Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
jeff-1986

Ongedierte Preventie

Recommended Posts

Zijn er ook middelen die ongedierte op afstand houden?

Kon zo snel niks vinden. Kwam tot nu toe alleen bestrijdingstips tegen via Google.

Het gaat hoofdzakelijk om bladluis en slakken.

 

Vandeweek een plant geknipt en kwamen wat spinnen uit en sprongen 3 sprinkhanen tussen de toppen vandaan.

Maar die plant had geen schade.

M`n huidige, die nog in de groei zijn, zijn wat bladeren aangevreten en zie op de aarde een slakkenspoor.

Ze staan allemaal in de tuin in een pot op de grond.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier en daar een aangevrete blad hoort nu eenmaal bij het buiten kweken :D

 

Je kan slakkenkorrels strooien of bier-vallen zetten,...

 

Je kan zelfs pesticiden gebruiken (al raad ik dit ten sterkste af)

 

Ik vind gezelschaps-planten een zeer mooi en ecologisch alternatief ;)

http://www.wietforum.nl/topic/123172-gezelschapsplanten/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Flink wat scherpe potscherven rondom de stam, dan blijven de slakken wel weg.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier en daar een aangevrete blad hoort nu eenmaal bij het buiten kweken :D

 

Is zo. In principe is het ook geen ramp en vooralsnog altijd prima en met weinig inspanning te behandelen/bestrijden.

Maar bedacht me net, misschien is voorkomen beter dan genezen ook wel eens fijn.

 

bier-vallen

 

Bier vallen? :D

Klinkt alsof ik straks een paar buren, die wel een biertje lusten, heb gevangen.

 

 

Dille houdt bladluis op afstand begrijp ik?

Toevallig wat van staan van m`n zoontje z`n (ah) moestuintjes. hehe

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spuit aan de onderkant van je pot rondom WD40 ( kruipolie ) en de slakken blijven weg .

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

biervallen niet doen, je lokt feitelijk alle slakken uit de omgeving naar jouw bierval (of je moet slim genoeg zijn die bij de buren te zette)

 

mechanische werking werkt beste tegen slakken, koper, of andere barriere waar ze niet over willen of kunnen, heb je een hond? bind een vuistdikke kluwe hondenhaar op 10cm van de grond om je stam haar, slakken vinden haar niet lekker om over te glijden en verticaal kunnen ze er geen grip op houden, zo heb ik het idee dat gevlochten rieten manden ook moeilijker te beklimmen zijn

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buiten in potten doe ik zelf. Grote schaal, vier stenen erin. Daar de pot op. Dan de schaal vullen met water, slakken kunnen niet zwemmen. En niet vliegen.

 

Bladluis preventie doe ik buiten door er bij het planten van de stek ook een 2 of drie knoflook tenen bij te zetten. (50 liter potten)

Knoflook vinden ze namelijk niet lekker. Die plantjes zijn dood voordat de wetplant klaar is om te oogsten. Worden over het algemeen verstikt door de wortels van de wiet. Dus ook geen knoflook smaak aan je wiet einde van de rit :P :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...