Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
PlakHaze

Vraagjes Kweek Spullen.

Recommended Posts

Hey allemaal,

ik heb wat vragen,

Hier komt die, Ik heb een kweektent 300x150x200 (DR300W)

Welke lampen zou ik daarbij nemen? 4x 600w hps of iets anders?

 

Thanks voor het reageren.

:yummy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 x 1000 watt met "slechts" 200 cm hoogte??, lijkt mij beter om 3 x 600 watt te nemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi

 

Als je de planten traint worden ze niet hoger dan 45 a 50 cm, perfecte hoogte naar mijn mening. Zo kan je er makkelijk 1000W boven hangen. Zoek maar op toppen, fimmen, supercroppen...

 

Mvg CD

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet niet als je post aan mij gericht is of aan de TS maar ik weet wel wat toppen, fimmen e.d. is, hoef ik niet op te zoeken.

Persoonlijk vind ik 45 a 50 cm aan de kleine kant om een fatsoenlijk rendement te behalen tenzij

je de boel vol zet d.m.v. SOG opstelling, en bij een SRCOG opstelling duurt de vegetatieve fase weer langer.

Edited by Capo

Share this post


Link to post
Share on other sites

2x 400 watt lijkt me ook prima. Het gaat erom wat je wilt bereiken en wilt betalen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 x 400 watt op zon oppervlak is volgens mij slechts 178 watt per m2, dat is wel een beetje aan de lage kant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

3 x 600 ja. geeft ook een betere verdeling dan 2x1000. 4x600 kan als je je oppervlak echt tot het uiterste wil benutten, maar er even vanuit gaande dat je een beginner bent gewoon 3x600 doen

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 x 1000 watt met "slechts" 200 cm hoogte??, lijkt mij beter om 3 x 600 watt te nemen.

Persoonlijk vind ik 45 a 50 cm aan de kleine kant om een fatsoenlijk rendement te behalen

 

Eens

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 x 1000 watt kan prima en zou zeker mijn voorkeur hebben. Eventueel kan je kweken in kratten zodat je een stukje hoogte wint, maar daar zijn vele oplossingen voor te bedenken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 x 1000 watt kan prima en zou zeker mijn voorkeur hebben. Eventueel kan je kweken in kratten zodat je een stukje hoogte wint, maar daar zijn vele oplossingen voor te bedenken.

2x 1000 watt is wel een aanslag op je energierekening vrees ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo, wat een actief forum dit !

Thanks voor jullie reacties!

Ik ben inderdaad een beginner maar wil wel graag meteen goed beginnen vandaar lijkt mij 4x 600w beter of zou dat teveel zijn?

Zoja dan ga ik maar voor 3x 600w :tu

Edited by PlakHaze

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met 4x600 kan je in theorie meer grammen per m2 pakken. Met 3x600 pak meer grammen per watt.

 

Maar als je zo veel belicht moet alles ook kloppen. Dan zal 3x600 dus vergevingsgezinder zijn voor en beginner.

 

Waarom ik denk dat 3x600 beter is dan 2x1000 (nog los van de hoogte van je tent) verwijs ik je naar het laatste verslag van pekingeend. Hier leg ik dit uitgebreid uit

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

3 x 600 ja. geeft ook een betere verdeling dan 2x1000.

 

Dit ligt voornamelijk aan de reflector. Gavita had daar van die mooie berekeningen voor. Er is zelfst een tent gemaakt speciaal naar optimale belichting van de 1000 watt DE van Gavita.

 

Het probleem met de goedkopere standaard hamer en spiegel kappen is dat deze aan de kop en de fitting open is, er gaat veel licht verloren door het beschamend slechte ontwerp. Het is niet zonder reden dat alle tuinbouw armaturen/reflectoren 4 zeiden gesloten zijn. Dan gaat al het licht naar beneden, en niet 30% naar kop en staart. zoals de reflector kappen van DIMLUX, GAVITA , en dat model van LUMATEK: http://www.lumatek.co.uk/products/reflectors-and-fixtures

 

Afgezien van het hobby/minder hobby verhaal. Een 150x300 is te breed voor de 3x 600 watt, hoe je dat ook indeelt, het blijft een rechthoekige tent. Het kan wel, zal prima gaan, maar beter voor de verdeling is toch wel 2x1000 DE met dichte kap. (liefst 4kant)

Share this post


Link to post
Share on other sites

een hps lamp straalt altijd in de breedte.

 

De footprint van een gavita 600w lamp op 50cm hoogte is 80x120cm. hang hem iets hoger is hij bestraalt 100x150.

 

De footprint van de gavita 1000w en de afmeting van die tent waar je het over hebt is 110x180.

 

Hoe denk jij dat je je licht op 300x150 beter kan verdelen? 3x(80x120) of 2x(110x180)?

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij 150 breed gebruik je de wanden om diffuus te spreiden, het licht reflecteer niet in dezelfde baan, maar reflecteer uitgewaaierd diffuus uit, zo word je lichtbeeld vanzelf breder.

 

2x 1000 is een win, dat is 2x de K(...) Knaller van toen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus waarom hebben ze die G1 tent 110x180 gemaakt?

 

Je lamp gaat niet opeens anders stralen als de oppervlakte van je tent veranderd. Ik zou me er nog iets bij kunnen voorstellen als je de lamp veel hoger hangt dan de gebruikelijke 100cm, waardoor veel licht op de wand komt en je daarmee diffuser licht krijgt.

 

Maar ten eerste heb je dan veel wandverliezen en ten tweede heeft hij die hoogte niet.

 

Andere optie is wel 3x750 trouwens, maar die worden niet in NL geleverd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, maar de vraag ging over de beste optie in 3x1,5. 3x600 of 2x 1000

 

Bij de G1 staat de wand op 1.5 en niet op 1,8 het licht raakt dus eerder de wand waardoor het licht diffuus verspreid. En dus ook in de breedte. daarom was de 1,5 x 1,5 met de 1000 ook zo'n knaller

 

Maar ging de vraag over een G1 tent van 110x180 dan was het antwoord ook duidelijk.

 

OCL levert trouwens de 750 wel.. Lijkt qua werking veel op die Gavita. Ook met controller, en DE Bulp. http://www.ocl-lighting.com/products/lamps-double-ended/ocl-750w-de-hps-2k/

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De maat van de g1 tent zegt iets over het ideale belichtinsoppervlak van de lamp. Tuurlijk kan je ook goed scoren op 150x150 maar het is niet ideaal.

 

Zoals jij omschrijft dat je ipv 180cm 150cm gaat belichten, dat snap ik. maar dan moet je tegelijk een de lengte van 300cm belichten waar de ideale lengte slechts 220cm is.

 

Dus qua ideale belictingsoppervlak doet 3x600 het gewoon beter. Tuurlijk heb je met een 1000w DE een betere lamp in huis dan een standaard 600w lamp, maar dan lijkt een 750w DE me een goed alternatief.

 

Kan aan mij liggen maar ocl klinkt mij onbekend in de oren. Zou ik persoonlijk zelf niet zo snel aan beginnen. En dit is bovendien alleen een bulb. Die moet je ook nog ergens in draaien.

* edit: zie nu dat ze ook de hele lamp leveren

 

Ik zelf gebruik 750w gavitas en heb daar toen maar een familiedagje Belgie voor gemaakt. Maar bij technische problemen (heb ik ook gehad) is het kut.

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

De maat van de g1 tent zegt iets over het ideale belichtinsoppervlak van de lamp. Tuurlijk kan je ook goed scoren op 150x150 maar het is niet ideaal.

 

Zoals jij omschrijft dat je ipv 180cm 150cm gaat belichten, dat snap ik. maar dan moet je tegelijk een de lengte van 300cm belichten waar de ideale lengte slechts 220cm is.

 

Dus qua ideale belictingsoppervlak doet 3x600 het gewoon beter. Tuurlijk heb je met een 1000w DE een betere lamp in huis dan een standaard 600w lamp, maar dan lijkt een 750w DE me een goed alternatief.

 

Kan aan mij liggen maar ocl klinkt mij onbekend in de oren. Zou ik persoonlijk zelf niet zo snel aan beginnen. En dit is bovendien alleen een bulb. Die moet je ook nog ergens in draaien.

* edit: zie nu dat ze ook de hele lamp leveren

 

Ik zelf gebruik 750w gavitas en heb daar toen maar een familiedagje Belgie voor gemaakt. Maar bij technische problemen (heb ik ook gehad) is het kut.

 

OCL, 2 klikken verder en je had dit gezien: http://www.ocl-lighting.com/products/complete-fixtures/ Gewoon een Nederlands bedrijf met goede service en componenten.

 

Over de 3x600 gaat niet om wat jij of ik denkt, maar wat je op een PAR meter afleest.

 

Maar effe kort: 3x600 = 1800 2x een 1000. is 2000w en op boost 2300. zet nu 1800 w aan licht weg tegen 2300w aan licht, met de bijbehorende reflector kappen van de 1000w. En dan hebben we het nog niet eens over het efficiëntie verschil van de 2 genoemde verlichting bronnen.

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blijkbaar heb je oven mijn *edit heen gelezen.

 

Maar je zegt nu dat je met 2300w beter scoort dan met 1800w (600 watter kun je ook gewoon boosten hoor). Ja nogal logisch, maar als je perse meer licht wil kan je er ook nog een 600 wattertje bijhangen, of nog beter voor 3x750watt gaan die de zelfde reflector heeft en DE technologie.

 

Het gaat idd niet om wat jij denkt of ik denk, maar dat wil niet zeggen dat we er niet dat we er niet over kunnen discussiëren. Ik ben alleen nog niet overtuigd van je argumenten :)

 

@Kees, ik zelf ben voor een hok van ca 150x200 voor 2x750W Gavitas gegaan, dus dat zou mijn keuze zijn. Maar zoals eerder gezegd kun je die niet in NL krijgen

Edited by cannarie
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke.. misschien toch een tripje naar duitsland oid.

Hoor veel negatieve dingen over de adjust a wings..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of doe even wat onderzoek naar de fabrikant die green2day aandraagt. Service in eigen land is wel een pre natuurlijk, maar gavita is het gerennomeerde merk. Ik weet alleen niet of daar objectieve testen naar zijn gedaan.

 

Als je voor de gavitas gaat, adviseren zij zelf om de SR (small room) kappen erbij te bestellen. Bij hun standaard kappen gaan ze ervan uit dat je een hele ruimte vol hangt met lampen, waarbij het beter is dat het licht van de verschillende lampen overlapt. In een tent zoals die van jou resulteert dat alleen in meer muurverliezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...