Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
joyforgardening

Zaad In Planten, Feminised Of Niet?

Recommended Posts

Ik heb even een vraag.

Ik heb een ronde gedaan met bubble feminised seeds, het zijn ook allemaal vrouwtjes geworden.

Nu is het gekke (nog nooit eerder gehad) dat er allemaal zaadjes tussen zitten. Bijvoorbeeld in de oksels zit bijna op elke plant wel zaad en ook tussen de toppen. Op 1 tak van 40cm zitten soms wel 10 zaadjes verstopt aan de onderkant van de topjes..

Ook zijn er planten zonder zaadjes

 

De breeder geeft 9 weken bloeitijd voor deze, echter na 11 weken waren de haartjes nog maar voor 50% bruin en enkele nog een stuk minder. Kan het zijn dat door het maken van zaden de rijping langer duurd, omdat de energie in het zaad produceren wordt gestoken?

 

Nu is het natuurlijk geen enkel probleem, wat ervanaf is gekomen ziet er prima uit en er is behoorlijk wat zaad vanaf gekomen. Nu rest mij nog wel de vraag of het nu feminised seeds zijn aangezien er geen mannelijke planten aanwezig waren. Ik verdenk dat het door stress komt, ergens in het midden van de bloeifase is in de donkere periode het licht ongeveer 3 uur aangeweest. De zaadjes zien er precies zo uit zoals ik ze gekocht heb. Als nu blijkt dat het feminised is wil ik ze uiteraard zelf gaan gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je planten zijn herma geworden, het zullen vrouwtjes worden met wellicht herma verschijnselen. Draai nu zelf ook een rondje met zulk zaad(Bubblegum). Zo lang je alle planten goed controleert op ballen en deze verwijderd wil dat best.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je planten teveel stres hebben gehad, door bv een heel klein lichtpuntje terwijl het donker moet zijn.

Ik heb dat probleem ook gehad in het begin, tot ik door kreeg dat de deur niet lichtdicht afsloot.

Meteen gefixt, en nooit meer zaad in de toppen gehad.

Voordeel is wel, dat je nieuwe zaden voor 98% vrouwelijk zijn.

Ik heb er iig nog nooit een mannetje tussen gehad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

AH fijn dus eigenlijk heb ik nu hetzelfde als ik dat feminised zaad zou kopen van een seedbank?

IS dit de truc om zelf feminised seeds te maken, zo ja dan gaat het vaker gebeuren :).

 

Moet het zaad eerst nog drogen of kan het direct ontkiemd worden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedenk wel dat het niet makkelijk is om bij veel planten op herma verschijnselen te controleren en dat bij deze manier van zaad verkrijgen de herma eigenschap behouden of vergroot kan worden. Je wil ook niet dat je hele tent of hok onder gestuifd wordt omdat je wat ballen mist.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou het niet weer doen iig. De kans dar de hele toppen worden bevrucht is veel te groot.

Maar je zou in principe die zaden gewoon weer kunnen gebruiken. Maar je moet er wel extra op letten dat ze niet stiekem ballen krijgen.

Zaden in de toppen wil zeggen dat ze stres hebben, en dat moet je oplossen.

Als het donker moet zijn, moet het ook echt donker zijn. elk beetje licht in die periode levert stres op, hoe klein het lichtpuntje ook is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch wil ik ze graag gaan gebruiken.

Het ding is wel dat we helemaal geen ballen zien zitten eigenlijk, Jah op enkele kleine topjes zie je wat maar in bijna alles zijn er geen ballen te zien.

Daarom is het ook dat we tijdens het oogsten er pas achter kwamen, verder ziet het er gewoon uit als een normale top.

De zaadzakjes die normaal gesproken leeg zijn daar zit nu zaad in.

 

Het gaat niet nog eens gebeuren met deze, ik denk dat er wel 3000 zaden vanaf gekomen zijn. Vrij vors daarom is het wel erg fijn als ze gebruikt kunnen worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook zijn er planten zonder zaadjes

 

Dat is dan waarschijnlijk de laatste keer geweest.

Als je die zaden gaat gebruiken is er een grote kans dat straks alle planten vol zaad zitten.

Het is geen eigenschap waar ik op zou selecteren,

maar het is jouw feestje!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook zijn er planten zonder zaadjes

 

Dat is dan waarschijnlijk de laatste keer geweest.

Als je die zaden gaat gebruiken is er een grote kans dat straks alle planten vol zaad zitten.

Het is geen eigenschap waar ik op zou selecteren,

maar het is jouw feestje!

 

Ik zou het idd ook echt niet doen, waarom zou je dat risico lopen??

 

Gooi ze gewoon begin mei bij iemand in de voortuin :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb verschillende keren wat zaden gehad in een paar topjes.

Iedere keer gewoon ontkiemd en geoogst.

Misschien had ik geluk, maar het werden allemaal gezonde dames.

Wel pas na ik het lichtlek had gedicht natuurlijk, anders loopt het helemaal niet goed af denk ik.

De zaden zitten meestal netjes verstopt in de toppen waar je verder niks aan ziet.

Omdat de plant zich zelf heeft bevrucht, heb je boven de 90% kans op vrouwelijke planten.

Maar ik zou ze extra in de gaten houden, dat dan weer wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

helder verhaal, jullie raden het dus af.

wat ik mij nu wel afvraag is hoe dat normaa gesproken gaat.

Om feminised zaad te maken moet je toch juist een herma krijgen die zichzelf bevrucht?? Of werkt het dan anders

Wat is er bijvoorbeeld anders als 1 plant wordt behandeld met STS?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Herma is wel een juiste term voor een vrouw die mannelijke trekjes krijgt, al vind ik het bij het feminize niet echt de juiste term.

 

(al zullen de meningen hier wel over verdeeld zijn)

 

Zou het eerder een reversed F>M noemen.

 

Er zijn verschillende manieren en stoffen om feminized zaden te maken:

 

De natuurlijke manier "rodelization", is meer een laatste hoop van een meestal onbevruchte dame om toch nog voor nageslacht te zorgen.

(al is de ene "soort" er gevoeliger voor dan de andere, sommige doen het zelfs niet)

 

Het nageslacht is op deze manier naar mijn mening dan weer meer gevoelig om herma eigenschappen te vertonen.

 

Dan de chemische manier (Sts,...)

Waar je toch iets meer controle hebt, al is deze methode ook niet 100% gegarandeerd om geen herma gevoelig nageslacht te maken.

(Zou iets van 99% accuraat zijn al hangt dit ook af van de selectie)

 

 

Hoop dat ik het een beetje juist en duidelijk heb uitgelegd, verbeteren en aanvulling wordt altijd geapprecieerd :P

 

*een niet stress bestendig vrouwtje zou ik ook niet gebruiken om te reverse of als (draag)moeder.

Edited by alkaline

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is er bijvoorbeeld anders als 1 plant wordt behandeld met STS?

 

Planten die vanzelf of van een klein beetje stress al gaan stuiven zijn ongeschikt om fem-zaad te maken.

Je planten zonder zaad waren meer geschikt geweest

 

STS gebruik je na een stress-test.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik begrijp het. Waarschijnlijk heeft de desbetreffende breeder een vrij instabiele soort (ik heb dit nog nooit meegemaakt).

Het was ook de enige die ik kon vinden waar ik in bulk kon bestellen. Zo zie je maar dat goedkoop soms duurkoop is.

het is wel wat jammer, met 5000 zaadjes had ik wel even vooruit gekund, helaas! Misschien dat ik ze door iemand laat testen.

 

Ik heb nog wel spullen liggen om STS te maken, dat staat nog steeds in de planning om getest te worden.

Vooralsnog geen mogelijkheid voor gehad en eerlijk gezegd te weinig kennis over zaden kweken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...