Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Xaim

Variac Vs Cli-Mate

Recommended Posts

Ik heb op het moment een nieuwe buisventilator (Gtools 2-standen 160 800-400m3)

 

Door het geheel af te stellen wil ik hem met de lamp uit zo zacht mogelijk laten draaien en als de lamp aan staat op de juiste stand.

 

Klinkt inprincipe niet gek. Laat ik nou net iets meer willen proberen dan andere mensen :)

 

Het volgende luxe probleem heb ik.

 

Als ik de buisventilator aansluit op de cli-mate, gaat hij pas uit zichzelf draaien op 18hz. Hartstikke leuk, 800m3/50Hz= 16m3 per 1hz. Dus zou de buisventilator 16m3 x 18hz = 288m3 verplaatsen.

 

Nu kon ik met de variac terug tot 40V en kon die nog zelf opstarten.

Dat zou dus zijn 800m3 / 230V = 3,48m3 per 1V dus 40Vx3,48m3 =139,2m3

 

Hoe kan het zijn dat ik met de variac de ventilator verder terug kan dimmen dan de Cli-mate?

 

Nu is de cli-mate natuurlijk veel handiger omdat deze de temperatuur bij houdt en het perfecte klimaat regelt. Maar sta er versteld van dat zo'n dure klimaat regelaar minder goed werkt dan een Variac.

 

Nu hoop ik dat iemand mij dit kan uitleggen.

Ik heb het vermoeden dat het met Ampères te maken heeft :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ff een vraagje als je buisventilator pas op 18hz begint te draaien. Dan is het niet 16x18hz maar 16x1hz toch ? Dus vanaf de 18hz moet je tellen als een 1hz omdat ie dan pas werkelijk begint te draaien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook een frequentieregelaar van van cli-mate. als ik mijn 500m2 torin slakkenhuis hierop aansluit begint die ook pas vanaf 18hz te draaien. Als ik mijn isomax 2310 buisvenilator er op aansluit kan ik hem wel gewoon tot 5hz terugdimmen. Vond dit ook al erg raar

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ versacepot:

 

Dat zou niet kloppen, dan zou die op 18hz 16m3 draaien en zo voelt dat zeker niet.

 

En op 40V loopt het de helft minder, dus de theorie klopt niet (althans in mijn beleving)

 

@Cannarie:

 

Ik heb dus precies het zelfde, vroeg me af waar aan dat zou liggen, want naar mijn idee doen ze precies het zelfde. Alleen de variac dimt het Voltage en de Cli-mate de hz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jongens... jullie zitten te goochelen met cijfers op n manier die niet echt overeenkomt met de werkelijkheid.

 

Toerentallen en hertz kan je niet 1 op 1 omrekenen in luchtverplaatsing.. daar zijn veel meer factoren van invloed.

Voorbeeldje: Bij lage toerentallen verplaatsen je afzuigers naar verhouding veel minder lucht, door de tegendruk, aanzuigweerstand en t terugstromen van lucht om de fanblades heen.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

KLIK

 

Onderin de openingspost van Whazzup staat uitgelegd wat het verschil nu maakt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor de duidelijkheid, ik heb dus niet verschillend reslutaat bij 2 verschillende regelaars, maar verschillend resultaat met de zelfde regelaar bij 2 verschillnde afzuigers.

 

Ik ben verder een absolute leek wat betreft elektra dus ik zou echt niet weten waarom het doet wat het doet. ik zou even contact opnemenmet de fabrikant als ik jou was, die kunnen je vast meer vertellen.

 

ik heb de climate hoofdzakelijk aangeschaft voor mijn isomax dus voor mij vormt het ook niet zo'n probleem. hierbij loopt hij als een zonnetje en kan mijn klimaat veel stabieler houden dan ik met een niet geautomatiseerde variac zou kunnen. was het overigens niet ook een voordeel van een frequentierelaar tov een variac dat hij efficienter is met energie? moet hij het wel gewoon goed doen natuurlijk :)

 

Jongens... jullie zitten te goochelen met cijfers op n manier die niet echt overeenkomt met de werkelijkheid.

 

Toerentallen en hertz kan je niet 1 op 1 omrekenen in luchtverplaatsing.. daar zijn veel meer factoren van invloed.

Voorbeeldje: Bij lage toerentallen verplaatsen je afzuigers naar verhouding veel minder lucht, door de tegendruk, aanzuigweerstand en t terugstromen van lucht om de fanblades heen.

 

maar sommige afzuigers beginnen dus pas te werken vanaf 18hz. dat is niet het zelfde als minder efficient zijn bij lage toeren

Share this post


Link to post
Share on other sites

KLIK

 

Onderin de openingspost van Whazzup staat uitgelegd wat het verschil nu maakt.

 

deze had ik al uitvoerig gelezen en had daar de keuze van mijn frequentieregelaar op gemaakt, maar geeft ook geen antwoord op deze vraag

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net wat cannarie zegt, het geeft geen antwoord op mijn vraag.

 

Ik weet dat er veeeeel meer factoren meespelen en dat je niet zo'n simpele berekening er op los kan laten.

 

Dat heb ik ook al allemaal gelezen in het forum van wazzuup, alleen mijn vraag is:

 

Waarom kan ik met de Variac op 40V wel de buisventilator opstarten en met 40V (omgerekend) van de Cli-mate niet?

 

Want met de cli-mate werkt het opstarten pas op 82,8V.

 

Waar ligt dit aan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zal aan de electronica in die fan liggen of op zijn minst op de manier waarop die motor werkt. Ik heb ook wel video's gezien dat met de frequentiecontroller de fan heel langzaam draaide op een paar Herz. Het kan dus wel.

 

Het is natuurlijk ook eigenlijk wel heel iets anders of je de golflengte langer maakt of dat je de golven wat vlakker maakt.

 

Sowieso heb ik altijd begrepen dat je een fan niet op al te laag toerental moet laten draaien. Die dingen moeten zichzelf ook koelen.

 

Al is 18Hz is inderdaad al 36% (18Hz/50Hz) en dat is wel erg hoog. 40V/230V = 17% klinkt een stuk realistischer.

 

Ik heb van die fans die met een potmeter of PWM signaal te dimmen zijn en die kunnen ook vrij langzaam draaien. Vanaf 4% tot 8%. Die dingen reageren alleen wel weer vrij slecht op een Variac. Zal te maken hebben met de AC naar DC omzetting in de fan zelf.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zal aan de electronica in die fan liggen of op zijn minst op de manier waarop die motor werkt. Ik heb ook wel video's gezien dat met de frequentiecontroller de fan heel langzaam draaide op een paar Herz. Het kan dus wel.

 

Het is natuurlijk ook eigenlijk wel heel iets anders of je de golflengte langer maakt of dat je de golven wat vlakker maakt.

 

Sowieso heb ik altijd begrepen dat je een fan niet op al te laag toerental moet laten draaien. Die dingen moeten zichzelf ook koelen.

 

Al is 18Hz is inderdaad al 36% (18Hz/50Hz) en dat is wel erg hoog. 40V/230V = 17% klinkt een stuk realistischer.

 

Ik heb van die fans die met een potmeter of PWM signaal te dimmen zijn en die kunnen ook vrij langzaam draaien. Vanaf 4% tot 8%. Die dingen reageren alleen wel weer vrij slecht op een Variac. Zal te maken hebben met de AC naar DC omzetting in de fan zelf.

 

Ja dat denk ik ook, alleen had gehoopt dat iemand mij dit wat meer in detail kon uitleggen, maar denk dat ik pech heb :P

 

Ik vind 36% eigenlijk wel net iets te, had inderdaad ook het liefst 4 a 8 % willen draaien met de lamp uit. Maar dat lijkt dus niet te gaan en was benieuwd waarom.

 

Maar heb Cli-mate zelf al gemaild, hopelijk kunnen hun mij dit in detail uitleggen. Ik kom hier nog op terug :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uit whazzups stickie:

Ruck heeft om die reden ook een ventilator geïntroduceerd met ingebouwde controller. Er kwamen veel doorgebrande motoren binnen door slechte, goedkope fancontrollers.

 

Zou dat bij de 2 standen van Gtools anders zijn of zou daar ook een controller inzitten?

En hoe reageert dat met een voltage (variac) of een frequentie dimmert zoals die Climate?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat had ik ook gelezen, maar valt de Cli-mate frequentieregelaar 3A (€250) onder goedkoop? Ik dacht dat dit juist een goede investering zou zijn voor dit doel.

 

Hier zit geen controler in (zo ver ik weet) ze zijn wel te koop met een regelaar, maar ik heb voor een losse gekozen om beter te kunnen regelen, maar dat valt dus tegen...:)

 

Maar wat nou het opstart verschil maakt weet ik nog niet.

 

Ik weet wel dan een trafo (Variac) minder efficiënt is, en dus zal dan nog steeds een grotere stroom hebben en dat hierdoor de motor gaat draaien.

 

Met de hz verlagen loopt er ook minder stroom en wordt het dus ook minder warm, dus voorkomt waarschijnlijk het door branden van de motor en dus ook het opstarten dan de motor.

 

Maar ik zoek eigenlijk iemand die dit kan bevestigen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm neee klopt maar ten dele...

 

Ff in jip/janneke taal: variac verlaagt (of verhoogt) t voltage, zonder de frequentie te veranderen.

Dus je geeft 50 minder harde duwtjes per seconde zeg maar.

Frequentiecontroller verandert de hz, dus t aantal duwtjes dat je geeft per seconde, MAAR ZE BLIJVEN WEL HARD, omdat t voltage wel hoog blijft.

 

En dat is een heel groot verschil.. ene motor reageert veel beter op veranderingen in voltage of frequentie als n andere.

Het is net hoe de motor en aangebouwde electronica zijn ontworpen.

Veel electromotoren met aangebouwde elco's houden niet van te lage frequenties, zeker met opstarten vanuit stilstand zal n motor op frequentiecontroller nog best veel kabaal kunnen maken.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit heb ik gevonden op een website:

 

Wanneer bij het verlagen van de frequentie de spanning gelijk blijft, zal er door de motor een steeds hogere stroom lopen tot oneindig bij 0 Hz. Aangezien dit niet de bedoeling is wordt de spanning in een frequentieregelaar evenredig met de uitgangsfrequentie geregeld, dit wordt de V/Hz. verhouding genoemd.

 

BRON: https://www.indumex.nl/techniek/motoren-en-regelaars/

 

Dat zou betekenen dat het niet klopt wat je hier boven zegt. Want de Voltage zou mee dalen en dat verklaart dan waarschijnlijk ook dat deze niet opstart op een lage frequentie. Of heb ik het nu gigantisch fout...hahaha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vraag me ook af hoe de sinusgolf er uitziet na zon apparaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dus ook, heb helaas niet de middelen om dit uit te zoeken. Had gehoopt dat iemand in detail uit kon leggen waarom er zo'n verschil in zit en waarom dit per buisventilator zo veel verschilt en waar dan op te letten met de aanschaf.

 

Voor mij maakt het niet zo veel meer uit, maar hoop zo ook andere mensen te helpen met hun keuze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2010 was een heel ander tijdperk qua controller prijzen en beschikbaarheid.

 

Niet de controller waarmee je de fan aanstuurt maar wat er in de fan zelf zit geeft een verschil.

 

2 standen fan dus een regelding in de fan beïnvloedt het gedrag ipv dat je via de controller vrij bent in aansturen zoals bij een 1 stand en dat is 100%, fan.

 

Wil je testen en meten, hang er dan zo'n fan aan ipv die 2 standen waarmee je nu bezig bent.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

2010 was een heel ander tijdperk qua controller prijzen en beschikbaarheid.

 

Niet de controller waarmee je de fan aanstuurt maar wat er in de fan zelf zit geeft een verschil.

 

2 standen fan dus een regelding in de fan beïnvloedt het gedrag ipv dat je via de controller vrij bent in aansturen zoals bij een 1 stand en dat is 100%, fan.

 

Wil je testen en meten, hang er dan zo'n fan aan ipv die 2 standen waarmee je nu bezig bent.

 

Als de schakelaar op de max stand staat is er toch niks anders aan de buisventilator dan 1 zonder schakelaar. De schakelaar heeft 3 standen 1 is uit 2 is op 50% draaien en 3 is op 100% draaien. Als die dus op 100% staat is die niet anders dan 1 die altijd op de max stand draait lijkt mij. Pas als ik de 400m3 (50%) instel zou die anders reageren, en dat doet die.

 

Als die namelijk op 400m3 staat ingesteld heeft die pas de power op 25Hz om te gaan draaien, dus de weerstand wordt groter door die knop. Logisch ook wat die knop voor 400m3 moet minder stroom doorlaten, anders draait die te hard.

 

Althans zo zie ik het, maar ik kan het natuurlijk ook fout hebben. Door te kijken en proberen en lezen kom ik steeds iets verder :D

 

en ben natuurlijk hartstikke blij met iedereen die er een idee en/of theorie over heeft :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor de duidelijkheid, ik heb dus niet verschillend reslutaat bij 2 verschillende regelaars, maar verschillend resultaat met de zelfde regelaar bij 2 verschillnde afzuigers.

 

Ik ben verder een absolute leek wat betreft elektra dus ik zou echt niet weten waarom het doet wat het doet. ik zou even contact opnemenmet de fabrikant als ik jou was, die kunnen je vast meer vertellen.

 

ik heb de climate hoofdzakelijk aangeschaft voor mijn isomax dus voor mij vormt het ook niet zo'n probleem. hierbij loopt hij als een zonnetje en kan mijn klimaat veel stabieler houden dan ik met een niet geautomatiseerde variac zou kunnen. was het overigens niet ook een voordeel van een frequentierelaar tov een variac dat hij efficienter is met energie? moet hij het wel gewoon goed doen natuurlijk :)

 

Jongens... jullie zitten te goochelen met cijfers op n manier die niet echt overeenkomt met de werkelijkheid.

 

Toerentallen en hertz kan je niet 1 op 1 omrekenen in luchtverplaatsing.. daar zijn veel meer factoren van invloed.

Voorbeeldje: Bij lage toerentallen verplaatsen je afzuigers naar verhouding veel minder lucht, door de tegendruk, aanzuigweerstand en t terugstromen van lucht om de fanblades heen.

 

maar sommige afzuigers beginnen dus pas te werken vanaf 18hz. dat is niet het zelfde als minder efficient zijn bij lage toeren

 

Xiam, welke Cli-mate controller heb je als ik vragen mag? Deze: https://www.growspot.nl/a-44927902/cli-mate/cli-mate-frequentie-controller/

Ik heb namelijk ook een Isomax en denk erover om deze aan te aanschaffen. Zeker nu jij zegt dat 't als een zonnetje loopt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@MrGDK,

 

Klopt, ik heb de 3Ampère variant. Ik ben er zeker tevreden over alleen je moet rekening houden dat je misschien niet tot 5hz kan terug schroeven.

 

Maar dat kan bij de Isomax misschien anders zijn. Bij mijn Gtools buisventilator kom ik niet onder de 18hz met de knop op 800m3.

 

Welke Isomax heb je?

 

Als je er 1 aanschaft, zou je voor mij dan iets willen testen?

 

Op welk minimum aantal hz die op kan starten vanuit stilstand?

 

Daar ben ik namelijk wel nieuwsgierig naar.

 

Ik heb namelijk ook een 700m3 softbox en die start pas op bij 20hz.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een cli mate frequentie regelaar en misschien waren mijn verwachtingen te hoog, maar hoor nog steeds een brom. zeker als ik de hz omgoog gooi

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

@MrGDK,

 

Klopt, ik heb de 3Ampère variant. Ik ben er zeker tevreden over alleen je moet rekening houden dat je misschien niet tot 5hz kan terug schroeven.

 

Maar dat kan bij de Isomax misschien anders zijn. Bij mijn Gtools buisventilator kom ik niet onder de 18hz met de knop op 800m3.

 

Welke Isomax heb je?

 

Als je er 1 aanschaft, zou je voor mij dan iets willen testen?

 

Op welk minimum aantal hz die op kan starten vanuit stilstand?

 

Daar ben ik namelijk wel nieuwsgierig naar.

 

Ik heb namelijk ook een 700m3 softbox en die start pas op bij 20hz.

 

@Xiasm; Ik heb de Isomax Grootte: 250 Ø 1480m3 0,7AMP

Ik heb nu die goedkope fan controller van Cli-mate maar die geeft een brom.

 

Ik heb een cli mate frequentie regelaar en misschien waren mijn verwachtingen te hoog, maar hoor nog steeds een brom. zeker als ik de hz omgoog gooi

 

Wat voor een afzuiger heb je dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een cli mate frequentie regelaar en misschien waren mijn verwachtingen te hoog, maar hoor nog steeds een brom. zeker als ik de hz omgoog gooi

 

Welke afzuiger heb je? Want ik heb hier dus totaal geen last van.

 

Ik heb net Gtools gemaild om te vragen of ik de Gtools überhaupt wel terug mag dimmen met een frequentieregelaar.

 

Want met een trafo (Variac) werkt die wel beter op, want dan kan ik hem een stuk zachter laten draaien.

 

@MrGDK,

 

Klopt, ik heb de 3Ampère variant. Ik ben er zeker tevreden over alleen je moet rekening houden dat je misschien niet tot 5hz kan terug schroeven.

 

Maar dat kan bij de Isomax misschien anders zijn. Bij mijn Gtools buisventilator kom ik niet onder de 18hz met de knop op 800m3.

 

Welke Isomax heb je?

 

Als je er 1 aanschaft, zou je voor mij dan iets willen testen?

 

Op welk minimum aantal hz die op kan starten vanuit stilstand?

 

Daar ben ik namelijk wel nieuwsgierig naar.

 

Ik heb namelijk ook een 700m3 softbox en die start pas op bij 20hz.

 

@Xiasm; Ik heb de Isomax Grootte: 250 Ø 1480m3 0,7AMP

 

Ik heb gelezen dat Cannarie die Isomax 2310 wel op 5hz krijgt dus dat zou dan perfect moeten werken in mijn beleving. In iedergeval veel beter dan mijn setup:p

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een cli mate frequentie regelaar en misschien waren mijn verwachtingen te hoog, maar hoor nog steeds een brom. zeker als ik de hz omgoog gooi

 

Welke afzuiger heb je? Want ik heb hier dus totaal geen last van.

 

Ik heb net Gtools gemaild om te vragen of ik de Gtools überhaupt wel terug mag dimmen met een frequentieregelaar.

 

Want met een trafo (Variac) werkt die wel beter op, want dan kan ik hem een stuk zachter laten draaien.

 

@MrGDK,

 

Klopt, ik heb de 3Ampère variant. Ik ben er zeker tevreden over alleen je moet rekening houden dat je misschien niet tot 5hz kan terug schroeven.

 

Maar dat kan bij de Isomax misschien anders zijn. Bij mijn Gtools buisventilator kom ik niet onder de 18hz met de knop op 800m3.

 

Welke Isomax heb je?

 

Als je er 1 aanschaft, zou je voor mij dan iets willen testen?

 

Op welk minimum aantal hz die op kan starten vanuit stilstand?

 

Daar ben ik namelijk wel nieuwsgierig naar.

 

Ik heb namelijk ook een 700m3 softbox en die start pas op bij 20hz.

 

@Xiasm; Ik heb de Isomax Grootte: 250 Ø 1480m3 0,7AMP

 

Ik heb gelezen dat Cannarie die Isomax 2310 wel op 5hz krijgt dus dat zou dan perfect moeten werken in mijn beleving. In iedergeval veel beter dan mijn setup:p

 

maar een 2310 is geen 1480... :innocent: wellicht dat daar verschil inzit?

 

Ik heb ook een frequentieregelaar van van cli-mate. als ik mijn 500m2 torin slakkenhuis hierop aansluit begint die ook pas vanaf 18hz te draaien. Als ik mijn isomax 2310 buisvenilator er op aansluit kan ik hem wel gewoon tot 5hz terugdimmen. Vond dit ook al erg raar

 

En je krijgt geen brom bij die isomax met de cli-mate frequentieregelaar?

Ik heb een isomax 1480, wellicht dat dat ook uitmaakt??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...