Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Kaak

Afgezogen Lucht: Waarheen?

Recommended Posts

Hoi,

 

Ik wil weer beginnen met een 300x150 tent en 2000W met een 1500m3 afzuiger. Ik verwacht dat ik per dag minimaal 25L verdamping kan verwachten. Op mijn oude locatie kon ik de lucht regelrecht de kamer uitblazen, maar nu gaat dat moeilijker. Wat doen de meeste hier met lucht? Ik lees vaak dat het naar een andere kamer wordt geblazen, maar hoopt de LV daar ook niet enorm op? Ik kan het eventueel ook in de badkamer blazen waar een afzuiger zit (capaciteit onbekend) en deze constant laten draaien.

 

Ben benieuwd wat mensen hier over zeggen. De kamer is zo'n 20m2 en ik ben echt bang dat dit te klein is om zo maar alle lucht in uit te blazen zonder dat het goed weg kan.

 

Groetjes,

Kaak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt een andere kamer nemen om uit te blazen en daar zet je dan een luchtontvochtiger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blaas het zelf naar buiten, maar in jouw geval zou ik voor de badkamer kiezen. Je zegt immers dat er al een afzuiger zit en vochtig is het daar toch al. Als blijkt dat het niet voldoende is kun je het altijd nog aanpassen. Luchtontvochtigers gebruiken ook behoorlijk wat stroom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb naast de afzuiger in mijn hok (1500watt), een afzuiger op de deur van de kamer waar het hok in staat. Hiermee trek ik koude buitenlucht (met een lage absolute luchtvochtigheid) de kamer in. Deze lucht wordt dan vermengt met de lucht die uit mijn hok blaast en wordt en de ruimte van mijn huis waar de mechanische ventilatie zit ingeblazen. (zou in jou geval de badkamer kunen zijn) Hier wordt de lucht dus deels gelijk naar buiten getrokken

 

Klinkt allemaal mooi in theorie, maar of het werkt moet nog blijken. Ik ben namelijk net begonnen met deze opstelling. Mocht ik toch vocht overlast krijgen, schaf ik een luchtontvochtiger aan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet in je badkamer, die huisafzuiging is niet berekend op 1500 afblaas wegwerken.

Krijg je allerlei problemen in je leefklimaat van want je blaast lucht uit de tent zo via de ventielen alle aangesloten vertrekken in.

 

Je kunt een andere kamer nemen om uit te blazen en daar zet je dan een luchtontvochtiger.

 

Is een veel betere optie dan de badkamer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet in je badkamer, die huisafzuiging is niet berekend op 1500 afblaas wegwerken.

Krijg je allerlei problemen in je leefklimaat van want je blaast lucht uit de tent zo via de ventielen alle aangesloten vertrekken in.

 

Je kunt een andere kamer nemen om uit te blazen en daar zet je dan een luchtontvochtiger.

 

Is een veel betere optie dan de badkamer.

 

en als hij zijn badkamerraam op een kier houdt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

2000w en n 1500 kuub box die de hele dag volgas staat te loeien... n kiertje is dan echt niet genoeg.

Ik voorzie vochtproblemen, zeiknat beslagen ramen en dat soort ellende..

Flinke luchtontvochtiger ga je echt wel nodig hebben als je niet direct naar buiten kan met je lucht

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je geen schoorsteen of dak waar je een pijp op kan plaatsen? Mechanische afzuiging niet aan beginnen. Dan blaas je het bij je buren naar binnen (als je in een verzamelgebouw woont) en die gaan zich afvragen waar die lucht vandaan komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de lucht wordt hier natuurlijk niet de mechanische ventilatie ingeperst maar de ventilatie zuigt een deel van de lucht op voordat het verder het huis in stroomt. het is dus niet de oplossing maar het moet hopelijk wel helpen naast de ketel die daar voor warme drogere lucht zorgt. mocht ik dan een ontvochtiger nodig hebben zal het iig schelen in de benodigde capaciteit

 

hij is overigens ook niet gedeeld met de buren en de lucht is daar bovendien al door de koolstoffilter heen natuurlijk, dus geurloos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wieweet werkt t.. het gaat tenslotte maar om n kleine 1000 liter water per maand dat je extra je huis inblaast.

Wel lekker als je gewend bent om te leven in n tropisch regenwoud, maar anders zou ik toch wat beters bedenken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

1000 lijkt me wat overdreven. ik dacht zelf eerder aan een 3e daarvan op het hoogtepunt. en daarnaast trek ik dus ook koude vochtarme lucht van buiten naar binnen

 

En nogmaals, als het niet werkt komt er een ontvochtiger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Al t water dat je de tent ingooit komt er ook weer uit.. en met 2000w boven je planten is 25+ liter per dag zeker niet onrealistisch, wat de TS ook al aangeeft.

 

Onder 2000w ga je t echt niet redden met 330l/maand op 4,5m2, dat zou op 10 liter per dag uitkomen.

Dat vreet 1 600 watt tentje al op met 10-16plantjes erin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb 1500 watt hangen op 3m2. Kaak had het over 2000 :)

 

Ik heb onder een 600 watter nooit meer dan gemiddeld 6 liter per dag gegeven aan max 12 planten. Ik heb begrepen dat minder planten onder het zelfde oppervlak minder verdampen en heb er straks 5 onder 1500 Watt

Share this post


Link to post
Share on other sites

O wacht ff je hebt Kaak zn topic gekaapt.. dat had ik ff gemist.

Ik ging uit van 4,5m2 met n plantje of 50 oid.

 

16 planten in n 120x120 onder 600w zopen bij mij dik 300 liter in n maandje.

Kiepte elke dag n 10l emmer de lekbak in, dag erop alles weer zo licht als n veertje.

Op 11 liter potten zopen de PP's zo hard dat ik soms 2x per dag n emmer gaf.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gekaapt??

 

kaak vroeg naar hoe andere mensen met hun ventilatie om gingen, dus heb dat uitgelegd. vervolgens heeft patrick034 het over mechanische ventilatie wat bij mijn uitleg vandaan kwam.

 

Eerst even goed lezen voordat je dingen gaat roepen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mechanische afzuiging niet aan beginnen. Dan blaas je het bij je buren naar binnen

 

Nog nooit zo'n onzin gehoord.....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mechanische afzuiging niet aan beginnen. Dan blaas je het bij je buren naar binnen

 

Nog nooit zo'n onzin gehoord.....

 

Onzin? Ik woon ook in een dergelijk pad en als er hier een bewoner besluit om zn keuken te verbouwen en er een afzuigkap ophangt dan stinkt het hele pand naar patat! Zo'n afzuigsysteem is berekend op een bepaalde capaciteit, als je daar lucht geforceerd in gaat pompen dan loop je het risico dat je overdruk in je afvoer genereert ipv onderdruk. Je kan dit onzin vinden, prima, dan moet je het gewoon wel doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

lijkt me alleen wat stug dat een keukenafzuiger overdruk kan creeren in een dergelijk groot systeem

Edited by green pride

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor de woningen die er boven of onder zitten wel. Ga jij het risico lopen dat er toch herkenbare geurtjes bij de buren binnen komen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor de woningen die er boven of onder zitten wel. Ga jij het risico lopen dat er toch herkenbare geurtjes bij de buren binnen komen?

 

Iedere woning heeft zijn eigen afzuiging en een eigen kanaal naar buiten, meestal door het dak naar buiten. Staat gewoon in het bouwbesluit, dus verplicht. Heeft met de brandveiligheid te maken, daarom mag je er ook geen afzuigkap op aansluiten.....

Dus komt het niet bij je buren naar binnen via de afzuiging!!

Edited by vakman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben het eens met alles wat eigenlijk al gezegd is. Je kunt inderdaad niet jouw afzuigsysteem rechtstreeks op een mechanische ventilatie aansluiten. Door jouw eigen motortje creeer je een overdruk in het circuit van de luchtafvoer waardoor het ook in andere ruimtes, (en in het geval van een gezamenlijke mechanisch ventilatiesysteem ook bij andere mensen) naar binnen wordt geperst. In principe zou je het wel eerst in een andere kamer kunnen blazen, maar zoals eerder gezegd komt daar nogal wat vochtigheid bij kijken met jouw setup, goede kans op vochtplekken op den duur dus, en beslagen ramen e.d. Een badkamer is over het algemeen klein, en zo'n badkamerventilator zit meestal rond de 200 m3/uur, en bij mechanische ventilatie nog veel lager, dan zou het raam echt constant op een flinke kier moeten. Ook badkamers zijn niet gemaakt om 24/7 vochtig te blijven.

Als het echt niet naar buiten kan gok ik dat je niet ontkomt aan een goede ontvochtiger.

 

@vakman, in een flat ook?

Edited by joolzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onderstaand verhaal is van toepassing op een flat:

 

meestal deel je met meerdere WOONLAGEN een gezamenlijke luchtschacht, waarop 1 centrale motor op het dak de lucht voor ALLE aangesloten woonlagen afzuigt. Er is dus sprake van een hoofdkanaal waarop iedereen middels zijn eigen mechanische ventilatie op afzuigt. Hoewel uiteraard afhankelijk van de woning, zuigt een mechanische ventilatie op zijn hoogste stand zo'n 300-400 m³ af. (zie specs van je eigen ventilatie, simpel te googlen)

 

Middels logisch redeneren zou je zeggen dat de capaciteit van de centrale motor op het dak ten minste (minimaal) het aantal woonlagen x maximale afzuiging per woning moet afzuigen op ieder gegeven moment. In de praktijk zal lang niet iedereen altijd de max stand aan hebben en zal de centrale motor ook wel met ruime marge berekend zijn. (zeker weten is het dak op gaan en type motor googlen).

 

Derhalve acht ik de kans, dat jij als enkele woning ZOVEEL lucht in die centrale schacht weet te pompen, dat de mechanische ventilatie van andere woningen niet eens hun lucht erin geperst krijgt en er zelfs sprake is van terugslag van lucht, zeer minimaal.

 

Je eigen huisklimaat zal natuurlijk wel nadelige gevolgen ondervinden omdat er weinig speling overblijft om nog lucht uit je eigen woning te verversen, dus vaker ramen open zetten etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In zo'n geval heeft ook ieder kanaal een brandwerende terugslagklep ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

In ons pand is er een gezamelijke (niet per woning instelbare) mechanische afzuiging. Iedereen kan roepen dat het niet zo is, maar in dit pand is redelijk geexperimenteerd met alternatieve technieken (niet allen even succesvol mag ik wel zeggen). Wat Pindarots zegt klopt dus deels. De afzuigcapaciteit is berekend op het totaal aantal m3 van alle woningen. Per woning moet er een bepaalde onderdruk zijn om de lucht 'fris' te houden. Er is dus sprake van een redelijk delicaat ecosysteem wat makkelijk verstoord raakt als je er zelf lucht in gaat blazen, zijnde middels een afzuigkap, of andere ventilatiesystemen.

Ik wil dus niet zeggen dat het overal zo is, ik spreek enkel over de situatie in ons pand. Het is echter zeer zeker mogelijk dat andere afzuigsystemen op een vergelijkbare manier werken. Wat ik probeer te zeggen is, pas op met het geforceerd inbrengen van extra lucht in een gezamelijk afzuigsysteem. Voor je het weet veroorzaak je meer problemen dan je op kan lossen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...