Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Freek_kweek

Welke Pomp Voor Topspin

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik zit eraan te denken om 6 planten op coco te gaan kweken en daarbij wil ik een topspin gaan gebruiken (2 slangetjes in 1 pot). Alleen nu is mijn vraag hoe 'groot' moet mijn pomp zijn om 2x per dag een voedingsbeurt te kunnen geven zonder dat ik teveel water geef.. ik ben van plan om de beurten met een tijdschakelaar in te stellen, alleen ben ik bang dat als ik een te grote pomp neem ik na een minuut al teveel water heb gegeven. Moet ik echt kijken voor een pomp die maar een paar liter per uur pompt of maakt het niet uit hoe groot de pomp is omdat de topspin genoeg tegendruk geeft? Of is dit met andere tools op te lossen?

 

Groetjes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij kwam er pas water uit de TopSpin toen ik deze jongen eraan hing.

Het leek zo mooi nadat ik er niet uit kwam met losse sproeiers en ringleiding.

 

Ik heb een aantal recirc pompen en die trokken het allemaal niet.

Te weinig 'opvoer hoogte' om genoeg druk op te bouwen en het water door de slang en TopSpin heen te krijgen.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een 12volt pompje of 2 van 12volt met een pwm controller, kan je de snelheid van het pompen mee instellen en dus ook de hoeveelheid water. Heb je alleen een 12 volt adaptertje nodig van 1A.

 

Pomp

 

https://opencircuit.nl/Product/11646/12V-Waterpomp-180LH-met-beugel

 

 

Controller

 

https://opencircuit.nl/Product/11609/PWM-controller-6V-28V-3A

 

 

230 volt pompen zijn leuk, totdat je de snelheid wilt regelen.

 

Alleen nog een 12 volt adapterje ergens kopen, die zet je dan op een wandcontact timer.

 

 

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

230 volt pompen zijn leuk, totdat je de snelheid wilt regelen.

 

Alleen (en dat kan waarschijnlijk ook aan mij liggen) vind ik in 12v pompen altijd uitvoeringen met maar een maximaal hoeveelheid van 1200 liter per uur.

Wel met flinke opvoerhoogtes overigens.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

1200 liter zijn aardig wat tot aan de rand gevulde potten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik zat ookal naar een 12v pomp te kijken maar is het dan niet wat lostchild zei dat de opvoerhoogtes niet gehaald worden? En ik heb liever gewoon een plug en play systeem zodat ik niet zelf hoef te kloten en met losse draden en soldeerbouten aan de gang moet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet kijken hoeveel druk (opvoerhoogte) de pomp kan leveren. Druk is voor dit soort toepassingen belangrijker dan liters. Je kan natuurlijk ook een onnodig zware dompelpomp kopen (met alle herrie van dien), maar een kleinere pomp die van nature een beetje druk opbouwt is toch een betere keuze.

 

Al neem ik aan dat als Rajatrading die set zo verkoopt dat dat wel werkt. Wellicht even checken of je het terug kan sturen mocht het toch niet goed genoeg werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1200 liter zijn aardig wat tot aan de rand gevulde potten.

 

Zeker.

 

Maar ik heb gezocht en zie dan eigenlijk alleen aquariumpompen op 12v. Ook die 40 liter per minuut doen.

 

Wat is - naast dat je dus met een pwm controller de snelheid kunt regelen - nog meer een voordeel van een 12v pomp?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een link geplaatst in de eerste bericht. Nog een voordeel is dat het een stuk veiliger is dan een 230volt pomp. De belangrijkste blijft natuurlijk het gemak van de snelheid regelen zonder brom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zie ook dit topic uit de oude doos van Kees waarin welke pomp nu goed werkt in combi met, voorbij kwam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...