Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
hnpc18

Zaad-Ontkiemen-Licht? Beginnersvragen!

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik wil deze ronde met zaad beginnen. Het wordt waarschijnlijk van ' Royal Queen Seeds ' de fastflowering 'Honey Cream' 70 stuks. Ze komen te staan in een Secret Jardin van 1 bij 1m en 1,70 hoog om voor te groeien.

 

Nou ben ik heel wat forums topics van diverse websites en diverse youtube videos verder en heb ik toch nog mijn vragen. Hopelijk kan iemand bij mee helpen of doorverwijzen naar de juiste forum-topic-website.

 

Dit zijn mijn vragen:

1•zaad ontkiemen in vochtig wc papier of glaasje water?

2• als de zaad ontkiemt is. Is het dan al goed als je een klein wortel uit ziet steken of moet die al wat langer zijn ( 1a2cm )?

3• moet deze ontkiemde zaad in potje van 9x9 met cocos erin? Of beter in cocos zweltableten?

4• ik lees bij sommige dat ze eerste licht geven op 24 uur en daarna 18/6?

 

Nu over welke lamp. Ik vraag mijn af of ik beter Tl(6500k) kan gebruiken of HPS 400 watt. Mijn TL buis vragen

5• 6500 kelvin maar hoeveel watt?

6• hoeveel zaailingen verdeel je onder een TL-buis

7• hoe groote afstand 2 cm of 5 a 10 cm?

 

HPS vragen

8• gelijk op 40 cm afstand of eerste 60 cm?

 

 

9• moet ik de zaailingen de eerste paar dagen in een propagator zetten voor de juiste LV ( 60% ) en hoelang moet de kap erop blijven?

 

10• water geven doormate van voelen en wegen maar hoevaak voeding meegeven? (Hesi)

 

And last but not the least,

 

Ik ga voor een korte kweek en de 'honey cream' is met 7 weken uitgebloeid. Nou lees ik dat sommige de zaailingen als een beetje voorgegroeid zijn gelijk in en 11L pot zetten (dit geval met kokos) en ze knallen op 12/12 gelijk om de hoogte te beperken. Want zaailingen schijnen langer door te groeien en dan stekken ( stekken 3/3,5 weken na omzetten 12/12 ) .

Maar op welke hoogte (cm) of hoeveel blaadjes/internodes zet ik ze over in 11L potten?

 

Ik hoop op goeie tips en antwoorden!

 

BvD

Edited by hnpc18

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je al zoveel vragen hebt over het ontkiemen raad ik je aan eerst eens een rondje te draaien met zeg 4 zaadjes. Daar leer je heel veel van. Als je niks weet en geen ervaring hebt ga je die 70 zaadjes hoogstwaarschijnlijk verknallen en dat is zonde van je geld en je tijd.

 

Gewoon lekker stapje voor stapje leren en ontdekken en op je gemakje steeds wat meer hooi op je vork nemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 De ene zweert bij watten, de andere bij een glas water en weer een ander doet ze meteen in de grond.

Zelf stop ik ze gewoon in de grond.

Hier iemand die het test (niet echt grootschalig) http://www.wiet-info...st-543/paged/2/

 

9 Zaailingen hebben dat niet nodig, sommigen gebruiken het wel, anderen niet.

 

Edit: Zag het idd, gebeurt wel vaker..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is geen autoflower.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1: ik leg ze altijd 24 uur in een glas met water en dan tussen watten als ze al niet ontkiemd zijn.

2: zodra het zaadje open is zet ik het direct in de grond.

3: Cocos geen ervaring mee, maar ik zou zeggen 9x9.

4: de eerste paar dagen wordt 24u gedaan om het klimaat stabiel te houden als de zaden ontkiemen. Daarna gewoon 18/6.

 

Ik zou zelf voor een 400w gaan en dan de groeilamp van Hps.

5• Hoe meer wattage -> hoe meer licht -> hoe sneller ze zullen groeien

6• Zodat ze direct onder de buis staan, hou er wel rekening mee dat het begin en het einde van de buis minder licht geven.

7• Men zegt ~5cm, maar zo dicht mogelijk zonder de planten te verbranden.

 

HPS vragen

8• 400w zou ik beginnen op 60cm zodat de zaailingen aan het licht kunnen wennen. Of een evsa aanschaffen zodat je de 400w naar 250w kan zetten.

 

 

9• Voor zaad planten is de luchtvochtigheid minder belangrijk dan bij stekken. Het kan wel handig zijn om de eerste dagen ze er in te laten totdat alles zijn zaadhuls kwijt is. Als het vochtig is gaat het er makkelijker af.

 

10: voelen en vooral kijken naar de plant. De eerste keer zal je vast niet alles perfect doen,maar kost wat tijd om de planten te "lezen". Voeding precies het zelfde, wordt die licht groen iets meer bij voeden, Let er wel op dat je niet ineens verdubbelt maar dat je dan vaker water met voeding geeft.

 

Hoe eerder in de grote potten hoe beter, ze krijgen namelijk stress van het verpotten (beschadigingen enz).

Ik zelf zou ze z.s.m. In de grote potten zetten en 7/14 dagen 18/6 en dan 12/12. Ligt natuurlijk ook aan de ruimte die je beschikbaar hebt. Verschilt ook per plant hoelang ze nog door groeien na omschakeling.

 

Gr. X

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

In het kort. Hoe meer je aan dat zaadje friemelt, hoe groter de kans dat je het beschadigt en het mis gaat. Het simpelste is het in aarde doen in een klein 4x4 potje in zaai aarde. Dan zit het gelijk in de grond en hoef je enkel te wachten totdat ie goed geworteld is...oftewel, als de wortel onder uit het potje komt. Is dan gelijk mooi voorgegroeid.

 

Hoe te handelen:

 

Potje tot de rand vullen met losse zaai grond, aarde natmaken met gietertje of kraan. De aarde zal nu inzakken en heeft zodoende gelijk de goede luchtigheid. Leg een zaadje op de aarde en strooi hier nog wat aarde overheen. Niet teveel, gewoon dat ie net bedekt is. Sproei deze aarde met een plantenspuit vochtig. Niet zeiknat, gewoon vochtig.

Zet de potjes op een warme plek, pakweg 24-27 graden en vervolgens afwachten.

Je kunt als je wilt de potjes afdekken met keukenfolie of boterhamzakje, maar mijn ervaring is dat dat niet echt nodig is. Warmte is belangerijker. Zorg er wel voor dat de aarde niet te droog wordt. Na 2 dagen gewoon weer beetje sproeien. Belangrijk is dat je het zaadje niet zeiknat maakt want dan gaat het rotten en loopt het niet uit.

Als het zaadje is uitgelopen en de aarde wat droger wordt dan kun je na een week ofzo wat water met wortelstimulator geven.

 

Ik heb met deze methode 100% succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie reacties.

De zaailingen gaan over naar een hok van 1m bij 4.20m. Ze komen te staan in 11L. potten onder 3 HPS e-pappilon dimmable 600/1150watt.

 

Ik heb altijd op stekkies gekweekt. Maar nu heel wat narigheid verder wat je mee krijgt met stek ben ik van plan het met zaad te gaan proberen. Dit omdat het sterker is en het leuk is om te leren hoe dat werkt. De commercielle Am. ben ik wel even klaar mee. De passie ervoor groeit, dus ff verder kijken en leuke soortjes kiezen.

Maar om veel 'beginnersfouten' te voorkomen ben ik blij met jullie reactie's

 

wanneer zou je ze overpotten? Bij de aantal internodes of blaadjes? Of als de wortels eronder komen gelijk al?. Ik laat ze in het grote hok nog ff een paar dagen wennen om aan te slaan in de grote pot en ze dan verwennen met 12/12.

Share this post


Link to post
Share on other sites

4x4 potjes?

Waar haal je die Patrick?

Of bedoel je een stektray waar geen stekplug meer in zit vullen met een beetje aarde?

 

Zet de zaailingen in een niet te grote pot als je nog moet selecteren op man of vrouw.

Dit wordt zichtbaar vanaf node 5-6 en is ook een mooi moment om te gaan oppotten van een 9x9 potje naar een wat grotere pot. Bij nog moeten selecteren is TL geschikter dan HPS.

 

Succes en neem van de planten die je het meest aanspreken wat stekken zodat je een moederplant aan kan houden en zelf je stekken hiervan kan maken en weer zoals vanouds te werk kunt gaan.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Ik wil deze ronde met zaad beginnen. Het wordt waarschijnlijk van ' Royal Queen Seeds ' de fastflowering 'Honey Cream' 70 stuks. Ze komen te staan in een Secret Jardin van 1 bij 1m en 1,70 hoog om voor te groeien.

 

Nou ben ik heel wat forums topics van diverse websites en diverse youtube videos verder en heb ik toch nog mijn vragen. Hopelijk kan iemand bij mee helpen of doorverwijzen naar de juiste forum-topic-website.

 

Dit zijn mijn vragen:

1•zaad ontkiemen in vochtig wc papier of glaasje water?

2• als de zaad ontkiemt is. Is het dan al goed als je een klein wortel uit ziet steken of moet die al wat langer zijn ( 1a2cm )?

3• moet deze ontkiemde zaad in potje van 9x9 met cocos erin? Of beter in cocos zweltableten?

4• ik lees bij sommige dat ze eerste licht geven op 24 uur en daarna 18/6?

Zaad ontkiemen kan ook in steenwol blokjes van 4 x 4 en die wijze is heel erg monkey proof. Want het blokje is makkelijk te hanteren en je ziet de zaailing meteen als die opkomt. Een lichtregime van 24/0 de eerste week is prima, maar 18/6 is ook goed. Het voordeel van een 24/0 lichtregime is dat het klimaat stabiel is.

 

Nu over welke lamp. Ik vraag mijn af of ik beter Tl(6500k) kan gebruiken of HPS 400 watt. Mijn TL buis vragen

5• 6500 kelvin maar hoeveel watt?

6• hoeveel zaailingen verdeel je onder een TL-buis

7• hoe groote afstand 2 cm of 5 a 10 cm?

 

HPS vragen

8• gelijk op 40 cm afstand of eerste 60 cm?

Welke lamp je kiest heeft alles te maken met persoonlijke voorkeur, ik kweek onder HPS vanwege het gemak van simpelweg een lampje ophangen en gaan. Zaailingen mogen direct de volle bak licht op hun hoofdjes hebben, dus een 400 watt lamp er 40 cm van af.

9• moet ik de zaailingen de eerste paar dagen in een propagator zetten voor de juiste LV ( 60% ) en hoelang moet de kap erop blijven?

Nee, propegators zijn voor stekken om in de beginfase overeind te blijven. Het is me wel eens gebeurd dat ik vergat de kap er af te halen waarna mijn stekken binnen een paar dagen weggerot waren. Zaailingen hebben zo'n hoge luchtvochtigheid niet nodig, dus liever geen kap gebruiken.

10• water geven doormate van voelen en wegen maar hoevaak voeding meegeven? (Hesi)

Als je op kokos gaat kweken (wat ik zeker zou aanraden) elke waterbeurt. Bestudeer het schema van Hesi en koop een Ec en pH meter als je die niet al in je bezit hebt.

And last but not the least,

 

Ik ga voor een korte kweek en de 'honey cream' is met 7 weken uitgebloeid. Nou lees ik dat sommige de zaailingen als een beetje voorgegroeid zijn gelijk in en 11L pot zetten (dit geval met kokos) en ze knallen op 12/12 gelijk om de hoogte te beperken. Want zaailingen schijnen langer door te groeien en dan stekken ( stekken 3/3,5 weken na omzetten 12/12 ) .

Maar op welke hoogte (cm) of hoeveel blaadjes/internodes zet ik ze over in 11L potten?

 

Ik hoop op goeie tips en antwoorden!

 

BvD

De zaailing in het steenwol blokje laten tot de eerste twee gekartelde blaadje zichtbaar zijn. Breeders zijn vaak iets optimistischer over de bloeiduur dan de realiteit doet blijken, dus reken maar op acht weken bloei en misschien zelfs meer. De klok direct op 12/12 met zeventig zaailingen is een must, anders groeit de tent dicht.

 

Houd je een verslag bij?

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha, ik begreep dat je een beginner was die voor het eerst een kweekje wilde doen. Vandaar mijn reactie.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

gekut met watten, papier het is allemaal niks voor mij. zit ik te goochelen met die kleine kut zaadjes. steenwol blokje afzuren, zaadjes erin. In de propogator, 24/0 lamp erop, en als de wortel uit het blokje komt in de batmix. Gaat tot dusver altijd goed.

Edited by De_Föhn
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij is het 99.99% kans dat het een vrouwtje. Dus ga daar een beetje blind op in. Vinger gekruist dathet ook zo is haha

 

Bedankt voor je uitleg ! Ja ik wil wel een verslag gaan bijhouden. Het is nog niet 100% of het de honeycream. Me oog valt ook op royal gorilla, critical(cupwinner) of critical kush.

 

Ik snap je reactie. En mischien was het ook wel beter voor proefdraaien met 4 in een klein tentje haha maar we gaan er volop in gelijk.

 

 

Hebben er mensen ook ervaringen met cocos zweltabletten van doorsnee 3 of 5 cm? Ik heb gehoord dat dat ook wel makkelijl werkt en dat je het daarna ook gelijk kan overpotten naar 11L.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen ervaring met tabletten. Wel ervaring met critical en critical kush en die honey cream die je nu gaat zetten. Critical (kush) is veel stabieler en het scheelt niet veel tijd qua bloeitijd. Had van de honeycream geen enkele pheno waarvan ik dacht: nou hiervan zou ik een moeder willen maken. Waarschijnlijk dacht je net als ik dat de honeycream extreem kort bloeit met veel eindgewicht maar dat is echt marketingpraat van royalqueen heb het zelf aan de lijve ondervonden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat was ook me reden inderdaad. Ik heb de zaadboekj hier liggen. En daarin staat dat de honeycream 6a7 weken is met 500/550g per m2.

De critical kush(was me eerste keus) die doet er 7 weken over en ook 500/550g de m2. (Volgens hun marketingpraat)

Mischien moet ik toch maar voor de 'critical kush' gaan dan.

 

Met welk zaad van RQS heb je de beste ervaring gehad. Niet alleen kwa opbrengst maar ook de sterkte van de plant kwa groei/bloei?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zowel critical of critical kush maar dat is algemeen bekend dat ie redelijk stabiel is ongeacht welke zaadbank.

De wat ''oudere strains'' doen het sowieso goed bij royalqueen zoals amnesia, bubble,cheese

Aangezien je toch 70 stuks lijkt mij dat je zo efficient mogelijk wil eindigen.

Maar goed its up to your self.

Zijn ook zaadleveranciers te vinden die voor goedkoper leveren maar gewoon top stabiele eindresultaten opleveren.

Maar goed ik ga ze niet noemen hier anders lijk ik zelf wel een commerciele prater haha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...