Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Kees A

Aanloopstroom

Recommended Posts

De aanloopstroom bij lampen is bekend.

 

Maar het is toch zo dat elk elektrisch apparaat een aanloopstroom heeft?

Is er een soort van algemeen vermenigvuldigingsfactor voor bepaalde apparaten?

Bijvoorbeeld voor de elektromotor in een afzuiger of een dompelpomp het wattage x 6 of x 5?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meestal staat er op de specificaties van een elektromotor: " I * (waarde) " bijvoorbeeld maximale stroom is I keer 5 tijdens opstarten. Dus in ampere en niet watt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee is geen vast getal voor. Elk apparaat is anders wat dat betreft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meestal staat er op de specificaties van een elektromotor: " I * (waarde) " bijvoorbeeld maximale stroom is I keer 5 tijdens opstarten. Dus in ampere en niet watt.

Zou dit ergens op een sticker van een pomp te vinden moeten zijn?

 

Ik heb hem nu niet bij de hand, anders had ik meteen gekeken natuurlijk.

 

Nee is geen vast getal voor. Elk apparaat is anders wat dat betreft.

Is er wel een soort van richtgetal, bijvoorbeeld dat de motoren in dompelpompen het meestal x 5 is of zoiets?

Volgens mij zit er in de soort pompen die wij gebruiken, meestal de dompelpompen, altijd een zelfde type motor.

Alleen met verschillend wattage.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is nog steeds erg moeilijk te zeggen.. hangt compleet vh ontwerp, gebruikte onderdelen/kwaliteit enz af.

 

Maar waarom maak je je druk over de aanloopstroom van n pompje?

Inschakelpiek vd lampen is tig x hoger, zeker in grote setups

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil een dompelpomp van 400 Watt af en toe laten draaien.

Niet voor het kweken overigens, maar ging er vanuit dat er hier meer kennis over pompen en aanloopstromen aanwezig was.

Dat wil ik doen met een gewone schakelklok van Gamma.

Nu weet ik dat je daarop zeker geen VSA moet zetten omdat dat niet goed blijft gaan.

Maar ik hoopte dat ik er wel een pomp op zou kunnen laten draaien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

400w pomp durf ik wel aan op een beetje knap model klokje, die pompen hebben veel minder aanloopstroom als n vsa, kans dat een pompje de contacten laat vastsmelten is imo minimaal.

Elke fatsoenlijke (merk)pompfabrikant zal wel een specsheet online hebben staan waarin dat gegeven te vinden is.

 

Heb toen ik vroeger nog niet beter wist meerdere rondes op n ikea prutsklokje van n knaak gedraaid, met n 600 watt ouderwetse vsa... klokje doet t nog steeds, vele jaren later.

(Zit nu mn buitenlamp op thuis)

Share this post


Link to post
Share on other sites

400watt op 230 is rond de 1,7 ampere. Kijk of er een sticker bij zit waar de aanloopstroom op staat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben al naar specsheets op zoek, maar zo snel vind ik er nog geen waar ik de aanloopstroom uit kan herleiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee ik moet je daarin gelijk geven, dit spul word iets minder professioneel mee omgegaan als ik verwachtte.

Toch meer consumentenmeuk met dito specsheets, kon ook ff niks beters vinden.

Als je het merk vd motor kan opduiken zal t misschien beter gaan, maar kennelijk laten de fabrikanten dat soort dingen niet meer zo gemakkelijk los.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is (dit weet ik bijna zeker) een DAB met een motor van 400 Watt.

Ik heb al gekeken op een dab-pompen forum. Ja, dat bestaat. :blink:

Maar ik kom er niet uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik pikte net ergens op dat voor de aanloopstroom van electromotoren je 3 tot 6x de continustroom mag rekenen.

Bij hps lampen is dat x 10...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die Dab pompen hebben een aanloop stroom condensator.. hoe dat allemaal precies zat en hoeveel dat uit maakt ben ik jaren geleden vergeten ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

En wat is een aanloop stroom condensator?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pfff dat wordt weer n enorm stuk droge electro stof quoten.

Eerst maar ff n joint dus, misschien dat ik er zo ff voor ga zitten om dit goed uit te leggen.

Die elco is idd een vd middelen die oa de aanloopstroom beinvloed.

 

Waarschuwing: dit gaat zeer technisch en dodelijk saai worden... bleeeaaagggghhhhhhhhhh

Share this post


Link to post
Share on other sites

doe dan maar niet :likken:

Maar zorgt die condensator er voor dat je minder aanloopstroom problemen hebt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pfff dat wordt weer n enorm stuk droge electro stof quoten.

Eerst maar ff n joint dus, misschien dat ik er zo ff voor ga zitten om dit goed uit te leggen.

Die elco is idd een vd middelen die oa de aanloopstroom beinvloed.

 

Waarschuwing: dit gaat zeer technisch en dodelijk saai worden... bleeeaaagggghhhhhhhhhh

 

Ga ik ff een shoarma'tje bakken, heb ik zometeen wat te lezen tijdens het eten :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja die elco helpt onwijs, als die stuk is vliegen constant de stoppen eruit met starten van electromotoren.

Heb die elco recent nog vervangen bij 2 bouwcompressors, n electrische grasmaaier en een tuinberegeningspomp.

 

@Vakman: uiterst gezonde keuze weer :D

Edited by scirocco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat laatste is n ster-driehoek schakeling. Starten over de nul (dus op 230), en dan overschakelen naar 400v direct over de fases zonder 0 als t eenmaal draait.

 

Kan t technische document over de elcos dat ik in mn hoofd had ff niet vinden, 2 zware dagen achter de rug.. misschien straks nog... heb ff n ingeving nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...