Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Globetrotter

Help Ik Krijg Een "slimme Meter"

Recommended Posts

Beste Vrienden,

 

Nu ik net mijn hok eind ronde 2 zit, hoor ik dat ik eind 2018 een "Slimme Meter" ga krijgen...

Dit als onderdeel van het plan dat ze tussen 2015 en 2020 alle meters willen omgeruild hebben.

 

Wat betekend dit? Ik neem aan dat sommigen van jullie zo'n al meter hebben.

 

Ik lees dat je zo'n "Slimme Meter" ook kan weigeren........maar volgens mij kun je je niet verdachter opstellen dan dat.

Je kunt hem "administratief uit" laten zeggen, dan worden de standen niet naar de netbeheerder doorgegeven, maar dan moet je het zelf doen. Echter voor "beheer /onderhoud" kan de netbeheerder toch weer wel van alles aflezen.

Mocht je 'm administratief aan laten staan dan gaat deze vanaf 2018, niet 6 metingen maar zelfs 12 metingen per jaar doorsturen.

 

Ik heb 1300W aan LED staan met 100W randapparatuur....maar dat moet toch gaan opvallen voor iemand die er naar kijkt. Bedoel, je kunt wel zeggen ik heb een Jacuzzi, Airco, 3 Plasma's of een Server........maar niks trekt steady 1300W continu 12u lang, dus dat wordt zichtbaar.

Een absurde oplossing zou zijn om kweekhok op te splitsen om continue op halve wattage te runnen...maar ook dat valt toch op, al zou je kunnen zeggen dat je bitcoin's mined....

 

Ben heel benieuwd hoe jullie omgaan met slimme meters. Hebben jullie het gewoon geweigerd? Was 'administratief uit' genoeg? Of hebben jullie er gewoon een, weet je dat je theoretisch zichtbaar bent, maar betaald gewoon de rekening en gaat dat goed?

 

Ik betaal ook altijd netjes voor mijn verbruik, nooit afgetapt oid. Maar ik lees ook berichten over netbeheerders die tegenwoordig software hebben die door die slimme meters, een kwekerij door de patronen etc kunnen herkennen.... je energieleverancier waar je aan betaald houdt zich er dus niet mee bezig, maar de beheerder wel...

 

What to do :-(

Share this post


Link to post
Share on other sites

In jou situatie is opsplitsen absoluut geen absurd idee. 2 x 600 watt gaan draaien om en om. gebruik je t klokje rond 600/700 watt. dat is niks.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb ook veel opgezocht voor ik wou beginnen met kweken maar nergens heb ik iemand gevonden die kweekte met een slimme meter. Uiteindelijk toch het risico genomen om te kweken met een slimme meter. Mijn lampen verbruiken wel maar 1/3 van wat jij verbruikt. Maar dan nog zou dit via patronen vindbaar zijn. De vraag is of ze zich wel hier al mee bezig houden? Ik vermoed van niet? Maar in de toekomst als er meerdere slimme meters zijn geinstalleerd mss wel. Heb ook nooit gebeld om het van afstand lezen uit te laten schakelen omdat dit verdacht kan lijken.

Woon je in Belgie globetrotter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat betekent de digitale meter voor mijn privacy? Kan het zomaar dat mijn persoonlijk energieverbruik gemonitord wordt? (Show answer)

Digitale meters kunnen per kwartier het verbruik en de injectie van energie meten. De klanten zijn eigenaar van deze gegevens. De overheid zal bepalen wie welke data mag gebruiken, bijvoorbeeld om je energiefactuur te kunnen opmaken. Voor ander gebruik moet de klant steeds zijn of haar expliciete toestemming geven.

 

Het spreekt voor zich dat Eandis en Infrax de spelregels zullen volgen die door Vlaamse, Belgische en Europese regelgeving worden bepaald.

 

 

Dit heb ik gevonden op de site van de netbeheerder. Ik weet zeker dat mijn verbruik al word afgelezen omdat ik tot nu toe nooit mijn verbruik heb moeten doorbellen. Maar nooit heb ik iets gekregen waar ze het over mijn verbruik hadden...of een voorstel deden om mijn verbruik te verminderen. Ik werkte dan nog in het begin met accumulatie verwarming...mijn verbruik was torenhoog.

 

Btw zelfs mn gasmeter is ‘slim’. Gelukkig heb ik geen gas nodig voor mn hobby :P

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een slimme meter, zelfde verbruik, niks aan de hand. Ik denk altijd maar zo: je energiemaatschappij wil 2 dingen 1. zoveel mogelijk verbruik 2. dat je er ook voor betaalt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een slimme meter, zelfde verbruik, niks aan de hand. Ik denk altijd maar zo: je energiemaatschappij wil 2 dingen 1. zoveel mogelijk verbruik 2. dat je er ook voor betaalt.

 

De schrik zit meer bij de beheerder denk ik...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn hok ombouwen naar 2 lichtdichte modules zou een hel zijn. Ik dacht dat er veel meer mensen hier zaten die of al jaren met zo'n ding kweken of er iets op bedacht hebben. Schijnt dat 70% van het land er al een heeft...... Dus had meer mensen verwacht die er een hebben als 0057 , niet moeilijk doen met 2 ruimtes en geen problemen ondervinden. Maar dat lijkt dus mee te vallen....

 

@0057

Die willen wel geld en verbruik, maar de netbeheerder interesseert dat niet. Die zullen vast onder het motto 'brandveiligheid' opereren en als ze je tracen, weten ze toch dat er 2 mnd later weer een nieuwe bewoner is die een nieuw contract sluit. Netbeheerder blijft hoe dan ook op dat adres leveren, alleen via welke energieleverancier, maar dat zal ze een worst wezen... Maar vooral goed te horen dat je er geen gezeik mee hebt. Hoe lang gebruik je zo'n meter als met je tuin?

 

@El Capitano

Dat weigeren dacht ik eerst dat het een no go, was en nog steeds lijk het me erg verdacht makend. Maar er zijn aardig wat andere argumenten te noemen waarom je zo'n ding niet wilt. Privacy, is een. Ik heb gewoon geen zin dat ergens anders op de wereld zichtbaar is dat ik thuis ben. Er zijn daarnaast ook onderzoeken waaruit gesugereerd wordt dat de digitale meter een tikje hoger uitslaat dan een analoge. En wat ik nog het beste argument vond (daarom had ik vroeger ook niet mobiel, tv en internet van een partij) is dat als je een slimme meter hebt, dan kan de energieleverancier je op afstand ook afsluiten. En DAT wil ik absoluut niet. Heb in het verleden (nu natuurlijk niet :-) wel eens een factuurtje of 2 gemist, werd gedreigd met afsluiten etc en dan na 4 mnd betaald en liep weer bij. Als je ze die tool geeft dan kunnen ze je afsluiten. Leek me een aardig argument.

 

Ik vroeg me ook af in hoeverre je zoiets kunt uitstellen.....dat ze het bijv niet eind 2018 maar 2019 doen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn tig redenen waarom iemand zo'n meter niet zou willen, en zolang het niet verplicht is kun je hem toch gewoon weigeren? Je zult echt niet de enige zijn, en er zullen vast zat weigeraars zijn die geen wiet kweken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook slimme meter laten plaatsen..

Verbruik +- 9000kw per jaar, geen klachten gekregen hoor :P

 

K heb 1200 watt hangen en nog een groeitent van 100w.

En nog wat rand app

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zoektocht naar de term slimme meter gaf 29 resultaten

 

 

 

Slimme Meter?

in Indoor Vragen

Started by Mr white, 31 mei 2017

  • 14 Reacties
  • 1719 Hits

photo-thumb-38152.gif

t_read_dot.png

Slimme Meter

in Nieuws/Media

Started by wietbladeren, 03 mrt 2017

  • 14 Reacties
  • 1588 Hits

photo-thumb-38096.jpg

t_unread.png

Slimme Meter Iskra Me 382

in Indoor Vragen

Started by triforceNL, 08 nov 2016

  • 10 Reacties
  • 1724 Hits

default_large.png

Slimme Meter / Stroomverbruik

in Electro Hoek

Started by klaver90, 22 jan 2015

  • 41 Reacties
  • 12842 Hits

photo-thumb-42303.gif

t_unread.png

Starten 4-6 Lampen Max, Slimme Meter.

in Indoor Vragen

Started by HackTheSystem, 22 jan 2016

  • 13 Reacties
  • 1313 Hits

photo-thumb-26885.jpg

Slimme Meter

in De Bouwdoos

Started by dibbis, 11 dec 2014

  • 60 Reacties
  • 7077 Hits

av-25565.png

Slimme Meter Of Niet?

in Electro Hoek

Started by Hazey23, 30 sep 2014

  • 6 Reacties
  • 1968 Hits

av-32262.jpg

Vanaf 2015 Massaal Aan De Slimme Meter

in Nieuws/Media

Started by GreenHulk, 20 jun 2014

  • 14 Reacties
  • 1916 Hits

photo-thumb-14126.jpg

t_unread.png

Slimme Meter

in Indoor Vragen

Started by Hein26, 20 mei 2014

  • 15 Reacties
  • 1989 Hits

default_large.png

slimme meter?

in Electro Hoek

Started by fransrfl, 20 mrt 2014

  • 34 Reacties
  • 3552 Hits

av-18959.jpg

t_unread.png

Kweken met de slimme meter die over je schouder meekijkt

in Indoor Vragen

Started by Knakie blind, 22 sep 2013

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

holyshit 9000kw ?

ben ik benieuwd naar wat je maandelijks betaald haha

 

250 per maand :P

 

Krijg wel wat terug

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon weigeren, heb ik ook gedaan. Alleen maar gezeik met die slimme meters. Laatst een hele uitzending bij Kassa wat betreft niet kloppende slimme meters. Zijn genoeg mensen die slimme meters weigeren, niks verdachts aan.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik draaide met 1200 watt met slimme

online administratief uit gezet.

 

Draai er al 2 jaar mee

 

Ook zo een 8000kw per jaar betaal

er zijn zo veel mensen die veel stroom verbruiken.

 

Vriend van mij minder cryptocurrency met slimme meter 10000kwu nog nooit controle gehad

Edited by MisterX
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook ik betaal de stroom en zit met mijn elektraverbruik op 10,000kwh plus. Twee jaar geleden werd ik door mijn energiemaatschappij gevraagd een foto te mailen van de meterstand met zichtbaar een recente krant omdat ze argwaan hadden. Toen kneep ik 'm wel even maar het is met een sisser afgelopen. Ze namen genoegen met een telefonische verklaring, maar als je verbruik opvallend hoog is dan word je er systematisch uitgefilterd, siimme meter of niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb hem zelf ook geweigerd, maar dat aas niet om jouw rede. Maar de rede die hier ook genoemd wordt: Kassa.

 

Het schijnt dat die slimmermeters helemaal niet zo slim zijn. Er schijnen nogal wat meet verschillen in voor te komen. Ik weet niet of dit ondertussen al opgelost is, maar ik heb toen de keuze gemaakt om hen niet te laten vervangen.

 

Gr. X

Share this post


Link to post
Share on other sites

In Nederland was er discussie over de betrouwbaarheid van hun digitale/slimme meters. Honderdduizenden meters zouden teveel verbruik registreren en dus niet goed werken. Hoe gaan we dit in Vlaanderen voorkomen? (Show answer)

Uit Nederlands onderzoek bleek inderdaad dat bepaalde Nederlandse digitale meters tijdens extreme laboratoriumtesten afwijkingen vertoonden. Het ging over oudere types, geplaatst tussen 2010 en 2014, die niet meer in aanmerking komen om vanaf 2019 in Vlaanderen te worden ingevoerd. Hoewel afwijkingen sowieso niet zouden mogen voorkomen, bleken de onderzochte omstandigheden uit het labo in de praktijk weinig waarschijnlijk en werkten de bewuste meters in een huiselijke omgeving gewoon normaal. De vastgestelde problemen in Nederland hebben bovendien geleid tot extra technische vereisten en aanbevelingen voor digitale meters. Eenmaal het exacte type digitale meter voor Vlaanderen is bepaald, zullen Eandis en Infrax extra ijkingstesten uitvoeren voor de digitale meters in huizen worden geplaatst en geactiveerd. Ook na plaatsing zullen steekproeven mogelijk blijven om de correcte 'ijking' van de nieuwe digitale meters te controleren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jullie maken het eventueel wel makkelijk voor politie en justitie. Als je ooit bezoek krijgt kunnen ze percies zien hoe vaak je gedraaid hebt. Ook is het bekende hoge stroom verbruik naast een anonieme tip voldoende om een machtiging van binnen treden te verkrijgen.

 

Ik heb het ook gedaan omdat dat toen beter voelde. Ondanks dat ik netjes betaalde hielp Enexis (netbeheerder) wel even mee om het bedrag ontnemingsvordering te berekenen. Ze naaien je dus net zo hard of nog harder ondanks dat je netjes betaald.

 

En geloof me in het jacuzzi en 3 zonnebanken verhaal trappen ze echt niet in. Ze kijken naar wat er volgens het Nubid gemiddeld gebruikt wordt in jou specifieke gezinssamenstelling, de rest van het stroom verbruik nemen ze mee in de ontnemingsvordering.

 

Minder straf krijg je er ook niet voor.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan hem weigeren, maar zie niet waarom. Je draait op LED, dus je genereert niet de voor de beheerder herkenbare verstoringen waaraan ze HPS herkennen. Zeg dat je een terrarium of zee aquarium hebt, dat stookt juist in de nacht omdat het dan donker en kouder is. Water moet op 24 graden blijven. Je kunt ook de netbeheerder bellen met de onschuldige vraag over hoeveel stroom je kunt trekken want je moet voor je werk wat computer apparatuur plaatsen die vrijwel altijd aan staat. Deze vragen worden in het klantensysteem gezet, dus mochten ze ooit vragen stellen bij je 1500 watt (wat peanuts is overigens), en ze kijken naar je aansluiting dan zien ze die opmerking. BTW, niemand raakt opgewonden door 2 lampjes.

Leuke annekdote; was laatst op de regionale tv oproep van de politie of mensen opvallende zaken wilde melden in een bepaalde wijk want de netbeheerder miste een grote hoeveelheid stroom. Dus ook al heb je geen slimme meter en pik je je stroom, ze zien dit toch wel in de wijkcentrale. Enige wat ze hoeven te doen is kijken welke kabel het betreft en ze hebben al een indicatie.

Oh, trouwens, als je een ouwe meter houdt dan kunnen ze theoretisch steekproefgewijs bij je langskomen om de meter te controleren. Is mij in de afgelopen jaren al een paar keer gebeurd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@johnny_sack Hoeveel watts had je hangen en wat hebben ze precies gedaan met het verschil in verbruik tov dat normvebruik?

 

maw hoe is die ontnemingsvordering precies samengesteld en wat moest je ongeveer betalen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Langerd

Gewoon in NL woon ik.

 

@Patrick034

Ja, draai op LED. Kun je mij vertellen waarom ik dan 'minder zichtbaar' ben dan HPS? Ik hoor vaak over pieken of dat het 'piekt' als ze aangaan, alleen begrijp ik dat niet helemaal. Houdt dat in dat de lampen een veel hoger wattage aangeven als ze aangaan? Met mijn LED gaat het toch ook van 0W naar 1345W in een moment, of zie ik dat verkeerd? Ik zat zelfs te denken om ze (heb 4, straks 5 armaturen) een voor een aan of uit te laten gaan in een kwartier, soort sunset, sunrise idee... Goede tip trouwens dat doorgeven aan de energieleverancier. Als je zegt dat je bitcoins mined, zit je ook al gauw op 1500W, maar dan 24/7.....

 

Ik denk dat ik hem gewoon ga weigeren, genoeg argumenten die je kunt opvoeren, hoger uitslaande tellers, Kassa afleveringen etc.... na het lezen van alle argumenten heb ik het vermoeden dat tussen 10 a 20 % van de mensen deze zal weigeren (kon nergens getallen hierover vinden) die kunnen echt niet allemaal verdacht vinden. Dacht eerder dat het 1% was...

 

Mijn rekening is trouwens ca 190,- pm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hoeft helemaal geen argument aan te geven, het is gewoon je recht om hem te weigeren. Punt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...