Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Wierie Wierie

Problemen Met Afzuiging , Overdruk?

Recommended Posts

Hallo jongens,

 

Ik ben mijn hok aan het upgraden naar meer lampen. Ik had eerst met 3 x 600 gedraait omdat dit goed gegaan is ga ik nu naar 6 x600 of eventueel 6x400 als het te warm word.

 

Ik heb mijn afzuiging ook geupgrade.

 

Ik gebruik voor afzuigen 2500M3 en voor inblaas 1500m3

 

Nu wil het vreemde dat als mijn afzuiger draait op de laagste stand heb ik een onderdruk zoals dat hoort.

 

Als de afzuiger optoert en dus de inblaas ook ontstaat er een overdruk in mijn hok. Je voelt dat de lucht naar buiten geblazen wordt door de kieren ipv dat de lucht buiten het hok naar binnen gezogen word.

 

Ook als ik mijn filter helemaal los haal van de softbox wil dit niet helpen..... Ik heb geen idee hoe dit kan ik heb veel gaten in een cove onder het dak alleen er is niet zoveel ruimte onder... Ik denk ongeveer een cm of 15 vanaf de flens. Zou dit zoveel weerstand creeren dat hij minder afzuigt als de 1500 m3 inblaast?

 

Iemand tips?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nog nooit met een inblaas gewerkt. Totaal overbodig imo. Mijn tip: 2x25/30 cm gaten maken als inlaar, en de afzuig het werk laten doen

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

het enige waar een actieve inblaas mijns inziens idd goed voor is, is het opheffen van de weerstand die je passieve inlaat geeft. Dus maak deze groot genoeg en je inblaas is volkomen overbodig

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe regel jij je in- en uitblaas dan? Temperatuurgeregeld oid en allebei op dezelfde regelaar? En wat zijn de maten van je hok want imho is 2500 wat zuinig voor 6x600

Share this post


Link to post
Share on other sites

het enige waar een actieve inblaas mijns inziens idd goed voor is, is het opheffen van de weerstand die je passieve inlaat geeft. Dus maak deze groot genoeg en je inblaas is volkomen overbodig

 

Yes minimaal 2x de diameter van de uitlaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een hok van 2.50 x 2.70

 

De inblaas is boven in het hok met een Y- stuk om de lampen te koelen.

 

Ze zitten beide op 1 regelaar van SMS com.

 

Die heeft 5 standen dus zodra de afzuig optoert gaat de inblaas automatisch mee

 

Deze regelaar is hier speciaal voor ontwikkeld voor een in en uit blaas op aan te sluiten

 

Als 6x600 niet werkt op dit hok ga ik zoiezo naar 6x400 ik zit namelijk ook met maximale hoogte van 2 meter en daar had ik vorige keer nogal wat problemen mee met foxtails etc. niet vanwege temperatuur maar vanwege dat ze te dicht bij de lamp kwamen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben inmiddels wat verder gekomen.

 

Als ik de 2500 afzuig los koppel van filter en slang en met de 1500 inblaas heb ik wel onderdruk.

 

Het afblaas gedeelte is dus goed.

 

de 2500 bevat een 315 flens als aanzuig waar ik een verloop naar 250 op gezet waar nog een meter of 2.5 slang aan zit.

 

Hier heb ik dusdanig veel weerstand dat ik 1000m3 verlies.... ik vind dat wel heel erg veel.

 

Zou dit opgelost zijn als ik gewoon een 315 slang monteer samen met een groter filter die ook diameter 315 is?

 

 

Zou ik toch allemaal heel raar vinden want het filter is 2500 m3 met 250 flens de softbox was ook orgineel 2500 met 250 flens heb ik zelf al groter gemaakt naar 315 omdat de motor erg dicht bij de wand hing en er nu wat meer lucht naar binnen kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Steek is die stekker van je afzuiger is zonder controler in het stopcontact en kijk of je dan meer vermogen hebt. Zou ook je regelaar kunnen zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Al geprobeerd geen verschil alles werkt prima totdat ik de 2 meter slang van 250mm en het 2500m3 filter aansluit dan trekt hij het bij de 3de trap ( 5 standen regelaar) niet meer dan wordt het overdruk......

 

Nu heb ik mijn aanzuiging wel volledig zonder enige weerstand vanuit de andere kamer volle bak naar binnen blazen.

 

Ik zit er aan te denken er een klein plankje voor te doen en zo de 1500 inblaas iets te "knijpen"

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik volg hem niet helemaal. Eerst zeg je dat het probleem zich ook voordoet ook als je de filter loskoppelt en later zeg je dat het probleem zich juist alleen voordoet met slang en filter aangesloten.

 

Als het alleen is wanneer het aangesloten is op filter + afgeknepen is van 315 naar 250 + door 2 meter slang moet, verbaast het mij helemaal niks dat je overdruk krijgt. (zie sticky ventilatietechniek van whazzup)

 

Daarnaast snap ik je concept van het koelen van de lampen niet. Gebruik je aircooled reflectoren? in dat geval zou de lucht die hier doorheen gaat gelijk weer af moeten voeren uit je hok. Hoe ik het begrijp blaas je nu de warmte van de lamp je hok in ipv dat hij naar boven trekt richting je filter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien moet je 2 aparte regelaars gebruiken voor je in en uitblaas? Je zou denken dat als die regelaar op bijv 50% staat allebei je kisten dan ook 50% vermogen draaien. Dat dat niet zo is ondervind je nu. Wat je ook kan doen is gewone fans gebruiken en die onder je lampen door laten blazen, dan meng je vanzelf warme en koude lucht. Evt de slang van je inblaas achter een fan plaatsen zodat de koude lucht gelijk rond geblazen wordt. Het volume van je hok is 13.5m3, dus je uitblaas zou idealiter 4000m3 moeten zijn.

Als op je uitblaas kist een 315 slang hoort en je die naar 250 terugbrengt dan zal je idd niet veel meer lucht verplaatsen dan als je met een 1500 kist zou doen. Tel daar het verlies van de filter bij op en je overdruk mysterie is opgelost.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik volg hem niet helemaal. Eerst zeg je dat het probleem zich ook voordoet ook als je de filter loskoppelt en later zeg je dat het probleem zich juist alleen voordoet met slang en filter aangesloten.

 

Als het alleen is wanneer het aangesloten is op filter + afgeknepen is van 315 naar 250 + door 2 meter slang moet, verbaast het mij helemaal niks dat je overdruk krijgt. (zie sticky ventilatietechniek van whazzup)

 

Daarnaast snap ik je concept van het koelen van de lampen niet. Gebruik je aircooled reflectoren? in dat geval zou de lucht die hier doorheen gaat gelijk weer af moeten voeren uit je hok. Hoe ik het begrijp blaas je nu de warmte van de lamp je hok in ipv dat hij naar boven trekt richting je filter.

 

Klopt ik heb het niet helemaal goed toegelicht. De overdruk ontstaat zodra de filter + slang aan de afzuiger gekoppeld worden vanaf stand 3 van de 5 standen regelaar.

Op lagere toeren geeft dit geen problemen.

 

Tevens wat het inblazen betreft ik blaas de koele lucht bovenin het hok naar binnen via een Y stuk omdat mijn filter ergens in de hoek staat. Ik weet dat de filter het beste bovenin het hok moet hangen maar daar was geen plek voor. Vandaar dus: Boven koele lucht naar binnen en beneden afzuigen

 

Misschien moet je 2 aparte regelaars gebruiken voor je in en uitblaas? Je zou denken dat als die regelaar op bijv 50% staat allebei je kisten dan ook 50% vermogen draaien. Dat dat niet zo is ondervind je nu. Wat je ook kan doen is gewone fans gebruiken en die onder je lampen door laten blazen, dan meng je vanzelf warme en koude lucht. Evt de slang van je inblaas achter een fan plaatsen zodat de koude lucht gelijk rond geblazen wordt. Het volume van je hok is 13.5m3, dus je uitblaas zou idealiter 4000m3 moeten zijn.

Als op je uitblaas kist een 315 slang hoort en je die naar 250 terugbrengt dan zal je idd niet veel meer lucht verplaatsen dan als je met een 1500 kist zou doen. Tel daar het verlies van de filter bij op en je overdruk mysterie is opgelost.

 

Klopt ik denk dat ik dit ook ga aanpassen naar 315 dan is het hele euvel waarschijnlijk opgelost.

 

Maar hoe kom jij bij een 4000m3 uitblaas voor 6x600?

Ik heb toch ook een actieve inblaas van 1500 ?

 

Bedoel je dan dat de 2500 uitblaas ook niet voldoende is?

 

Ik heb hiervoor met 3x600 gedraait met 750 uitblaas 500 inblaas ging prima. En zeker nu in de winter draaide ze zelfs op de laagste stand

Share this post


Link to post
Share on other sites

De ideale formule om uitblaas te berekenen is als volgt: L x B x H x 5 x 60, waarbij de 5 staat voor het aantal keer per minuut (de 60) dat je de lucht in je hok wilt verversen. Je kan ook voor 3 kiezen ipv 5 en dan kom je uit op 2500, maar dan zit je heel krap tegen de ondergrens en is er geen marge voor hoge omgevings temperaturen of andere problemen in de luchtstroming.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke , ja hoor allerlei reken verhalen een vriend verteld weer iets totaal anders. Tis allemaal lastig.

 

Waar ik nu in iedergeval achter ben is dat ik niet genoeg gaten in het dak heb. Dat moet ik eerst eens gaan oplossen. Kan helaas niet meer achter de cove komen en een haakse boor past ook niet. Moet dus het dak op en paar gaten bij boren onder de pannen. Gelukkig zitten ze allemaal langs de rand van de dakkapel dus moet niet zo ingewikkeld zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn idd meerdere rekenmodellen, maar met de 'mijne' zit je op zeker ;) Google er maar op, zie je overal opduiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

He jongens,

 

Ben vanmorgen gelijk et dak op gegaan aangezien het zonnetje scheen.

 

Heb een heleboel gaten bij gemaakt. Maar nog steeds merk ik dat als ik de afzuig volle bak aan zet en ik wil hem op de cove doen dat de lucht er maximaal uit wil. Er is dus nog steeds teveel "tegendruk" in de cove zodat de lucht niet makkelijk naar buiten kan. Ik denk dat ik nu een extra cove "diepere" op de bestaande ga zetten zodat de lucht beter kan uitflowen.

 

Ik heb hier gewoon niet goed over nagedacht toen ik het hok maakte. Maarja zo doende leert men.

 

Ik heb wel een hele lange cove gemaakt alleen blaas ik dan uit haaks er op dus recht op de pannen. Dat is dom. Had uiteraard op de kopse kant moeten uitblazen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jij durft, in de winter onder je pannen uit te blazen

 

Hoeveel dagen per jaar sneeuwt het? Tevens als het sneeuwt wissel ik de kanalen om en wordt mijn afblaas dus in naastgelegen kamer waar ik een raam open zet als nood oplossing. Afgelopen weken met de sneeuw prima gegaan. Niks te zien. Je moet alleen wel allert zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn idd meerdere rekenmodellen, maar met de 'mijne' zit je op zeker ;) Google er maar op, zie je overal opduiken.

 

de meest simpele is, aantal watt is hoeveelheid m3.

Hou wel voldoende rekening met verliezen. (dat loopt hard op)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat goed komen. En in de zomer kan ik denk ik toch niet me 6x600 in de allerheetste dagen op een zolder. ADV hoe warm het buiten is natuurlijk. Maar als je weer zoals in Juni dit jaar een paar wekenn 30+ krijgt dan kan je afzuigen wat je wil maar koel word het dan niet. Dan zal alleenn een opti oid werken.

Dat kan in de toekomst altijd nog maar daar heb ik nu geen geld voor. Denk dat ik dan gewoon 6x400 er in doe in de allerheetste maanden. Maar we zullen het vanzelf wel zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag en nacht tarief is tegenwoordig amper nog...

Hebben we te danken aan de klimaat goeroes, die zo nodig zonne-energie moeten verkopen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is waar, maar in de zomer zijn de nachttemperaturen toch geen probleem? In de winter omgekeerd. Dan zijn de nachten goed om te draaien vanwege lage temps, hoef je niet zo hard in en uit te blazen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...