Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
labanta

Wat Is Het Sterkste En Beste Bestrijdingsmiddel Tegen Aardappelziekte?

Recommended Posts

Elk jaar krijg ik het bij guerillia in mijn planten, dit jaar hebben mijn planten het nu al te pakken, het lijkt in de grond te zitten.

 

Ik heb bestrijdingsmiddelen uit Belgie gekocht, maar wel bestrijdingsmiddel werkt nu het beste tegen de aardappelziekte?

 

Vaak is de situatie dat de oogst nu al afgeschreven is, maar we zijn nog amper begonnen, dus ga er wel iets tegen doen.

 

Iemand ervaring met succesvolle bestrijdingsmiddelen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat moet sowieso. zit niets anders op. Maar dat had ik zelf al bedacht...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar zit de besmettingshaard?

Als de potatoe farmer nextdoor er standaard last van heeft moet je verkassen.

Kijk of je het reservoir kunt vinden waar het schimmelspoor overleeft,zo niet geen reden te verkassen

 

Phytophtora of aardappelmoeheid is een schimmel.

 

Spuitzwavel spuiten is een oplossing dus......

En de bodem ontsmetten met stoom doen ze ook op grote schaal tegen dit soort troep en tegen allerlei aaltjes.

als simpel boertje weet ik nog weleens wat.... :lol:

 

 

Jah Bless!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De besmettingshaard zit verspreid in de grond, ik begin dit weekend dus met spuiten.

 

He overleeft zo goed omdat het zware natte klei is. ik krijg het er zelf niet uit, dus ga ik proberen te redden wat er te redden valt, om de 14 dagen spuiten, hoop dat ik niet de hele zomer hoef te doen.

Edited by labanta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke bestrijdingsmiddelen heb je gehaald? Je zou eventueel eerst een tijdje kunnen "desinfecteren" met dat waarschijnlijk schimmelwerende en dodende spul, daarna biologisch verder. Zelf goede schimmels (mycorrhizae) en bacteriën (bacillus spp, trichoderma spp, etc) in de grond introduceren, hoe groter de diversiteit, hoe meer kans je hebt dat de infectiedruk verminderd. Bacteriën kan je ook op de bladeren spuiten, tot ver in de bloei zelfs.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb pesticiden gehaald, ook van bayer volgens mij. In nederland is er een spuitlicentie voor nodig.

 

Heb ook guerrilla tabs in de grond gestoken bij veel planten, zit niet in alle planten, misschien komt dat door de geurilliatabs? want daar zitten ook 6 soorten bacteriën in.

Edited by labanta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is net zoals Blowmonkey al zegt,koloniseren van je grond met myco's zorgt ervoor dat er geen ruimte meer is voor pathogene(slechte) schimmels.

vol=vol zegmaar.

 

Daarbij gewoon regelmatig spuitzwavel gebruiken zoals op de verpakking,de aardappelboeren hier zweren erbij.

De boomkwekers trouwens ook,de Quercus robur(zomer eik) hebben vaak last van Meeldauw en krijgen dan lekker een zwaveldouche.

 

 

Als je planten reeds geinfecteerd zijn weet ik helaas niet wat het doet,en of het werkt.

 

 

Suc-6 kerel.... :whistle:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt pesticide gehaald om schimmels te bestrijden??

 

Of bedoel je fungicide? Zoals dithane van bayer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt ook kijken naar Buxus sempervirens,die heeft last van buxus schimmel (cylandrocladrium buxicola)

Ze sprayen met funghicide en ze gooien mulch rond de planten om opspattend water/zand/schimmelsporen te voorkomen.

 

Als de sporen niet meer kunnen opspatten is het moeilijker voor de schimmel om in je planten te komen.

Soms schieten dit soort dingen gewoon te binnen en moet ik gelijk even kwijt,misschien is het van nut.

 

Als je dit toepast met spuitzwavel,zie ik geen problemen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...