Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
FxCKiNGNuTZ

Relais En Wat Andere Dingen

Recommended Posts

Hallo iedereen, ik ben weer terug van weg geweest ! Ik heb inmiddels mijn tent verkocht, en ben ondertussen begonnen aan de bouw van een hok, maar nu zit ik toch met enkele vraagjes.

Ik heb een Davin dv 600 gekocht voor het schakelbord, dit is een timer met ingebouwd relais.

https://www.growexpert.be/davin-hobby-timer-dv-600-w-1x-600w.html <-- Deze dus.

Is dit genoeg voor het schakelbord of moet ik er nog een aparte relais bijmaken?

Het volgende waar ik dan nog mee zit, ik ga een Dimlux expert series 600 watt 400 EL UHF aanschaffen of te wel een Lumatek 600 watt 400 volt, deze kan je beiden boosten tot 660 watt, kan deze davin 600 watt dat aan aangezien het eigenlijk maar tot 600 watt is? of maakt dat helemaal niks uit omdat het "geboost" is?

 

Alvast bedankt !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen apart relais nodig.

 

Dimlux kan prima op de Davin en Dimlux 600W 400V kan ik hier boosten tot 690W.

De Lumatek 400V ken ik niet, ik heb alleen 230v gehad en daar was 10% de max (660W).

 

Boosten is interne techniek van de EVSA en niet dat je ipv 600W, 660W uit stopcontact gaat trekken omdat die op boost staat.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen apart relais nodig.

 

Dimlux kan prima op de Davin en Dimlux 600W 400V kan ik hier boosten tot 690W.

De Lumatek 400V ken ik niet, ik heb alleen 230v gehad en daar was 10% de max (660W).

 

Boosten is interne techniek van de EVSA en niet dat je ipv 600W, 660W uit stopcontact gaat trekken omdat die op boost staat.

 

Aight, thanks voor je snelle reply!

 

Dit is trouwens de lumatek waar ik het over had --> https://onlinetopgarden.com/nl/home/5466-lumatek-ultimate-pro-ballast-600-watt-voor-240v-en-400v-lamp-incl-600-watt-400v-lamp.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Boosten is interne techniek van de EVSA en niet dat je ipv 600W, 660W uit stopcontact gaat trekken omdat die op boost staat.

 

Zeg je hier nou dat een gebooste lamp de zelfde hoeveelheid stroom verbruikt als wanneer hij niet geboost is? Dat zou wat zijn zeg. gratis licht!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Btw, hoe dik moet mijn mdf zijn voor mijn hok? is 8 mm oke? kwestie van geen 2de topic hoeven aan te maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

naar verluid zit er in mdf formaldehyde, waarvan de dampen schadelijk zijn voor je plantjes. in hoeverre je daar last van krijgt in een niet gesloten kweekruimte vraag ik me af, maar zou het risico niet nemen. Dus neem of formaldehydeloze mdf, of schilder het meerdere lagen of kies voor een plaatsoort waar geen lijm in zit (gips)

 

Als het geraamte van je hok stabiel genoeg is maakt de dikte van je plaat niets uit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is gips niet enorm zwak ivm vocht? ik ben van plan om morgen plaatmateriaal te halen dus help me ff snel uit de nood :D !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe denk je dat (ongeschilderd) mdf reageert op vocht? Met gips schijnt dat geen probleem te zijn. Bijkomend voordeel zou ook de brandveiligheid zijn en het is heel makkelijk te bewerken.

 

Mijn hok is van mdf, maar ik ging pas lezen toen ik alles al in huis had. Heb alles 3 lagen op zowel binnenkant, buitenkant en op de kopse kanten moeten schilderen en dat is echt veel werk, dus kan ik je afraden.

 

Ik heb ervaren kwekers op dit forum iig gips aan zien raden in oude topics

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe denk je dat (ongeschilderd) mdf reageert op vocht? Met gips schijnt dat geen probleem te zijn. Bijkomend voordeel zou ook de brandveiligheid zijn en het is heel makkelijk te bewerken.

 

Mijn hok is van mdf, maar ik ging pas lezen toen ik alles al in huis had. Heb alles 3 lagen op zowel binnenkant, buitenkant en op de kopse kanten moeten schilderen en dat is echt veel werk, dus kan ik je afraden.

 

Ik heb ervaren kwekers op dit forum iig gips aan zien raden in oude topics

 

 

Hmmm, gips kan volgens mij wel niet tegen een slag of stoot, ben mijn hoofd aan het breken of ik nu mdf of gips moet nemen.. heb in het verleden wel al met gips (gyproc) gewerkt, is idd makkelijk te bewerken.. maar ik wil niet dat ik er zo met mijn vinger door duw als het wat vochtig word..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is genoeg te vinden op dit forum van mensen die er meer verstand van hebben dan ik. kost alleen effe wat tijd om het te vinden. Ik heb me er iig door laten overtuigen dat het erg geschikt is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is genoeg te vinden op dit forum van mensen die er meer verstand van hebben dan ik. kost alleen effe wat tijd om het te vinden. Ik heb me er iig door laten overtuigen dat het erg geschikt is.

 

Ja dat is het hem net, ik zit letterlijk al enkele dagen te zoeken naar het beste plaatmateriaal, ik heb mijn hok misschien ook iets te groot gebouwd voor een eerste keer.. 210x100x210 met 3x deuren erin etc om het straks op een normale kast te doen lijken, ik zal een foto proberen posten van hoe het er nu bijstaat :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_45585_19630_46477.jpeg

 

Vandaag heb ik wel de vloer volledig klaar gemaakt, staat niet op deze foto :)

Welke dikte van gipsplaat raadt je me aan dan? neem aan dat deze niet te dun mag zijn..

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mbt dat boosten haalde ik dingen door elkaar, sry :thumbsdown:

Ik zat in Dimlux verhaal van omzetten van 230 -> 400V dmv de EVSA

 

@fucking

hoeveel mensen kennen die tattoo op je rechter biceps?

misschien ff editen?

je weet maar nooit :search:

 

Lekker aan het klussen :icecream:

Gipsplaat de standaard dikte.

Aan de buitenkant de normale (witte) gipsplaat en binnenin die geschikt voor vochtige ruimtes (lichtgroenig).

 

Met MDF moet je alles heel goed aflakken.

MDF bevat troep aan lijmverbindingen wat vrij kan komen bij vocht en wamrte en waar je planten kapot aan kunnen gaan.

 

Je kan ook alles met 12mm betonplex afwerken of een FSO underlayment maar deze 2 zijn een stuk minder af te werken dan gipsplaten en ook vele malen zwaarder in kg's en hoger in prijs.

Edited by lostchild
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

aan de stabiliteit van je hok zal het zo te zien iig niet liggen. mooi!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi hok, Deze foto ga ik opslaan. Ik zou zelf wel een hok willen maken die ook nog eens op te bergen valt.

 

Hoezo moet je zoon dure timer hebben? je hebt toch ook goedkope stopcontact timers waarvan ze zeggen dat het 3500w aan kan. Hier zal dan wel geen relais in zitten, maar moet een schakelaar met relais gelijk 80 kosten?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb mijn hok gebouwd met ‘normale’ gipsplaten, 12mm.

Ze zijn wel geschilderd en afgekit, dus qua vocht komt er niks aan.

 

Gips ga je echt niet zomaar doorheen als je normaal doet ;).. denk niet dat je je hok als anger management gaat gebeuiken?

Dingen ophangen zoals ventilators enz gaat ook prima met hollewandpluggen

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi hok, Deze foto ga ik opslaan. Ik zou zelf wel een hok willen maken die ook nog eens op te bergen valt.

Ik ook.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je wilt dat het op een meubel lijkt dan zou ik voor watervast multiplex gaan, dat kun je mooi donker lakken van buiten en in de grondverf van binnen. Platen multiplex willen nog wel eens een klein beetje scheef trekken. Gips werkt niet, en is natuurlijk wel 10 keer zo goedkoop. Als je die groene pakt en verft dan blijft dat heel wat jaartjes zitten voordat je je vinger er doorheen steekt hoor.

Aan de bovenkant waar je de lamp hangt kun je of een plaatje hout boven het gips lijmen zodat je door het gips in het hout schroeft. Anders van dit soort pluggen gebruiken: https://www.praxis.n...4-stuks/5362905 dat zijn veruit de sterkste soort hollewandpluggen. Pas op het aantal kilo's wat daar vermeld op staat is voor in een verticale muur denk ik, dat is toch wat anders dan dat je iets eraan gaat hangen. Plaatje hout boven het gips hangen is altijd beter.

Voor de zekerheid nog 2 extra dwarslatjes erbij misschien, normaal gesproken bij plafonds schroef je gipsplaten vast om de 60cm maxi. Zeker als je er dingen aan gaat hangen lijkt me dit net aan de ruime kant.

Voor extra brandveiligheid kun je ook 2 gipsplaten (12,5mm dik) op elkaar monteren. Dit werkt brandvertragend. Pas op dat je dan schroefjes van 35mm pakt. de standaard 25 pakt niet. Het wordt wel een zwaar ding sowieso wat je niet zomaar meer verplaatst. Achterkant maken dus, op z'n plek zetten, en dan de rest :)

 

Succes, ben benieuwd!

 

ohja die deurtjes vallen precies in hun kader? Pas op voor spleetjes waar licht doorheen kan komen dan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dingen ophangen zoals ventilators enz gaat ook prima met hollewandpluggen

Ik maakte altijd tussenbalkjes in het geraamte om dit op te vangen.

Per wand waar je wat op wilt hangen een balkje of 2 dwars tussen de profielen.

Wordt de hele constructie ook nog door verstevigd.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het probleem is dat als zo'n hollewandplug het dus toch niet houdt, of bvb je stoot er per ongeluk tegenaan, dan heb je gelijk een goed lelijk gat en dat kost best even wat tijd om dat weer netjes te krijgen, met als resultaat dat je op die plek dus geen plug meer kan zetten. Houten dwarsbalkjes ter versteviging is dus inderdaad the way to go.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik gebruik graag plankdragers(rails) om alle componenten verstelbaar te plaatsen

ook in gips geen probleem met 4 hollewandpluggen.gallery_7713_519_36964.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie kast! wat zit er precies tegen de wanden? en hoe staan die ventilatortjes vast?

Share this post


Link to post
Share on other sites

de ventilator zit vast op een stukje alu hoekprofiel

hieraan zit een verstelbaar knietje(lamparmatuur)

en die sit aan een plankdrager

op de wanden zat een spiegelfolie om de reflectie te testen.

wit bleek vele malen beter te werken

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi hok, Deze foto ga ik opslaan. Ik zou zelf wel een hok willen maken die ook nog eens op te bergen valt.

 

Hoezo moet je zoon dure timer hebben? je hebt toch ook goedkope stopcontact timers waarvan ze zeggen dat het 3500w aan kan. Hier zal dan wel geen relais in zitten, maar moet een schakelaar met relais gelijk 80 kosten?

 

Zo een goedkope timer kan doorbranden, in het begin deed ik het ook zo, maar dat slaapt niet zo lekker ^^!.

 

Als je wilt dat het op een meubel lijkt dan zou ik voor watervast multiplex gaan, dat kun je mooi donker lakken van buiten en in de grondverf van binnen. Platen multiplex willen nog wel eens een klein beetje scheef trekken. Gips werkt niet, en is natuurlijk wel 10 keer zo goedkoop. Als je die groene pakt en verft dan blijft dat heel wat jaartjes zitten voordat je je vinger er doorheen steekt hoor.

Aan de bovenkant waar je de lamp hangt kun je of een plaatje hout boven het gips lijmen zodat je door het gips in het hout schroeft. Anders van dit soort pluggen gebruiken: https://www.praxis.n...4-stuks/5362905 dat zijn veruit de sterkste soort hollewandpluggen. Pas op het aantal kilo's wat daar vermeld op staat is voor in een verticale muur denk ik, dat is toch wat anders dan dat je iets eraan gaat hangen. Plaatje hout boven het gips hangen is altijd beter.

Voor de zekerheid nog 2 extra dwarslatjes erbij misschien, normaal gesproken bij plafonds schroef je gipsplaten vast om de 60cm maxi. Zeker als je er dingen aan gaat hangen lijkt me dit net aan de ruime kant.

Voor extra brandveiligheid kun je ook 2 gipsplaten (12,5mm dik) op elkaar monteren. Dit werkt brandvertragend. Pas op dat je dan schroefjes van 35mm pakt. de standaard 25 pakt niet. Het wordt wel een zwaar ding sowieso wat je niet zomaar meer verplaatst. Achterkant maken dus, op z'n plek zetten, en dan de rest :)

 

Succes, ben benieuwd!

 

ohja die deurtjes vallen precies in hun kader? Pas op voor spleetjes waar licht doorheen kan komen dan.

 

Ik heb al 3 dwarse balken geplaatst ondertussen om vanalles aan op te hangen, voorlopig ga ik ook enkel de buitenkant bezetten met gipsplaten, kijken hoe dat gaat meevallen ivm geluid.

Hier bij ons is tijdelijk een actie , groene handyboard gipsplaten van 9.5mm voor nog geen 4 euro/plaat, hier ga ik er morgen een 30tal van halen , afmetingen zijn 120 x60, lekker handig dus om te plaatsen ! Heb alleen nog geen ervaring met het dichtvoegen van de naden en dergelijke..

De deurtjes ga ik voorzien zoals lostchild al beschreef, gewoon tussenbalkes maken in het geraamte en daar wat van die foamstrips tegen plakken.

Morgen zal ik een foto posten van hoe het er nu bij staat, ondertussen is het frame al 2x in witte grondverf gezet.

 

Iemand nog tips voor het maken van ronde gaten in gyproc voor de luchtinlaten en afzuigerflens etc ? Normaal snijdt je zo´n plaat in, klop je er tegen en snij je de andere kant door, dit gaat bij een rond gat niet veronderstel ik?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...