is geen Led ook geen Hps,

 

ik denk dat het spectrum wel belangrijk is in de praktijk.zoals je ook met LED ziet wordt een plant niet geroosterd door een HPS en produceert LED bredere en vitalere bladen/planten, wat ik dus al als voordeel beschouw.

 

ook ben ik nieuwschierig naar de warmteproductie van een CMH lamp t.o.v een HPS

 

en is de HPS nog steeds wel beter dan nu de CMH lampen een veel beter spectrum hebben en 2050Umol zonder verliezen uiteraard.

 

als HPS met 2100Umol met verlies op 1800 uitkomt verwacht ik toch meer van de CMH

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou er gewoon eens 1tje moeten proberen zodat je duidelijk voor jezelf een vergelijking kan maken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, de 315 watt kan in deze: https://www.google.nl/search?q=Dimlux+Expert+315W+Full+Spectrum+incl.+Philips+Green+Power+Bulb

 

En in de Papilion, deze: https://www.google.nl/search?q=E-Papillon+315+Watt+230V

 

 

LUMii komt begin februari met de LUMii Solar, zelfde soort CMH lampen: http://www.grow-lumii.com/category_product/solar/ maar de 630 werkt met 2x 315, en niet met een hoog wattage tube zoals de 1000 w van GC. Maar spectrum is vrijwel gelijk.

 

Spectrum doet er wel degelijk toe. Ga maar is een run doen op 9000K of op 2000K

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

de dimlux heeft idd ook de 315cmh en de 6..

dat is idd dan zoals green2day uitlegt 2x cmh.

 

enig idee wanneer de 1000 uitkomt ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar het is geen Led ook geen Hps,

 

ik denk dat het spectrum wel belangrijk is in de praktijk.zoals je ook met LED ziet wordt een plant niet geroosterd door een HPS en produceert LED bredere en vitalere bladen/planten, wat ik dus al als voordeel beschouw.

 

ook ben ik nieuwschierig naar de warmteproductie van een CMH lamp t.o.v een HPS

Met "spectrum" bedoel je dus eigenljk alleen het infrarood deel? De warmestraling. Ja die is met cmh wel minder.

 

en is de HPS nog steeds wel beter dan nu de CMH lampen een veel beter spectrum hebben en 2050Umol zonder verliezen uiteraard.

 

als HPS met 2100Umol met verlies op 1800 uitkomt verwacht ik toch meer van de CMH

Nee, die cmh heeft hetzelfde reflector verlies.

 

Maar ja, een keer proberen lijkt me ook de enige optie :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

zodra hij op de markt komt zal ik er een aanschaffen.en er iets van bijhouden voor vragen en ervaringen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit spectrum bedoelde ik.

 

gallery_39844_18004_193613.png

 

 

deze is van een HPS Bulb DE

 

 

4K 1000W Double Ended MH

Lamp type: Metal Halide

 

Wattage: 1000 Watts

 

Style: Double Ended

 

Weight: 5 Ounce

 

SKU#: GC1000W4K01

 

Manufacturer: Grower's Choice

 

gallery_39844_18004_130398.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is ook veel belovend.. Ik snap eigenlijk niet waarom CMH in Nederland niet populair is geworden.

 

Vanwege de afwijkende ballast die je vroeger nodig had voor een CMH?

Of omdat je ipv 1x een 1000W fixture er nu meerdere op moet gaan hangen om aan dezelfde lichtdruk te komen?

 

Niet veel kwekers zien dat zitten :search:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat onderste plaatje is geen normaal HPS spectrum.

 

Hoe dan ook, spectrum maakt in de praktijk nauwelijks uit. Lichtintensiteit is veel belangrijker.

 

Hier bijvoorbeeld een youtube clip van iemand die de resultaten van een onderzoek naar lichtkleuren uitlegt:

 

Is wel een leuk kanaal trouwens met meerdere tests. Hij doet ook wat vergelijkende tests tussen HPS, CMH en led.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wietefras, erg interessant! Vnl omdat dit helemaal in gaat tegen wat men doorgaans beweerd en vanuit gaat. Alles is wel gebaseerd op 1 studie. Dus om hier al conclusies uit te trekken zou je eigenlijk eerst kritisch moeten kijken naar de opzet en uitvoering ervan. En kijken wat evt andere studies hierover hebben laten zien. Heb ik zelf even geen tijd voor hoor :P

 

Overigens wordt de terpenenproductie wel buiten beschouwing gelaten hierin.

Edited by cannarie
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat is dus het probleem. Het zijn mensen die aannemen dat het wel uit zal maken en dan aan de haal gaan met wat wel het beste spectrum zou moeten zijn. Wat dat "beste" spectrum is is dan vervolgens iedere keer weer anders.

 

Er zijn juist bergen studies die laten zien dat spectrum relatief weinig invloed heeft op de oogst. Binnen redelijke grenzen natuurlijk. Alleen onder groen licht ga je niet ver komen. Al is die Bruce Bugbee van de universiteit van Utah wel een "grote" op dat gebied. Die heeft daar heel veel onderzoek naar gedaan en aanverwante zaken met planten en verlichting. Maar ook wageningen heeft dat wel gedaan.

 

Het scheelt natuurlijk wel wat. Als je je oogst met 5% kan verhogen door warm licht te gebruiken in plaats van veel blauwer licht (5000K) dan doen we dat dus allemaal wel. Daarom kweken we doorgaans met HPS en warm witte leds oid. Daarom kweken ze in de professionele tuinbouw meer met paars licht. Dat is nog weer een procentje efficienter.

 

Als je lab tests ziet van HPS wiet tegen led wiet dan zit er qua terpenen ook nauwelijks verschil in. Heb nog geen CMH lab tests gezien, maar het lijkt me stug dat dat ineens wel heel veel gaat schelen. Dat beetje UV extra zal toch ook geen schokkende verschillen gaan geven. Als ze veel UV bij geven met extra UV lampen dan scheelt het maar ene paar procent. Laat staan dat kleine beetje wat er uit een CMH bulb lekt.

 

In de VS wordt CMH wel wat vaker gebruikt. Ik zie in ieder geval daar op de forums wel meer mensen ermee werken. Misschien moet je daar anders eens kijken.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...