Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
greentjeonatrip

Isolatiehok Bouwen Om Een Gorilla Shorty Van 120 X 60 X 173 (Voor 4 Of 5 Dames)

Recommended Posts

Goedemorgen beste mensen,

Vanaf vandaag wil ik een isolatiehokje gaan bouwen om mijn tentje...

Eerst maar eens de locatie : op de bovenste etage (tussenwoning) bevinden zich 2 kamertjes, een voor de logeer en een voor de man van de geiser en bij de laatst genoemde wil ik deze ruimte gedeeltelijk omtoveren in een 'green room' die gewoon goed geïsoleerd is. Tot nu toe heb ik dan ook het eerste en hopelijk laatste nadeel te pakken. Ik kan niet meer dan proberen dit hok zodanig af te werken als zijnde "een uitbreiding is op de logeerkamer"

Hoewel 'warm' op dit moment anders is in deze ruimte, lijkt mij deze toch het meest geschikt voor een optimale 'klimaatbeheersing met weinig financiële middelen'. Het isolatiehok moet hiervoor gaan zorgen, maar deze heeft in mijn ogen nog minstens 4 belangrijke aanvullingen :

Met een maximale diepte van circa 140 cm wil ik een extra ruimte creëren als een soort van quarantaine. Ik hoop en verwacht, met aftrek van de voor- en achterwanden en de diepte van de tent (60cm) een minimale ruimte over te houden van 60 cm over een breedte van circa 175 cm. Ik zal het ermee moeten doen, gelukkig ben ik niet de breedste..

2e puntje is dat het me hopelijk 'fijn' zal bevallen, wanneer ik met de dames aan de slag ga, dat tijdens het openstaan van het tentje geen ongewenste geuren zich verder zullen verspreiden dan alleen in het te realiseren licht- en luchtdichte isolatiehokje.

Verder hoop ik met deze isolatie enig 'geluid' verder te reduceren tot hopelijk 'nihil' .

Ook hoop ik met deze isolatie geen beroep te hoeven doen op eventueel extra heaters,ventilatoren of andere elektrische apparaten die vooral ook meer energie vragen, waardoor ik mij misschien toch moet gaan storten op het voor mij nog ingewikkelde elektra-relais-schakel en -you-name-it- verhaal. Het zou een mooie opsteker zijn wanneer ik in staat zou zijn om met minieme elektra het een en ander te verwezenlijken, ook als mogelijk definitief 'zetje' voor anderen. we gaan het meemaken...

Er is verder uitgeweken naar deze ruimte, omdat zich hier 'geaarde' stopcontacten bevinden. de vorige eigenaar had hier een oude zonnebank staan, dus ik verwacht eigenlijk ook geen zware voorschakelapparaten of een relais nodig te hebben, althans, niet met hetgeen ik hoop te bereiken.

Ik ga voor led en wel voor 1 exemplaar van de TGL-220-Plus die evenzo 220w zou verbruiken op een (nog te kopen) betrouwbare tijdschakelaar, een 24/7 áan buisventilator met thermostaat en toerenregeling : Aansluiting: 100mm / M3/h: 240 / Volt: 230 / Amp: 0,11 / Watt: 26 / Dba: 29. Dan komt er nog een clipfan in van 20w en hoop ik alleen nog maar de waterafgifte misschien elektronisch te regelen. De 1 of 2 inlaten hoop ik 'passief' te houden.

Ik ga in ieder geval proberen hier regelmatig " de bouw" te posten, voor mijzelf, om ook een beetje de vaart erin te houden en anderen, niet op de eerste plaats om ook vooral feedback te krijgen hoe ik het een en ander kan verbeteren. Doel is om uiterlijk 1 December van dit jaar te gaan starten, eerder zou mooi zijn, heeft geen haast, maar ik heb nu 2 weken vakantie, dus we gaan gewoon volle bak en zien wel. Ik heb mij gedeeltelijk verdiept in het plaatsen van foto's. Volgens mij heb ik in de gallerij een mapje aangemaakt met "isolatiehok" en deze op 'publiek' gezet. Ik weet niet of dit al zichtbaar is voor anderen en ik weet ook nog niet of ik er wel fan van ben om dit zo publiek te houden, of dat het beter is dat ik gewoon 'vriendjes' ga maken, zodat dit alleen voor de echt geïnteresseerden toegankelijk is...

 

Welnu: Zoals gezegd gaan we vandaag beginnen en het lijkt me een goed idee om eens te gaan vermelden met welke materialen ik dit eigenlijk wil gaan doen.

 

Ik was van plan om het hok te maken van :

 

* balken, geschaafd vuren 44x44mm. Dit wil ik vandaag gaan kopen en de bedoeling is om deze te verticaal (maximale hoogte circa 200 cm)te gaan plaatsen op de muren, alsook de andere zijwanden met een tussenruimte van circa 55 cm. vermoedelijk wil ik deze ook gaan gebruiken voor het vloertje en dak.

* steenwol (1200x600x50mm), zoveel als nodig is,voor de isolatie, te plaatsen tussen de balken, beetje erin duwen, moet wel lukken denk ik.

* bouwfolie had ik nog liggen voor een projectje asbestplaten weg te brengen, nog ruimschoots over en deze wil ik rondom vastnieten, nadat ik de steenwol heb aangebracht.

*gipsplaten. Met uitzondering van de muren en het vloertje, leek het mij een goed idee om het hokje, voor zowel de buiten- als binnenkant te bekleden met simpel (brandvertragende) gipsplaten van 60 cm breed (vandaar ook de balken op afstand van 55 cm ?).

Ik denk dat deze materialen niet al te duur zijn, over goede eigenschappen beschikken en we hiermee al een eind in de goede richting zullen komen, denk je niet ?

 

Dan vooralsnog zaken waar ik verwacht tegenaan te zullen lopen :

 

*De hoogte wordt nog wel een dingetje, totale hoogte ruimte is circa 209 cm, te realiseren hoogte circa 200 cm, betekent dakje dus van onderen schroeven...

*bedoeling was een 'recht' hok te maken, maar omdat ik de buisventilator buiten de tent wil hangen, gaan we ook een klein stukje verplicht schuin naar onderen

*ingang wil ik maken onder het "schuine, niet direct zichtbare afdakgedeelte". Zo blijft de zichtzijde waar je tegenaan kijkt bij binnenkomst intact,egaal.

* de muren en het plafond betitel ik eigenlijk als 'pap'. we zullen gauw genoeg merken of de balken hier prima op te bevestigen zijn. Het is ook een reden, waarom ik liever in zijn geheel van het plafond afblijf.

* Nog bekijken of we naden, kieren etc gaan afdichten met zuurvrije kit, purren of foamstrips.

*Nog bekijken van welk materiaal we de eigenlijke vloer gaan maken (met waarschijnlijk een extra laagje vijverfolie on top)...

 

Ik heb genoeg zelfspot, maar ben toch heel serieus, eigenlijk geen kweekervaring (in het verleden handlangertje mogen spelen), probeer toch altijd logisch na te denken (nadruk op probeer), blijf liever weg van elektra, maar als het moet stort ik mij er volledig op, misschien toch ook wel nodig, omdat dit onlosmakelijk verbonden is met veiligheid.

 

Hoe dan ook, dit hokje gaat er komen en wil dit graag doen...met jullie ! Doe je mee ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom een tent in een hok?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom een tent in een hok?

beste vakman. een hele simpele en doeltreffende vraag eigenlijk. Ik had de tent eigenlijk gekocht voor in de kelder. Hier zou ook geen sprake zijn van verdere isolatie.....totdat ik erachter kwam dat er na een paar 'natte dagen' gewoon water via de buitenmuur binnen sijpelde en had ik meteen een algemeen veel groter probleem erbij. Kelder ineens vochtiger, schimmel. Huisje eerder dit jaar gekocht en natuurlijk dit gebrek steengoed verborgen gehouden.

Tentje had ik inmiddels, dan maar uitgeweken naar deze ruimte. zoals zoveel zaken probeer ik mijzelf ook de vraag te stellen: waarom niet ? overbodige luxe ? geen toegevoegde waarde ?

In de kelder waren al maatregelen genomen door de eerdere eigenaar waardoor isolatie overbodig was, echter staat dit in schril contrast met de ruimte die ik hier aantref. Het dakkapelletje in deze ruimte was eigenlijk het enigste dat aan renovatie toe was en merk ik ook direct.Dit grenst bovendien meteen aan die van de buurman, die er al niet veel beter uitziet. Bovendien merk ik op dat de buurman, een muzikant,die vooral werkt vanuit thuis, bijzonder vaak aanwezig is aan de andere kant van de tussenmuur, op dezelfde etage. Ik kan op dit moment gewoon niet uitsluiten dat van stankoverlast of geluidshinder gewoon geen sprake kan zijn, althans niet hier. Ik heb hier natuurlijk ook bij lange na niet de ervaring in of mee.Tel daarbij op de redenen die ik uiteen heb gezet en misschien nog wel belangrijker, ik heb hemel en aarde moeten bewegen om het vrouwtje te overtuigen dat dit veilig zal geschieden, zonder ongenode gasten te krijgen of rare vragen.

Maar ik snap uw punt, want een 'goed hok' maakt de tent eigenlijk sowieso overbodig en andersom heb ik het tentje zo verplaatst, indien nodig. Misschien stel u wel de vraag vanuit een heel ander punt. Deciscions, decisions.....

Uw vraag heeft me in ieder geval ervan weerhouden om vanavond naar de bouwmarkt te gaan. Misschien toch maar een nachtje slapen, misschien andere meningen afwachten, of misschien gewoon gaan met die banaan (tentje alleen) en kijken hoe het zich ontwikkelt....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laat de tent achterwege zou ik zeggen. Mooi hokkie bouwen en gaan met die banaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laat de tent achterwege zou ik zeggen. Mooi hokkie bouwen en gaan met die banaan.

yip, kogel is door de kerk, gaan gewoon een hokje bouwen, kan ik ook zelf bekijken waar ik het een en ander ophang. Vond het alleen zo'n zonde van de tent en de lamp die ik erop had aangeschaft. er kwam me toch een bak licht uit met een footprint van 60 x 120 en de tent maakte in ieder geval ook wel indruk van de binnenkant. nou ja, is dit topic in ieder geval niet voor niets en wordt de gorilla misschien omgedoopt tot voorgroei....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voorgroei en droogtent ;)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd je kan maar een goeie droogtent hebben, Extra flens op je hokje maken. Dan kan je die met een slang aansluiten op je tentje. Kun je drogen met de zelfde filter als waarmee je kweekt. drogen, klaar, tentje weg. Ideaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd je kan maar een goeie droogtent hebben, Extra flens op je hokje maken. Dan kan je die met een slang aansluiten op je tentje. Kun je drogen met de zelfde filter als waarmee je kweekt. drogen, klaar, tentje weg. Ideaal.

klinkt geniaal föhn. even voor mijn beeldvorming: ik kan dus de filter en afzuiger laten hangen in hokkie, tentje verder zo goed als luchtdicht en enkel een slang trekken naar het hokje in de buurt van mijn afzuiging ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bijna goed!

Als je naast de foto kijkt in je album staat daar n vakje met BBCode, kopieer die hierheen en voila:

 

gallery_48039_19603_3952812.jpg

 

Dat idee van je droogtent aan je inlaat van je hokje koppelen werkt prima trouwens.

Doe t alleen niet in de volle bloei, dan kan t extra vocht dat je je hokje inhaalt problemen geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bijna goed!

Als je naast de foto kijkt in je album staat daar n vakje met BBCode, kopieer die hierheen en voila:

 

gallery_48039_19603_3952812.jpg

 

Dat idee van je droogtent aan je inlaat van je hokje koppelen werkt prima trouwens.

Doe t alleen niet in de volle bloei, dan kan t extra vocht dat je je hokje inhaalt problemen geven.

Dank je ! Als ik het dus goed begrijp zou het eigenlijk ideaal zijn om te drogen, wanneer je stekken hebt staan in je hok ? (hoge lv)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja precies, t vocht dat je droogtentje produceert is in de groeifase alleen maar gunstig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_48039_19603_178467.jpg

 

kleine aanpassing. kan geen kwaad om de binnenkant te gaan voorzien van groene, enigzins 'waterwerende' gipsplaten....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja precies, t vocht dat je droogtentje produceert is in de groeifase alleen maar gunstig.

super, bedankt voor je tip ! Ik lees de laatste weken ook dat jullie zelf erg druk in de weer zijn, des te blijer ben ik dat jullie de moeite nemen om mij adviezen te geven, waardeer ik !

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_48039_19603_178467.jpg

 

kleine aanpassing. kan geen kwaad om de binnenkant te gaan voorzien van groene, enigzins 'waterwerende' gipsplaten....

 

Wat ga je met dat ongeaarde stopcontact doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_48039_19603_178467.jpg

 

kleine aanpassing. kan geen kwaad om de binnenkant te gaan voorzien van groene, enigzins 'waterwerende' gipsplaten....

 

Wat ga je met dat ongeaarde stopcontact doen?

deze heb ik vanmiddag omgeleid naar boven en komt buiten het hok. Hier had ik hooguit een 20w ventilatortje op willen aansluiten, alhoewel ik dit misschien ook gewoon beter kan laten ( zal toch ook gewoon een deel van de cyclus 24 uur moeten draaien)...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er veelbelovend uit.

dank je wel, ik doe mijn best, zodat we straks de echte uitdaging aan kunnen gaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

even een tussenstand van zaken en een klein voorschot op het eindverslag. Een stukje tekst zal wat meer toevoegen dan alleen foto's...

 

Het gaat eigenlijk best goed tot nu toe en ik kan niet zeggen dat ik ontevreden ben over de gebruikte materialen :

Het is voor het eerst dat ik echt met gipsplaten 'werk' en ik moet zeggen dat ik dit prima bevalt. Ze zijn prima op maat te snijden met een stanleymes, vervolgens het 'kartonnetje' achter insnijden en klaar. Ik ben blij dat ik voor de dikte van 12 mm heb gekozen, is toch een wat steviger structuur,flexibel en met de accuschroefmachine op standje 8 of 9, laten deze platen zich prima schroeven zonder dat ze breken, iets waar ik bij 9,5 mm dikte mijn twijfels over zou hebben. Leek me ook verstandig dat ik voor enkele eurootjes meer, voor deze zogenaamde 'hydro platen' ben gegaan. De gipsplaatschroeven zijn 35mm lang (voor op hout te schroeven altijd de 'grove' gipsplaatschroeven gebruiken!).

Over de balkjes ben ik ook te spreken. Ik heb schroeven gebruikt van 5 x 80 mm lang om deze aan de "schots en scheve muren" te bevestigen. Bij rechte muren volstaat een maatje kleiner.Op de hoeken heb ik dubbele balkjes geplaatst voor een optimale afdichting en afwerking. Hiervoor heb ik gipsplaatschroeven gebruikt van 75 mm lang (dus voor de balkjes aan elkaar te bevestigen met de gipsplaat er tussenin), wat prima werken is.

De balkjes hadden best een maatje groter gemogen, biedt ook iets meer ruimte wanneer je zijkanten van de platen gaat schroeven. Kleiner dan 44 mm zeker niet doen, want dan moet je de steenwol 'teveel induwen' en daardoor verliest deze zijn goede werking !

De steenwol is verder met een dikte van 50 mm prima en had zeker niet dikker gemogen voor de maat balkjes. Ze zijn goed op maat te snijden met een broodmes. Ik snij iets breder dan de tussenruimte, zodat het zich ook lekker laat 'inklemmen'.

De bouwfolie is nuttig en heeft volgens mij zelfs een 'dampremmende' werking.

Dan nog iets over de 'arbeidsomstandigheden'. ja, ja.....Bij het vervaardigen van deze "green cabin" zijn ook deze onlosmakelijk verbonden met het wel of niet voldoende slagen van dit projectje. De werkbare ruimte is gewoon 'klein' te noemen. Je kan hier niet zomaar even met een 'grote plaat' 4 trappen hoog en dan naar binnen huppelen. Des te beter bevallen mij ook deze gipsplaten die gewoon flexibel zelf in maat te snijden zijn.

De ruimte is ook tevens een reden waarom ik bijvoorbeeld het vloertje nog niet gelegd heb. Dit oppervlakte benut ik bijna 'fulltime'als werkruimte. Verder is het vloertje relatief gezien het makkelijkst, dus bewaar ik deze als tussengerecht of toetje. Normaal gesproken zou ik ook als eerst het "geraamte" hebben gemaakt en van daaruit verder werken, maar hier is dat gewoon niet mogelijk, de ruimte zou dan van meet af aan niet 'werkbaar' meer zijn, alleen al niet vanwege de 'schat' aan gereedschappen die hier inmiddels ligt en mogelijk 'klungelen met de platen door het geraamte'.

Verder : een veilige werkplek is ook een opgeruimde werkplek ! dagelijks zuigen is geen overbodige luxe en afvalstukken, daar waar mogelijk meteen hergebruiken is ook nuttig.

Dat was het wel een beetje van mijn kant nu, we gaan gauw verder... see you !

 

Oh ja. en een kokertje met extra 'mesjes' voor stanlymes is ook prettig, zeker bij gebruik van gipsplaten.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...