Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Moody

Hps (400W) Vervangen Led

Recommended Posts

Goedeavond allemaal,

 

na een succesvolle eerste run onder HPS ben ik toch even aan het rondkijken naar een alternatief.

Het lijkt me namelijk veiliger om met een LED lamp te werken en ik heb hier ook wel wat budget voor momenteel.

 

Op dit moment draai ik in een 1.2 X 1.2 X 2 M tent met een 400W HPS.

 

Zou het genoeg zijn om bijvoorbeeld 1 X 600W LED ( Viparspectra, bv.) of 2 X 300W ( zelfde merk, betere verdeling licht) op te hangen in de tent? Ik wacht nog even Black Friday af op Amazon en Ebay, maar dit komt +/- op een 180€.

 

Kan ik meer licht verwachten voor minder stroom? Of zie ik dit te rooskleurig?

Er zijn zodanig veel artikels dat ik de bomen door het bos niet meer zie .... :execute

Share this post


Link to post
Share on other sites

In elk geval meer licht als met 400 denk ik ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

180 € voor een 600 watt LED lamp???? Ik zou nog eens de specificaties bekijken.........

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd, zou het knap vinden als je 600watt koel kunt houden met 2 standaart ventilators en een bijna afgesloten frame. Als je ff doorleest staat er ook bij dat die lamp maar 269watt van de 600 watt gebruikt. En die 269 watt is wat de veg en bloom modus tegelijk verbruiken lijkt mij. Deel dat door de helft en voel je bedrogen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Check voordat je dingen via ebay etc uit gaat zoeken ook altijd ff het voltage waarop die dingen werken.

Niet alles is alla NL op 230V.

 

Je wilt veiliger.. of een omvormer ertussen het veiliger maakt weet ik niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom zou het een veiliger alternatief zijn, dat snap ik niet zo goed. Volgens mij kan er weinig mis gaan als je je lamp goed hebt bevestigd (zodat hij nooit op je planten kan vallen. Daarnaast moet je zorgen dat 't niet te warm wordt maar met één 400 w. lamp is dat niet het geval toch?

 

Ik vind het wel een interessante discussie, ik heb zelf 2x 400 w. dus ben benieuwd naar reacties.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ga voor een 200-300w cob set bij kingbrite wel iets hoger budget maar dan heb je waar voor je geld

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben toch wel erg benieuwd naar de winst tussen het verschil van LEDen HPs... Er is een hoop over te lezen maar ik kom er niet goed uit hoor... volgens mij is er veel troep in led en is het moeilijker kweken en heel veel winst op stroomverbruik is er ook niet volgens mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met veiliger bedoelt Moody denk ik de software welke netbeheerders tegenwoordig in meters kunnen laden die het specifieke verstoringspatroon van HPS lampen kunnen detecteren. Dat is ook de reden waarom er tegenwoordig zoveel accu's worden gestolen uit GSM zendmasten en scheepswerven. Ze hangen de accu's achter een continue lader en zetten er een 230v omvormer achter,,et voila, schone stroom zonder dat er ook maar iets te detecteren valt op het net.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah.Maar met één of twee 400 w. lampen is er toch geen netwerkbeheerder die daar achterheen gaat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allesinds bedankt voor alle replies!

 

@CaveDave : er zijn talloze reviews over Viparspectra die wel beweren dat deze lichten sterk genoeg zijn. Je hebt natuurlijk een punt en dat is mijn grootste zorg.

 

@anderen: ik bedoel met veiligheid dus vooral de opvallendheid van een plotse vermeerdering in mijn verbruik. Of zou een netbeheerder dit nietnopvallen dat er nu 400-500W aan lamp en ballast draait?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zolang jij je rekening netjes iedere maand betaald zul je nergens last van hebben met een 400 watt lampie!!

 

Die ledbak die je wilt bestellen klinkt te mooi om waar te zijn, bullshit verhaal dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom zou het een veiliger alternatief zijn, dat snap ik niet zo goed. Volgens mij kan er weinig mis gaan als je je lamp goed hebt bevestigd

 

De onveiligheid van HPS zit hem vooral in de magnetische voorschakelapparaten.

Met een E-VSA zit je goed.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

koop alsjeblieft geen meuk van vipar of whatever...

 

kijk even op timbergrowlights.com // rapidled.com // cobkits.com // migro.com // chilledgrowlights.com ... of whatever...

maar ga je eerst even verdiepen in welke leds je koopt voor je overstapt van hps naar led.

(anders kun je beter je hps blijven gebruiken)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Vipar verbruikt 280 watt en dat vervangt echt geen 600 watt HPS. Maar dan nog zijn ze wel goedkoop en dan ga ik toch twijfelen. Met 2 van die lampjes op 1,20 m2 ben je voor 360 eurie klaar............ te mooi om waar te zijn dus is het rommel is mijn mening Het zal wel Chinese meuk zijn. Geloof nooit de reclame van de fabrikant.......... En geloof me, ik ben heel wat lampjes tegengekomen in mijn zoektocht naar een wat betaalbare Led oplossing.Je moet gewoon rekening houden met € 1,75 per watt minimaal, of je moet zelf gaan bouwen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grote gevaar van hps tov led zit t m in het zelf aansluiten van de draden, wat vaak op hopeloos onveilige manieren gebeurt met tape en kroonsteentjes.

(Dat is ook de grootste reden dat er zoveel wietplantages afbranden, (vaak flink overbelaste) draden zonder adereindhulzen in kroonsteentjes in vochtige omgevingen is vragen om rampen...)

 

De meeste led-fixtures zijn kant-en klaar met stekkers eraan, en door t ontbreken van voorschakelapparatuur minder belastend voor de bekabeling, dat maakt t over het algemeen veel veiliger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, dat begrijp ik wel. Ik heb inderdaad ook wel foto's van verslagen gezien hier waarvan ik dacht 's niet heel veilig of professioneel aangelegd'. Ik denk inderdaad dat 't goed is dat iedereen beseft dat het serieus tijd, geld en aandacht vergt om een mooie binnentuin aan te leggen. Ik ben echt een paar maanden op 't gemak bezig geweest om informatie te verzamelen, me te verdiepen in materialen en technieken en heb beetje bij beetje m'n materialen gekocht. Niet bezuinigd op materialen.

Het is een serieuze hobby!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey,

 

ik groei 1 plant onder een viparspectra 600 en dit loopt zeer goed.

nu ik heb me in de tussentijd heel erg verdiept in led lichten en der zijn veel betere zaken te krijgen.

in QB's of Cobs maar voor 170€ doet deze lamp het toch zzer goed in mijn ogen.

als je een 500€ spendeert kan je al geweldige lampen kopen die veel beter zijn dan viparspectra maar alles hangt af van keuzes.

ik heb pas QB's aangekocht en de viparspaectra gaat in een andere tent om een 400W hps te versterken.

maar ik heb nog een week of 2 a 3 te gaan voor oogst en de plant is uitgegroied tot een tent vullende struik met toch mooie toppen op komst.

ik zou jullie een foto laten zien maar vind niet hoe ik hier een foto kan toevoegen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...