Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Globetrotter

Drooghok / Tent.

Recommended Posts

Beste Vrienden,

 

Ik heb momenteel een mooi kweekverslag lopen (43x Amnees onder Cob's). Zit nu in eind week 6 en wil een droogtent inrichten.

 

Nu had ik het idee om een tent a 80x80x160 van Secret Jardin te kopen, daar een 550 kuub softbox erin met een 300m3 koolstof. De softbox zal nooit boven de 40% hoeven te draaien voor die 1.1 kuub ruimte.

 

Ik wil in dat tentje ca 1.5 kg drogen (als het droog is)

 

Nu kwam ik gisteren bij de growshop en werd me verteld dat ik veel meer ruimte nodig heb omdat ik ze moet ophangen. Voorheen knipte ik direct de toppen van de plant en ging het op die droogrekjes.

 

Wat doen jullie? Op zijn kop ophangen zodat alle sappen naar de plant kunnen stromen en ie langer droogt, of knippen jullie de toppen en leg je deze neer op een droogrek? Zijn de voordelen enorm bij de ophang methode?

 

Ik vind namelijk die ophangmethode leuk klinken maar overal lees ik ook dat de planten elkaar niet mogen raken etc etc. Als ik 50 planten moet drogen op die manier heb je veel ruimte nodig.

 

Stel ik koop die tent, span daarin 4 draden in de breedte en doe dat elke 30 cm, dus 5 x, Dan heb ik 20 draden van 80 cm. Een was lijn van dus 16m, alleen 30cm diep. Is dat genoeg voor 43 planten van 70 cm gemiddeld die je moet verknippen. Hoe ver kom ik hiermee. Heb geen idee hoe ik dit moet inschatten, altijd op traytjes gedroogd.

 

 

Een grote 2x2 tent neerzetten heb ik helaas geen mogelijkheid toe. Dan worden het helaas droogtrytjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb n SJ DD dark dryer 80x80 droogtent, of 90x90?

8 laags droognet erin, daar gaat ruim driekwart kilo in als t nat is. (Drooggewicht, dus nat n kilo of 2-3)

 

Ik begin (nouja begon voorheen) met 2 wasdroogrekken in de grote tent waar ik de takken aan hing, ik laat niet de hele plant in elkaar zitten. Dat is me teveel gedoe met knippen.

Takken hangend laten drogen neemt ook lekker weinig ruimte in.

Als t ong halfdroog is is t ook aardig gekrompen, dan verhuisde ik de hele boel naar de DD, verwijderde de takken en liet t daar rustig nadrogen in t droognet.

 

Zou trouwens niet zo veel lucht door je droogtent jagen, dan gaat t veel te hard.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

knippen en z.s.m weg Doei ! takke ophangen die is gek.. gaat m n tiet inzitte !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt ook geen tent kopen, maar een flinke doos ergens vandaan halen.

Daarin leg je knipsels of hang je je planten. Voor welke methode van knippen je ook kiest.

In die doos zet je ook een luchtontvochtiger. Zo'n niet al te duur ding, via Marktplaats.

Die zet je op een niet al te hoge stand, want je hebt immers maar 4 tot 6 liter water te verwijderen.

Klein ventilatortje in de doos, die voor een beetje luchtverplaatsing zorgt.

Doos plak je tape helemaal luchtdicht af, en desnoods plak je hem nog af met een paar vuilniszakken.

Is een beetje gedoe allemaal, maar het werkt.

 

Je kunt ook een oude kast hiervoor gebruiken.

Dan plak je met plakband de kieren van de kast af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik knip zelf alles in kleine stukken, droogt het ook iets sneller.

Als je de takken op gaat hangen ben je zeker 1 a 2 weken meer kwijt.

 

Helemaal zo'n grote hoeveelheid zal ik elke top van de tak scheiden.

Wel klein takje (1cm) aan laten zitten zodat je kan checken of die goed droog is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb juist t idee dat t hangend aan takken sneller gaat.. in droognet gaat t bij mij meestal langzamer.

En t eindproduct ziet er mooier uit. Dat zie je natuurlijk niet op de weegschaal, maar wel aan de opkopers die er om vechten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

knippen en z.s.m weg Doei ! takke ophangen die is gek.. gaat m n tiet inzitte !

 

6.2

 

die is gek :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A

 

Dat kan. Heb liever gewoon een strakke tent echter. Dingen kosten minder dan een mijer en hebben alles wat nodig is. Na de droging ook snel uit elkaar halen en op bergen.

 

Ik denk dat ik die SJ van 80x80x160 doe, daarin wat draden span. Heb gisteren gekeken naar de planten. Elk plant bestaat gemiddeld uit 7 takken. Als je die in zijn geheel afknipt onderaan de onderste top heb je van een plant 7 rechte stelen van 35 cm met toppen daaraan. Ik verwacht dat je daarom 1 plant ontleed kwijt kan op 20 cm draad. Op een draad kunnen dan 4 planten, dus ca 30 stelen drogen. Een draad heeft dan een lengte van 80 cm.

In de tent kunnen dan 4 lagen ontstaan van 5 gespannen draden. Dan is er toch plek om 20 x 4 planten = 80 planten te drogen. Dan moeten die 50 stuks van mij prima kunnen.

 

Of reken ik nu te optimistisch? Heb rekening gehouden met wat ruimte (bovenste 40cm) voor afzuiger en filter

 

@scirocco

Wat voor een filter en afzuiger zou jij doen. Heb liever een grotere afzuiger gedimt ivm minder geluid gezien ie in de woonkamer komt te staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jouw idee met die takken ophangen komt vrijwel overeen met mijn systeem, al gebruik ik dan n kant en klaar wasrekje van de action ipv touwtjes.

Er gaan idd een hele berg hangende rechte takken in een tent, naar mijn idee gaat er meer in als in zon 8 laags droognet.

 

Afzuiger van n 100 kuub/uur is al meer dan zat imo, zeker in n woonkamer waar t altijd relatief warm en droog is.

Anders verneuk je meer dan je goed doet... als t droogproces niet goed op orde is verlies je in n paar dagen n hoop geur en smaak van je product waar je maandenlang zo je best op gedaan hebt. Zonde!

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...