Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

scratch

Binnenkweek Led

Recommended Posts

Beste Leden,

 

Ik heb een kamer van 3*3 meter en 1 van 2.5*2.5 meter.

Zelf heb ik nog een 1000 watt Led lamp liggen en wil hier graag met verder werken.

Maar hoeveel lampen moet ik daar bovenhangen in mijn 2 ruimtes.

Die Led-lamp schijnt precies ook rechthoekig.

( wil hier trouwens geen discussie beginnen over het beste, de led of de hps)

 

Dus kan iemand mij daarbij helpen

Alvast bedankt,

Sherkan

Edited by scratch

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Maar hoeveel lampen moet ik daar bovenhangen in mijn 2 ruimtes.

 

 

Wat bedoel je precies?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel hoeveel Led lampen moet ik in een ruimte van 9 m² hangen ongeveer. Ze spreken van 1 lamp per m². Maar dat lijkt mij nogal veel. En ik ga me ook gaan 9 led lampen gaan aanschaffen, dat is me net iets te duur. Dus mss beter met hps lampen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

1000 watt led lamp? Dat is een beste... als hij daadwerkelijk 1000 watt doet trekken in het juiste spectrum of full spectrum zit je wel wel redelijk goed voor die 2.5 bij 2.5 ruimte voor die 3x3 zou ik voor 2x 1000w hps gaan. Of je moet voor 1500watt led gaan maar dat kost weer minimaal 2 duuzend eurie of gaan shoppen in china en een "werry good led replace 1000watt hps only power use is 250w amazing 1.50 dollar wow buy now limited supply wery good" kopen waar je bijna niks aan hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja mijn ene led lamp van 1000 watt is van aliexpress (china dus). ben nu bezig met een kweekje ermee. voorlopig gaat dat goed.

Dus met 1 led lamp is het voldoende voor een ruimte van 2.5m op 2.5 meter?

dan moet ik die toch vrij hoog boven de planten hangen ofniet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel watt is die lamp nou echt? Het lijkt me namlijk eerder 90W tot 150W oid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

HTB1eA2yQFXXXXXuXFXXq6xXFXXXO


De site zegt 1000. Maar ik ben er geen kenner van. Wou het gewoon eens uittesten of dat dit goedkoop chinees lampje werkt. Ik hou jullie op de hoogte van mijn kweekje.
Maar deze kweek is maar voor te testen.

Mijn topic vraag was:
ik heb op mijn zolder een ruimte van 2.5m op 2.5 meter en een ruimte van 3m op 3m dus 15.25m².
Maar ik ben mijn zolder kamer aan het voorbereiden.
Dus hoeveel van deze Led lampen moet ik hangen op deze oppervlakte?

zo ziet mijn led-lamp eruit

HTB1eA2yQFXXXXXuXFXXq6xXFXXXO

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er van uit gaande dat elk ledje maximaal 5w is wat eerder 3w zal zijn en ik tel 100 ledjes zit je maximaal op 500/300w en daar ga je misschien net 1x1m matig mee belichten.

Advies is dan.. lekker hps nemen, ervaring op doen. Zodra er centjes en kennis vergaard dan pas er over na te denken om op led te gaan kweken. Wietefras is op dit forum onze led god met alle info die hij hier deelt en op youtube mot je maar naar growmau5 zoeken.

Reken op €1.50 a €2.- per watt voor een goed led systeem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stuk of 15?

ik sluit me hier bij aan ^^

 

Mocht je voor hps gaan, en je zolder is goed geisoleerd.. zou ik gaan voor 2x 600w in die 2.4 x 2.4 en 4x 600w voor de 3x3 kamer.

Neem niet te veel hooi op je vork en begin eerst met 1 kamer met 2 lampen. Gaat meer geld en tijd in zitten dan je denkt.

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok bedankt voor de info alvast.

Wou gewoon graag met die Led lampen werken.

Mijn huis is helemaal gemaakt uit hout. Dus een klein brandje en heel mijn huis is weg. Dus ben wat paranoide met die hps lampen voor brandgevaar en ook voor de stroomkosten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel je er nodig hebt zul je eerst moeten weten hoeveel licht er vanaf komt. Minimaal om te weten is dan wel hoeveel stroom het diong verbruikt. Dat zal achterop op de sticker bij de stroomaansluiting wel vermeld staan toch?

 

Andere insteek is dat dir die led boeren doorgaans de lichtopbrengst enorm overdrijven en. Je hebt minstens twee keer zoveel armaturen nodig als wat ze aanbevelen. Dus dan zou je er minstens twee per m2 nodig hebben.

 

Verder hebben ze het over 4000 lumen. De lumen van een paarse lamp converteer je naar PAR door te delen door 15 (min of meer). Dus dan zou je 266umol/s hebben uit die lamp. Op basis daarvan zou je er dan wel 2 of 3 van nodig per m2 om aan de 700 a 800umol/s te komen per m2.

 

Er van uit gaande dat elk ledje maximaal 5w is wat eerder 3w zal zijn en ik tel 100 ledjes zit je maximaal op 500/300w

Ja, maar die ledjes belasten ze ook maar op 50% ofzo dus ik zou eerder zeggen ergens tussen de 150W (bij 3W leds) of 250W (bij 5W leds).
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK als het allemaal klopt wat jullie zeggen, denk ik dat ik toch voor die ruimtes met hps ga werken.

Ik zal zien wat deze kweek oplevert. Ben zelf benieuwd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

en ook voor de stroomkosten

 

Wat is het verschil in stroomkosten dan tussen een '1000' watt aliled en 1000 watt hps?????

Share this post


Link to post
Share on other sites

normaal gezien verbruik ik een pak minder stroom toch met zo een Led lamp?

Moet eerlijk zijn, ik ben amateur. Ik heb al genoeg gelezen op forums.

Maar alles wat met Led lampen heeft te maken, begrijp ik weinig van.

Iedereen zegt contradicties.

geraak er beetje van in de war :)

 

Ik zal eens foto's van mijn zolderruimte posten. En laat maar weten hoe jullie die ruimte zouden aan pakken

Share this post


Link to post
Share on other sites

1000 watt is 1000 watt, dus dat maakt TOTAAL geen verschil!!

Nu gebruikt deze lamp geen 1000 watt, maar dat wist je nog niet toen je hem kocht :likken:

 

 

Ga maar eens flink wat lezen is mijn advies, en ledwiet schijnt KUTTTTTTTTT te zijn, maar dat terzijde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok bedankt voor de info alvast.

Wou gewoon graag met die Led lampen werken.

Mijn huis is helemaal gemaakt uit hout. Dus een klein brandje en heel mijn huis is weg. Dus ben wat paranoide met die hps lampen voor brandgevaar en ook voor de stroomkosten

Denk dat het risico op falende chinese led meuk 100x groter is dan een dimluxje of een gavita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

normaal gezien verbruik ik een pak minder stroom toch met zo een Led lamp?

"led" is een heel breed begrip. Het is net zoiets als auto's. Je hebt auto's die klein zijn eof grote. Je heb auto's die niet vooruit te branden zijn en je hebt ook sportuto's die wel heel hard kunnen gaan. Dus "hoe hard gaat een auto" of "hoeveel benzine vebruikt een auto" is een vrij breed iets.

 

Met leds is dat net zo. De fabrikant kan kiezen hoe efficient ze het armatuur maken (tot op zeker hoogte). De keerzijde daarvan is dat hoe efficienter je het maakt, des te duurder het wordt. Een dure lamp verkoopt veel lastiger. Dus wat doen ze dan, ze maken led lampen die nauwelijks efficienter zijn dan HPS. Of zelfs nog minder efficient, maar doordat ze geen reflector nodig hebben scheelt het weinig. De malafide led verkopers adviseren ook steevast om met een veel lagere intensiteit te kweken. Dat omdat ze hun vage beloftes anders niet waar maken, maar je g/W ratio gaat wel omhoog daardoor (planten zijn wat efficienter bij lagere intensiteit). Alleen is de oogst in absolute zin wel teleurstellend.

 

Als je denkt met 200W een vierkante meter te kunnen belichten dan kom je bedrogen uit. Althans, je zal er best 200g onder vandaan kunnen halen en dus een mooie g/W score halen. Alleen haal je dan ook maar 200g uit die vierkante meter en met een 400W HPS kun je er ook 400g uit halen.

 

In de praktijk komt het er op neer dat de goedkope en zelfs ook veel dure (KIND LED bijvoorbeeld) paarse armaturen slechts op 25% efficientie draaien. Een beetje HPS zit wel op de 30%, maar een goeie led gaat richting de 50%.

 

Een goeie led verbruikt dus half zoveel stroom als een "goedkope" led. De stroomkosten zijn in de praktijk vele malen hoger dan de aanschafprijs van een led armatuur. Dus die goedkope dingen kosten op termijn juist meer geld.

 

 

Als je een beetje behoorlijk kan kweken dan heb je met led gewoon prima wiet. Was laatst weer op een meeting en men was vol lof over mijn laatste Santanesia oogst. Je moet alleen wel een beetje met planten overweg kunnen en de behoefte goed aanvoelen. Als je jaren lang hetzelfde trucje doet en daar niet meer van af kan wijken dan kan het mis gaan ja. Klimaat kan ook een dingetje zijn als je overstapt van HPS naar led. Zeker van die lieden die denken dat ze gaan "knallen" en dan de boel verprutsen kunnen met slecht spul uit komen. Tsja. Dat heb je met HPS ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites

4000 lm is ook wel erg weinig voor een 1000 W.Een led bouwlamp van 100 W heeft al 13000 lm & van 1000 W 120.000 lm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet de lumen van "paars" licht wel keer 4 of 5 doen om het vergelijkbaar te houden met "wit" licht, maar goed 1000W zal het hoe dan ook niet zijn inderdaad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...