Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Elgay

Kweken Op Hout

Recommended Posts

Dit is misschien een heel rare vraag maar kan je kweken op houtsnippers?

Zeer fijn zoals onderstaande foto:

hout1

Ik was laatst in het recyclage park en zag er een hele berg liggen, en vroeg of ik er wat van mocht meenemen. Dus heb er maar gelijk 2 bouwafvalzakken vol van meegenomen. Als bodembedekker voor de tuin.

hout2

 

 

Maar door de luchtigheid van deze materie vraag ik me af of het mogelijk is dat hier wortels in groeien?

hout3

Ik heb er allesinds als test eens wat tomatenplanten in geplant die ik al aan het voorgroeien was voor in de tuin. We zullen zien.

hout4

Om de groei te vergelijken heb ik ook een plantje in een gewone bak aarde staan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

je zult er ongetwijfeld op kunnen kweken

 

alleen of het niet gaat schimmelen en of het de voeding vast houdt geen idee

 

zal wel een beetje een sponsige werking hebben

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun je niet beter aan de gang gaan met een bewezen goed substraat, foute verrassingen zoveel mogelijk uitsluiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het hout maar gecomposteerd is, kan je er op kweken & veel water geven hoef je ook niet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan is het geen hout meer, maar compost.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gecomposteerde houtsnippers

Gecomposteerde%20houtsnippers.jpg

 

SAEYS_Den_Ouden_V1_BZ7C0430.jpg

 

compost

 

SAEYS_Den_Ouden_V1_BZ7C0298.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@twiet het gaat niet zozeer over geld besparen maar testen of het wel eigelijk kan.

Natuurlijk altijd leuk om wat te doen wat niet zo normal/gebruikelijk is

Share this post


Link to post
Share on other sites

My kind of guy. Waar waren we zonder pioniers die de gebaande paden durven te verlaten ? Dan zaten we hier nu nog te denken dat de aarde plat is...

 

Dus, ik zeg: Go Elgay, may the force be with you !

 

Ik kweek btw (semi)buiten op 50/50 cocosvezel/perliet. Ook hardstikke luchtig en daarnaast erg licht. Ow als je een keer in de bak niest...heb je er alleen nog de plant met wortels op de bodem liggen (ok, ik overdrijf enigszins). Dit bevalt prima tot dusver, preventief ook erg goed tegen hernias en overige rug gerelateerde ongemakken.

 

Had vorig jaar in 100% cocosvezel gekweekt. Lichte wortelrot zo hier en daar (die stonden dan ook in weer en wind buiten, nu gaan ze overdekt bij regen)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

My kind of guy. Waar waren we zonder pioniers die de gebaande paden durven te verlaten ? Dan zaten we hier nu nog te denken dat de aarde plat is...

Vind ik ook.Out of the box thinking;Geeft vaak teleurstellingen,maar levert soms ook leuke nieuwe dingen op.

Misschien wordt kweken in houtsnippers wel een nieuwe hype? :rolleyes:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als er niet meer out of the box gedacht wordt is er sprake van stilstand en stilstand leidt tot ontbinding en ontbinding leidt tot verrotting. Er zitten hier een paar verrotte gasten, niks van aantrekken, de middelvinger geven en doorgaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou het niet doen, de kans op schimmel is groot!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, als je je aanrommelen leuk vindt moet je het gewoon lekker proberen. In dat geval kan ik je hier een lichtend voorbeeld aanwijzen van iemand die jarenlang heeft lopen prutsen. :withstupid:

 

Als je liever een leuk resultaat behaalt zonder veel gedoe kun je imo beter iets doen wat zich bewezen heeft en je daar op concentreren.

 

Maar goed, wie weet vraagt hij binnen een half jaartje patent aan op een nieuw revolutionair en milieu-vriendelijk substraat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar goed, wie weet vraagt hij binnen een half jaartje patent aan op een nieuw revolutionair en milieu-vriendelijk substraat.

15 jaar te laat. :P

https://www.google.c...s/US20060112629

 

Je kan zelfs op niet gecomposteerde houtsnippers kweken, houdt wel een stuk minder water vast dan wel gecomposteerde, zal ook een wat lagere ec geven en wat meer stikstof nodig hebben.

 

Grinding pine logs to use as a container substrate:

https://projects.ncs...-articles/3.pdf

Methods of constructing a pine tree substrate from various wood particle sizes, organic amendments, and sand for desired physical properties and plant growth:

http://hortsci.ashsp...t/45/1/103.full

Changes in chemical and physical properties of pine tree substrate and pine bark during long-term nursery crop production:

http://hortsci.ashsp...pe2=tf_ipsecsha

 

Het is toch wel een stuk beter te gebruiken als een toevoeging aan je aarde dan het als substraat te gebruiken, lijkt mij dan. Heb je hier trouwens wel kalk en meststoffen aan toegevoegd? Ontkiemen gaat wel zonder, maar een paar weken erna heb je zielige plantjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even de voor en nadelen van houtsnippers

 

Sommige houtsoorten kunnen je zuurtegraad ontregelen. (Altijd goed nakijken welk hout voor de snippers gebruikt worden)

 

Op lange termijn kan je grond schimmel dominant worden (makkelijk op te lossen door de niet gecomposteerde snippers te verwijderen en alles terug omwoelen)

 

Om het hoge "Carbon" gehalte van hout te compenseren heb je Tonnen mest nodig om een goede ratio C:N ±30:1 te hebben

 

Sommige houtsoorten zijn "giftig" voor bepaalde planten (onderdrukt de groei) dus goed kijken welke houtsoorten gebruikt zijn.

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

My kind of guy. Waar waren we zonder pioniers die de gebaande paden durven te verlaten ? Dan zaten we hier nu nog te denken dat de aarde plat is...

 

Dus, ik zeg: Go Elgay, may the force be with you !

 

Ik kweek btw (semi)buiten op 50/50 cocosvezel/perliet. Ook hardstikke luchtig en daarnaast erg licht. Ow als je een keer in de bak niest...heb je er alleen nog de plant met wortels op de bodem liggen (ok, ik overdrijf enigszins). Dit bevalt prima tot dusver, preventief ook erg goed tegen hernias en overige rug gerelateerde ongemakken.

 

Had vorig jaar in 100% cocosvezel gekweekt. Lichte wortelrot zo hier en daar (die stonden dan ook in weer en wind buiten, nu gaan ze overdekt bij regen)

 

Bedankt voor de positieve feedback. Hoeveel keer geef je dan water? Want ik merk dat dit na enkele uren al volledig droog is, alsof ik geen water gegeven heb. Het zit dan ook wel in die bouwafvalzak die nog iets doorlatender is dan smart pots.

 

Ja, als je je aanrommelen leuk vindt moet je het gewoon lekker proberen. In dat geval kan ik je hier een lichtend voorbeeld aanwijzen van iemand die jarenlang heeft lopen prutsen. :withstupid:

 

Als je liever een leuk resultaat behaalt zonder veel gedoe kun je imo beter iets doen wat zich bewezen heeft en je daar op concentreren.

 

Maar goed, wie weet vraagt hij binnen een half jaartje patent aan op een nieuw revolutionair en milieu-vriendelijk substraat.

 

Wel er staan momenteel 2 tomatenplanten en een ijsbergsla in, dus niets verloren. Als het niets wordt gooi ik die houtsnippers gewoon de tuin in ter decoratie. Als het wel werkt steek ik een ander plantje in en zit deze gelijk in een 100l "smarpot"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar heb je de houtsnippers gekocht?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar heb je de houtsnippers gekocht?

 

Het is van het recyclagepark hier in de buurt. De groendienst levert alles daar af en ze snoeien dat dan fijn. 'k Heb daar 2 zakken gratis mogen van vullen. Goeie jongens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligt er natuurlijk aan hoe vers het is & welke houtsoort zoals eerder vermeld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de positieve feedback. Hoeveel keer geef je dan water? Want ik merk dat dit na enkele uren al volledig droog is, alsof ik geen water gegeven heb. Het zit dan ook wel in die bouwafvalzak die nog iets doorlatender is dan smart pots.

 

Natuurlijk varieert dat, maar om je een indruk te geven:

- Nu zijn ze (power flower) 42 dagen oud.

- Getopt op dag 30.

- Ik kan ze niet meer meten, maar volgens mij zaten ze rond de 45 a 50 cm. Ze zijn nu verpot en dieper gezet (ze hadden nogal wat strek).

- Tot nu toe geef ik in principe 1x per 2 dagen 's ochtends water; uitzonderingen ivm weer of zwaarder (of lichter) aanvoelende pot.

- Afgelopen week hebben ze (met 1 dag +35C, 1 dag +30C en 2 of 3 dagen +25C) in totaal 6x 200ml gehad, waarvan 2x op de +35C dag (om 7u en om 19u). Voor die week was het aantal ml per keer in opbouw naar 200.

- Gisteravond zijn ze verpot, waarbij de hele pot onder water verdwijnt en zich volzuigt. Het meeste echt zwaar overtollige water loopt er weer meteen uit, de rest wordt opgenomen door de droge mix waarin die kletsnatte kluit geplaatst is. Nu laat ik ze zeker een dag of 2 a 3 (net over de 20C en bewolking verwacht) "drogen", misschien wel 4, afhankelijk van het weer en hoe ze erbij staan natuurlijk.

 

Al die info is natuurlijk niks waard zonder de wetenschap dat ze er nu echt prachtig bij staan. Ok, 1 van de 5 is duidelijk te warm geworden op de gloeiend hete tegels op het dakterras (perliet was bij de bodem op sommige plekken in de randen en hoeken van de pot echt letterlijk verbrand :(), maar de overige 4..... vol verwachting klopt mijn hart :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je liever een leuk resultaat behaalt zonder veel gedoe kun je imo beter iets doen wat zich bewezen heeft en je daar op concentreren.

 

Sommige mensen vinden alleen de eindbestemming van belang, voor anderen gaat het om de reis ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jij kunt beter wat minder blowen zo op de vroege morgen, je wordt er veel te silofofisch van.

 

Als het eindresultaat goed is is de reis toch ook mooi geweest?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enkel jammer dat foutjes tijdens de reis ofwel worden afgestraft op de eindbestemming of dat je 500km ervoor een "per total" hebt en pas binnen 365dagen terug aan je reis kan beginnen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel de tomatenplanten staan nog steeds omhoog tot nu toe...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jij kunt beter wat minder blowen zo op de vroege morgen, je wordt er veel te silofofisch van.

Hoeze vroege morgen ? Ik rende op het moment van posten (9.15u dus) al 3,5 uur rond.....ok, aan m'n derde joint bezig, dat dan weer wel :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...