Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
jj79

Beginnersgeluk?

Recommended Posts

Hallo

 

Vorig jaar begon ik met m'n eerste kweekje: http://www.wietforum...__fromsearch__1

 

Dat leverde het volgende op:

gallery_46951_19211_2531179.jpg

 

Na die eerste wat ik een succesje vind heb ik 3 plantjes gekweekt, 2x white widow auto en 1x amnesia. Echter heb ik maar een karige oogst behaald erna en ik snap maar niet waarom. De kast en lamp is namelijk hetzelfde, ook de grond (canna cocos), voeding (canna A+ B), na de eerste plant had ik nog een led lampje erbij gezet (parus groei+bloei 18w) en bij de 2e nog een led erbij (parus groei+bloei 18w, alleen 130 graden ipv 60). Ik heb inmiddels wel een weegschaaltje maar geen exacte grammen helaas (wel pics onderaan).

 

Ik snap dat het lastig te zien is via internet maar misschien heeft een meer ervaren kweker nog een tip wat ik mis.

 

Ontkiemen:

Huidige stand: ontkiemd 5 van 15..

1x 4 zaden per ongeluk laten uitdrogen en 1x 4 zaden die niet ontkiemden omdat het denk ik te koud was in de kamer. Ik gebruik nu een warmhoudplaatje voor de temperatuur alhoewel het nu weer zomer is en ik het niet nodig heb. Ik heb vochtige steriele gaasjes gebruikt maar om de 1 of andere reden lijken ze het beter/sneller met kleenex tissues te doen (terwijl daar toevoegingen aan zitten terwijl de gaasjes puur katoen is). Ik leg dan een vochtig tissue in een glazen potje met een pot erover om te verdonkeren.

 

Water/Voeding:

Enige wat ik zelf kan bedenken wat ik na de 1ste plant anders heb gedaan is dat ik wel minder secuur te werk ging. Wilde ik bij mijn eerste plant alles goed doen, dacht ik daarna dat het makkelijker was dan ik verwachtte en daardoor ben ik wat lakser geworden met bewatering registreren. Ook vergiste ik mij in de voeding, ik dacht om de 1 of andere reden dat eerst de canna A een uurtje moest oplossen in water, dan B een uurtje, maar het moest zijn A + B bijelkaar en dan een uurtje of wat wachten.

Nu had ik wel bij de 1e en 2e kweek automatische bewatering dwz zo'n druppelsysteem. Die heb ik er later uitgehaald omdat ik twijfel of er daardoor soms bacterieen ontstaan en ik geef nu gewoon met de hand. Ik ga het wel weer opnieuw proberen en ben me aan het orienteren op andere voeding. Ik heb trouwens ook wat ecostyle groenten+kruiden door de cocos bij de 3e en 4e kweek. Ik denk zelf aan voeding in de grond met tabs ofzo en alleen water, ipv wat voeding in de grond en af en toe voeding in het water. Ik geef ong. ieder weekend voeding, de rest gewoon kraanwater en over een tijdje ga ik met ph meters aan de slag.

 

Potten/grond:

De eerste en 2e kweek was in 30 liter potten, maar dat pastte niet goed in m'n tentje dus ging ik over op 12 liter potten (ook wit ipv zwart, weet niet zeker of dat nog helpt qua licht enzo). Maar 12 is denk ik dan te weinig dus mijn huidige kweek is met 18 liter rootpouches. Volgende kweek ga ik denk ik voor de 30 liter rootpouches aangezien het makkelijk past.

 

Beestjes, ziektes:

Er zijn geen beestjes, ik heb zelfs inmiddels een usb cameraatje gekocht waar ik mee kan inzoomen en check de plantjes regelmatig op beestjes. Tot nu toe heb ik trouwens 1x springstaartjes gehad, maar die plant had ik direct overgepot en daarna waren ze weg en ook niet meer teruggekeerd. Ik heb ze denk ik per ongeluk binnengehaald in de kast vanaf m'n balkon toen ik een dagje met m'n andere planten bezig was. Ik heb geen ziektes kunnen waarnemen.

 

Belichting:

Ik heb 1x250W en 2x18W en ben van plan nog een 18w groei+bloei 60 graden lampje erbij te hangen. Wat me wel opvalt aan de 250w spaarlamp is dat een deel van de buizen geliger is dan de andere (de bovenste) ik weet ook niet of dat normaal is? Ik hoop niet dat die defect is ofzo. Bij de 1e, 2e en 3e kweek had ik de lampen altijd aan, bij de 4e ivm elektra kosten heb ik 17 uur licht en 7 uur donker (middernacht uit, 7 uur 's ochtends weer aan, ik kweek enkel autoflowers).

 

pics:

2e plantje:

gallery_46951_19442_29290.jpg

Oogst 2e plantje:

gallery_46951_19442_194376.jpg

3e plantje:

gallery_46951_19442_149728.jpg

(in de 8e week; 1x per ongeluk ventilatie uitgevallen tijdens warme dagen, uiteindelijk nog redelijk goed gekomen)

4e plantje:

gallery_46951_19442_7578.jpg

deze heb ik denk ik teveel water gegeven in de 7e week, foto is van de 8e week

 

lamp, hoort het gelige of is ie kapot? Gekocht afgelopen september.

gallery_46951_19442_73809.jpg

 

De oogst van de 3e en 4e was minder dan de 2e, heb er helaas geen plaatjes van.

 

Klein detail ik had bij de 1e kweek 24/7 klassieke muziek aanstaan, vanwege die theorie dat planten zouden reageren op klassieke muziek. Daarna niet meer, nu weer wel maar ik denk dat dat bijgeloof is haha

 

Mijn huidige kweekje is trouwens 5x northern lights autoflower 2e week die het zeer goed doen, behalve 1tje die nu al 3 dagen geen tekenen van groei vertoond maar dat komt vanzelf wel goed denk ik (heb een ledje er in ieder geval bovenop gezet).

 

Tips, suggesties, opmerkingen voor verbeteringen zeer welkom!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muziek omg

 

Hoe hoog hangt dat lampie??

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja echt, muziek! Maar het is geen wetenschappelijk feit, alhoewel er wel veel onderzoek naar is gedaan en nog altijd gedaan wordt. Ik kan wel wat links posten maar google geeft zoveel resultaten. Het hoort bij holistisch tuinieren, wat ik wel interessant vind. Ook toepasselijk om 'wiet' muziek te draaien, Bob Marley, Cypress Hill, sixties flower power. Maar wetenschappelijk onderzoek zou suggereren dat rustige, vooral klassieke muziek het meeste effect zou hebben op de groei. Natuurlijk hebben planten geen oren en wat zou een plant nu hebben aan muziek, terwijl dat in de natuur niet voorkomt. Er zijn verschillende theorieen, eentje is dat er tonen en klanken in bepaalde muziek zit die zou duiden op de aanwezigheid van bepaalde insecten waar de plant een relatie mee heeft en op reageert door bv. te gaan bloeien. Dus dat de plant 'denkt' dat er een hommel is die nectar wil verzamelen. Er zijn ook theorieen waar men stelt dat bepaalde bomen met elkaar communiceren via ultrasone vibraties om aan andere bomen aan te geven dat er droogte heerst.

 

In het geval van cannabis is er een theorie (ook onbewezen) dat de plant THC en andere stoffen produceert ter verdediging. En als muziek tonen/vibraties lijken op bepaalde insecten voor de plant dan zou die meer thc kunnen produceren. Maar dit is niet wetenschappelijk bewezen, het kost vrijwel niets om een radiootje aan te zetten op classic fm ingesteld en resultaten zien of niet. En het is ook wel voor m'n eigen entertainment, ik vape in dezelfde ruimte waar de kast staat.

 

Die 250w hangt 80 cm vanaf de pot gemeten, plantjes zijn meestal tussen de 40-60cm hoog geworden. De 2 led lampjes verstel ik, dus bij mijn huidige kweek zit er ong. 10-20cm tussen. Na de 3e kweek heb ik de lamp wel hoger gehangen en de verhoging van de potten eruit gehaald, dus misschien moet ik de grote lamp toch maar weer iets verlagen. Alhoewel ik er aan zit te denken om het ding er uit te halen en vervangen voor meer parus lampjes ivm warmte productie, elektra kosten en makkelijker in hoogte verstelbaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik draaide meestal ""alle 13 huilie " van mary serveas en dan bloeiden ze veel sneller af was mijn idee .

want daar wil je niet te lang naar luisteren .

de duetten met johnny hoes gingen nog wel ""hij was maar een kettinghond en vele anderen .

 

ik heb ook zo n spaarlamp gehad van 125 watts en die was ook gebroken op laatst dus dat hoord niet zo .

en die moeten dicht op het gewas .

paruslampje ken ik niet .

 

tis niet ondenkbaar dat de planten die ik vroeger kweekte dachten bij mn sonore gebrom dat er een megahommel aankwam die het om hun thc cbd en alle andere 25000 diverse cannaboides te doen was .

maar dat weet ik verders niet .

grote droogtes heb ik bij dit leven nog nooit gekend .

maar het zijn intersante theorien allemaal .

wel weet ik dat ze bepaalde insecten afstoten met hun geur .

verder zit er niet zo veel hokus pocus bij de natuur denk ik .

en die vierde ziet er niet jofel uit maar dat kan wel es overbewatering zijn ja .

als je er maar wat lekkers afhaald daaar gaat het ten slotte om .

 

:vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik draaide meestal ""alle 13 huilie " van mary serveas en dan bloeiden ze veel sneller af was mijn idee .

want daar wil je niet te lang naar luisteren .

de duetten met johnny hoes gingen nog wel ""hij was maar een kettinghond en vele anderen .

 

lol!

 

ik heb ook zo n spaarlamp gehad van 125 watts en die was ook gebroken op laatst dus dat hoord niet zo .

en die moeten dicht op het gewas .

paruslampje ken ik niet .

 

Ja ik denk dat het de lamp is en dat ik eigenlijk voornamelijk op die 2 ledjes aan het kweken ben, toch weer 150w ongeveer omgerekend. Ik ga volgende week 2 erbij plaatsen en die grote toch maar verwijderen. Wel balen, ik had een paar jaar levensduur verwacht, ik ga er nog wel een mailtje aan wagen naar de leverancier.

 

tis niet ondenkbaar dat de planten die ik vroeger kweekte dachten bij mn sonore gebrom dat er een megahommel aankwam die het om hun thc cbd en alle andere 25000 diverse cannaboides te doen was .

maar dat weet ik verders niet .

grote droogtes heb ik bij dit leven nog nooit gekend .

maar het zijn intersante theorien allemaal .

 

Cannabis verspreid zich via wind, niet via insecten, maar in een studie uit 2012 uit India bleek dat oa. bijen wel degelijk cannabis planten opzoeken als er te weinig planten met pollen aanwezig zijn. Het gaat dan wel om mannelijke planten, dus zou er nog niets zijn waaruit met zekerheid te stellen is dat het iets zou doen voor de vrouwelijke planten.

 

Ik heb nu bij wijze van experiment een youtube filmpje op repeat gezet met geluiden uit een Indiaas oerwoud, ook wat filmpjes met vooral insecten geluiden, misschien denkt de plant door die vibraties dan dat die in de jungle is waar die vandaan komt en niet in zo'n artificiele kast (wederom holistisch idee :) de plant voelt zich vertrouwd en zal dan hopelijk beter groeien/bloeien).

 

wel weet ik dat ze bepaalde insecten afstoten met hun geur .

verder zit er niet zo veel hokus pocus bij de natuur denk ik .

en die vierde ziet er niet jofel uit maar dat kan wel es overbewatering zijn ja .

als je er maar wat lekkers afhaald daaar gaat het ten slotte om .

 

:vape:

 

Klopt en net als bij uien zouden de chemicalien ook bedoeld zijn tegen grotere organismen, dat ze de plant eten en dat het dan niet bevalt. En net zo produceren veel planten een gif om te voorkomen dat hun soort opgegeten zal worden, dodelijk of gewoon een vieze smaak.

 

Het kleine beetje wiet wat het opleverde was wel goed genoeg opzich, vooral van de white widow (goede smaak ook!), gaf ook een grappige high. Maar jammer dat het zo op was.

 

Hier nog een linkje naar het onderzoek (Engels) voor de liefhebbers van bijen en cannabis:

http://www.iosrjournals.org/iosr-jpbs/papers/vol1-issue4/A0140103.pdf via https://sensiseeds.com/en/blog/cannabis-vs-colony-collapse-disorder/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die oerwoud geluiden zullen wel helpen... maar serieus je bent niet te lui om jezelf in te lezen dat s duidelijk.. k denk alleen dat je op de verkeerde plaatsen de verkeerde info leest.

 

Dat holistisch kweken e.d lekker laten voor wat t is ook dat gedoen over de bijtjes en bloemetjes is onnodig lees gewoon de stickies op dit forum en de basis kweekinfo .. dat geeft je meer als genoeg info om een leuk plantje te kweken en een leuke opbrengst te realiseren...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat Agent zegt dus ;)

 

Plus nieuw lampie halen en veel lager hangen, 80 cm is veel te ver voor zon spaarlamp...

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...