Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Kees A

Ombouwen Van Een Timer / Schakelklok

Recommended Posts

Op Amerikaanse sites en YouTube had ik wel eens gezien hoe ze zelf zo'n huis- tuin- en keukentimer ombouwen.

Zo'n ding dat je bij elke Blokker, Hema of bouwmarkt koopt.

Prijzen vanaf een € of 4 en de merken die als 'beter' bekend staan kosten het dubbele of drievoudige.

 

 

gallery_8785_19552_303944.jpg

 

Het principe is eenvoudig en genoegzaam bekend... je kunt pinnetjes rondom een uurwerk omhoog zetten of naar beneden drukken.

Op de tijden dat je niet wil dat je apparaat (lampje, pompje, fannetje, etc.) werkt, zet je de pinnetjes omhoog.

En omgekeerd.

 

Nu hebben al deze schakelklokken meestal 48 of 96 pinnetjes. Eentje met 48 pinnetjes kun je per half uur schakelen, en eentje met 96 pinnetjes per kwartier.

Maar als je korte periodes wil, zijn timers in deze uitvoering niet te koop in Nederland.

Dus ik heb er zelf eentje gefabriceerd.

 

Eentje gekocht bij Blokker omdat ik van deze zeker wist dat deze met schroeven dichtzat.

Weliswaar van die one-way schroeven, maar met een beetje duwen draai je ze toch los.

Als je voorzichtig de 2 helften van elkaar haalt (klokje aan de bovenzijde) dan wordt het binnenwerk zichtbaar.

 

 

gallery_8785_19552_388607.jpg

 

 

Het deel waaraan ik ben gaan prutsen is het doorzichtige doosjes met daarin allemaal tandwieltjes.

Alleen het blauwe deel steekt boven het doosje uit.

Dit blauwe radertje grijpt in het uurwerk dat in de andere helft van de schakelklok zit.

 

 

gallery_8785_19552_374222.jpg

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Per ongeluk 2 topics geopend....

Maar ik ga alleen in deze verder.

 

Het doorzichtige doosje met de radertjes kun je voorzichtig uit de schakelklok halen.

Vooralsnog niet volledig want het zit vast aan de spoel en die zit weer vast aan wat stroomdraden.

 

gallery_8785_19552_405770.jpg

 

 

Vervolgens haal je zeer voorzichtig de deksel van het doorzichtige doosje.

Aan de zijkant zitten 2 clipjes die je voorzichtig wat oplicht en dan kun je de deksel/bovenkant eraf halen.

Doe het voorzichtig want anders komen de asjes en radertjes los.

Wat wel gaat gebeuren is dat de spoel aan de draden blijft zitten, en dat het kleine zwarte rondje in het doosje blijft.

 

gallery_8785_19552_19971.jpg

 

 

Als het dekseltjes er vanaf is, zie je allemaal radertjes die voor deze uitleg gelukkig allemaal mooi gekleurd zijn.

Ga er voorzichtig mee om want alles zit eigenlijk los in het doosje.

 

 

gallery_8785_19552_483790.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zij-aanzicht geeft mooi de stapeling van radertjes weer.

 

gallery_8785_19552_47830.jpg

 

 

Het principe van zo'n schakelklok is eigenlijk erg eenvoudig.

Dat zwarte rondje gaat draaien door het magnetisch veld van de spoel.

Het draait redelijk snel.

Deze snelheid wordt langzaam afgebouwd, door steeds een overbrenging op een ander tandwiel.

De snelheid neemt dusdanig af dat het bovenste blauwe tandwiel erg langzaam draait en zorgt dat de klok in de timer in 24 uur precies 1 x helemaal rond gaat.

 

De basis van de aanpassing is dat je 1 of 2 wieltjes uit deze cyclus verwijderd en dat daardoor de klok niet 1x per 24 uur ronddraait, maar bijvoorbeeld 1 x per uur of 1 x per 40 minuten.

Nu kun je niet zomaar wat wieltjes verwijderen. Je moet er wel voor zorgen dat het bovenste deel blijft draaien.

In de foto het roze radertje met daarop het blauwe deel.

Om dit te bereiken, ga je ze fixeren op het daaronder gelegen witte radertje dat op dezelfde as zit.

 

Het gele radertje gaat in de prullenbak.

 

Wel moet je er voor zorgen dat uiteindelijk het blauwe deel op dezelfde hoogte uit het doosje blijft steken.

Want anders maakt dit geen contact meer met het uurwerk.

 

Om die hoogte te bereiken, ga ik een rubber ringetje / revet tussen het roze radertje en het daaronder gelegen witte radertje plakken.

 

Nu had ik een afdekdopje liggen, en door daar het 'hoedje' van af te snijden hield ik een ringetje over met exact de juiste dikte en diameter.

Daar was ik wel blij mee want anders had ik zelf iets moeten gaan zoeken of maken.

Ik gebruik rubber omdat het niet zwaar is en omdat het als de schakelklok zou vallen, het hopelijk niet meteen los schiet.

Maar ik denk dat gewoon een plastic ringetje ook zou werken.

 

 

gallery_8785_19552_27677.jpg

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vervolgens ga je voorzichtig 1 voor 1 de radertjes er af halen.

 

Eerst het bovenste deel, dat eigenlijk uit 2 delen bestaat.

Het blauwe deel ligt op het roze deel. Het blauwe deel kan draaien in het roze deel, maar slechts 1 kant op; dan hoor je het ratelen.

Als je het de andere kant op wil draaien, blokkeert het.

 

gallery_8785_19552_341168.jpg

 

 

Daarna het gele radertje dat je niet meer nodig hebt.

 

 

gallery_8785_19552_208027.jpg

 

 

En als laatste het witte radertje dat de basisplaat wordt van een nieuw te maken, dikker, tandwiel.

 

 

gallery_8785_19552_357531.jpg

 

 

In het doosje zie je alle asjes nog mooi rechtop staan. Ze zitten in uitsparinkjes in het onderste deel van het doosje, en je kunt ze er zo uitpakken mocht je dat willen.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals gezegd wordt het witte radertje de basis van een nieuw te maken tandwiel.

Daarvoor heb ik een naald (een iets dikkere was nog beter geweest) in een stuk kurk geprikt.

Daar kan ik dan het radertje overheen laten zakken.

Wat druppels secondelijm op het platte gedeelte van het radertje....

Dan de rubber revet over de naald laten zakken en de revet goed aandrukken op het tandwiel.

Zorg ervoor dat het rubber ringetje mooi gecentreerd zit.

 

 

gallery_8785_19552_443541.jpg

 

 

Als het vastzit, doe je een paar druppels lijm op het rubber ringetje.

Niet teveel en desnoods heel snel met een tandenstoker oid verspreiden.

Dan laat je het roze tandwieltje over de naald zakken, bovenop het rubber ringetje.

De naald zorgt ervoor dat ze goed gecentreerd zijn ten opzichte van elkaar.

Goed aandrukken.

 

gallery_8785_19552_148169.jpg

 

De radertjes en het rubber ringetje met elkaar verlijmen doe ik niet op het asje, want als er wat lijm lekt, zit je hele raderwerk vast.

De naald kun je altijd wel lostrekken, mocht er onverhoopt wat vastlijmen.

Het blauwe deel hou ik ook de buurt van de lijm want het is belangrijk dat deze los kan blijven bewegen in het roze radertje later.

 

Als de lijm droog is, heb je dus 1 groot dik tandwiel bestaande uit 3 lagen, met daarop - los - het blauwe deel.

 

gallery_8785_19552_312033.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarna zet je het dikke tandwiel weer terug op het asje in het doosje.

Even controleren of het lekker loopt allemaal en of het goed op zijn plek zit ten opzichte van de andere tandwieltjes.

 

gallery_8785_19552_499385.jpg

 

 

De deksel weer terugklikken op het doosje.

Dit is soms even gedoe omdat het metalen deel aan de spoel weer goed op zijn plek moet komen.

Dit deel zit deels tussen de 2 helften van het plastic doosje geklemd.

Ook moeten de asjes in de uitsparingen vallen in de deksel van het doosje.

Maar eigenlijk gaat het best soepel als je niet te gehaast bent.

 

Daarna plaats je het doosje weer terug in de behuizing van de schakelklok.

 

gallery_8785_19552_470148.jpg

 

 

Voordat je de schakelklok gaat sluiten, moet je goed opletten of een armpje (dat een zwart knopje kan indrukken op het rode doosje) ook goed op zijn plek zit. En het schuif-schakelaartje dat eigenlijk gewoon los geklemt zit tussen de 2 helften van de schakelklok.

Bij mij was het armpje er een keer uitgevallen, of het zat scheef en dan draait de klok wel, maar krijgt het stopcontact in de schakelklok geen stroom.

 

gallery_8785_19552_23466.jpg

 

Als alles in elkaar zit, zie je uiterlijk geen enkele verandering aan de schakelklok.

Maar als je er mee gaat spelen, zie je dat bijvoorbeeld in deze specifieke klok de minimale schakeltijd van een half uur naar 45 seconden is gegaan.

Ik zou dus een pompje 45 seconden kunnen laten draaien.

Dit in een cyclus van maximaal 36 minuten.

Want in 36 minuten is het uurwerk helemaal rond gegaan.

 

Ik heb getracht het zo duidelijk mogelijk weer te geven, met hopelijk bruikbare foto's.

De termen zullen soms wel niet kloppen, maar jammer dan.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

LoL creatief! Zit daar nou een schakelaar van 40 ampere in?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi uitgelegd en mooie foto's, maar waarom zou je kortere periodes willen schakelen dan een kwartier?

Share this post


Link to post
Share on other sites

LoL creatief! Zit daar nou een schakelaar van 40 ampere in?

 

Geen idee.

Wat ik wel weet, is dat je er geen lamp van 600 W mee moet schakelen.

Ook geen zware pomp.

 

Mooi uitgelegd en mooie foto's, maar waarom zou je kortere periodes willen schakelen dan een kwartier?

 

In hydro bijvoorbeeld willen mensen soms maar heel kort een pomp laten werken. Dus meerdere momenten per uur/dag, maar dan wel kort.

De meesten gebruiken daarvoor een elektronische timer en die kun je zelfs nog korter en nauwkeuriger zetten.

Maar dit is een goedkoop DHZ-alternatief.

Op Ebay vragen ze 40 dollar voor zo'n omgebouwd apparaat.

En je hebt wat te prutsen op je vrije zondagmiddag.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ohja ik zag het verkeerd, er staat 4 ampere. Dus eigenlijk als je er 1 van 10 ampere erin zet, en die bestaan. Dan is het misschien wel mogelijk om een 600watt lamp te draaien...misschien kan je ook een potmeter op die motor zetten die de klok aandrijft. Hierdoor zou je de snelheid van de motortje kunnen regelen, dus ook de tijd van de klok. Mits die motortje niet op 230 werkt wisselstroom.

 

Mijn 2 cent

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat als je zulke aanpassingen gaat doen, dat je dan beter een elektronische timer kunt kopen.

Of zo'n tijdklok met relais.

Stukken makkelijker en waarschijnlijk in the end goedkoper.

En veiliger.

 

Mijn knutselproject is echt heel erg basic.

Om bijvoorbeeld een aquariumpompje elke 10 minuten een periode van 45 seconden te laten druppelen. Zoiets.

Of als je een fogger (zo'n mistding) 2 minuten aan wil laten gaan, en dan weer 8 minuten uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die rode schakelaar zou je zo kunnen vervangen voor een van 10 ampere, ik heb precies hetzelfde klokje van de action. Er staat dat die 2000watt kan schakelen. Dat is rond de 8 ampere, vind het dan heel raar dat ze een schakelaartje van max 4 ampere erin monteren. Dat is pas onveilig! Goed om te weten trouwens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...