Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Echep

De Logica Van Ec Begrijpen?

Recommended Posts

In mijn verslagje stelde ik al de vraag, maar misschien dat het hier meer aandacht zal krijgen.

 

Ik ben vrij belezen in EC metingen, hoe je bodemmonsters moet nemen, hoe je moet meten hoeveel ze verbruiken, ....

 

Maar hoe weet ik nu hoeveel ik exact mag opdrijven? Ik las dat je de EC per week met 0,1 laat stijgen om te eindigen met een eindwaarde van circa 2. Maar ik neem aan dat vrij dorstige dames gerust wat meer mogen hebben? Maar hoe bereken je dat dan?

 

Voorbeeld:

 

Ik meet in een bodemmonster een EC van 1.0. De plant is op een leeftijd die 1,2 aankan. Moet ik dan maar 0,2 bijvoeden mineraal? Of mag dit 1,2 zijn en hoeveel zal de EC in verhouding dan stijgen in het substraat? (latere edit: ok ik besef hoe dom deze vraag is, 1,2 op 1,0 zal een lichte stijging veroorzaken en het niet verdubbelen, dus in principe mag ik dan 1,4 geven als ze 1,2 aankan en ik 1,0 meet in het substraat?)

 

Als ik via een bodemmonster meet dat er per 2 dagen een daling is van 0,2 EC hoe weet ik dan hoeveel ik moet opdrijven? Uitgaan van die 0,1 per week?

 

Graag hulp, waarvoor dank.

Edited by Echep

Share this post


Link to post
Share on other sites

bekijk eens n Topic van Dilago hij houdt zn dames de gehele ronde met EC 1.4 Knalgroen

 

zulke hoge doserigen zijn nergens voor nodig je spekt alleen de locale GS

een hoge EC veroorzaakt ook sneller Rot,

gewoon Voeden zodat ze mooi groen blijven een indica mag iets meer hebben dan een Sativa.

ik hou meestal 1.4 1.5 aan voor bvb Haze en 1.6/1.8 voor PP

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je antwoord. Ik ben hier gaan kijken:

http://www.wietforum.nl/topic/121690-dilagos-fotoalbum/

 

Dat zijn mooie hydroplanten. Ik teel op aarde en pas mijn EC metingen aan op het substraat. Maar hoe fijnstem ik dan mijn minerale voeding op het substraat? Mijn vragen zijn misschien dom :) maar het antwoord zou enorm helpen om de logica ervan te begrijpen.

 

Ik weet dat die hoge waardes niet zozeer nodig zijn. Maar ik zou zo graag eens een plant naar de "maximum" drijven. Opfokken wil ik het niet noemen, maar gewoon juist zoveel geven als ze vragen. Maar hoe bereken ik dan hoeveel ze effectief vragen? Een stijging van 0,1 is toch een gemiddelde? Hoe meet ik de effectieve waarde die fijngestemd is op de plant?

Share this post


Link to post
Share on other sites

als die hoertjes dorst hebben en je geeft ze 2.0 dan krijgen ze het niet door hun strot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is ook niet de bedoeling meteen aan 2.0 te komen. Maar te starten aan een waarde van 1.2 en die dan wekelijks opdrijven. Gemiddeld doet men dat met 0,1 per week. Maar hoe bereken ik dan uiteindelijk hoeveel de effectieve waarde per individuele plant is aan de hand van bodemmonsters?

 

De EC moet toch opgedreven worden naargelang de bloei vordert?

Ik kan best inbeelden dat een plant van enkele meters groot een hogere EC waarde aankan dan een indoor plant van 1,5m ? Of is dat verkeerd gedacht van mij? Ik probeer de logica er nog van te vatten.

 

Metingen lukt, water aanpassen, lukt.

Maar hoe ik mijn minerale voeding opdrijf aan de hand van bodemmonsters is mij nog geheel vreemd. En geloof me, ik heb hier en op google gezocht. Misschien ben ik slecht met zoekfuncties, maar ik vind het antwoord werkelijk niet

Share this post


Link to post
Share on other sites

De EC moet toch opgedreven worden naargelang de bloei vordert?

Nee dat hoeft niet, je kan het ook simpel zo laag mogelijk houden en goed je planten lezen. Ik geef Amnezen de gehele bloei een Ec van 1.3 met af en toe een uitschieter naar 1.5 als de planten lichter worden. In de tweede week 12/12 net voor de bloei begint geef ik ze eenmaal 1.5 en daarna meteen weer 1.3. Hoe lager hoe beter leert mij de ervaring. Elke keer als ik hoger ging met de Ec dan nodig resulteerde dat in kleinere toppen en meer blad.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleinere toppen en meer blad is absoluut de bedoeling niet. Goed dat je me daarop wijst, waarvoor dank.

Less shall be more.

 

Maar als je leest op de EC metingen, kan je dan geen bladverkleuring voorkomen? Als ze bv 0,2 EC per 2 dagen verbruiken en later EC 0,3 per 2 dagen, is dat dan geen signaal het met 0,1 te verhogen? Door het dan tijdig te verhogen voorkom je die verkleuring?

 

Nu is een regelmatige meting op hydro wel een stuk gemakkelijker dan op aarde. Zo'n fertometers geven geen duidelijke meting aan he. Op hydro steek je hem gewoon even in je reservoir en de meting is klaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ec is overrated. niet blind op starten puntje meer of minder boeit niet. gewoon naar planten kijken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel, dank jullie voor de antwoorden. Ik ben er veel wijzer mogen uit geraken en zal wat voorzichtiger zijn met voeden.

Maar het ding is, ik ben heel voorzichtig met voeden. Ik wil ze gewoon geven dat wat ze nodig hebben.

 

Staat er bv op mijn flesje 50ml/10L dan gebruik ik maar 20ml-30ml. Als de EC meting nu een 60ml/10L toelaat ga ik dat aandurven en toedienen aan de plant.

Exciting times are coming.

Share this post


Link to post
Share on other sites

daar spek je de GS mee nogmaals...

vaak zijn de Ml op de fles nog teveel, ze hebben het niet nodig dus waarom zou je ? schijnt ook een vieze nasmaak te geven ondanks het spoelen, beter laag in EC blijven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk naar je planten... die zeggen precies hoe t er aan toe is.

Duurt n tijd voor je alle subtiele hints herkent, maar planten lezen...

 

Bladstand, wegdraaiende of verbrande punten, kanobladeren of juist ongekeerd... alles heeft n oorzaak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga zeker luisteren naar jullie advies. Less is more. Genoteerd.

MAAR (bedoel dit niet slecht) ik ben ook koppig en zal links iets anders proberen dan wat ik rechts probeer.

 

Ik ga mijn waarde links op 1,5 houden en rechts verder opdrijven naar 2.0. Moet zelf even zien wat het doet en hoe dit uitdraait.a

 

Het beste resultaat dat ik ooit heb mogen halen was ironisch genoeg zonder minerale voeding :D Sannieseeds (toen sativa mix) en in 30L opgewaardeerde Compo Sana. Ik heb nooit meer zulke oogst kunnen evenaren. Ik was boven de 400 gram gekomen met een 400 watt lamp.

 

@Scirocco, maar als je uw metingen leest, zo voorkom je toch gele bladpunten en verkleurde bladeren?

Als ik bv. de EC van mijn Plagron Batmix in de gaten houd, dan kan ik op tijd bijsturen. Als ik wacht tot de bladeren verkleuren en dan pas bijstuur ben ik in theorie toch te laat? Als ik aan de hand van mijn meting tijdig bijvul zal de plant geen tekorten/vertraging opbouwen.

Correct?

 

Nu is het mij reeds doorgedrongen dat deze materie een heel breed spectrum heeft. Ik hoop alsnog een goed boek hierover te vinden die mij in klare taal kan begeleiden. Nu doe ik al doende ervaring op, maar is allemaal nog heel onzeker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op EC waarden sturen bij kweken op aarde?

Slechter kan je het voor de plant niet maken :whistle:

 

Geef voldoende (zie schema) en laat de plant het lekker zelf uitvogelen met de opname.

Ideale ph waarden nastreven op aarde geeft hetzelfde effect als op EC sturen, je doet je plant zwaar tekort

 

Aarde heeft een buffer en laat zich maar moeilijk meten en sturen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu is een regelmatige meting op hydro wel een stuk gemakkelijker dan op aarde. Zo'n fertometers geven geen duidelijke meting aan he. Op hydro steek je hem gewoon even in je reservoir en de meting is klaar.

Het is vooral van belang dat je meet wat er ingaat en dat is op aarde net zo goed mogelijk. Als je steeds correct instuurt is een meting van het medium niet nodig.

 

Op EC waarden sturen bij kweken op aarde?

Slechter kan je het voor de plant niet maken :whistle:

Vandaar ook dat pH Donner zulke slechte resultaten heeft zeker! Door niet te meten ben je overgeleverd aan de goden.

Edited by dilago
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies, dat meten en controleren doe je om te voorkomen dat planten problemen krijgen. Tegen de tijd dat je tekorten/overschotten ziet bij de plant ben je al te laat en is er al schade geweest waardoor je nooit een optimaal resultaat zal halen. Op zich ook geen probleem natuurlijk als je dat niet nastreeft, maar ik vind zelf dan toch dat als er iets kan verbeteren dat ik dat dan liever ook doe.

 

Is wat mij betreft ook juist onderdeel van de hobby. Gewoon wat voeding en water erin kieperen geeft ook gewoon een prima resultaat natuurlijk, maar als je daar lol in hebt kun je een hoop leren van de planten door te meten wat ze doen.

 

Het is overigens ook niet zo dat planten zelf kiezen wat ze opnemen. Als er ergens een overschot van in de grond zitt dan gaat dat ook gewoon de plant in met het water wa die opneemt (enigzins versimpeld) en en kan daar ellende veroorzaken. Dus het is wel degelijk van belang in welke ratio je de elementen aan de plant aanbiedt. Of je nou op aarde of op hydro kweekt maakt niet uit. ls je tenminste nastreeft om de boel te verbeteren althans.

 

Grote comerciele (glas)tuinders meten zich ook een versukkeling en passen hun voeding ook aan op wat er in de aarde zit. Net zoals ze dat doen bij hydro. Het "hoeft" niet, maar het zorgt er wel voor dat Nederlandse tuinders tig keer zo efficient werken als die uit andere landen die niet zo goed hun best doen en het extra volume gewoon halen uit meer land gebruiken en meer (kunst)mest .

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo denk ik er precies over Wietefras en wie zich houdt aan een kweekschema is ook aan het meten. De aversie tegen meten onder sommige wietkwekers is voor mij onbegrijpelijk, ik bedoel, zo'n metertje kost een tientje en je steekt hem even in je vat!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ja het kost wel weer extra tijd om de boel te meten en dan ook te begrijpen wat je meet. Als je daar geen zin in hebt dan kun je het ook gewoon niet doen. Laat je misschien 10% tot 20% opbrengst liggen (of meer als je er echt maar een slag naar slaat), maar er komt toch zat van zo'n plant af.

 

Als je een kweekschema volgt meet je eigenlijk alleen wat je de planten geeft, maar je meet dan nog niet hoe de planten er mee om gaan. Hoeveel ze daarvan opnemen. Als je stug een schema blijft volgen dan kun je je planten ook ondervoeden of overvoeden als je schema niet (geheel) aansluit bij wat je planten nodig hebben.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, hier is het dus te doen. Verschillende meningen, plaats houden voor elkaars mening en gewoon lekker netjes forummen. Mooi. Dacht even dat het niet meer bestond :)

Ik sluit me helemaal bij jullie visie aan Dialog en Wietefras. Dat meten geeft inderdaad net dat ietsje meer aan de hobby en zorgt ervoor dat je veel problemen vermijdt.

 

Het is inderdaad van belang wat je er in doet. Maar het is toch ook aangewezen in de gaten te houden hoeveel ze opnemen van wat je er in doet? Via die meting bijsturen.

 

@Lostchild,

 

Ja je EC bijsturen aan de hand van metingen op aarde. Klinkt misschien vreemd, maar het is beter zo. Je schema op je flesje is maar een richtlijn en iedere genetica is uniek. Zoals reeds aangegeven is, indica's kunnen een hogere EC dan sativa's aan. Dus op welke soort zijn die minerale flesjes nu aangepast? Het zal afgeklopt zijn op veilige waarden voor beide planten. Als je zelf metingen doet, via je bodemmonsters het verbruik in de gaten houdt, dan kan je dus meer geven en zo de productie verhogen.

Ik heb dan wel mogen leren dat je niet te hoog mag gaan omdat ze dan minder buds produceren. Maar dat is nog iets dat ik zelf moet ervaren :D

 

Ik weet niet wat ik doe, dit is mijn eerste keer. Dus ik moet er een beetje inrollen. Ik voorspel problemen, daarom dat ik dit maar uitprobeer op één plant. Het is zoals je op een organisch grond gaat telen. Het wordt er alleen maar beter op door de ervaring. Op een dag is dat een pak en ben je daar automatisch mee weg, hop naar het volgend hoofdstuk om dan bij te leren :D Ik zou ook graag op hydro leren telen.

 

(Een pak = dialect voor een gewoonte)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je planten leren lezen, maar dat is niet voor iedereen weggelegt....

 

Juist voor deze mensen hebben ze meters en A/B voeding bedacht, dan kunnen ze net doen alsof ze weten wat de plant nodig heeft maar eigenlijk gooien ze gewoon A/B in het vat lol!! Aangezien een plant zelf bepaald wat hij eet kan het niet misgaan lol.

 

Op aarde heeft je ec meten geen zin omdat je je retour niet kunt meten, Je weet dus niet wat ze daadwerkelijk gebruiken uit je voeding.

Gewoon ec 1.4 of wat erin en naar je bladpunten kijkenof je niet teveelgeeft heeft niks met hydro kweken te maken, dat is meer amateurisme....

Bij de wortel meten wat er gebruikt word en wanneer ze wat nodig hebben, daar speelt de tuinbouw ook op in. Daar word gekeken wat ze daadwerkelijk uit de voeding gebruiken en daar word naar aangepast.

 

Op aarde kun je beter biologisch/organisch aan de gang, beter voor de smaak en nooit afzuren!

 

Pg

 

Pg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Echep, Het probleem met organisch kweken en meten is dat de voeding voor een groot deel als organische stoffen in de grond aanwezig zal zijn. Dat geeft een EC van 0. Pas als het grondleven dat afbreek in je daar voor ionen krijgt (exact dezelfde als die je uit minerale voeding krijgt) zul je de EC meter uit zien slaan.

 

Daarom zeggen ze (deels terecht) dat je op aarde niet kan meten. Maar goed, je kan wel meten hoeveel voeding er voor de planten direct beschikbaar is. Dat is ook waar de planten op reageren. Op basis daarvan kun je dan besluiten of je moet bijvoeden of niet. Of dat je volgende keer iets meer of minder organische voeding in de aarde moet stoppen.

 

Wat overigens een vrij simpele manier is om de EC van de aarde te meten is om een Fertometer te gebruiken. Het is namelijk vaak vrij lastig om een overschot, tekort of blokkade van elkaar te onderscheiden en zo'n simpele meting kan dan een hoop verduidelijken.

 

 

Aangezien een plant zelf bepaald wat hij eet kan het niet misgaan lol.

Dit soort onzin moet je dus vooral maar negeren. Zo werkt het uiteraard niet, maar goed dat moge duidelijk zijn. 100% Verkooppraat helaas. Het forum gaat wel een beetje tenonder aan dit soort nonsens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat wordt best lastig niet afzuren op aarde. Want -of wel is er iets mis met mijn pH meter- de pH van het leidingwater is 8,..

Nu daagt het mij dat ik deze teelt geen EC metingen kan doen en als ik dat dan toch zou willen doen, beter op cocos ga of meteen overschakel naar hydro?

Want ik heb organische meststoffen toegevoegd op mijn universele aarde. Ik ben nog volop aan het leren dus mijn metingen houden voorlopig weinig steek :D

Zo'n fertometer geeft ook maar een kleur aan en geen exacte waarde he? Of bestaan er zulke fertometers?

Ik ga dan ook overschakelen naar iets in de toekomst wat een makkelijke meting toelaat. Hoogstwaarschijnlijk hydro. Maar ik ben een enorme leek met zulke dingen en daar zal toch iemand voor moeten komen.

 

Maar de plant "lezen" is toch inderdaad onzin? Het is dan te laat. Je houdt ze toch beter "optimaal" zodat ze voluit kan gaan? Hoe vaak kun je je bladpuntjes aflezen? 1 keer toch maar? Dat is een onherstelbare schade. Beter zachtjes gaan, maar toch blijven opdrijven als ze dat toestaat. Niet meteen 1,4 maar stijgen aan de hand van het verbruik.

Nu verbruik kan ik niet nagaan op aarde dus het is inderdaad vrij zinloos deze metingen die ik nu neem nog verder serieus te nemen.

Ik ga het dan volgens de richtlijn doen en bij één plant eindigen op een waarde van 2.0. Ik voorspel misschien wel hier en daar wat calcium of magnesium tekort, maar dat is een offer dat ik bereid ben te maken. 1 verkleurd blaadje vind ik niet zo heel erg bij het verhogen van de pk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De plant lezen is geen onzin maar hogeschool kweken, schema's meters pk is allemaal onzin.

 

Al meet je nog zo goed..., elke strain, clone, phenotype is anders dus pas als je een strain/plant/clone 3 x afgebloeit hebt weet je wat ze eet/wil wanneer en hoe.

 

Succes!!

 

Poldergrower

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel jaren groeit er al cannabis op deze planeet? En wanneer zijn ze begonnen met meten??

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Echep, Die fertometer geeft ongeveer aan of er nog voldoende voeding in de grond zit of niet. Het is inderdaad een vrij beperkte meting, maar ik heb het bij meerdere mensen zien helpen. Afgezien daarvan geeft het een soort rust als je je als beginnende kweker afvraagt of ze nou teveel of te weinig voeding krijgen. Groen lichtje van die Fertometer en je weet hoe het zit. Hoef je ook niet een week te wachten tot je planten tekorten beginnen te vertonen terwijlk je het probleem al lang had kunnen corrigeren.

 

Ik heb een moestuin en daar ben ik ook gewoon een luie kweker en gooi ik wat mest door de grond. Daar gebruik ik ook een Fertometer om de boel een beetje in de gaten te houden.

 

Je moet sowieso niet in paniek raken als er eens een blaadje verkleurt ergens. Bladeren in de schaduw kunnen er bijvoorbeeld altijd wel vanaf vallen ook al is de plant verder gewoon kerngezond.

 

Meten is ook een belangrijk onderdeel van de plant lezen. de plat vertelt je door de wortels ook een boel. Als je alleen maar naar de bovenkant kijkt mis je dus gewoon een hoop informatie.

 

Als je meet hoef je ook niet eerst 3 kweken te wachten voordat je weet wat de plant nodig heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar het is toch net omdat ze anders zijn dat je gaat meten om te kijken hoeveel voeding ze verbruiking in verhouding tot hoeveel water ze verbruiken. Toch?

Dus aan de hand van dat verbruik drijf je op of drijf je af.

Als je de plant gaat lezen is er al reeds een tekort of een te weinig. Blokkades kunnen voorkomen worden en je houdt alles lekker stabiel. Zoals Wietefras ook aanhaalt, meten = lezen.

Ik snap waarom mensen op aarde niet voor meten zijn, I was there myself! Maar het wordt een beetje saai op den duur. Meten maakt het net iets leuker en als ik daarmee de vrucht beter kan afrijpen, waarom ook niet? :)

 

Inderdaad Wietefras, met een paar blaadjes zit ik echt niet mee als ze voluit aan het gaan is. Maar soms zie ik mensen met problemen (op aarde) die gewoon groeivoeding en bloeivoeding op aarde gebruiken. Ik heb dat niet meer voor sedert ik een hele lijn combineer met organische meststoffen. Toch wil ik zo eens de maximum eruit halen. Het onderste uit de kan halen :)

Toch heb ik geleerd dat ik zal moeten overschakelen naar hydro om een perfect schema samen te stellen. Op hydro meet je meteen hoeveel ze opnemen. Dus denk niet dat ik nog lang op aarde ga telen. Wel nog ff klungelen. Zo'n fertometer geeft mij weinig detail en dat vind ik wel belangrijk in het proces.

 

@Vakman, maar toen was cannabis niet zoals we dat vandaag kennen. Dankzij mensen die selecteerden en steeds verder gingen werd ze er steeds beter op. Experimenteren is toegelaten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...