Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
hnpc18

Bladproblemen Met Amnesia. Radeloos

Recommended Posts

Hallo beste kwekers.

 

Dit is mijn eerste keer op wietforum.nl dat ik een topic start. Vaak mee gelezen en het heeft me vaak wat bij geleerd. Sinds kort een account gemaakt. Nu wil ik jullie hulp vragen bij een probleem die ik nu heb met mijn meiden.

 

Eerst zal ik vertellen wat ik heb staan en wat er gebeurd is:

 

Geisoleerd kweekhok van 1m breed en 4.20m lang. Dit beplakt met anti-detectie folie. En een waterbak met vijverfolie. Hierin passen 64 potten van 11L.

 

 

•Opticlimate pro 3 3500

•Softbox 1000m2 + filter 1000m2 met geisoleerde slang (uitlaat) draait op een fancontroller

•3 hps e-pappilon lampen dimmable van 600 t/m 1150 watt

•2 hurricane ventilatoren

 

Hesi voeding, 75 Amnesia stekkies(sommige dubbel in een pot) erin gezet met grond van het merk 'MILLS Light Mix Aarde'. Ik was niet blij met deze grond. Er zate hele grote kluiten in. Normaal had ik 'Bio Bizz Light Mix Aarde' wat heel los en fijn was. Ze zijn erin gezet met water+voeding ongeveer 500ml per plant. 3de groeidag nog een keer water gegeven met voeding ongeveer 500ml per plant.

Na 4 groeidagen in bloei gezet omdat ze een mooie hoogte er voor hadden. Toen de meiden naar 12/12 gingen stopten ze in ene met groeien en nu uiteindelijk zijn tussen de 40 en 60 cm groot. Normaal waren me amnesia wel bijna het dubbelen. Hieronder volgen de daarop volgende waterbeurten.

 

Ik kwam op bloeidag 11 erachter dat ik last had van trips. Ik heb bloeidag 13 mijn plant goed nat gespoten met Eco-Style Spruzit-R. Na deze keer merkte ik ongeveer 4 a 7 dagen wat gele verschrompelde bladeren. Eerst een paar, maar nu een tijdje later worden steeds meer bladeren geel, krijgen een soort brandplekken en verschrompelen.

De lampen stond een tijd op 600 watt en met de week verhoogd na nu al een anderhalve week op 1000 watt en een meter afstand

 

Volgende waterbeurten:

•2de dag in bloeiweek 1 water+voeding 500ml per plant

•6de dag in bloeiweek 1 enkel water 500ml per plant

•10de dag in bloeiweek 2 water+voeding 500ml per plant

•15de dag in bloeiweek 3 water+voeding 700ml per plant (de helft voeding bijgevoegd van de hesi schema)

•18de dag in bloeiweek 3 water+voeding 700/800ml per plant

•21ste dag in bloeiweek 4 enkel water 500ml per plant

•23ste dag in bloeiweek 4 enkel water 700/800ml per plant

•26ste dag in bloeiweek 4 water+voeding 700/800ml per plant (1/3 gegeven van de hesi schema)

 

Ik heb bij het begin enkel water gegeven omdat ik eerst gele puntjes kreeg dus dacht aan voeding teveel. De latere heb ik gedaan omdat ik dacht dat ze teveel voeding hadden gehad en hoorde dat ik moet spoelen. Alle keren heb ik de planten van boven af water gegeven.

 

Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is en zie de fotos voor een beter beeld.

 

En nu denk ik aan meerdere oorzaken;

•de wortels hebben niet goed kunnen wortelen door stugge grond

•teveel voeding

•trips

•trips bestrijdingsmiddel ecostyle spruzitR

 

 

De trips heb ik niet meer kunnen vinden wel zie ik nog aanslag erop komen. Ik zit eraan te denken om 'roofwants' erin los te laten.

 

Ook vroeg ik mij af of een opticlimate en enkel een uitblaas voldoende is voor mijn meiden. Ik heb geen inblaas voor frisse licht omdat ik hoorde dat dit niet nodig was maar nu vraag ik mij of de opticlimate voldoende frisse licht kan aanleveren. Weet iemand dit ?

Anders is het een CO2 probleem.

 

 

 

Help mij !!

Edited by hnpc18

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben geen kweker (meer) maar dit s ni goe man..... 500 ml per plant dag 26 lijkt me beetje weinig.... En opticlimate zonder Co2 en of inblaas? Volgens mij kan een OC circuleren, koelen, verwarmen, ontvochtigen, en filteren. Waarom een box met filter? Ik heb er destijds ook aan gedacht maar vond het niks, met die Co2

Heb je dat trips spul misschien met lamp aan gespoten?

Ik hoop dat dit nog enigszins goed komt maar bin d'r bang veur....

Edited by CannaDanny

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb deze Opticlimate viavia overgenomen. Ik heb niet echt doorgelezen over hoe het aparaat filterd. Wel heb ik gelezen dat de softbox(draait heel rustig) voor een onderdruk zorgt, en de stank weggehaald die mocht ontsnappen. Staat de filter zoiezo aan van de opticlimate?

 

Ik heb de 'Ecostyle spruxitR' bespoten een Uur voor dat het ligt uit ging.

 

Ik twijfel ook om het eruit te trekken en opnieuw te starten met inblaas (als dat het probleem is). Of om de kweek af te maken, nog 4 weken. En met een schone lei te beginnen.

Heb altijd leuk gedraaid en het heb nog nooit echt tegen gezeten maar voor alles is eek eerste keer bin ik bang veur....:-p

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wss iets te sterk gespoten met de anti thrips meuk, de nieuwere blaadjes zien er nog wel relatief goed uit.. maar hoe kom het plantje aan zn co2? Heb je ook nergens een passief inlaat?? Of probeer je 1000kuub door een filter en door wat kiertjes en spleetjes te trekken? Krijg je uberhaupt je deur nog wel normaal open? Hoedan ook zien ze niet extreem verstikt uit zoals ik het nu zie lijkt de anti thrips meuk ff iets te sterk geweest te zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Water per plant per keer is aan de karige kant maar klimaat speelt mee.

Je mist wat in je hok.. een co2 controller die je bij jouw systeem echt wel nodig gaat hebben want via de kieren en naden kan er niet voldoende verse lucht met voldoende co2 bij, goed voor werking vd Opti, stukken minder voor je planten.

 

Vd Opti website:

Dit is in zijn eenvoudigste vorm al realiseerbaar door het plaatsen van een normaal licht systeem, luchtbevochtiger, CO2 generator en CO2 controller (want u wilt minimaal contact met de buitenwereld, wat betekent dat er geen aanvoer van lucht is die Co2 bevat, dus moet het toegevoegd worden.

 

Fijn als mensen tips geven :withstupid:

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Knetterhenkie:

Ik heb alleen een 1000m3 afzuiger lichtjes aan staan. Hij pakt inderdaad dan alleen uit kieren die open staan. Het is een dicht hok geisoleerd met glaswol. Ik heb 2 mdf plagen van 60 breed en 120 hoog om binnen te komen. Deze sluiten goed aan. Dus echt co2 van buiten kan wel maar is nihil.

 

Lostchild:

Dat stukje had ik vandaag ook gevonden. Het is wel overduidelijk dat dit aangeeft of een verse lucht inlaat of met een co2 controller gaan werken.

Met een co2 werken gaat hem niet worden. Dus ik denk als oplossing dan enkel een gat onderin met korte flexibele slang. Zodat de afzuiger de verse lucht zelf naar binnentrekt.

 

Goeie oplossing?

Of het is toch de 'antithrips meuk' die teveel schade heb aangericht.

 

Het zal ook alles bij elkaar zijn :

Stugge grond (slechte gewortelde wortel)

Korte voorgroei

Weinig water

Thrips

Weinig tot bijna geen verse lucht.

 

Maar de hoofdreden ?!?🤔

Bedankt voor de tips !

Edited by hnpc18

Share this post


Link to post
Share on other sites

Begrijp ik nou goed dat je dacht een kweek in een gesloten ruimte, zonder toevoeging van co2 tot een goed einde te brengen?

 

In dat geval moge hoofdreden duidelijk zijn, dacht ik zo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die thrips is vaak het probleem niet, maar je zou kunnen proberen om 1 plantje helemaal vol te spuiten met die ecostyle meuk en kijken of je problemen verergeren ten opzichte van de rest.

 

Tevens zou ik die afzuiger zo hoog mogelijk zetten waneer de lampen aan staan.. scheeld ook weer een bak airco stroom en drinkwater doe je ook meteen wat goeds voor de wereld xD

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Airco aan met afzuiging maximaal? Zet jij in de zomer ook je raam open als je je airco aanzet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

in de zomer komt de warmte van buiten, hier van binnen.

 

Daarnaast zal de afzuiger niet zoveel meer doen wanneer hij vol aan staat omdat hij geen passieve inlaat heeft

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is een lang verhaal waarom ik geen inlaat heb gemaakt. Maar dit terzijde, door fouten leert men!

 

Ik heb me eerste reactie van topic aangepast omdat ik de verkeerde ML had neergezet met water geven.

 

Zojuist weer een waterbeurt gegeven bloeidag 28. 1 L per plant.

 

Zojuist ook de afzuiger wat harder gezet. En een inlaat gemaakt van 150mm met enkel een flexibele slang zodat de afzuiger de frisse lucht van buiten naar binnen trekt.

 

Ik hoop dit mijn kweek nog gaat redden. Bedankt.voor jullie reacties

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je weinig afzuigt heb je al genoeg co2 in je ruimte ik zuig 20% af en heb dan standaard 500+ ppms.

 

zonder co2 toevoegen kan dus prima...

de normaale ruimte ppm is tussen de 300/400

 

 

ojaa ook ik heb geen inlaat :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je weinig afzuigt heb je al genvoeg co2 in je ruimte ik zuig 20% af en heb dan standaard 500+ ppms.

 

zonder co2 toevoegen kan dus prima...

de normaale ruimte ppm is tussen de 300/400

 

 

ojaa ook ik heb geen inlaat :)

 

En je voegd zelf ook geen co2 toe via co2 generator of iets ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Capitano, die moet je me dan toch eens uitleggen..

 

je hebt een ruimte met normaal gesproken 300/400 ppm. Als je daar planten in zet en je zuigt minimaal af zonder passieve inlaat kom je op 500+??

Share this post


Link to post
Share on other sites

pas in week 2 bloei voeg ik co2 toe.

 

om rond de 750ppm te gaan zitten.

 

ik zal t uitleggen.

 

ik zuig zo weinig af dat er niet genoeg ververst wordt aangezien de plant zelf co2 uitstoot in de nacht behoud ik de hooge ppm waarde.

 

de buiten waardes zijn 300/400 PPM dit is een standaard waarde.

 

in principe als je hok potdicht is hoef je helemaal niet af te zuigen "gesloten kweek"

 

ik zuig met een 1300 afzuiger 20% af.

op een 15kw opti.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kan zijn omdat ik biologie heb laten vallen op de middelbare school hoor, maar bij mijn weten absorbeert een plant co2 en zet deze om in zuurstof. Een gesloten kweek is dan per definitie een kweek waar co2 aan toegevoegd moet worden. Of zeg ik nu iets heel raars?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar dit staat natuurlijk niet in verhouding met de hoeveelheid co2 die hij overdag opneemt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zonder co2 toevoegen kan dus prima...

 

pas in week 2 bloei voeg ik co2 toe.

 

Welke week bloei zit TS (bloeidag 26) en wat doet hij niet tov jouw?

Iets met actief co2 toevoegen..

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb je weer een slechte dag pik ?

het is niet verplicht met co2 te kweken als je semi gesloten kweekt.

je moet alleen wel meer afzuigen als je het niet doet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik op meerdere plekken heb gelezen is dat je voor voldoende co2 toevoer je het m3 van het hok x 12 moet verversen per uur (een formule op basis van het oppervlak lijkt me overigens logischer).

 

Maar voor het zelfde geld is zijn hok luchtdicht en dan zou zijn afzuiger helemaal niks afzuigen. Dus altijd iets van een kleine inlaat maken zou ik zeggen en sws je ppm's meten als je zo laag in je ventilatie gaat zitten. Maar wie ben ik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze plantjes zijn duidelijk langzaam gestikt, co2-gebrek, zeker als je in aanmerking neemt in wat voor omstandigheden ze staan.

Kun je wel recht proberen te lullen wat krom is maar daar schieten die plantjes niks mee op.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb dit soort blad problemen zelf ook gezien na een bayer bladspray tegen thrips dus test het op 1 plant.

En co2 meten in een gesloten ruimte lijkt me haast een must anders ben je maar een beetje aan het aankutten in de hoop dat het goed gaat.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb je weer een slechte dag pik ?

 

Blame the messenger, hopefully it makes U look good :wave:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...