Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
TopRot

Opbouw Ruimte 2 x Oc

Recommended Posts

Beste leden,

 

In het verleden heb ik 'als van ouds' altijd met een in/uitblaas systeem gewerkt. Nu wil ik van setup veranderen en overstappen naar een Opticlimate (oc). Mijn vraag is of jullie mij hierbij kunnen helpen.

 

Uiteraard heb ik alle OC gerelateerde topics en prachtige verslagen doorgenomen. Maar aangezien de overstap groot is en de info enorm zou ik graag bevestiging willen over de planning en vragen waar ik nog mee zit.

 

De Opbouw :

 

 

gallery_47245_19303_34199.jpg

 

Het is niet moeders mooiste tekening maar ik hoop en denk dat jullie het wel snappen

 

1) Kunnen jullie je vinden in bovenstaande opstelling en zijn er evt. op of aanmerkingen ?

 

2) Klopt de bovenstaande beschijnings oppervlakte van een gavita 1000w ?

 

3) Wat is de ideale TEMP. dag/nacht gedurende cyclus in weergegeven opstelling ?

 

4) wat is de ideale LV / RH gedurende cyclus in weergegeven opstelling ?

 

5)wat zijn de ideale PPM waardes gedurende cyclus in weergegeven opstelling ?

 

6) Zijn de waardes van vraag 3, 4 en 5 nog op en aflopend en onder te verdelen in groei & bloei ?

 

7) Kan deze allesomvattende vraag beantwoord worden in 6.3, 6.4, en 6.5 ?

 

8) De afzuiger (voor onderdruk) trekt warme lucht vanuit de tent naar de ruimte buiten de tent. Word het hierdoor niet te warm in de ruimte waar alles staat ? Is dit veilig, of zal de desbetreffende ruimte ook gekoeld moeten worden ?

 

Indien alles volgens planning verloopt zal hier uiteraard binnenkort een uitgebreid verslag van gemaakt worden.

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi de ruimte 15m2 per kamer ongeveer.

 

hotbox bij aanzuig van de opti al weet ik niet hoe dat in zn werk gaat bij een dual room?

 

ppm waardes minimaal 400 en ik zou max 750 aanhouden de eerste keer.

 

dag en nacht temp verschilt met je co2 niveau

 

met co2 op 750 zou ik niet hogwr als 30 gaan.

 

dag 28 nacht 22 zou ik aanhouden.

 

je hebt geen ideale LV de gehele ronde dat is ook weer temp en co2 gerelateert.

 

zelf ben ik in t bezit van opti pro3 15000.

geen dual room.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou voor twee opti's gaan

 

3x1000 is trouwens ook wel veel op 3 meter tussenruimte er tussen uit ruimtes tegen elkaar, cross ventilatie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zomaar wat opmerkingen....

 

De OC's zijn prachtige apparaten.

In het verleden stonden hier (en zijn nog steeds te vinden) een aantal topics over het 1+1=3 systeem.

Kan uit de tekening niet precies opmaken hoe je ruimte eruit zie qua vaste muren of waar je gaten kunt maken e.d.

Maar anders lijkt me deze ruimte zeer geschikt voor dit systeem.

Het geeft veel voordelen, denk ik.

 

Als ik het goed zie, heb je 9.000 W per ruimte en een OC van 10 kW.

Wat ik begrijp van andere kwekers is dat als je OC groter is, dat hij dan vaak aan-uit-aan-uit gaat.

 

Wellicht zou je ook eens kunnen kijken naar je lampen.

Je hebt nu 9 stuks 1000 W.

Zoals Boefje hierboven ook al zegt, is 3 x 1000 W op 3 meter best veel.

Terwijl je in de lengte 3 stuks op 4.80 meter hebt.

Als je zou kiezen voor 600 W's en ze dan 3 breed en 5 in de lengte hangt, heb je evenveel Watt, namelijk ook 9.000.

Maar heb je wel een mooiere verdeling.

 

Wat ik ook zie is dat je luchtverdeelslang precies boven de middelste rij lampen hangt.

Fijner is het als deze tussen de lampenrij hangt en dan de koele lucht mooi zijdelings tegen en onder de lampen blaast.

 

Geen idee of de tekening op schaal is, maar je laat een hoop ruimte liggen als dit zo is.

De ruimte waar de sonoconnect hangt, zou je mooi vol kunnen zetten als je doet wat Boefje zegt.

Tegen elkaar die wanden, en dan met het bewezen 1+1=3 systeem aan de slag.

Heb je die hotboxen niet meer nodig, je bespaart je het gezeik van die 3 weg klep, je hebt meer ruimte tot je beschikking.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk ook dat 3 naast elkaar teveel is. 150x150 per gavita is zat, pak dan liever meer oppervlakte als je nog meer wilt.

600 watters zou ook kunnen, maar die geven wel flink minder licht per watt, en dus naar verhouding meer warmte.

 

Neem boef zn opmerking maar serieus.. he knows his stuff.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad beter 2 rijen van 3 hangen

 

opti kun je knijpen zodat hij niet steeds aan en uit gaaat. compressortijd etc kun je nog aanpassen in instellingen.

 

@kees de hotbox is denk ik een propaangasbrandkachel die propaangas verbrand wat resulteerd in co2.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi de ruimte 15m2 per kamer ongeveer.

 

hotbox bij aanzuig van de opti al weet ik niet hoe dat in zn werk gaat bij een dual room?

 

ppm waardes minimaal 400 en ik zou max 750 aanhouden de eerste keer.

 

dag en nacht temp verschilt met je co2 niveau

 

met co2 op 750 zou ik niet hogwr als 30 gaan.

 

dag 28 nacht 22 zou ik aanhouden.

 

je hebt geen ideale LV de gehele ronde dat is ook weer temp en co2 gerelateert.

 

zelf ben ik in t bezit van opti pro3 15000.

geen dual room.

 

Hotbox bij aanzuig v/d opti ..

 

- Bedoel je daarmee dat de hotbox dus achter de oc geplaatst moet worden ?

 

- En waarom max 750 ppm ? Wat zijn de risico's bij hoger gaan dan 900/1000 ppm bijv. ?

 

Andere punten waren duidelijk,

Dank daarvoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou voor twee opti's gaan

 

3x1000 is trouwens ook wel veel op 3 meter tussenruimte er tussen uit ruimtes tegen elkaar, cross ventilatie.

 

Huidige oppervlakte = 28,8m2 op basis van 2 tenten van 3 x 4,80 x 2,15. Dit is zo bedacht ivm de steunpilaar en werkruimte. Jou scenario,(tussen ruimte benutten) betekend dus een totale ruimte van 38m2 waarbij ik dus geen tenten gebruik maar de volledige ruimte benut (bouwen, neem ik aan). Dat betekend dat ik 38m2 / 1,5 = 25 lampen ophang van 1000w, hierbij een opti van 15kw aanschaf en daardoor meer opbrengst haal uit de ruimte ? Conclusie, geen tenten maar bouwen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zomaar wat opmerkingen....

 

De OC's zijn prachtige apparaten.

In het verleden stonden hier (en zijn nog steeds te vinden) een aantal topics over het 1+1=3 systeem.

Kan uit de tekening niet precies opmaken hoe je ruimte eruit zie qua vaste muren of waar je gaten kunt maken e.d.

Maar anders lijkt me deze ruimte zeer geschikt voor dit systeem.

Het geeft veel voordelen, denk ik.

 

Als ik het goed zie, heb je 9.000 W per ruimte en een OC van 10 kW.

Wat ik begrijp van andere kwekers is dat als je OC groter is, dat hij dan vaak aan-uit-aan-uit gaat.

 

Wellicht zou je ook eens kunnen kijken naar je lampen.

Je hebt nu 9 stuks 1000 W.

Zoals Boefje hierboven ook al zegt, is 3 x 1000 W op 3 meter best veel.

Terwijl je in de lengte 3 stuks op 4.80 meter hebt.

Als je zou kiezen voor 600 W's en ze dan 3 breed en 5 in de lengte hangt, heb je evenveel Watt, namelijk ook 9.000.

Maar heb je wel een mooiere verdeling.

 

Wat ik ook zie is dat je luchtverdeelslang precies boven de middelste rij lampen hangt.

Fijner is het als deze tussen de lampenrij hangt en dan de koele lucht mooi zijdelings tegen en onder de lampen blaast.

 

Geen idee of de tekening op schaal is, maar je laat een hoop ruimte liggen als dit zo is.

De ruimte waar de sonoconnect hangt, zou je mooi vol kunnen zetten als je doet wat Boefje zegt.

Tegen elkaar die wanden, en dan met het bewezen 1+1=3 systeem aan de slag.

Heb je die hotboxen niet meer nodig, je bespaart je het gezeik van die 3 weg klep, je hebt meer ruimte tot je beschikking.

 

Door de steunpilaren die je ziet en ivm werkruimte is gekozen voor het gebruik van tenten.

 

En in het kader van maximaal gebruik van co2 is hier gekozen voor 9x1000w ivm lichtintensiteit en diepte (diepstralers) waardoor er meer opbrengst behaald word dan met 15x600w. Ik weet niet of dit helemaal correct is maar dit is mijn ID hierover.

 

Lvs is inderdaad een goed punt. Word aangepast in de volgende tekening

 

Voor je laatste opmerking heb ik al gereageerd op

Boefje

 

Bedankt voor het meedenken

 

Denk ook dat 3 naast elkaar teveel is. 150x150 per gavita is zat, pak dan liever meer oppervlakte als je nog meer wilt.

600 watters zou ook kunnen, maar die geven wel flink minder licht per watt, en dus naar verhouding meer warmte.

 

Neem boef zn opmerking maar serieus.. he knows his stuff.

 

Conclusie van dit verhaal begint duidelijk te worden. Maar dat zou moeten betekenen dat er gebouwd moet worden (volledige ruimte benutten) en dus geen tenten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

At last but not least..

 

Zou ik de optie nog in acht kunnen nemen waarbij ik diepstralers gebruik van 1000w mbt de scenario die boef schetste, of toch voor de 600's gaan ? (Graag een onderbouwd antwoord)

 

Ik ga voor nu aan de slag met een nieuwe tekening (ook op basis van de antwoorden die ik krijg) want wil dat alles 100% strak op papier staat voor er ook maar iets gebouwd word.

 

Btw excuses voor de vele reply's, k moet nog even uitvinden hoe ik alles in 1 bericht krijg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lichtdruk per m2 is dan idioot hoog.. zeker onder de middenste rij lampen.

Schiet je niks mee op behalve dat alles veel te heet word, met als gevolg ploftoppen, bladproblemen en wat je nog meer kan bedenken als je dingen probeert die op de rand van t onmogelijke liggen..

Ik zou wel bij 1000 watters blijven, maar dan in n 3x6m tent 2 rijtjes van 4.

Scheelt 1000 watt, maar weet zeker dat de xtra oppervlakte meer extra oplevert dan die 1000w minder licht je kost.. (en je 1000 watters kunnen ook boosten.. dus op 9200 of 9600 w draaien met 8 lampen is ook geen probleem)

Je lampen geven n hoop hitte, maar ook je co2 brander en de rest vj randapparatuur produceren n hoop warmte, opti moet t wel bij kunnen houden.

 

Hokjes zelf bouwen is trouwens VEEL goedkoper als tenten... gipsplaten kosten bijna niks, houten rachels en zwartwitfolie is ook t geld niet.

Goedkoop deurtje erbij, zit je ook niet te kutten met die ritsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kees de hotbox is denk ik een propaangasbrandkachel die propaangas verbrand wat resulteerd in co2.

Is inderdaad zo'n CO2 verbrander. Mijn fout.

Gemaakt doordat ik op de tekening ging zoeken naar een verwarming.

Want volgens mij heb je die wel nodig als je met 1 OC werkt met een 3-weg klep.

Maar zelf nooit zo gedraaid.

 

Dat is volgens mij ook een voordeel van het 1+1=3 systeem.... dat je de hitte van de ene tent (licht aan) gebruikt als verwarming in de andere tent (licht uit)

En dat je dan geen kachel nodig hebt voor je nachthok.

Volgens mij was er ook nog iets met het ontvochtigen, maar weet niet meer precies hoe dat zat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hotbox achter de opti omdat de opti zijn lucht daar aanzuigt via de opti door de verdeelslangen..

 

hotbox moest bij mij geteld worden als 1 of 2 lampen van 600 watt maar aangezien jij meer hoogte en oppervlakte hebt valt het bij jou mee..

 

je kan wel tot 900 of 1000 gaan mits je RV het toelaat..en dan nog haalt het niet echt iets extreem meer uit na 850 ppm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lichtdruk per m2 is dan idioot hoog.. zeker onder de middenste rij lampen.

Schiet je niks mee op behalve dat alles veel te heet word, met als gevolg ploftoppen, bladproblemen en wat je nog meer kan bedenken als je dingen probeert die op de rand van t onmogelijke liggen..

Ik zou wel bij 1000 watters blijven, maar dan in n 3x6m tent 2 rijtjes van 4.

Scheelt 1000 watt, maar weet zeker dat de xtra oppervlakte meer extra oplevert dan die 1000w minder licht je kost.. (en je 1000 watters kunnen ook boosten.. dus op 9200 of 9600 w draaien met 8 lampen is ook geen probleem)

Je lampen geven n hoop hitte, maar ook je co2 brander en de rest vj randapparatuur produceren n hoop warmte, opti moet t wel bij kunnen houden.

 

Hokjes zelf bouwen is trouwens VEEL goedkoper als tenten... gipsplaten kosten bijna niks, houten rachels en zwartwitfolie is ook t geld niet.

Goedkoop deurtje erbij, zit je ook niet te kutten met die ritsen.

 

Dat schiet inderdaad niets op, het is ook niet de bedoeling om op het randje van het maximale of onmogelijke te zitten. De 1000w blijven, maar niet meer dan 1 op 1,5m2. Wel word het bouwen en zal ik dus iets meer oppervlakte scoren dan voorheen.

 

@kees de hotbox is denk ik een propaangasbrandkachel die propaangas verbrand wat resulteerd in co2.

Is inderdaad zo'n CO2 verbrander. Mijn fout.

Gemaakt doordat ik op de tekening ging zoeken naar een verwarming.

Want volgens mij heb je die wel nodig als je met 1 OC werkt met een 3-weg klep.

Maar zelf nooit zo gedraaid.

 

Dat is volgens mij ook een voordeel van het 1+1=3 systeem.... dat je de hitte van de ene tent (licht aan) gebruikt als verwarming in de andere tent (licht uit)

En dat je dan geen kachel nodig hebt voor je nachthok.

Volgens mij was er ook nog iets met het ontvochtigen, maar weet niet meer precies hoe dat zat.

 

Het 1+1=3 systeem is zeker ideaal in bepaalde omstandigheden, maar als je kwa ruimte beperkt bent lijkt het me niet handig.. Ik bedoel daarmee dat ik beide ruimte's wel vol kan stampen met lampen ivm meer koel capaciteit, maar het lichtplan is dan kut (zoals eerste tek.) more is less heb ik begrepen uit wat oude topics.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hotbox achter de opti omdat de opti zijn lucht daar aanzuigt via de opti door de verdeelslangen..

 

hotbox moest bij mij geteld worden als 1 of 2 lampen van 600 watt maar aangezien jij meer hoogte en oppervlakte hebt valt het bij jou mee..

 

je kan wel tot 900 of 1000 gaan mits je RV het toelaat..en dan nog haalt het niet echt iets extreem meer uit na 850 ppm

 

Hotbox dus achter de opti :tu Als alle waardes in orde zijn zal er pas CO2 worden gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja het beste is nog strak achter de opti omdat hij aan de achterkant aanzuigt.

 

zorg dat je ppm waar minimaal op 400 blijft tijdens ligt aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor zover..

 

De planning is dat er gebouwd gaat worden. Ik heb me verdiept in het 1+1=3 verhaal (waar ik het fijne nog niet van wist) maar dit scenario gaat niet werken ivm te weinig oppervlakte. De bedoeling is nu om de volledige ruimte te gaan gebruiken met 2 opti's erin. Dus moet er 1tje bij gaan kopen.

 

17 (1000w) x 2.25m2 = 38,25m2

Totale oppervlakte = 50m2

 

Ook hou ik hierbij wat speling over voor een pad om overal bij te komen. Ik zal vanavond of hooguit morgen een nieuwe tekening plaatsen.

 

Bedankt voor het meedenken !

 

ja het beste is nog strak achter de opti omdat hij aan de achterkant aanzuigt.

 

zorg dat je ppm waar minimaal op 400 blijft tijdens ligt aan.

 

Dat word dus een (kleine) extra constructie/frame om hem strak achter de opti te plaatsen.. Ppm min 400. :tu

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De planning is dat er gebouwd gaat worden. Ik heb me verdiept in het 1+1=3 verhaal (waar ik het fijne nog niet van wist) maar dit scenario gaat niet werken ivm te weinig oppervlakte. De bedoeling is nu om de volledige ruimte te gaan gebruiken met 2 opti's erin. Dus moet er 1tje bij gaan kopen.

Dat lijkt me stug.

Dan neem je toch gewoon een kleinere Opticlimate?

Je hebt een 2 kW versie, een 3,5 kW versie, en een 6, 10 en 15 kW versie.

 

Volgens mij zou je met 2 stuks OC van 6 kW moeten kunnen draaien in het 1+1=3 systeem in jullie geval.,

8 of 9 lampen van 1000 W ieder in iedere ruimte. De hotbox er nog bij en de warmte die de andere apparaten afgeven

Je hebt een hoop minder gezeik met verwarmen in de nachtperiode, met ontvochtigen.

En je aanschafbedrag is een stuk lager.

 

Als je denkt dat het in jullie ruimte niet gaat werken ivm te kleine oppervlakte, zou je dan kunnen uitleggen waarom dat zo is?

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

P.s. Had een reken foutje gemaakt in de reply naar boef.. Geen 1.5m2 maar 2.25m2 natuurlijk :execute excuse moi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De planning is dat er gebouwd gaat worden. Ik heb me verdiept in het 1+1=3 verhaal (waar ik het fijne nog niet van wist) maar dit scenario gaat niet werken ivm te weinig oppervlakte. De bedoeling is nu om de volledige ruimte te gaan gebruiken met 2 opti's erin. Dus moet er 1tje bij gaan kopen.

Dat lijkt me stug.

Dan neem je toch gewoon een kleinere Opticlimate?

Je hebt een 2 kW versie, een 3,5 kW versie, en een 6, 10 en 15 kW versie.

 

Volgens mij zou je met 2 stuks OC van 6 kW moeten kunnen draaien in het 1+1=3 systeem in jullie geval.,

8 of 9 lampen van 1000 W ieder in iedere ruimte. De hotbox er nog bij en de warmte die de andere apparaten afgeven

Je hebt een hoop minder gezeik met verwarmen in de nachtperiode, met ontvochtigen.

En je aanschafbedrag is een stuk lager.

 

Ik had misschien even moeten vermelden dat ik de 10kw oc al in bezit hebt. De scenario die je schetst is hetzelfde aantal lampen/wattage als mijn scenario. 1+1=3 is een wat technieser verhaal en dus ook meer risico voor een beginneling als ik. Als ik nu bijv. nog een 10kw oc aanschaf zou ik indd wel wat meer kwijt zijn maar het maakt alles een stuk eenvoudiger. En btw zoals ik al noemde er zit niet veel verschil in onze scenario's kwa lampen/wattage. In mijn berekening (1+1=3) ben ik uitgegaan van 2 x 10kw oc waardoor ik te weinig oppervlakte hebt voor het enorme wattage wat ik kwijt kan (in de ruimte waar het moet gaan gebeuren)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je er al eentje hebt, wordt het misschien een ander verhaal.

 

Maar als je hem nog kan inruilen, dan zou ik het doen.

De techniek die je nodig hebt voor 1+1=3 is een stuk eenvoudiger dan 2 ruimtes die je ieder met 1 OC uitrust.

Dat lijkt niet zo, omdat er veel op je afkomt qua info.

Maar in de praktijk is de 1+1=3 methode juist eenvoudiger.

 

Hoe ga je nu de licht uit ruimte bijvoorbeeld ontvochtigen?

Hoe ga je nu de licht uit ruimte bijvoorbeeld verwarmen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je er al eentje hebt, wordt het misschien een ander verhaal.

 

Maar als je hem nog kan inruilen, dan zou ik het doen.

De techniek die je nodig hebt voor 1+1=3 is een stuk eenvoudiger dan 2 ruimtes die je ieder met 1 OC uitrust.

Dat lijkt niet zo, omdat er veel op je afkomt qua info.

Maar in de praktijk is de 1+1=3 methode juist eenvoudiger.

 

Hoe ga je nu de licht uit ruimte bijvoorbeeld ontvochtigen?

Hoe ga je nu de licht uit ruimte bijvoorbeeld verwarmen?

 

Het word 1 grote ruimte met 2 oc's erin van 10kw per stuk. Niet 2 ruimtes met ieder een oc.

 

Als ik bijv. met 1 oc op 2 ruimtes zou gaan draaien dan zou ik een extern systeem(en) moeten halen voor de problemen die jij benoemt.

 

In mijn scenario is dat niet meer nodig volgens mij ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

oops, inderdaad vergeten dat je het in 1 ruimte gaat doen.

 

Maar je zult toch in de nacht je hok moeten verwarmen... hoe ga je dat doen?

Ook in de nacht ontvochtigen gaat simpeler met 1+1=3.

Kan allemaal ook met 1 (of 2 OC's) in 1 ruimte, maar met 1+1=3 veel simpeler, doeltreffender, beter.

Je ontkomt dan bijna niet aan een verwarming en een dryfast ontvochtiger.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

oops, inderdaad vergeten dat je het in 1 ruimte gaat doen.

 

Maar je zult toch in de nacht je hok moeten verwarmen... hoe ga je dat doen?

Ook in de nacht ontvochtigen gaat simpeler met 1+1=3.

Kan allemaal ook met 1 (of 2 OC's) in 1 ruimte, maar met 1+1=3 veel simpeler, doeltreffender, beter.

Je ontkomt dan bijna niet aan een verwarming en een dryfast ontvochtiger.

 

Ontvochtig. en verwarm functie (tijdens de nacht) word gewoon door de opti geregeld in de opstelling zoals ik hiervoor beschreef. Als ik 1 opti op 2 ruimtes gebruik zal ik inderdaad een extern systeem moeten kopen voor het ontvochtigen en verwarmen tijdens de nachturen.

 

Maar dat is nu niet van toepassing..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat misschien niet zo eenvoudig als je denkt.

 

Wellicht dat bij de laatste generatie OC's dit probleem opgelost is omdat zij een ontvochtiger die hetzelfde werkt als een Dryfast hebben ingebouwd.

 

Maar het grootste probleem van de Opticlimate was (is?) dat hij koelt terwijl hij ontvochtigt. Dus hij moet tegelijk verwarmen. Probleem is vaak dat de verwarmingscapaciteit niet zo sterk is als de koelcapaciteit. Dus de ontvochtigingsfunctie slaat om de zo veel tijd uit omdat het anders te koud wordt (hij koelt immers tegelijk met de ontvochtigingsfunctie). Dit kun je ook opvangen door een verwarming er bij te hangen gedurende de nacht.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...