Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

joolzz

Mijn Bescheiden Budget Tl Kweek

Recommended Posts

Hey mensen,

 

Exact 3 weken geleden vandaag gingen 2 zaadjes bij mij de grond in. 1 Silver shining haze en 1 White widow, van RQS.

48 uur later stonden ze al mooi met hun kiemblaadjes te pronken.

 

Het idee was om met 0€ te gaan kweken buiten de aanschaf van de zaadjes en water en electra dan. Ik gebruik een oude klerenkast van 126x40 van 2 meter hoog die anders toch naar de sloop kon. Ik had een paar oude TL buizen liggen, radiatorfolie, wat electraspullen, potten en potgrond liggen ook nog in de garage.

 

Maar al snel krijg ik de smaak te pakken en dan toch maar die zak nieuwe potgrond met perliet gaan halen, gemengd met oude potgrond die ik nog had, big mistake! binnen een week zat het vol met die rouwvarenmug! Het krioelde van die beesten in die zak blijkbaar, niet op gelet bij het planten.. Weer nieuwe potgrond gaan halen en meteen overgepot nu ze nog klein waren, en een schep metselzand eroverheen. Nu zie ik er af en toe nog eentje maar het lijkt ver opgelost.

Dan ook toch nog maar 2 extra TL lampjes erbij gekocht, en toch nog maar een ph metertje, en toch nog maar een nieuw thermometertje, en toch nog maar een zeil om over de kast heen te gooien, naja, zit inmiddels op meer dan 75€ maar goed als je die schatjes op ziet komen dan kan je niet anders dan ze het allerbeste te geven, toch?

 

Goed, ze staan onder 4 TL buizen 4x36W (1x827, 2x840, 1x865) in 14L potten. onderin wat potscherven en metselzand bij die gaten vanwege die muggetjes. De kast staat op een koude zolder, geisoleerd met een zooi PS hardschuim dat ik nog had liggen, en 1 kleine 80mm intake onderin via een luchttoevoer van de verdieping eronder, waar een haard staat en het lekker warm is. Outtake is ook 80mm aangesloten op de centrale afzuiging van het huis. 30m3/u zou dat moeten zijn in theorie. Niet veel maar voor 2 plantjes hoop ik genoeg?

 

Ik zou best wat foto's willen plaatsen, maar ik heb niet 'mijn albums' ofzo. Dat ontbreekt gewoon op mijn account? Moet ik die aanvragen, of zijn dat oude faqs die nog als sticky staan en moet het tegenwoordig anders?

 

De silver shining haze doet het heel goed denk ik, de white widow blijft een beetje achter in groei, blad hangt wat slapper, dus net wat extra water gegeven. Wel raar want ze kregen beide exact dezelfde behandeling tot nu toe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat leuk al die nieuwe kwekers onder tl :jump:

ook een laagje zand over de toplaag in je pot, tegen het eitjes leggen?

 

verder ben je denk ik prima op koers

 

je moet eerst een 'nieuw album' aanmaken en naam geven, het is allemaal wat onhandig ja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Album gefixt! Hier is mijn kastje 3 weken:

 

gallery_48112_19624_876434.jpg

 

gallery_48112_19624_168687.jpg

 

shining silver haze:

gallery_48112_19624_1307635.jpg

 

white widow:

gallery_48112_19624_1016774.jpg

 

gallery_48112_19624_1392749.jpg

 

Ook zand erbovenop gelegd. Ik vind de white widow dus nogal klein vergeleken bij de haze. In een draad van rock fever had ie ook al een white widow die klein bleef. maar deze zijn geen autoflower, gewoon feminized zaadjes van RQS.

 

Temperaturen zijn 18° lampen uit, 24° lampen aan. wisselt wel aardig wat naarmate de haard harder of zachter brand eronder :D tikt ook wel es de 31° aan, lager dan 15° is hij nooit geweest. Op de momenten na dat ik in de kast aan het klooien ben natuurlijk, op zolder is het 5°.

 

De haze komt aan z'n 5e internode vandaag, nog ff wachten voor een beetje ruimte en dan top ik die vast een keertje morgen ofzo denk ik.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

altijd mooi zo'n klein kweekje!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

White widow zal ook kleiner blijven dan de haze, dat wordt nog een uitdaging met TL.

Waarom niet 2 dezelfde planten gekozen?

 

TL heeft bijna geen dieptestraling en daardoor zal je hem straks schuin moeten hangen of die White Widow gaat alleen maar fluff geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt de WW ook omhoog zetten, iets onder de pot plaatsen ;)

 

Succes!

 

Edit: ik raad je aan een scrognetje te gebruiken.

Edited by vakman

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Jantje053 Ik wilde 1 sativa en 1 indica voor de eerste keer uit te proberen omdat ik het verschil nog niet echt ken qua effect. Vroeger toen ik zo es op een gelegenheid blowde was wiet gewoon wiet, wist ik veel :) Dus ik dacht nu ga er een keertje voor zitten, en eerst kijken wat de verschillende hoofdsoorten doen. Dan weet ik wat ik een volgende keer kan verbouwen.

De shining silver haze is niet zo groot voor een haze, daarom had ik hem gekozen, en de white widow omdat dat blijkbaar een makkelijk plantje was. maar ik had niet verwacht dat het verschil in groei zo groot zou zijn. Volgens mij hebben die warme kleuren voor in de bloei ook een stuk meer dieptestraling dan de koude kleuren dus dat heeft de natuur weer mooi gedaan voor als de plant wat groter is.

 

@vakman inderdaad, dat was mijn plan om gewoon die pot WW hoger te zetten als het verschil te groot wordt. Met die waslijnen waar mn armaturen aan hangen hou ik hem voorlopig ff een beetje scheef.

Ik wilde inderdaad een scrog doen omdat het zonder scrog van horen zeggen weinig gaat doen onder TL. En voor de sport ga ik natuurlijk wel voor de hoogst mogelijke opbrengst.

 

 

Ik heb nog wat lampjes liggen anders, hebben deze meer dieptestraling? Zouden jullie die er nog bij plaatsen of maakt dat weinig meer uit als je er al 144W aan TL boven hebt hangen?

 

Hier heb ik er 2 van liggen:

gallery_48112_19624_1592.jpg

 

En deze eentje, naja 2 in 1 dan:

gallery_48112_19624_220693.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Licht is gewicht zeggen ze altijd.

Dat de bloeilampen meer dieptestraling hebben dan de groeilampen is onzin, het is namelijk andersom.

 

Scrog gaat hand in hand met TL, je haalt daar zóveel meer uit dan je zou doen zonder scrog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh? Hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Zichtbaar_spectrum#Kleuren zie je dat de golflengte langer is bij rood licht dan bij blauw licht. Is het dan een foute conclusie dat het ook verder reikt? Ik zit zelf al een tijdje te zoeken maar 'dieptestraling' is niet echt een bekend begrip ofzo..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dieptestraling is een broodje aap verhaal. Licht is licht. In theorie zou langgolviger licht als rood wat meer om objecten heen buigen, maar dat is zo minimaal dat het verwaarloosbaar is. Een sterke lichtbron (hps of goeie led) heeft meer 'dieptestraling' om het simpele feit dat zo'n lamp een hogere lichtintensiteit heeft als een tl, waardoor er dieper in het gewas wat meer licht overblijft.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is helaas niet echt bruikbaar als kweeklamp. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap hem. Het gaat om de lichtintensiteit. Als ik het goed heb is de oppervlakte van een 36W TL buis ongeveer 0.075 m², zeg maar weinig watt over een groot oppervlakte verspreid, waardoor het vooral een diffuus licht is met weinig intensiteit. De TL is alleen geschikt (in relatieve zin) voor kweken omdat het kleurenspectrum toevallig goed overeenkomt met wat de plant nodig heeft?

 

Net beide plantjes getopt:

 

gallery_48112_19624_2848438.jpg

 

gallery_48112_19624_1605647.jpg

 

De WW begint een beetje gelig te zien buiten het feit dat ie klein blijft. Wel 4 nodes aangemaakt enzo maar gewoon supercompact.

die SSH ziet er goed uit vind ik zelf :P heb ook de onderste node weggeknipt, die was relatief klein. Geen idee of dat een goed idee was, het gebeurde in een opwelling. :D

 

gallery_48112_19624_422047.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

De WW is een indica, die lust wel wat meer als de SSH.

En ik krijg hier de onderste nodes altijd met gemak op het scrognet, komen nog leuke topjes op ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

beetje stikstof tekort bedoel je?

 

kheb hier voeding voor tomaten 4-5-8 en voor gewone planten 6-6-6. Zal ik die laatste er de volgende keer bewasseren bijgooien?

 

edit: ohja, ik probeer ze nog een klein beetje klein te houden want ga over 2 weken met kerst een weekje weg. Ik dacht dan hang ik die té-elletjes 20cm naarboven, en laat ze relatief droog te komen staan tot de dag dat ik wegga, dan nog ff de pot compleet verzadigen met water. Nu geef ik om de 3/4 dagen een kleine liter per pot.

Maar ik wilde dus eigenlijk weinig tot geen voeding geven zodat ze niet denken dat ze flink aan de slag kunnen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Big noob question:

Een compacte plant met zeer korte internodes...is dit voordeliger dan een gestrekte plant?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligt er bijv maar net aan wat voor licht je gebruikt en wat voor kweek het is.

Met TL zo compact mogelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij een TL kweek is het beter dat ze zo min mogelijk strekken omdat anders alleen de bovenste toppen genoeg licht krijgen. En het is ook wel prettig als je niet continu moet buigen en knakken om ze kort te houden. Om ze kort te houden kan je 865K TL's gebruiken, ook in de eerste 3 à 4 weken van de bloei. Als de groei er helemaal uit is kan je omschakelen, bijvoorbeeld naar 827K.

Share this post


Link to post
Share on other sites

op zich zou je tl zo moeten trainen dat er geen bovenste toppen bestaan, maar alle toppen op 1 hoogste, zo heb je enkel hoofdtopjes van 1-2 gram de rest stelt niets voor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja wordt sowieso scrog, anders moet je voor die ene hoogste top alle TL hoger gaan hangen waardoor de rest inderdaad weinig gaat leveren.

 

@Langerd Op https://www.cnnbs.nl...mpacte-planten/ staat wel wat info, maar ook daar wordt niet echt dé reden gegeven waarom die korte internodes nou belangrijk zijn. Wat ik van internet aan informatie af heb geplukt is dat een korte bossige plant behalve minder ruimte inneemt in de kast, dus ook korter blijft, waardoor het licht ook beter de hele plant bereikt. En dan een moeilijk verhaal over die celstrekking, mijn conclusie is dat hoe minder celstrekking, hoe meer/sneller de plant kan verhouten wat een stevige plant oplevert. Niet zeker of dat juist is. En mijn boereninstinct zegt dat hoe korter een plant, hoe sneller de voeding van de wortel naar bovenin de plant komt, misschien iets efficienter. Maar dat is verder nergens op gebaseerd.

 

Weet iemand trouwens of het erg is als je blad gewoon tussen en tegen de TL aangroeit? Die dingen worden echt niet warm met de ventilators erop. En mijn bladeren zijn na het toppen een beetje naar boven gaan groeien, zeg maar in een hoek van 45° tov de stam, ipv meer richting 90°. En lijkt me zonde om alle TL hoger te gaan hangen omdat een puntje van 1 blad de TL raakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bladeren tegen de lamp is geen probleem.

Je moet de buizen niet teveel koelen met je ventilator, krijg je minder licht van ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

mja is lastig gezien de hoogte van de plantjes en hoe dicht die buizen erop moeten. Of heb je een tip :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat bedoel je precies?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...