Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
KenJeKenny!?

Internodes & Verpotten

Recommended Posts

Goedendag allen,

 

Een kweekverslag zou een perfecte plek zijn voor de verschillende vragen die bij mij opkomen maar aangezien niemand zit te wachten op een kweekverslag over 2 plantjes van een beginneling, doe ik het even zo :)

 

Een zoektocht naar korte internodes brengt mij op een aantal artikelen en forums waar besproken word waarom deze wenselijk/gunstig zijn. Ik snap de gedachtegang erachter maar twijfel toch of ze in mijn geval TE kort zijn...

 

De dames zijn 14 dagen en maar 5 cm hoog maar hebben welgeteld al 3-4 nodes!

gallery_38396_19492_3764720.jpg

 

gallery_38396_19492_3117744.jpg

 

gallery_38396_19492_430300.jpg

 

gallery_38396_19492_5049512.jpg

 

De lamp heeft in eerste instantie op zo 30-40 cm afstand gehangen en sinds een dag of 3 op 50-60cm afstand. Komt dit bij de overgang naar bloei nog goed met de groeispurt? (strain = girlscoutcookies 50/50 indica/sativa) of moet ik de lamp wat hoger hangen om de strek/groei te bevorderen?

 

En wat het verpotten betreft; plan was oorspronkelijk om de stekpluggen direct in 11L smartpots te zetten maar omdat ik bang was om weer beginnersfouten te maken, heb ik ze eerst naar de kleine potjes overgezet.

 

Als ik over verpotten ga lezen/googelen is de regel over het algemeen; zie je wortels onder uit je pot komen, kan je verpotten.

Ik zag echter binnen 1,5 dag nadat ik de plug in de potjes heb gezet al wortels van onderen maar het lijkt me sterk dat de wortels al een goede kluit hebben kunnen vormen... inmiddels staan ze bijna een week in de kleine potjes maar geen idee wanneer ze nou echt over moeten :X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou ze nog even een paar dagen laten, t zal nu hard gaan (ook de hoogte in). Ik doe het zelf ook altijd zo, gedrongen plantjes met alles zo dicht mogelijk op elkaar. De hoogte gaan ze echt nog wel in!

Over een dag of 2/3 de grote potten inwateren en dan een dag later overpotten zou ik doen als ze de verwachte groei doormaken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok dus als ik het goed begrijp moet de groei gewoon nog komen?

Alle buitenkweekjes tot nu toe kregen de gehele dag zon en dus veel meer licht als onder mn led lamp maar waren met deze leeftijd toch een stuk langer... Komt dit dan puur door de strain?

 

En ik was ook van plan om te toppen... Dit zou volgens de verschillende info al bij node 3 of 4 kunnen maar belemmer ik daar de gehoopte groei niet mee? Of kan ik beter wachten tot enkele dagen na het overpotten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komt door led, ik had het eerst niet onder t-neon en nu wel maar wat vind je er erg aan??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik meerdere zaadjes had geplant en zou soggen was het ideaal... maar deze 2 moeten me tentje zoveel mogelijk vullen. Ik wil ze dus nog flink laten groeien om mm scrognet te kunnen vullen.

 

En is het met zulke korte internodes niet zo dat de toppen in/tegen elkaar gaan groeien? Zo'n dichte en volle plant lijkt me ook niet ideaal voor de lichtverspreiding (had gehoopt niet te hoeven dieven aangezien ik bang ben meer kwaad dan goed te doen).

 

Je zegt dat het door LED komt, terwijl cave Dave met dezelfde lamp toch flinke plantjes wist groot te brengen... hoe dan ook; moet ik er vertrouwen in hebben dat die alsnog een spurt maakt of kan ik beter de lamp een stuk hoger hangen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probeer je temperatuur op te krikken, dat helpt.

21 graden licht uit, 28 licht aan. NIET ONDER DE 20 KOMEN.

Met led duurt de groeiperiode gewoon VEEL langer, zeker de beginfase.

Komt uiteindelijk wel goed, kwestie van erg veel geduld hebben

Share this post


Link to post
Share on other sites

Check! Gewoon geduld hebben dus... bijzonder lastig als beginnend kweker ;p

 

En qua temperatuur zit het wel goed, als ik mn afzuiger aanzet zakt het wel een graad of 3 en nog wel meer zodra het buiten echt koud word. Maar Eind deze maand haal ik een heatpad of tube Heater om daar op voorbereid te zijn.

 

gallery_38396_19492_60594.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat is wel n mooie grafiek, dat moet t wel doen.

Als je planten nog wat groter zijn gaat t allemaal wat harder, laat t nog maar ff n weekje staan zoals t is ofzo.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het viel me op dat er al bijzonder veel wortels onder uit de drainage gaten kwamen en heb toch maar besloten om ze al te verpotten. Eenmaal uit het kleine potje zag ik dat ik eigenlijk al te lang gewacht heb, de wortels waren al flink langs de pot aan het groeien en het kwam overeen met menig rootbound foto's op Google. Dit zou de achterstallige groei ook kunnen verklaren.

 

Uurtje na het verpotten naar 11L smartpots

 

gallery_38396_19492_2289309.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan me niet voorstellen dat de internodes zo kort op elkaar zijn en de plant zo laag is vanwege de kleine pot, ik plantte mijn zaadjes direct in 15L smartpots, onder 400w led, en ze zien er 100% identiek uit qua groei, 2 weken oud.

 

E7HkPWA.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ziet er inderdaad vrijwel identiek uit... heb jij ook zulke korte internodes?

 

Toegegeven; ik realiseer mij zojuist dat ik buiten altijd haze of in ieder geval sativa dominante soortjes heb gekweekt en zodoende een heel ander tempo gewend ben... geduld geduld geduld:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij staan ze veel te droog, laat ze maar eens een flinke slok via de onderkant opdrinken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij staan ze veel te droog, laat ze maar eens een flinke slok via de onderkant opdrinken.

 

Ik ben inderdaad wel voorzichtig geweest met water geven, in de trant van; beter te weinig dan teveel. Helemaal aangezien ze pas 5 dagen in de 11L potten staan. 3 dagen geleden 250ML elk gegeven (van bovenaf) en als ik mn vinger in de aarde steek voelt die nog vochtig, ze hebben (behalve toen ze in de stekpluggen zaten) er nog nooit slap bij gehangen.

 

Morgen ben ik weer van plan om water te geven, ditmaal van onder dan. Gewoon zelfde hoeveelheid aanhouden of al iets opschroeven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De potten in een emmer houden tot ze zichzelf volgezogen hebben en laten uitlekken. Dan hebben ze genoeg water, niet te bang zijn want als ze te weinig hebben gebeurt er niks.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is weer een slecht advies D.

Daarmee verdring je alle lucht uit je medium.

 

11 liter potten?

Dan ca 1 liter water van onderen laten opzuigen

Edited by oude rocker
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is weer een slecht advies D.

Daarmee verdring je alle lucht uit je medium.

Als je de emmer er op tijd uithaalt kan dat prima. Er wordt immers ook op aarde gekweekt met eb en vloedsystemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk hier maar eens.

 

Hoe is dit relevant Dilago? (Niet sarcastisch maar oprechte vraag :P)

 

Betreft een hydro cultuur en zonder de bladproblemen die ik ondervind... zie ik weer iets over het hoofd? :X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik bedoel is dat je meer water kan geven dan je denkt op aarde. Het medium moet goed bewaterd zijn want anders kunnen er geen wortels groeien. Met de beetjes water die jij geeft kan je beter kleinere potten nemen als je dat niet wilt veranderen.

 

En daarna eens zien of je nog steeds bladproblemen houdt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tensiometer aanschaffen , even een kleine investering , maar daarna is het probleem water de wereld uit .

 

Verder lijken de dames hier onder het paarse bloeilicht te staan , volgens mij horen ze in dit stadium onder het blauwe licht te staan .

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tensiometer aanschaffen , even een kleine investering , maar daarna is het probleem water de wereld uit .

 

Verder lijken de dames hier onder het paarse bloeilicht te staan , volgens mij horen ze in dit stadium onder het blauwe licht te staan .

 

Stond gister nog in het tuinbouw centrum naar zo'n analoge tensio meter te kijken met onder andere een PH meter. Nou weet ik dat je een PH meter om de zoveel tijd moet ijken en schoon moet houden, dus vraag ik me af hoe betrouwbaar/accuraat ze zijn. Ik ga ze sowieso halen maar de vraag is dus; met of zonder de PH optie?

 

En wat het licht betreft; het is een mars hydro 480W met een grow & bloom optie, enkel grow staat aan. Met bloom aan word het meer rood dan het huidige paars. Maar het is inderdaad een hele andere kleur dan bijvoorbeeld de spectrabox of anderen in de groei stand...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...