Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bompapunk

Meeldauw In De Laatste Weken

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik heb een KF buiten staan en die begint nu meeldauw te vormen aan 1 tak.

Sowieso moet de plant niet lang meer staan, ik zou al blij zijn mocht ze nog 2 weken verder bloeien

 

Hoe reageer ik het beste?

In de posts lees ik dat het voor behandeling te laat is. Kan ik de rest van de plant eventueel nog redden door de tak ruim weg te knippen of zijn de sporen al doorheen de plant verspreid tegen dat je duidelijk meeldauw begint te zien

of zijn er toch nog (eenvoudige) opties die de plant kunnen redden of de schimmel afremmen?

 

Bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij kun je verspreiding voorkomen door een melkoplossing te spuiten.

Hoe en wat zou je even op moeten zoeken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet je zeker dat het meeldauw is?

Geen toprot of botrytis oid?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet je zeker dat het meeldauw is?

Geen toprot of botrytis oid?

 

Zeker niet, ik ben verre van expert ;-)

 

De bloemen zelf zijn niet echt bedekt en zien er nog stevig uit, maar de eerste indruk is dat er een "mooi" wit dun tapijtje op de blaadjes komt, van binnen uit naar de punt van het blad gaand.

Een beetje alsof het blad met een dun laagje sneeuw wordt bedekt.

Dit op topjes die bij elkaar in de buurt staan, de rest van de plant is (voorlopig) nog vrijwaard.

 

Toprot heb ik reeds meermaals moeten wegknippen. Mijn ervaring is dat je het rotte wel herkend als je het ziet en voelt. (bruiner, nat pulver)

Botrytis oid had ik nog niet van gehoord, 'kzal alvast eens proberen zoeken naar afbeeldingen daarvan!

 

Bedankt voor de fb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij kun je verspreiding voorkomen door een melkoplossing te spuiten.

Hoe en wat zou je even op moeten zoeken.

 

Voor melk vind ik dat het magere melk moet zijn, maar ook lees ik tegenstanders, moeilijk om te oordelen als leek.

Citroensap heb ik ook gelezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 weken voor de oogst zou ik niks meer gebruiken, al het geinfecteerde blad eraf trekken. Je zit nu eind oktober veel zullen ze nu niet meer aandikken, daglicht is ook beperkt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 weken voor de oogst zou ik niks meer gebruiken, al het geinfecteerde blad eraf trekken. Je zit nu eind oktober veel zullen ze nu niet meer aandikken, daglicht is ook beperkt.

 

Thx,

Ik help het daglicht een beetje met 116W Led-tl's, 3.000K ;-)

maar nu beginnen de temperaturen ook parten te spelen, dus inderdaad, veel komt er niet meer bij.

 

Ik wacht gewoon zo lang mogelijk omdat het een zeer slecht jaar geweest is en ik zelfs niet voldoende heb om rond te komen tot als ik kan oogsten van een indoorkastje dat ik nog aan het bouwen ben, elke gram telt. (Gisteren al wat oude zaadjes geplant, voorlopig kan ik ze +/-10.000lumen geven (voor 1m2), naarmate de financiën binnen komen werk ik de kast meer professioneel af. Een klassieke kweeklamp wil ik niet omwille van de temperaturen, de kast is gemaakt van OSB-platen, en leds, jah, dat vergt al wat budget he)

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://m.youtube.com/watch?v=jrhokie4Azo

 

net iets gevonden op Youtube.

 

Ze spreken van 120°, nu stoom ontsmet zeker goed, maar ik denk dat ze 50°C bedoelen. Dat is de temperatuur die ook gebruikt wordt voor het ontsmetten van sanitaire leidingen, voornamelijk tegen legionella.

 

Interessant om weten dat de planten er tegen kunnen!

20 minuten ontsmetten door alles op minstens 50°C houden en klaar is kees.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb t vanochtend toegepast bij mij.

mocht het niet werken paar keer herhalen zei die.

 

120 farhenheit idd dat is 48 graden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...