Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
KenJeKenny!?

Borium Tekort?

Recommended Posts

Goedendag allen!

 

Ik zit inmiddels op dag 20 van mijn eerste binnenkweek en zag vandaag dat de dames mogelijk iets tekort komen.

 

Ik heb al flink wat zitten lezen en heel wat foto's bekeken en vermoed dat het een borium tekort is... maar wat weet ik nou? :P de plekjes lijken enigzins op andere foto's van borium tekort igv... Wie weet het zeker!?

 

Ook had #2 al sinds het begin gekke symptomen zoals een blad met 2 vingers en een achterstallige groei (eerste week/nodes leek ze ook meer sativa trekjes te hebben ipv indica) en had ze een raar krom blad, op de laatste foto zie je hoe het blad er nu bij hangt. Ik heb me er niet om bekommerd omdat de rest van de plant er goed uitzag maar zie dat sinds vandaag #1 ook zo'n raar vervormd blad heeft...

 

GSC #1

gallery_38396_19492_4490111.jpg

 

gallery_38396_19492_605247.jpg

 

gallery_38396_19492_450116.jpg

 

GSC #2

 

gallery_38396_19492_2507105.jpg

 

Verder zien ze er goed uit, foto's van 1 dag eerder:

GSC #1

gallery_38396_19492_695654.jpg

 

GSC #2

gallery_38396_19492_4830062.jpg

 

Strain: girl scout cookies (50/50)

Schema: 18-6

temp: 21 donker 25-27 licht

Medium: atami lightmix

Voeding: plagron 100% natural (1ml/l wortelstim, 1ml/l grow)

 

Ik meet geen pH/EC. Zou met bio voedingslijn niet nodig moeten zijn had ik begrepen? *zei die vragend* :P

 

Namens de dames, alvast bedankt! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Plagron terra is geen bio, dus daar zit je al fout........

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Plagron terra is geen bio, dus daar zit je al fout........

 

Ik heb er weer een teveel gerookt volgens mij... ik bedoel de 100% natural

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe veel water geef je ze en hoe bepaal je dat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een zaailing van 20 dagen op een complete voeding zal echt geen gebrek aan een micro-element laten zien hoor, of überhaupt een voedingsgebrek, als je de juiste dosering aanhoudt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild

 

Bij de 0,5L potjes kregen ze elke 2 dagen zo 125ml. Dan liep er een beetje onder uit de pot maar 10 minuutjes later was het al opgezogen. Bij het overpotten naar de 11L heb ik ze om de 2 dagen ietwat meer gegeven tot op 250ml elk (van bovenaf) maar na 3 dagen voelde de aarde nog steeds vochtig als ik mn vinger er in stak... vandaar de terughoudendheid.

 

@Twiet

Ik las dat een borium tekort ook kan optreden bij onderbewatering en/of een droge/warme omgeving... wat nog niet zo gek zou zijn. In een ander topic over de lengte van mijn internodes suggereerde Dilago ook al dat ik ze een keer flink moest inwateren.

 

Zojuist heb ik 1,5L aangemaakt met wat wortel stim en de helft van de aangeraden hoeveelheid alga grow aangezien de light mix in de 11L pas 1 week oud is. Beiden dus 750Ml van onder gegeven (en heel klein beetje van boven) en dit werd allemaal opgezogen.

 

Ook nog wat betere foto's genomen:

gallery_38396_19492_559314.jpg

gallery_38396_19492_3792117.jpg

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze planten sterven van de dorst als je het mijn vraagt. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zie je weer droge aarde Dilago ? Terug naar je hydro hoek :D.

 

Ze zijn goed gekleurd, geen hangend blad. Beetje stress (paar paarse steeltjes) meer echt niet.

Dingen anders gaan doen, of in de omgeving van je groeiplek ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ik zie weer gortdroge aarde De_Föhn en volgens mij ontstaan daardoor de problemen. Niet te moeilijk denken! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild

Bij het overpotten naar de 11L heb ik ze om de 2 dagen ietwat meer gegeven tot op 250ml elk (van bovenaf) maar na 3 dagen voelde de aarde nog steeds vochtig als ik mn vinger er in stak...

 

Leer je aan bij het overpotten de nieuwe pot met aarde met 10% van het volume in te wateren dan heb je dit soort problemen niet.

Geef pas weer water als je die 10% kunt geven, zo krijg je water geven veel beter in de vingers dan op gevoel water geven.

 

Een sateprikker die je diep in de aarde kunt steken en waar vochtige aarde aan blijft plakken kan je ook een aardig inzicht geven of het water wat je geeft teveel of te weinig is.

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lostchild, ik ga het noteren voor de volgende ronde... ik heb ze inderdaad niet voldoende ingewaterd en heb het idee dat ze het na de flinke waterbeurt van gister al meteen stukken beter doen. De aangetaste plekjes verkleuren nog wel wat maar het probleem breid zich in ieder geval niet meer verder uit.

 

Vergelijking van hetzelfde blad ten opzichte van gister:

 

Gisteren:

gallery_38396_19492_559314.jpg

 

Vandaag:

gallery_38396_19492_2408385.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lostchild, ik ga het noteren voor de volgende ronde... ik heb ze inderdaad niet voldoende ingewaterd en heb het idee dat ze het na de flinke waterbeurt van gister al meteen stukken beter doen. De aangetaste plekjes verkleuren nog wel wat maar het probleem breid zich in ieder geval niet meer verder uit.

Goh had ik toch gelijk en dat terwijl ik maar een simpele hydrowkweker ben! Een plant op steenwol heeft gewoon dezelfde behoeften als een plant op aarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kenny

les 1 bladprobleem aanpakken, aangetaste blad wordt niet meer 'beter'.

concentreer je op het niet verder uitbreiden van het probleem om te bepalen of wat je doet helpt.

 

@Dilago

check je eigen aarde kweekverslagen en vergelijk met je hydro, gelijke behoeften of toch heel andere koek?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Dilago

check je eigen aarde kweekverslagen en vergelijk met je hydro, gelijke behoeften of toch heel andere koek?

Sinds ik hydro ben gegaan zie ik wat ik fout deed op aarde. Om het te toetsen aan de praktijk heb ik er eergisteren een plant op light mix bij gezet.

Edited by dilago
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inmiddels een week verder en de dames zijn 28 dagen oud.

gallery_38396_19492_1128289.jpg

 

Nou leek het bladproblemen zich niet verder uit te breiden na de flinke water gift... ik dus dagelijks wegen, vinger in de aarde en na 3 dagen vond ik ze een stuk lichter en de bovenste 5cm aarde was al weer geheel droog. Dus heb ik elk 0,5 liter van onder gegeven maar hier werd haast niks van opgenomen dus heb ik het restant na 1,5 uur weggegooid.

 

Een dag of 2 later merkte ik dat de eerder genoemde bladproblemen zich toch verder uitbreide (zelfde bladeren, alleen schut)

gallery_38396_19492_449696.jpg

gallery_38396_19492_1015443.jpg

 

Nog een dag of 2 later zag ik dat ook de andere dame dezelfde (vroege) problemen begon te vertonen en daarnaast ook een gekke kromme punt heeft.. ook weer alleen op de schutbladeren.

gallery_38396_19492_2639222.jpg

 

Ik heb ze gisteren dan ook van boven water gegeven ipv onder... wat teveel is loopt via de zijkant van de smart pot de schaal in en word van onder weer opgenomen...

 

Nou weet ik dat je met water geven vanaf boven verschillende zouten terug de aarde in spoelt en dat dit niet goed zou zijn maar van onder water geven bevochtigd de bovenste helft overduidelijk niet, met gevolgen voor de jongere schutbladeren...

 

Van onder werkt dus niet en van boven zou zogenaamd slecht zijn... is half-half dan wel ok? Ik weet het niet meer :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rare kronkel in het blad is TMV denk ik.

 

Als je elke dag die pot op tilt heb je geen idee hoe licht licht nu is en ga je water geven als het niet nodig is.

Vul een andere pot zonder plant met aarde uit de zak en til deze op, dit is ongeveer je ijkpunt met een beetje erbij omdat er een plant in staat.

Til daarna je smartpot met plant in de tent op en je weet meteen of je wel of niet verstandig water aan het geven bent :book:

 

De planten zijn erg slakropperig, hoe ver hangt de LED er vanaf en als ik zo 1 slang zie op de grond:

hoe voer je verse lucht aan?

Via die ene slang en verder niet?

 

Als de planten te droog staan hangt alles slap langs de stam en voelt het blad aan als rubber.

 

Bij te nat is het groen met kleine problemen die men voor tekorten en van alles en nog wat aan gaat zien.

 

Cannabis prefereert een nat-droog cyclus, doe er je voordeel mee.

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rare kronkel in het blad is TMV denk ik.

 

Als je elke dag die pot op tilt heb je geen idee hoe licht licht nu is en ga je water geven als het niet nodig is.

Vul een andere pot zonder plant met aarde uit de zak en til deze op, dit is ongeveer je ijkpunt met een beetje erbij omdat er een plant in staat.

Til daarna je smartpot met plant in de tent op en je weet meteen of je wel of niet verstandig water aan het geven bent :book:

 

De planten zijn erg slakropperig, hoe ver hangt de LED er vanaf en als ik zo 1 slang zie op de grond:

hoe voer je verse lucht aan?

Via die ene slang en verder niet?

 

Als de planten te droog staan hangt alles slap langs de stam en voelt het blad aan als rubber.

 

Bij te nat is het groen met kleine problemen die men voor tekorten en van alles en nog wat aan gaat zien.

 

Cannabis prefereert een nat-droog cyclus, doe er je voordeel mee.

 

Ik ken een kweker die al 10 tallen jaren met peuk in zn smoel de planten verzorgd en nooooit last van TMV heeft gehad...soms stonden we met zn 4en in een ruimte, allemaal rokend/blowend, te voeden en te dieven maar ook na dat soort dagen nooit iets van TMV gezien... ik nam dat risico dan ook met een enorme schep zout maar zojuist nogmaals op ingelezen en ik ben bang dat je gelijk hebt... heeft het nog nut om het aangetaste blad snel af te knippen of zal het al verspreid zijn?

 

Ik zal een extra pot gaan vullen ter vergelijking, in ieder geval totdat ik een beter idee heb bij het gewicht... goede tip, thx!

 

De vorm van de dames komt voornamelijk door LST, toppen&croppen en het wegstoppen van grote schutbladeren... uiteindelijk wil ik gaan scroggen of igv lollypoppen.

 

Voor de aanvoer heb ik 1 passieve 125mm inlaat maar omdat de tent flink vacuüm trekt staat 1 van de zijflappen ook half open. Momenteel staat de afzuiger om de 2 uur een half uurtje aan, omdat de temp anders teveel zakt (tube Heater moet nog besteld worden)

 

Afstand tot de lamp is zo 50cm momenteel.

 

En het blad heeft nog geen moment echt gehangen, die typische kenmerken van te nat of te droog zie ik ook niet zozeer terug... Ik hoop dat ik met de pot zonder plant een beter idee krijg en ga proberen 50/50 onder/boven water te geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Van onder werkt dus niet en van boven zou zogenaamd slecht zijn... is half-half dan wel ok? Ik weet het niet meer :P

 

Hoezo werkt van onderen niet??

Hele volksstammen doen niet anders,,

Zelfs de meeste kamerplanten krijgen alleen van onderen water.

 

Is ook logchies, moeder natuur heeft plantjes worteltjes gegeven.

En er zelfs voor gezorgd, dat de drinkworteltjes vooral onderin het best zijn ontwikkeld.. :withstupid:

 

Maar deels van boven en het meeste van onderen, kan ook.

Dat is wat ik doe.

Ik ben er al om uitgelachen, maar ik heb PVC ringen om mijn stammen.

Die zorgen ervoor, dat het daar droog blijft ivm terug spoelen van zouten.

 

En dat TMV,,

Ik rook nooit meer in de buurt van mijn hok.

Sindsdien daar nooit geen last meer van gehad.

 

Jou verhaal van met 5 man in een hok staan roken en werken??

Was dat dan pure wiet?

Of ook met tabak.

Het zou maar eens zo kunnen, dat de ene tabak, (shag) meer schade aan richt dan de andere. :book:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gooi nog maar een flap open en probeer de afzuiger altijd te laten draaien.

Het klimaat wordt daar een stuk stabieler van.

 

Hoe koud wordt het als je altijd afzuigt?

 

Zulke kleine plantjes al trainen?

 

Als TMV er eenmaal in zit krijg je het er niet meer uit.

Oppassen dat je niet andere planten gaat besmetten en na de oogst deze aarde weg gooien en de pot ontsmetten met een chlooroplossing.

Chloor= BLEEKWATER en geen dikbleek (Glorix vd WC).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Van onder werkt dus niet en van boven zou zogenaamd slecht zijn... is half-half dan wel ok? Ik weet het niet meer :P

 

Hoezo werkt van onderen niet??

Hele volksstammen doen niet anders,,

Zelfs de meeste kamerplanten krijgen alleen van onderen water.

 

Is ook logchies, moeder natuur heeft plantjes worteltjes gegeven.

En er zelfs voor gezorgd, dat de drinkworteltjes vooral onderin het best zijn ontwikkeld.. :withstupid:

 

Maar deels van boven en het meeste van onderen, kan ook.

Dat is wat ik doe.

Ik ben er al om uitgelachen, maar ik heb PVC ringen om mijn stammen.

Die zorgen ervoor, dat het daar droog blijft ivm terug spoelen van zouten.

 

En dat TMV,,

Ik rook nooit meer in de buurt van mijn hok.

Sindsdien daar nooit geen last meer van gehad.

 

Jou verhaal van met 5 man in een hok staan roken en werken??

Was dat dan pure wiet?

Of ook met tabak.

Het zou maar eens zo kunnen, dat de ene tabak, (shag) meer schade aan richt dan de andere. :book:

 

Van onder bewateren werkt niet in de zin dat ik meer geef dan normaal maar de bovenste laag niet verzadigd raakt... 3 dagen later is de bovenste 5 a 10 cm kurkdroog maar wanneer ik dan van onder water geef word vrijwel niks opgenomen (omdat de onderste laag nog WEL verzadigd is)... is dat soms omdat ik met smart pots werk?

 

En dat met die pvc ringen... welke lengte&diameter gebruik je dan? En heb je de pijp nog geperforeerd?

 

En wat het roken in het hok betreft; alles ging in vlammen op... shag, peuken & wiet :)

 

Gooi nog maar een flap open en probeer de afzuiger altijd te laten draaien.

Het klimaat wordt daar een stuk stabieler van.

 

Hoe koud wordt het als je altijd afzuigt?

 

Zulke kleine plantjes al trainen?

 

Als TMV er eenmaal in zit krijg je het er niet meer uit.

Oppassen dat je niet andere planten gaat besmetten en na de oogst deze aarde weg gooien en de pot ontsmetten met een chlooroplossing.

Chloor= BLEEKWATER en geen dikbleek (Glorix vd WC).

 

Met afzuiger constant aan zakt het van 26-27 naar zo 24 graden... Niet veel te koud maar zeker niet ideaal... wat is belangrijker? Een constante (ietwat lage) temp of zoals nu elke 2 uur verse lucht met een wisselende temperatuur als gevolg?

 

En over dat trainen... ik had juist gelezen dat je niet vroeg genoeg kon beginnen zodat ze alle energie in de gewenste groei steken ipv groei die je later weg dievt of topt. De onderste nodes zitten al bijna op gelijke hoogte van mn 2 getopte hoofd stammen en ik lijk dus te bereiken wat ik voor ogen had... wat zouden de voornaamste redenen zijn om dit pas in een later stadium te doen?

 

Wat de TMV betreft, ik zal de potten, schalen en de bodem van de tent flink gaan schrobben... maar dan moet ik zeker ook de wanden van de tent en ALLES wat in contact is geweest schoonmaken? Pffff... ik heb me lesje wel geleerd :X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hoeft niet steeds alles te quoten ;)

 

Ik zit inmiddels op dag 20 van mijn eerste binnenkweek.

 

Vanuit dit oogpunt is training toepassen misschien wel niet zo'n strak plan.

Je doet het maar weet niet of het ook echt nodig is of je een andere meerwaarde brengt de 1e keer dat je binnen een plant onder kunstlicht af gaat bloeien.

Veel kweekverslagen van SH onder de LED waar jij mee werkt zijn er ook (nog) niet om mee te vergelijken.

 

Des te stabieler je klimaat des te minder hoeven de plantjes zich aan te passen.

 

Pas na de oogst gaan schrobben en Google is je vriend mbt hoe je dat verder aan kunt pakken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik PVC ringen van diameter 160 en dan ca 4/5 cm hoog.

Die doe ik bij de jonge plant al om de stam, later wil het immers niet meer

en druk ze ca 1 a 1.5 cm in de aarde.

 

De eerste weken geef ik ongeveer 2/3 water van onderen en ca 1/3 van boven.

Als de plant zo'n 3 week in bloei staat, (volgroeid wortelstelsel)

Krijgt ze van mij nog af en toe wat van boven.

Dat is dan niet meer om de aarde vochtig te maken,

maar om voedingsstoffen mee te geven.

 

 

Als je planten nu al niet meer vocht van onderen willen op nemen, dan deenk ik dat ze te nat staat.

En dat heeft niets met smartpots te maken.

Die gebruik ik ook en daar ligt het echt niet aan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...