Ga naar inhoud

Variac Vs Cli-Mate

72 replies to this topic

#61 supernoob

V.I.P.

• Full member
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 2562 Posts:

Gepost 18 november 2017 - 12:30

5 standen met thermostaat.

#62 supernoob

V.I.P.

• Full member
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 2562 Posts:

Gepost 18 november 2017 - 13:05

Ik had een variac voor mn sms hybrid. beide volt regelaars. maar met 5 standen moet je altijd maar net geluk hebben dat een standje 3 of 4 precies goed is. top controller enkel had een lemmens kistje van 3250 m3 waarbij een enorm verschil zat tussen standje 2 en 3. en 4 was veelte hard. met variac ervoor kan je tussen de standen in gaan zitten (y)

#63 dilago

dialog

• Full member
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 9426 Posts:

Gepost 18 november 2017 - 15:06

Ik gebruik alleen maar variac voltregelaars die bevallen mij goed en je hoort ze niet.
Het berouwt mij niet, hoewel het mij berouwd heeft.

#64 cannarie

Hang hier wat rond lid

• Members
  • Pip
  • 83 Posts:

Gepost 18 november 2017 - 15:48

nog even terugkomend op waarom sommige ventilatoren niet werken onder x hz. ik heb de handleiding van de climate er even bijgepakt en daar staat dat je eerst vast moet stellen wat de minimale hz is van de ventilator (wanneer hij dus begint te bewegen) en dat je daar absoluut niet onder moet gaan zitten

#65 Xaim

Kind aan huis lid

• Members
  • Pip Pip
  • 102 Posts:

Gepost 19 november 2017 - 10:10

View Postcannarie, on 18 november 2017 - 15:48 , said:

nog even terugkomend op waarom sommige ventilatoren niet werken onder x hz. ik heb de handleiding van de climate er even bijgepakt en daar staat dat je eerst vast moet stellen wat de minimale hz is van de ventilator (wanneer hij dus begint te bewegen) en dat je daar absoluut niet onder moet gaan zitten

Dat zou ongetwijfeld met de veiligheid te maken hebben. Anders zou het door kunnen branden met alle gevolgen van dien. :(

#66 Boefje030

Modder eter

• Full member
  • 6155 Posts:

Gepost 19 november 2017 - 10:40

Bekijk Post supernoob, op 18 november 2017 - 12:30 , zei:

Hij bedoelde variac met thermostaat.

5 standen is kut
Meneer kweekniet

#67 scirocco

Unrankable Forum Junkie

• Full member
  • 3090 Posts:

Gepost 19 november 2017 - 10:54

Dat is wel redelijk logisch... als n apparaat voor 230v 50hz bedoeld is en je gaat er wat anders instoppen loop je altijd t risico dat er ongewenste effecten optreden.
Zeker als je met frequentiecontrollers aan de gang gaat wordt t echt eng, veel electronica houd niet van knoeien daarmee.

Mogelijke bijeffecten: extra warmteontwikkeling in de (te langzaam draaiende) motoren, geluiden, niet of slecht opstarten, exploderende condensators enzovoort.

#68 supernoob

V.I.P.

• Full member
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 2562 Posts:

Gepost 19 november 2017 - 11:03

View PostBoefje030, on 19 november 2017 - 10:40 , said:

View Postsupernoob, on 18 november 2017 - 12:30 , said:

5 standen is kut

ligt eraan. 5 standen met thermostaat is beter dan een variac alleen. daarbij, ik pas liever niet mn afzuig aan op mn licht maar mn licht op mn afzuig.

#69 cannarie

Hang hier wat rond lid

• Members
  • Pip
  • 83 Posts:

Gepost 19 november 2017 - 13:35

Bekijk Post scirocco, op 19 november 2017 - 10:54 , zei:

Dat is wel redelijk logisch... als n apparaat voor 230v 50hz bedoeld is en je gaat er wat anders instoppen loop je altijd t risico dat er ongewenste effecten optreden.
Zeker als je met frequentiecontrollers aan de gang gaat wordt t echt eng, veel electronica houd niet van knoeien daarmee.

Mogelijke bijeffecten: extra warmteontwikkeling in de (te langzaam draaiende) motoren, geluiden, niet of slecht opstarten, exploderende condensators enzovoort.

zijn er ook andere manieren dan om er wat anders dan 50hz in te stoppen dan met een frequentiecontroller aan de gang te gaan?

Maar jij zegt dus dat het per definitie gevaarlijk is om je afzuiger op een frequentiecontroller aan te sluiten? Zijn er ook verhalen bekend dat dit fout is gegaan?

Volgens de welbekende sticky van whazzup is het de ideale manier

#70 scirocco

Unrankable Forum Junkie

• Full member
  • 3090 Posts:

Gepost 19 november 2017 - 14:23

Frequentiecontrollers zijn niet per definitie gevaarlijk, zolang je er maar apparatuur op aansluit die daar geschikt voor is. (Zie handleiding of vraag leverancier bij twijfel)
En blijf liefst wel enigszins in de buurt van de 50hz, als je daar heel ver naast gaat zitten kan je beter t voltage verlagen, dat voorkomt n hoop extra warmteontwikkeling in de aangesloten apparatuur.

Voltage verlagen is meestal n veiligere keuze.
(Variac of 5-standen trafo al dan niet temperatuurgeregeld)

Inweze is t nooit verstandig om extreme aanpassingen te doen aan voltage of frequentie, dan kan je beter gewoon gelijk goed passende apparatuur kopen die doet wat je wilt op n normale/veilige manier ipv met veel levensgevaarlijk kunst-en vliegwerk iets proberen te forceren wat eigenlijk niet kan.

#71 cannarie

Hang hier wat rond lid

• Members
  • Pip
  • 83 Posts:

Gepost 19 november 2017 - 15:48

ok

je zou toch verwachten dat ze daar dan nadrukkelijk voor moeten waarschuwen in de handleiding van de regelaar

#72 Wietefras

Unrankable Forum Junkie

• Full member
  • 4506 Posts:

Gepost 19 november 2017 - 16:08

Een frequentie regelaar is niet onveiliger dan een voltage regelaar. Beide zijn veiliger/beter dan een dimmer die werkt met fase af- of aansnjiding.

#73 Boefje030

Modder eter

• Full member
  • 6155 Posts:

Gepost 19 november 2017 - 18:42

View Postsupernoob, on 19 november 2017 - 11:03 , said:

View PostBoefje030, on 19 november 2017 - 10:40 , said:

View Postsupernoob, on 18 november 2017 - 12:30 , said:

5 standen is kut

ligt eraan. 5 standen met thermostaat is beter dan een variac alleen. daarbij, ik pas liever niet mn afzuig aan op mn licht maar mn licht op mn afzuig.

Heb allerlei soorten en maten gehad. Gelukkig tegenwoordig niet meer nodig.
Meneer kweekniet