Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
vlakspaan

Slabs Inwateren

Recommended Posts

Heren

Ik heb nu 2 teleurstellende rondes achter de rug.

Gisteren na 4 weken bloei alles eruit getrokken want ze staan te nat.

de draai hiervoor ook 40% minder gedraaid.

Ik kon de dames zo van de slabs aftrekken bijna niet geworteld en dus een te hoge ec en ph waarde in de mat omdat het niet opgenomen word.

Ok uithuilen en opnieuw beginnen.

Stekjes komen blokken inwateren wortel stimulator en afzuren 5,2 24 uur wachten uitekken en de stekken erin.

Tot zo ver alles goed.

Ja het is tijd om verder te gaan slabs inwateren wortel stimulator en een klein beetje voeding ec1,0 ph 5,2

Volgende dag pijpjes naar beneden en de kleintjes erop.

paar lampjes aan en draaien.

na 8 dagen begonnen met twee voedings beurten het ging allemaal goed tot 3 weken bloei alles geel en paarse steeltjes nog even aan gekeken maar hup alles eruit getrokken grrrrrrrr.

ze staan dus te nat nagevraagd bij de shop en het antwoord kwam je slabs zijn te nat als ze erop gaan.

nu wil ik volgende week het volgende doen

Slabs inwateren dan leeg laten lopen en pas na twee dagen de kleintjes erop zodat ze echt moeten zoeken naar water.

Of zijn er hier tomaten kwekers :whistle:die een andere manier hebben?

Ik hoop dat er wat anwoorden/opmerkingen komen.

Alvast bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Warme lucht onder je slabs door blazen. Die slabs moeten gewoon sneller 'drogen' zodat zuurstof een kans krijgt.

 

En zo zijn er vast nog wel meer dingen te verzinnen waarmee je het vocht sneller weg krijgt.

 

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vermoed dat je je stekkies niet voldoende laat wortelen voordat je ze op je slabs zet. Laat ze eerste maar eens een week of 10 dagen voorgroeien op je startblokken. Pas als er volop wortel uit die blokken komt en je plantjes zichtbaar aan de groei gegaan zijn kun je ze op de slabs plaatsen.

 

Slabs zijn niet te nat, dat hoor je vaak maar klopt niet, want zo'n slab houdt een bepaalde hoeveelheid water vast maximaal. Die hoeveelheid is precies de juiste. Bovendien, het water zit niet gelijk verdeeld in de slab, bovenin zit weinig en naarmate je lager komt zit er meer, slechts de onderste laag is verzadigd.

 

Wat er ook gebeurt is dat zodra je een startblokje op een slab zet dat blokje vrijwel droog trekt, het erin aanwezige vocht zakt de slab in. Heb je nu een stekkie met amper wortels in zo'n drooggetrokken blokje staan dan lukt het dat stumpertje gewoonweg niet om nog even snel een berg wortels tot onderin de slab te maken. Met als eindresultaat een voortijdige trieste dood.

 

Zet voor de gein maar eens een nat startblokje bovenop een ander nat startblokje en kijk wat er gebeurt. Na een dag is het bovenste blokje vrijwel droog.

 

Dit kun je nog redelijk voorkomen door minimaal 1 maal per dag elke plant wat water op het blokje te gieten, +/- 100cc. per keer. Dit blijf je doen tot je echt mooie groei in de plantjes ziet verschijnen. Als je goeddoorwortelde startblokken uitzet op je slab zijn ze sneller onderin, maar zelfs in dit geval zou ik zeker de eerste dagen minimaal 1x daags 100cc bijwateren per plant.

Edited by Twiet
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het probleem zit niet in de slabs.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat Twiet zegt (ook al ligt het wel aan de slabs, die trekken het startblokje leeg).

De toplaag van de slab droogt kort na het inwateren al in en voor een worteltje is dat best lastig om doorheen te prikken naar het water wat lager in de slab.

 

Giet ongeveer 100ml bij licht aangaan op het startblokje en de wortels gaan achter het water aan de slab in.

Doe dit 2/3 dgn na zetten en je zult merken dat ze al ruim in de slab wortelen en je zult zeer sterke planten krijgen waarvan de wortels de slabs opvreten.

 

Ik kweek sinds 2012 op slabs en had dit de 1e paar rondes ook nog wel eens.

Vaak bij achterblijvende stekken die dan, omdat ik niet checkte en aannam dat (aannemen kost je een boel geld/wiet als je de feiten niet kent) het wel inwortelde want de meesten deden het wel en ik hoefde vast niet alles te checken.

 

Tegenwoordig gaat de klok hier niet meer op 12/12 als ik de startblokjes nog een beetje op kan tillen een dag of 3 nadat ze op de slabs geplaatst zijn.

 

Ik water de slabs hier in op max van groeischema, welke voeding dan ook omdat ik gemerkt heb dat dit de beste start geeft.

Die 'hoge' EC vindt je niet meer terug als je daarna via je schema voeding gaat geven en geeft ze een zeer goede start.

 

Ander vraagje: meet je de temperatuur van het water in het vat wel eens na?

Kan best een oorzaak zijn van het toch kunnen verzuipen op een bijna niet met water te verzadigen medium (zet je slabs vd helft onder dan kom je in de buurt).

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb t geprobeerd op slabs eerste ronde was nog mn beste 0.83gr/watt

 

maar heb geen spijt van mn keuze naar vlokken en lekker vloeden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Staan je bakken ook op afschot?

 

Nieuw hok?

nee bestaand

en heb ze nu idd op een klein beetje afschot gezet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat Twiet zegt (ook al ligt het wel aan de slabs, die trekken het startblokje leeg).

De toplaag van de slab droogt kort na het inwateren al in en voor een worteltje is dat best lastig om doorheen te prikken naar het water wat lager in de slab.

 

Giet ongeveer 100ml bij licht aangaan op het startblokje en de wortels gaan achter het water aan de slab in.

Doe dit 2/3 dgn na zetten en je zult merken dat ze al ruim in de slab wortelen en je zult zeer sterke planten krijgen waarvan de wortels de slabs opvreten.

 

Ik kweek sinds 2012 op slabs en had dit de 1e paar rondes ook nog wel eens.

Vaak bij achterblijvende stekken die dan, omdat ik niet checkte en aannam dat (aannemen kost je een boel geld/wiet als je de feiten niet kent) het wel inwortelde want de meesten deden het wel en ik hoefde vast niet alles te checken.

 

Tegenwoordig gaat de klok hier niet meer op 12/12 als ik de startblokjes nog een beetje op kan tillen een dag of 3 nadat ze op de slabs geplaatst zijn.

 

Ik water de slabs hier in op max van groeischema, welke voeding dan ook omdat ik gemerkt heb dat dit de beste start geeft.

Die 'hoge' EC vindt je niet meer terug als je daarna via je schema voeding gaat geven en geeft ze een zeer goede start.

 

Ander vraagje: meet je de temperatuur van het water in het vat wel eens na?

Kan best een oorzaak zijn van het toch kunnen verzuipen op een bijna niet met water te verzadigen medium (zet je slabs vd helft onder dan kom je in de buurt).

 

bedankt voor het meedenken

 

de water temp is altijd hetzelfde 16 graden daar zorg ik voor

 

 

 

maar ben er nu ook achter

 

de klok van de pomp stond nog een uur voor dus ze kregen water als de lampen nog niet aan waren :thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown:

 

maar we gaan opnieuw beginnen

bakken op afschot

slabs een dag voor ze erop gaan leeg laten lopen

en ik zorg er voor dat er net zn tros wortels aan hangen als schaamhaar van een Chinese vrouw :whistle:

 

Het probleem zit niet in de slabs.

 

nee klopt deze simpele ziel heeft gewoon niet opgelet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de water temp is altijd hetzelfde 16 graden daar zorg ik voor

 

de klok van de pomp stond nog een uur voor dus ze kregen water als de lampen nog niet aan waren :thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown:

 

Je dacht niet toen je op 16C afstelde (hoe doe je dat eigenlijk, gooi je ijspacks in je vat?)

goh dat is wel akelig dicht bij de 15C waarop de planten stil komen te staan omdat er geen wortel activiteit plaats kan vinden en laat ik dat stug volhouden?

 

18C is de ondergrens voor wortelactiviteit op hydro, op aarde ligt die net ff wat hoger, 21C.

 

Elke ochtend een bak met ijswater over de tenen een uur voor ze op moeten staan.

 

Doe zoals we aangaven te doen mbt in de slab laten wortelen van de stek en je kunt heel snel op 12/12.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel is "een klein beetje afschot"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

de water temp is altijd hetzelfde 16 graden daar zorg ik voor

 

de klok van de pomp stond nog een uur voor dus ze kregen water als de lampen nog niet aan waren :thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown:

 

Je dacht niet toen je op 16C afstelde (hoe doe je dat eigenlijk, gooi je ijspacks in je vat?)

goh dat is wel akelig dicht bij de 15C waarop de planten stil komen te staan omdat er geen wortel activiteit plaats kan vinden en laat ik dat stug volhouden?

 

18C is de ondergrens voor wortelactiviteit op hydro, op aarde ligt die net ff wat hoger, 21C.

 

Elke ochtend een bak met ijswater over de tenen een uur voor ze op moeten staan.

 

Doe zoals we aangaven te doen mbt in de slab laten wortelen van de stek en je kunt heel snel op 12/12.

 

kijk dit is dus info waar ik wat aan heb

ooit geleerd om de temp op 16 graden te houden met een aquarium verwarmer

 

maar dus daar ook mee fout gezeten

 

zo zie je maar je maakt fouten en met wat vragen krijg je dus de juiste antwoorden

bedankt

 

Hoeveel is "een klein beetje afschot"?

3 mm ongeveer

het loopt in ieder geval weg

Share this post


Link to post
Share on other sites

3mm afschot op 122cm? Die bakken buigen ook een beetje door..

 

Maak daar maar 2-3cm van

Share this post


Link to post
Share on other sites

3mm is genoeg, een halve centimeter per meter is in mijn ogen ongeveer maximaal. Het gaat er maar om dat het overtollige water van de slab weg kan stromen, al is het beetje bij beetje.

 

Hou goed voor ogen wat er in zo'n slab gebeurt met het erin aanwezige water.

 

Je moet je zo'n slab voorstellen als een bak water met op de bodem ongeveer 1cm water en daar bovenop een laag watten die van onder naar boven steeds droger worden, of anders gezegd steeds minder water vasthouden. Als je die bak schuin zet blijft de hoogte van de laag water onderin 1cm aan de laagste kant. Maar aan de hoogste kant wordt die hoogte steeds lager. Zet je die bak, ofwel zo'n slab, nu te schuin dan komt er een punt waarop er aan de hoogste kant geen laag water meer staat. Op een gegeven moment heb je in een belangrijk deel van de hoogste kant geen water meer onderin staan. Hierdoor dwing je de plant om de wortels naar de laagste kant te laten groeien.

 

En dat is nou net niet de bedoeling van een slab, die is er voor bedoeld om een gelijk verdeelde laag water onderin vast te houden. Die laag heeft een maximale hoogte, daar zorgt de capilaire werking van de steenwol voor. Je kunt zo'n slab niet meer water vast laten houden als dat wat er maximaal in opgenomen kan blijven. Dat is allemaal netjes berekend door mensen die daar voor gestudeerd hebben.

 

Dan kun je daar wel een hele alternatieve mening over hebben en daar dan weer een hele bijdehante alternatieve uitleg over op hangen, maar je neemt jezelf en degenen waar je je verhaal tegen ophangt slechts in de maling. De werkelijkheid is soms gewoon zoals die is, daar kun je met je stonede harses niets aan veranderen.

 

Zelfs een growshop-eigenaar zoals degene die vlakspaan zijn slabs heeft verkocht kan wel eens een heel end in de ruimte lullen. Slabs zijn super, maar je dient wel te begrijpen waar je mee werkt wil je er wat moois mee weten te bakken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt logisch :D

 

Maar ik zie geen verschil in men voorste en achterste planten, wel zie ik alle wortels naar ‘voren’ lopen.

Hoewel ik nu +- 4 jaar met suc6 op slabs kweek...

Zal volgende ronde eens de blokjes onder de achterpoten uit halen kijken naar het verschil :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

maak je de snedes ook wel groot genoeg aan de onderzijdes ?

 

ja ik doe steeds hetzelfde

en de afgelopen jaren steeds goede resultaten geboekt.

maar er zijn nu een paar problemen duidelijk

te weinig wortels aan de stekken [ik was ongeduldig]

te vroeg op de slabs gezet [ik was ongeduldig]

klok een uur te vroeg hebben staan [nee niet stoned maar niet opgelet]

bakken niet op afschot [zakken trouwens niet door omdat er 4 2/3 balken onder liggen]

alles opgenomen en we gaan weer aan de slag.

hartelijk dank voor alle info

zo zie je maar na een aantal jaren kan je nog en hoop leren :book:

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat ik me afvraag is hoe kun je uit t niks dan slechte resultaten boeken ?

 

bakken stonden ook eerst niet op afschot ?

 

why change a winning team ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat ik me afvraag is hoe kun je uit t niks dan slechte resultaten boeken ?

 

bakken stonden ook eerst niet op afschot ?

 

why change a winning team ?

 

laksheid en niet opletten dat sluipt erin

denken dat je het wel kan

en een fout is zo gemaakt

de schuld ligt gewoon bij mezelf

maar ben nu weer helemaal bij en zorg dat mij dit niet meer overkomt

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...